Volvo 740 ingen kylning - frostpluggar?

Hickan
23 januari 2020 · 373 Inlägg

hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar.
B230E motorn.

Senast redigerat av Hickan (23 januari 2020)

jag hatar bilar
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 januari 2020 · 14 007 Inlägg

Hickan skrev:
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar.
B230E motorn.

Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hickan
23 januari 2020 · 373 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar.
B230E motorn.

Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.

/Benny

motorn är helt tömd på kylarvätska. såg att det var lite fläckigt typ under grönröret, kan det vara från glukosen?

jag hatar bilar
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 januari 2020 · 14 007 Inlägg

Hickan skrev:

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar.
B230E motorn.

Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.

/Benny

motorn är helt tömd på kylarvätska. såg att det var lite fläckigt typ under grönröret, kan det vara från glukosen?

Det heter glykol. Det kan vara så som du säger men det gäller att man ser var det läcker och inte bara gissa. Det är nog bara att fylla systemet och titta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hickan
23 januari 2020 · 373 Inlägg

får ha i lite kylvätska imorrn och se efter vart det läcker helt enkelt

jag hatar bilar
Hickan
25 januari 2020 · 373 Inlägg

frostpluggarna vi fick med verkade vara för stora. får lägga en beställning på en ny så får vi prova igen

jag hatar bilar
Brådhis * Voff voff *
25 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Om motorn inte kyler ett dugg hade jag nog kikat på vattenpumpen och/eller termostaten. Förutsatt att inte all kylarvätska runnit ut...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Arly165 Bakhjulsdriven
25 januari 2020 · 334 Inlägg

Att tänka på är att frostpluggarna är så pass stora så att de bara precis går i hålet där de skall sitta. Inget tätningsmedel skall användas utan de ska täta av sej självt eftersom att diametern är exakt lika stor som hålet.
Ett välriktat slag med en liten hammare brukar vara tillräckligt för att få dem på plats.

För att se efter vilka hål som behöver nya frostpluggar så behöver du inte fylla i kylarvätska det räcker med vatten så kommer du att se var det rinner ut. På en B230 hade jag skruvat bort termostaten och hällt i vatten där.
När pluggarna sitter på plats går det bra att fylla på glykol.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2020 · 14 007 Inlägg

Arly165 skrev:
Att tänka på är att frostpluggarna är så pass stora så att de bara precis går i hålet där de skall sitta. Inget tätningsmedel skall användas utan de ska täta av sej självt eftersom att diametern är exakt lika stor som hålet.
Ett välriktat slag med en liten hammare brukar vara tillräckligt för att få dem på plats.

För att se efter vilka hål som behöver nya frostpluggar så behöver du inte fylla i kylarvätska det räcker med vatten så kommer du att se var det rinner ut. På en B230 hade jag skruvat bort termostaten och hällt i vatten där.
När pluggarna sitter på plats går det bra att fylla på glykol.

Man kan även använda en hylsa som passar för att slå in pluggen men glöm inte att göra rent där pluggen ska sitta. Lite fin smärgelduk kan användas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
25 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Och......................... bulan ska vända utåt innan du bankar till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang