M46 växellåda problem!

Melle0305
23 januari 2020 · 3 Inlägg

Hej. Jag ska sätta upp en m46 på min Volvo 940. Det har suttit en m47 på den innan.
När jag skulle trycka in växellådan så går det ej. Den glider in typ en halv cm in i lamellerna men inte mer.
Vad skulle det kunna vara?

KolGruvan
23 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Märkligt. För den ska ju passa vad ja vet. Ja gjorde precis som du på min gamla 940. M47 till m46 å den passade direkt.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Melle0305
23 januari 2020 · 3 Inlägg

Nae jag förstår inte. Har många kompisar som gjort samma och det har inte varit några problem. Jag har även fettat in axeln på lådan så han skulle glida in lätt men det går endå inte.

Aronson
23 januari 2020 · 914 Inlägg

Kan det vara "grader"på axeln längst ut så den inte går in i lagret i vevaxeln.Har hänt förr att lagret skär och slirar på axeln då blir det grader/ojämnheter längst ut på ingående axeln.
I såfall putsa av med lite smärjelduk/slippaper.Så axeln får en jämn och fin yta.

Melle0305
23 januari 2020 · 3 Inlägg

Tack. Det ska jag testa. Tack för svar!

Enchzzz
24 januari 2020 · 347 Inlägg

Haft lös tryckplattan? Isåfall centrerat lamellen?
Annars gissar jag på att de sitter en styrpinne för samma hål både i motor och låda?

volvoqq Lastbilsmekaniker
25 januari 2020 · 5 135 Inlägg

Det är inte som så att styrpinnen på sprängkåpan sitter där och funkar dåligt med två pinnar som petar mot varandra funkar bättre med en pinne och ett hål wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang