Vissa nyare bilar måste köras en längre sträcka?

Meaganeowner
26 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Sett detta beskrivet i flera trådar.
Alltså inte ta bilen in till jobbet 2 km från bostaden, 5 dagar i veckan. Då leder det till malefunction över tid.

Dagens bilar ska rulla mycket mer än så, varje gång den startas. Annars sätts t ex partikelfilter igen. Råkar ut för hoststacker å annat.

Bilar ska tydligen enlig vad som skrivs på
forum, blåsas ur, med längre åkturer.

Inbyggt i systemet s a s. Ev sponsad teknik från drivmedelsföretag.

Senast i dag läste jag en fråga, liksom flera gånger tidigare, angående dålig funktion, (bilen var varvovillig): "Hur långt kör du om dagen? (inte ordagrant)".

I praktiken köra 5 mil extra om dagen, för att maskineriet ska funka...

Det blir dyrt det!

Senast redigerat av Meaganeowner (26 januari 2020)

Utmarks-Loke
26 januari 2020 · 5 809 Inlägg

Direktinsprutade bensinmotorer som sotar igen insugsventilerna för att bränslet inte passerar dom och EGR strular väl till det en del också. En sak som kommer tillbaka gång efter gång är ogenomtänkta och kontraproduktiva metoder för att reducera avgaser.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 januari 2020 · 14 007 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Direktinsprutade bensinmotorer som sotar igen insugsventilerna för att bränslet inte passerar dom och EGR strular väl till det en del också. En sak som kommer tillbaka gång efter gång är ogenomtänkta och kontraproduktiva metoder för att reducera avgaser.

Hur menar du nu? Var ska bränslet komma in annars?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
26 januari 2020 · 5 809 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Direktinsprutade bensinmotorer som sotar igen insugsventilerna för att bränslet inte passerar dom och EGR strular väl till det en del också. En sak som kommer tillbaka gång efter gång är ogenomtänkta och kontraproduktiva metoder för att reducera avgaser.

Hur menar du nu? Var ska bränslet komma in annars?

/Benny

Spridarna sitter direkt i förbränningsrummen som på en diesel. Sedan tror jag vissa motorer har spridare i insuget också som körs ibland bara för att tvätta rent ventilerna. Riktig nödlösning.

Utmarks-Loke
26 januari 2020 · 5 809 Inlägg

Är det inte så här att EGR återcirkulerar en del av avgaserna in i insuget och de går vanliga vägen genom ventilerna och smutsar ner dom? Det har alltid tvättats bort av bensinångorna förut, men nu när spridarna sitter i förbränningsrummen sker inte det längre så det byggs upp ett lager kol på ventilerna och även MAF-sensorn. Man kan googla på "carbon build up" för att få se vad som sker i dagens miljövänliga motorer.

Slim
26 januari 2020 · 340 Inlägg

Rev en direktinsprutad maskin som rasat nyligen. Såg helt overkligt ut därinne. Syntes typ ingen skillnad på insug resp avgassida, dvs kolsvart.

En åtgärd som hjälper till relativt bra är catchtank på vevhusventilationen. I min sådan hamnar 1-2 dl sörja mellan oljebytena som annars skulle suttit i insuget...

När det gäller diesel och dpf skulle jag vilja påstå att det fungerar ok för gemene man. Kör man bara längre turer då och då brukar det ofta fungera felfritt. Men vet man med sig att man bara kör några km per tur ser jag ju inte heller vinsten med dieselbil. Då är bensinarna billigare i alla avseenden...

Meaganeowner
26 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Så en bil som s a s behöver mortioneras 5 - 10 mil, lite då o då, beroende på vad ägaren tror, genom att läsa på olika forum, blir inte så bränslesnål i längden?
Denne vill ju inte att bilen slutar att prestera.

Går det att lista vilka bilar som funkar, att
kör mest kortare sträckor, typ till o från jobbet 5 km bort?
Och vilka som är så att säga kan vara mer krävande?

Erfarenheter verkar ju vara många på forumet.

Detta med tanke på ev köp av nyare bil.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 januari 2020)

simlar
27 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Har man under 5mil till jobbet så är det bensinbil man ska ha.
En ny bensinare går lika billigt som en ny diesel, detta eftersom nya dieselmotorer har så fruktansvärt mycket avgasrening för att klara EU6.
Största problemet med diesel är NOx som uppstår vid förbränning när man har överskott av syre, dessa löses både genom att skicka in mer soppa samt EGR, bensinarna har inte lika svårt att klara NOx-gränsvärdena och dom klarar sig därför med mycket mindre avgasrening.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Meaganeowner
27 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Tack för svaret

zemet
27 januari 2020 · 4 030 Inlägg

simlar skrev:
Har man under 5mil till jobbet så är det bensinbil man ska ha.
En ny bensinare går lika billigt som en ny diesel, detta eftersom nya dieselmotorer har så fruktansvärt mycket avgasrening för att klara EU6.
Största problemet med diesel är NOx som uppstår vid förbränning när man har överskott av syre, dessa löses både genom att skicka in mer soppa samt EGR, bensinarna har inte lika svårt att klara NOx-gränsvärdena och dom klarar sig därför med mycket mindre avgasrening.

Helt rätt.

Man riskerar också "permanent regenerering" då bilen kommer förska regerera partikelfiltret men aldrig hinner nå tillräckligt hög temperatur för att bränna bort sotet.
Så den kommer gå fett konstant.

rcy
27 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Går det att lista vilka bilar som funkar, att
kör mest kortare sträckor, typ till o från jobbet 5 km bort?
Och vilka som är så att säga kan vara mer krävande?

Kort svar: dieslar funkar inte, bensinare funkar.
Partikelfilter och EGR är ett dieselproblem. Visst finns det bensinare med liknande problem men dom är få och inte alls lika ofta drabbade.

mb_pucken
27 januari 2020 · 5 083 Inlägg

Ett problem jag märkt med många bilar som går korta sträckor är kondens.
Brukar dyka upp i både insugssystem/laddluftssystem, invändigt i motorn och i avgasröret.
Detta händer både på bensin och diesel.
Vanligaste felen pga av kondens är framförallt frysta spjäll och rör vilket gör att motorn kvävs. Antingen på insug eller avgassidan.
Även nox sensorer och lambdasonder brukar tyvärr gå sönder av termiskshock när kondesvatten skvätter på dessa.

Senast redigerat av mb_pucken (27 januari 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang