Audi A4, 2003, 2.0, Bensin, Manuell - Problem med spännrulle

JohanArvid
23 januari 2020 · 46 Inlägg

Tjena,
precis köpt en Audi A4, 2003a, 2.0, för en spottstyver med trasig generator.
Bytte ut generatorn och nu laddar batteriet. Men får inte riktigt till det med spännrullen som håller generator-remmen på plats. Använde en blocknyckel för att lossa spännrullen/remmen, men när jag ska sätta tillbaka remmen så är det som att spännrullen inte går tillbaka tillräckligt mycket för att få tillbaka remmen på plats. Det blev en nödlösning där jag bara skruvade åt en av tre bultar som håller spännrullen på plats så att jag kunde köra bilen de få kilometer som behövdes.

Alltså, det är alltså som att remmen är för tight, och jag får inte tillräckligt med slack på spännrullen för att sätta dit remmen ordentligt. Märkligt....nån som har någon idé...?

JohanArvid
24 januari 2020 · 46 Inlägg

Uppdatering, det var jag som klantade mig, blocknyckeln jag använde tog i en liten kant, så jag drog inte tillbaka spännrullen hela vägen, med en annan nyckel så gick det galant!
Tog dessutom upp hela remmen, och tänkte först att vad fan, nu har jag fuckat upp, men med lite pill så lyckades jag klämma ner händerna mellan motorblocket och kylaren och få den på plats, så nu har man lärt sig att byta hela remmen också när det väl behövs, men trångt som fan....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang