Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Cuefa Ain't no place like home...
29 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Elen blir nog dock svårt att beskatta ytterligare.
Detta skulle innebära att alla får högre skatt på t ex hushållsel. Oavsett om man har elbil eller inte.
Tänk att kräva mor Anna 90 år, och alla andra, på 2 000 kr mer i månaden, för att andra åker elbil.
Fy skäms.

Face Book och Amazon klara sig dock. De är redan subventionerade, med i princip ingen skatt alls och superbillig el.

Nä gubbs, det blir garanterat skyhög fordonsskatt på elbilar. Kanske redan nästa år.

Har du missat vad som hände med TV-licensen...?
Självklart kan vi straffbeskatta även de som inte kör elbil! Pengarna ska ju in, eller hur...
Det kommer bara bli ytterligare ett pålägg på alla andra skatter och bestraffningar.

I "bil-landet" Sverige är ingenting heligt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Meaganeowner
29 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Är beredd att hålla med dig.

M123
29 januari 2020 · 962 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Är beredd att hålla med dig.

Vem håller du med?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
ultraclass
29 januari 2020 · 38 Inlägg

Räkna på 10 000 eller 100000 elbilar ingen bränsleskatt. Är det seriöst någon som tror att staten ger bort dom stålarna?
Blir samma som med dieselbilarna. Miljöbil för några år sedan, och vi vet ju alla hur det blev.
Slutet blir att elpriset kommer att bli skyhögt för alla i detta landet.

granadadr
29 januari 2020 · 7 268 Inlägg

ultraclass skrev:
Räkna på 10 000 eller 100000 elbilar ingen bränsleskatt. Är det seriöst någon som tror att staten ger bort dom stålarna?
Blir samma som med dieselbilarna. Miljöbil för några år sedan, och vi vet ju alla hur det blev.
Slutet blir att elpriset kommer att bli skyhögt för alla i detta landet.

har jag sagt länge,, ALLA kommer få vara med å betala notan,, och det har regeringen räknat ut för längesen,,  känns förjävligt tycker jag

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
ultraclass
29 januari 2020 · 38 Inlägg

Jajjamen så blir det.

Low
29 januari 2020 · 3 296 Inlägg

granadadr skrev:

ultraclass skrev:
Räkna på 10 000 eller 100000 elbilar ingen bränsleskatt. Är det seriöst någon som tror att staten ger bort dom stålarna?
Blir samma som med dieselbilarna. Miljöbil för några år sedan, och vi vet ju alla hur det blev.
Slutet blir att elpriset kommer att bli skyhögt för alla i detta landet.

har jag sagt länge,, ALLA kommer få vara med å betala notan,, och det har regeringen räknat ut för längesen,,  känns förjävligt tycker jag

Exakt! Dessa bilar väger mer, mer slit på vägarna. Folk kör extra mycket för det är så himla billigt.

O vissa verkar vara helt övertygade att det kommer fortsätta vara så...

O nu när dessa snabba elbilar, med felförare bakom ratten börja visa sig, så kul se hur länge de får vara "snabba" ...

caromania Forummoderator
29 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
29 januari 2020 · 7 268 Inlägg

tror mer på en bättre elbil i framtiden som kan motsvara kraven vi har,, och ha bättre kapacitet,, på både räckvidd och kanske dra, samt klara kyla bättre smile

Meaganeowner
29 januari 2020 · 2 250 Inlägg

.
Ja, det lovas ju superbatteriet inom två år.

Vilket i s f borgar för mindre med nyproducerade skatteinbringande miljöförstörande oekonomiska mm mm diesel- o bensinbilar.

När slår skattefällan igen?
Ska vi tro senast om tre år?

Low
30 januari 2020 · 3 296 Inlägg

https://www.fplus.se/nytt-forslag-om-ki … r/a/VbB2bp


Som sagt 7-10 år, tror tidigare om många skulle börja köra elbilar sk, fossil stenar.

granadadr
30 januari 2020 · 7 268 Inlägg

problemet tror jag är att regeringen vill pusha på så mkt,, jag tror att dem tror att det ska gå lika fort som datorer och tv/mobiler,  i utvecklingen,, men det kan det ej  tyvärr, vissa saker MÅSTE få fasas in och ej TRYCKAS in,, som detta,,

Meaganeowner
30 januari 2020 · 2 250 Inlägg

.

Ja, den artikeln lär ju få upp ögonen på många.

Snart blir vi alla chippade, så staten kan se hur många gånger och vart vi pissar om dagen.

Elbilen blir med andra ord minst dubbelt så dyr att äga och köra om några år.
Frågan är om hitten kommer att överleva batteriets livstid.
Ett nytt lär ju inte vara billigt...  Förmodligen blir det billigast att återvinna hela åkdonet.

Tror hela idén kommer att haverera.

Ypperlig Avstängd
30 januari 2020 · 30 Inlägg

Jag kör inte elbil, några anledningar:
Har andra bilar.
Dyra att införskaffa, kör för lite för att det ska löna sig.
Besvärligt med kablar och laddande, blir som att köra med elektrisk motorvärmare året runt.
Inget intresse.

Men skänker (S)vetsarn en dyrare Tesla, Audi, BMW, Mercedes, Volvo Polestar 1 eller liknande premiumelbil åt mig så tar jag emot den. Elbil är perfekta vid kortkörningar då inte förbränningsmotorer hinner upp i normal arbetstemp.

Utmarks-Loke
31 januari 2020 · 5 813 Inlägg

Jag veckopendlar till jobb, skall man ha en bil som klarar 25 mil i motorvägshastighet och sedan helst några till eftersom man kanske inte kan ladda på alla byggen så blir det riktigt, riktigt dyrt. Sedan vill jag helst inte förknippas med den sorts folk som väljer elbil heller, miljömuppar och bilhatare.

xXSammy
31 januari 2020 · 6 566 Inlägg

Saknar laddningsmöjligheter hemma och på jobbet.

Sen för min del (som säkert gäller andra som inte tar mediciner för det) så blir det för mycket stress angående laddning.. Massor med extra planering eller att behöva vänta typ en halvtimme på bara få komma hem

Ford har ingen ren elbil för stunden mer än Mach-E som är kommande .. och den blir ganska, mycket, dyrare än en vanlig Focus.
Focus electric har funnits men det var bara 14 mil på det batteriet, plus att den utgick pga lågt intresse.
Köra annat märke? Ologiskt att åka annat än det jag jobbar med (: mycket rabatter och tillgång till dataprogram samt specialverktyg..

De/Dem
granadadr
31 januari 2020 · 7 268 Inlägg

xXSammy skrev:
Saknar laddningsmöjligheter hemma och på jobbet.

Sen för min del (som säkert gäller andra som inte tar mediciner för det) så blir det för mycket stress angående laddning.. Massor med extra planering eller att behöva vänta typ en halvtimme på bara få komma hem

Ford har ingen ren elbil för stunden mer än Mach-E som är kommande .. och den blir ganska, mycket, dyrare än en vanlig Focus.
Focus electric har funnits men det var bara 14 mil på det batteriet, plus att den utgick pga lågt intresse.
Köra annat märke? Ologiskt att åka annat än det jag jobbar med (: mycket rabatter och tillgång till dataprogram samt specialverktyg..

håller med dig ang verktyg delar osv,, kör ju också Ford och har byggt upp ett kontaktnät samt ett bildelslager som gör det mkt ekonomiskt att köra mina gamla fordar smile

Utmarks-Loke
31 januari 2020 · 5 813 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford har ingen ren elbil för stunden mer än Mach-E som är kommande .. och den blir ganska, mycket, dyrare än en vanlig Focus.

Mustangen då?

Edit: det var visst den som var Mach-E, fick intrycket av att det var en elektrifierad fikus-Focus

Senast redigerat av Svarte_Orm (31 januari 2020)

Utmarks-Loke
31 januari 2020 · 5 813 Inlägg

Ivel skrev:
Är oberoende av oligarker och skumma regimer.

big_smile Vänta bara, nu är det nog inte länge kvar innan vår regim kopplar greppet på elbilsägarna

torsen
31 januari 2020 · 7 198 Inlägg

Ivel skrev:
Varför?
Miljösnällare.
Energieffektivt, mindre "eldande för kråkorna".
Mer ekonomiskt jämfört med en jämngammal och jämnstor bil.
Trevligare drivlina.
Kan "tanka" hemma, på stormarknadens parkering, på snabbmatskedjan.
Är oberoende av oligarker och skumma regimer.
Stödjer inte det omfattande barnarbetet kring oljeborrning, ja fler barn arbetar inom den industrin än elbilsbatteriindustrin. Även om just du har en "känsla" utan förankring i fakta.
Stödjer inte miljöförstöringen inom oljeborrning, ja oljeborrning ger upphov till betydligt större miljöproblem än utvinningen av jordartsmetaller. Även om just du har en "känsla" utan förankring i fakta.
Driver min bil utan fossila utsläpp.
Behöver inga oljebyten, filterbyten för olja eller insugsluft.
Mindre krånglande elektronik såsom avsaknad av startmotor, generator.
Mindre krånglande kraftförsörjningssystem, inga pumpar, rör, slangar eller filter.
Jag är teknikintresserad, bilintresserad och relativt kunnig inom området så jag ser det som ett naturligt steg i utvecklingen gällande drivmedel.
Det är några orsaker till varför jag kör elbil, det finns givetvis fler.

Jaha, det var ord och inga visor.
Men hur tror du elen alstras?
Nu när allt fler kärnkraftverk av "miljövänner" stängs av?
Hur är det med giftigheten hos batterierna vid tillverkningen och vid en krock.
Färsk statistik, enligt media senaste dagarna, visar att elbilar krockar 50 % oftare.
Har du hört räddningstjänstens åsikter om elbilar och deras "själv-/återantändning inom 14 dagar?
Som villaägare med laddning hemma måste du gå upp i huvudsäkring, vilket inte är gratis.
Hur klarar du en långkörning från t ex Eskilstuna till norr om Borgafjäll på "inlandsvägar".
Finns inte så många McDonalds från Sundsvall utefter rv 331.
Var och en får ha sina uppfattningar.
Jag uppskattar dina inlägg och uppgifter som brukar vara väl dokumenterade och svåra att ifrågasatta.
Men dina åsikter i den här frågan väger mera över åt önsketänkande än åt den reella verkligheten.
Menar inte att du skriver osanning - men anser du utelämnar vissa uppgifter som missgynnar din uppfattning.
Med full respekt/Torsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang