BMW E91 LCI stendöd efter avstängning, men startar precis som vanligt efter någon timme

KG
27 januari 2020 · 385 Inlägg

Hej!

Sjukt skumt fel på min BMW 325i Touring 2009, LCI med 3.0 liters motorn.
Kom till jobbet i torsdags för fyra dagar sedan, låste bilen precis som vanligt. Kommer ut på lunch, 4 timmar senare, och då är den helt död. Gick inte att låsa upp med fjärren utan fick öppna förardörren med nyckeln. Inget hände sedan när jag stoppade in nyckeln i tändningen. Där var verkligen ingen ström på den alls.

Kom ut sedan igen vid kl 15 för att se om det gick att få liv i den med starthjälp, men då startar den av egen maskin utan problem. Hade det inte varit för att klocka/förbrukning etc var nollat så var det som att inget hade hänt.
Fredag morgon - inga problem. Vid lunchtid - inga problem. Kör hem efter jobbet och parkerar bilen, men sitter kvar några minuter och snackar i telefon med telefonen inkopplad via 3,5mm. Avslutar samtalet och ska låsa bilen - stendöd igen. Fick låsa genom att trycka ner låspinnarna för varje dörr.
Dagen efter fungerar den som vanligt igen och även nu i morse var där inga konstigheter.

Vad fasen kan det vara för problem?
Känns inte som att det kan vara glapp nånstans för då hade den väl dött medan jag kör också? Den dör och återuppstår utan att någon rör den...
Batteriet är där inga konstigheter med. Alla sladdar sitter fast som de ska där.

Någon som upplevt något liknande bekymmer eller har en teori om vad det kan vara som spökar?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Du får nog ta bort ordet efter din signatur.. smile
Ett instrument att mäta spänning med vore bra att ha tillhands och mäta på diverse el-ställen under huven.

Senast redigerat av axxet (27 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Alex_bergstr
27 januari 2020 · 1 364 Inlägg

Kolla så inte batteriet står/stått i vatten så pluskablen i genomföringen där ärgat av.

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Meaganeowner
27 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Börja med att lossa polskorna från batteriets poler. Ööööh minus först.
(Och den sätts dit sist...).
Hur ser det ut i polskornas hål och på batteriets poler. Är det metalliskt rent?

Så följer du kablarna från polskorna, utan att montera dessa på batteriet.

Kolla varje ställe som de kommer i kontakt med.


En gammal Audi jag hade, uppförde sig så exakt så. Det var oxid i andra änden på pluskabeln.
På den bilen gick kabeln till startmotorns solenoid och därifrån vidare till säkringar mm.
På en nyare bil, brukar pluskabeln gå till en säkringsbrygga, med huvudsäkringar, strax intill batteriet. Gissar att det är glapp just där.

Som Allvetare vet du väl nyttan av att lossa polskon från batteriets minuspol först av allt innan du gör något med det elektriska systemet?

Såvida du inte ska mäta likspänningar, så klart.

Typ "Voltar vare här"  och "Oooops det gnistrar" .

.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2020)

torsen
27 januari 2020 · 7 202 Inlägg

Fungerar lyset och andra förbrukare?
Klickar det i startmotorn när du vrider nykeln till startmotorläget?
I s f kan man misstänka dålig solenoid på startmotorn = orkar inte "dra in" pinjongen mot startkransen.
Eller så är startmotorn så "invärtes förorenad" att elektrisk kontakt uteblir.
Hjälper det om någon knackar med handtaget på en stor skruvmejsel på startmotorn?
(Eventuellt ett litet spett, som jag hade på en bil i 3 år innan jag fick ändan ur vagnen och fixade startmotorn)

Ett annat lurigt elfel, som jag råkat ut för, och som krävde omfattande felsökning, var dålig kontakt i jordledningen mellan motor och chassie.

Meaganeowner
27 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Läs rubriken som TS skrev till tråden och bl a öven hans första inlägg.

STENDÖD!

Brådhis * Voff voff *
28 januari 2020 · 10 245 Inlägg

Standardfel på E90/E91. Öppna handskfacket, ta bort luckan längst in i facket, stick in handen bakom elcentralen där och ta tag i huvudkabelstammen. Ryck och slit (!) lite i den så ska du se att bilen vaknar. Finns nå´n fix från BMW på detta även om dom (iaf förr) inte medgav att det var ett vanligt fel.

Har fått igång ett antal stendöda E90/E91 på det här viset...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slim
28 januari 2020 · 340 Inlägg

Brådhis skrev:
Standardfel på E90/E91. Öppna handskfacket, ta bort luckan längst in i facket, stick in handen bakom elcentralen där och ta tag i huvudkabelstammen. Ryck och slit (!) lite i den så ska du se att bilen vaknar. Finns nå´n fix från BMW på detta även om dom (iaf förr) inte medgav att det var ett vanligt fel.

Har fått igång ett antal stendöda E90/E91 på det här viset...

//Brådhis

Jag antar att denna lagning inte är permanent?smile

Brådhis * Voff voff *
28 januari 2020 · 10 245 Inlägg

Slim skrev:

Brådhis skrev:
Standardfel på E90/E91. Öppna handskfacket, ta bort luckan längst in i facket, stick in handen bakom elcentralen där och ta tag i huvudkabelstammen. Ryck och slit (!) lite i den så ska du se att bilen vaknar. Finns nå´n fix från BMW på detta även om dom (iaf förr) inte medgav att det var ett vanligt fel.

Har fått igång ett antal stendöda E90/E91 på det här viset...

//Brådhis

Jag antar att denna lagning inte är permanent?smile

Nej, men det brukar faktiskt funka ett ganska bra tag. smile Men ja, lösningen är mer just en quickfix för att slippa bli stående. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KG
28 januari 2020 · 385 Inlägg

Brådhis skrev:

Slim skrev:

Brådhis skrev:
Standardfel på E90/E91. Öppna handskfacket, ta bort luckan längst in i facket, stick in handen bakom elcentralen där och ta tag i huvudkabelstammen. Ryck och slit (!) lite i den så ska du se att bilen vaknar. Finns nå´n fix från BMW på detta även om dom (iaf förr) inte medgav att det var ett vanligt fel.

Har fått igång ett antal stendöda E90/E91 på det här viset...

//Brådhis

Jag antar att denna lagning inte är permanent?smile

Nej, men det brukar faktiskt funka ett ganska bra tag. smile Men ja, lösningen är mer just en quickfix för att slippa bli stående. smile

//Brådhis

Tackar för tipset! Du råkar inte veta hur man löser det mer permanent, om det nu skulle vara här problemet ligger? Är det något som måste/kan bytas ut eller lödas eller liknande?

KG
28 januari 2020 · 385 Inlägg

axxet skrev:
Du får nog ta bort ordet efter din signatur.. smile
Ett instrument att mäta spänning med vore bra att ha tillhands och mäta på diverse el-ställen under huven.

Är numera borttaget 😏
Ja absolut. Det inträffar så oregelbundet så har inte haft grejer till hands för det än.

Brådhis * Voff voff *
29 januari 2020 · 10 245 Inlägg

KG skrev:

Brådhis skrev:

Slim skrev:

Jag antar att denna lagning inte är permanent?smile

Nej, men det brukar faktiskt funka ett ganska bra tag. smile Men ja, lösningen är mer just en quickfix för att slippa bli stående. smile

//Brådhis

Tackar för tipset! Du råkar inte veta hur man löser det mer permanent, om det nu skulle vara här problemet ligger? Är det något som måste/kan bytas ut eller lödas eller liknande?

Det vet jag tyvärr inte, men BMW bör veta det. smile Möjligt att kanske nå´t BMW-forum kan svara på det?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang