Turbon "lägger av" vid 3500rpm, VW Tiguan 1.4 TSI

Smdc
27 januari 2020 · 8 Inlägg

Hej! För ett par veckor sedan noterade jag att turbon började vina ovanligt mycket vid acceleration samt att det känns som den "lägger av" precis vid 3500rpm, blir då helt orkeslös. Under dessa varvtal går den normalt. Går inte dåligt eller ryker onormalt i.ö.
Turbon är bytt för ca ett år sedan så den borde ju hålla ett tag till.
Tacksam för tips.

Smdc
15 mars 2023 · 8 Inlägg

Dålig respons här tydligen 🤔  får väl svara/uppdatera mig själv då. Problemet med turborycket kvarstår. Köpte mig en billig felkodsläsare och kollade turbotrycket i realtid och den bekräftande min upplevelse d.v.s trycket försvinner helt vid 3500 rpm. Dock inga felkoder. I samband med kamkedjebyte på verkstad för precis ett år sedan kollades även felkoder som kunde härledas till turbotrycket.. utan framgång. Kunde välja på fortsatt felsökning i "blindo" för x antal tusen kronor, eller fortsätta köra tills en felkod uppenbarar sig. Valde det senare alternativet. Men uppenbarligen kommer aldrig någon felkod så nu har jag beställt en ny wastegateventil och byter på ren chans. Läst runt litet på nätet och vissa tipsar om just den ventilen om det är problem med turborycket. Återkommer när den är utbytt.

Jesper328
15 mars 2023 · 2 333 Inlägg

Gäller det under alla lastförhållanden?
Alltså att den klipper laddtrycket vid 3500rpm oavsett om du ligger på kvartsgas eller fullgas?
Oavsett växel?
Manuell eller dsg?

Det känns isåfall mer som ett fel i motorstyrningen än membrandosan.
Även om wastegaten står helt öppen så ska du få ett visst laddtryck.
Variabel geometri?
Går wastegateställdonet via el eller vakuum?

Senast redigerat av Jesper328 (15 mars 2023)

Up the RA
simlar
15 mars 2023 · 5 516 Inlägg

Du har turbo och kompressor på din 1.4tsi

Den växlar över från ena överladdaren till den andra vid 3500rpm.
Finns en bypass-ventil på insugsröret som kan vara problemet.
Kan även vara magnetkopplingen till kompressorn som felar, magnetkopplingen är inbyggd i vattenpumpen.

Tvivlar starkt på att turbons wastegate vore problemet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Smdc
15 mars 2023 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Gäller det under alla lastförhållanden?
Alltså att den klipper laddtrycket vid 3500rpm oavsett om du ligger på kvartsgas eller fullgas?
Oavsett växel?
Manuell eller dsg?

Det känns isåfall mer som ett fel i motorstyrningen än membrandosan.
Även om wastegaten står helt öppen så ska du få ett visst laddtryck.
Variabel geometri?
Går wastegateställdonet via el eller vakuum?

Tack för ditt engagemang.
Ja det gäller under alla lastförhållanden oavsett (manuell låda) växel. Klipper alltid vid exakt 3500rpm. Kan ibland hända att trycket försvinner även under 3500rpm, kanske för en sekund eller två för att därefter komma tillbaka, men det är mer ovanligt. Vet att kompressorn ska vara med upp till just 3500rpm varvid turbon ska ta över efter dessa varvtal, så det känns ju som det är något skumt med hur turbon och kompressorn jobbar ihop. Den ena verkar liksom inte veta vad den andra gör och vise versa. Tror wastegatedonet styrs av vakuum.

spillolja
15 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Trasig membran i wastegateventilen, tag loss den och titta
eller magnetventilen N75 vid 1 och 2:ans tändspole
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smdc
15 mars 2023 · 8 Inlägg

simlar skrev:
Du har turbo och kompressor på din 1.4tsi

Den växlar över från ena överladdaren till den andra vid 3500rpm.
Finns en bypass-ventil på insugsröret som kan vara problemet.
Kan även vara magnetkopplingen till kompressorn som felar, magnetkopplingen är inbyggd i vattenpumpen.

Tvivlar starkt på att turbons wastegate vore problemet.

Om det vore magnetkopplingen borde ju problemet alltid ligga under 3500rpm. Nu är det ju alltid när turbon skall ta över som felet uppstår.

Smdc
16 mars 2023 · 8 Inlägg

spillolja skrev:
Trasig membran i wastegateventilen, tag loss den och titta
eller magnetventilen N75 vid 1 och 2:ans tändspole
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

Hoppas också på wastegateventilen (N249), ny är beställd. Magnetventilen N75 är utbytt men blev ingen skillnad.

Senast redigerat av Smdc (16 mars 2023)

spillolja
16 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Har du kollat så den "nya turbon" inte har skurit ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smdc
16 mars 2023 · 8 Inlägg

spillolja skrev:
Har du kollat så den "nya turbon" inte har skurit ?

Ja dom kollade turbon på verkstan i samband med kamkedjebytet.

Mossan1
17 mars 2023 · 2 751 Inlägg

Jag hade kollat omställningsventilen som "Simlar" nämner. När der är så konsekvent med varvet.
Samt, kollat så allt är tätt runt turbon så inte trycket går rakt ut, men, försvinner uppmätt luft borde lamdan sätta felkod.

Smdc
17 mars 2023 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag hade kollat omställningsventilen som "Simlar" nämner. När der är så konsekvent med varvet.
Samt, kollat så allt är tätt runt turbon så inte trycket går rakt ut, men, försvinner uppmätt luft borde lamdan sätta felkod.

Jag har bytt den ventilen som jag tror  du och Simlar menar "Charge pressure control solenoid valve N75", utan resultat.
Ska, som nämnts tidigare, även byta "Turbocharger air recirculation valve N249"  Vilken jag kallat wastegateventil tidigare, rätt eller fel..?
Inte helt enkelt med terminologin bland alla ventiler, spjäll och sensorer.

Smdc
20 mars 2023 · 8 Inlägg

Nu är även "Turbocharger air recirkulation valve N249" utbytt, men felet kvarstår.
Är för mig helt obegripligt att det inte blir någon felkod. Nån j**vla givare eller sensor måste ju ändå känna att allt inte är som det ska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang