Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

ultraclass
31 januari 2020 · 38 Inlägg

Det är mycke snack om hur och varför elbil. Det enda som är säkert är att det kommer att kosta att äga elbil. Så pass mycke att fler och fler inte kommer att ha råd till det. Jag tror personligen att det blir en flopp. Jag kör hellre stor v8 och turbobil. Elskatten blir lägre då.

granadadr
31 januari 2020 · 7 286 Inlägg

ultraclass skrev:
Det är mycke snack om hur och varför elbil. Det enda som är säkert är att det kommer att kosta att äga elbil. Så pass mycke att fler och fler inte kommer att ha råd till det. Jag tror personligen att det blir en flopp. Jag kör hellre stor v8 och turbobil. Elskatten blir lägre då.

problemet är att även om du gör det,, så tror kreti å pleti på allt,, så vi som ej vill betala dyrare el får det iaf sad

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
EmsAnders
31 januari 2020 · 151 Inlägg

Kör 2st elbilar, bor på landet, laddar hemma med vanligt 240 uttag, kört 5000mil, skulle aldrig byta till bensin/diesel som vardagsbil.
Räckvidd på 23mil på ena, å 13mil på den andra.
Konstiga är att jag aldrig upplevt några problem med elbil, som många icke elbilsägare har med elbil.....🤔

Jesper328
31 januari 2020 · 2 365 Inlägg

Kör i dagsläget en MB W204 C220 Cdi -12 till vardags, vilket är rimligt då jag arbetar med Mercedes-Benz.

Varför jag inte kör elbil är just tillgången av laddstationer.
Bor i lägenhet, har garage men ej tillgång till 3-fas.
Åker längre sträckor relativt ofta, och kan inte tänka mig att behöva stanna minst en halvtimme för att ladda upp batterierna, betalar hellre 16kr/litern för att slippa det.
Har visserligen 3-fas på jobbet, men satan vad snål man skulle känna sig om man använde sig av dessa.
Risken för självantändning känns rätt så mysig också.

Men visst, jag förstår grejen.
Elbilar är trevliga att köra, och jag skulle kunna tänka mig att ha en bara för att såsa till jobbet i, men där kommer ju priset in i bilden också.
Sedan så är det ju långt ifrån samma grej som att köra en bil med förbränningsmotor, om vi snackar körglädje då.
Då menar jag inte en Hyundai Atos, utan busbil.

Och kom inte med gubbargumentet att en Tesla kör ifrån allt och alla, det gör den inte.

Hur som haver så tror jag att hybrider möjligtvis är framtiden, då vi kan köra på el utan att behöva vara skitnödiga precis hela tiden.

Up the RA
panda666
31 januari 2020 · 4 250 Inlägg

inga mer oljebyten, filter, dpf,egr, pumpar, etc etc. Vad ska då verkstäderna göra på arbetstid? kommer dom gå i konkurs? är säker på att dom kommer hitta på dyra verkstads besök för dom som har elbil. Dom kommer säkert hitta på dyra serviceplan på att elbilar kräver större service och kontroll utav betterier och säkerhet. Och ja det kanske är billigt att åka el nu men man måste vara naiv ifall man tror att alla kommer åka billigt i framtiden.

Deception
31 januari 2020 · 97 Inlägg

panda666 skrev:
inga mer oljebyten, filter, dpf,egr, pumpar, etc etc. Vad ska då verkstäderna göra på arbetstid? kommer dom gå i konkurs? är säker på att dom kommer hitta på dyra verkstads besök för dom som har elbil. Dom kommer säkert hitta på dyra serviceplan på att elbilar kräver större service och kontroll utav betterier och säkerhet. Och ja det kanske är billigt att åka el nu men man måste vara naiv ifall man tror att alla kommer åka billigt i framtiden.

Det som kommer hända är att behovet av servicemekaniker kommer minska drastiskt.
Det finnst helt enkelt inte lika mycket jobb, vilket i sin tur på sikt leder till färre verkstäder.

EmsAnders
31 januari 2020 · 151 Inlägg

2 elbilar ungefär 2500mul på varje, inte ett enda problem.
Service kostnad 1500kr på ena  1800kr på den andra.
Roliga att köra .
Har haft över 100bilar , alltid tröttnat på dem, dessa elbilar är de jag haft längst.
Varför måste man ha trefas-laddning?, Laddar 2 bilar på enfas, funkar utmärkt.
Givetvis behövs elsystem från iaf 1900 -talet, men många icke elbilsägare verkar vara oroliga över deras elsystem, rekommenderar dem att byta, oavsett om de har elbil eller ej.

ultraclass
1 februari 2020 · 38 Inlägg

granadadr skrev:

ultraclass skrev:
Det är mycke snack om hur och varför elbil. Det enda som är säkert är att det kommer att kosta att äga elbil. Så pass mycke att fler och fler inte kommer att ha råd till det. Jag tror personligen att det blir en flopp. Jag kör hellre stor v8 och turbobil. Elskatten blir lägre då.

problemet är att även om du gör det,, så tror kreti å pleti på allt,, så vi som ej vill betala dyrare el får det iaf sad

V8 och turbobil va ironi. Grejen va att det blir som du säger alla får betala.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2020 · 17 461 Inlägg

En elbil kostar. Inget snack om saken. Men bränslekostnaden är rätt låg. En KIA E-niro kostar nära en halv miljon. Eller över om man vill ha den moderna varianten vilket rekommenderas. Man får förvisso 60k tillbaka av staten sen. Men för den som ska pendla en lagom sträcka och ska köpa ny bil så går ofta ekvationen ihop fortare än man tror. I nuläget. De säljer som smör.

Nu ska ju kilometerskatt utredas så framtiden är oviss. Fast jag hade nog fortsatt köra elbil om det skulle bli dött lopp mellan fossil/el rent ekonomiskt. Elbilen är i princip okänslig för korta sträckor och värmen kommer löjligt fort i kupén. Skräcken över att batterierna kommer ge upp efter 8-10 år tror jag inte på. Bilen övervakar nitiskt deras tillstånd under körning/laddning. Detta har en baksida.

Så negativt?
Om elbilen detekterar ett fel i batterierna som består av cirka 200 Litiumceller och om någon cell skulle fallera om så bara 0,2 volt jämfört med de övriga kan bilen besluta sig att stänga ner systemet. Det blir alltså inte som i en fossilbil som bara går ner i Limp mode, elbilen stannar. Dessutom kan man inte pilla med den själv i nuläget. I egenskap av elbilstekniker kan jag felsöka bilarna med rätt utrustning men den utbildningen är nog inte vanlig i nuläget. Och dyr. Gemene man kan inte se vilken av alla celler som är kass. Eller om de finns spänning kvar i systemet.

Tekniken i elbilar är komplicerad. Även dyr. Finns mängder med övervakningssystem. Skulle något fallera så kostar det. Så länge bilen har garanti är det inget problem men sen då?

Men personligen gillar jag köra ofossilt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
1 februari 2020 · 3 306 Inlägg

När jag kan ladda på parkeringen på mitt nästa boende och elbilen kostar max 30-50k/ Lagom stor bil så kommer jag garanterat köpa en även med 20 mils räckvidd. Oavsett om de kostar 1 eller 10kr milen.

Längre sträckor ,köra släp, lasta kan jag använda min veteran container på 4 hjul.

KenthIJ
1 februari 2020 · 1 445 Inlägg

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 februari 2020 · 14 039 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Hur länge kommer dessa publika laddställen vara gratis? Det blir nog att betala per KW för dom som väljer att ladda vid dessa ute på stan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
1 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Hur länge kommer dessa publika laddställen vara gratis? Det blir nog att betala per KW för dom som väljer att ladda vid dessa ute på stan.

/Benny

Mig veterligen finns ingen mack som säljer gratis bensin. Om du känner till sådana mackar så får du tipsa i tråden https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303666 som handlar om bensinpriset.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
1 februari 2020 · 962 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Det finns väl ändå inget som heter gratis på riktigt.
Alltid är det någon som får betala, är det kommunen som har dessa så betalar alla andra invånare för ditt åkande tex, är det företag så tar dessa ut detta i slutändan på andra kunder. Gudomligt naivt att kalla detta för gratis.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Presidento Of World
1 februari 2020 · 3 322 Inlägg

M123 skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Det finns väl ändå inget som heter gratis på riktigt.
Alltid är det någon som får betala, är det kommunen som har dessa så betalar alla andra invånare för ditt åkande tex, är det företag så tar dessa ut detta i slutändan på andra kunder. Gudomligt naivt att kalla detta för gratis.

Det är ändå gratis för honom.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
M123
2 februari 2020 · 962 Inlägg

Presidento skrev:

M123 skrev:

KenthIJ skrev:

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Det finns väl ändå inget som heter gratis på riktigt.
Alltid är det någon som får betala, är det kommunen som har dessa så betalar alla andra invånare för ditt åkande tex, är det företag så tar dessa ut detta i slutändan på andra kunder. Gudomligt naivt att kalla detta för gratis.

Det är ändå gratis för honom.

Det är det väl inte. Du förskjuter bara pengar, handlar detta om kommun eller stat så tar du pengar från något annat ändamål. Är det företag så orsakar det höjningar som får svallvågor, höjer ett företag höjer ett annat, blir det konkurrens åt andra hållet stupar den ena  aktören.
Det finns inget som är gratis, allt är på bekostnad.
Även den som laddar och nyttjar detta drabbas i slutändan, således inget är gratis så är det med det.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
2 februari 2020 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

Presidento skrev:

M123 skrev:
Det finns väl ändå inget som heter gratis på riktigt.
Alltid är det någon som får betala, är det kommunen som har dessa så betalar alla andra invånare för ditt åkande tex, är det företag så tar dessa ut detta i slutändan på andra kunder. Gudomligt naivt att kalla detta för gratis.

Det är ändå gratis för honom.

Det är det väl inte. Du förskjuter bara pengar, handlar detta om kommun eller stat så tar du pengar från något annat ändamål. Är det företag så orsakar det höjningar som får svallvågor, höjer ett företag höjer ett annat, blir det konkurrens åt andra hållet stupar den ena  aktören.
Det finns inget som är gratis, allt är på bekostnad.
Även den som laddar och nyttjar detta drabbas i slutändan, således inget är gratis så är det med det.

Knepig logik. Men om jag fattar det rätt så laddar Kenth utan att betala. På det tjänar han kanske någon tia per mil jämfört med om han hade åkt till en bensinmack. Kör han 100 mil på en månad så tjänar han väl 1000kr? Du menar att andra kostnader går upp för Kenth som motsvarar 1000kr per månad som han inte hade drabbats av om han tankade bensin? Du menar att en gratis laddstation borde bojkottas för att den gör så att allt blir dyrare? Jag tycker nästan det låter som avundsjuka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
2 februari 2020 · 6 569 Inlägg

caromania skrev:
Knepig logik. Men om jag fattar det rätt så laddar Kenth utan att betala. På det tjänar han kanske någon tia per mil jämfört med om han hade åkt till en bensinmack. Kör han 100 mil på en månad så tjänar han väl 1000kr? Du menar att andra kostnader går upp för Kenth som motsvarar 1000kr per månad som han inte hade drabbats av om han tankade bensin? Du menar att en gratis laddstation borde bojkottas för att den gör så att allt blir dyrare? Jag tycker nästan det låter som avundsjuka.

Handlar nog mer om att det skrevs "Helt gratis", alltså elbolagen bjuder på elen, installatörerna av laddstolparna gjorde det frivilligt, tillverkarna gav bort materialet.. etc etc.

De/Dem
M123
2 februari 2020 · 962 Inlägg

xXSammy skrev:

caromania skrev:
Knepig logik. Men om jag fattar det rätt så laddar Kenth utan att betala. På det tjänar han kanske någon tia per mil jämfört med om han hade åkt till en bensinmack. Kör han 100 mil på en månad så tjänar han väl 1000kr? Du menar att andra kostnader går upp för Kenth som motsvarar 1000kr per månad som han inte hade drabbats av om han tankade bensin? Du menar att en gratis laddstation borde bojkottas för att den gör så att allt blir dyrare? Jag tycker nästan det låter som avundsjuka.

Handlar nog mer om att det skrevs "Helt gratis", alltså elbolagen bjuder på elen, installatörerna av laddstolparna gjorde det frivilligt, tillverkarna gav bort materialet.. etc etc.

Tack du fattar poängen! smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
2 februari 2020 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

Presidento skrev:

Det är ändå gratis för honom.

Det är det väl inte. Du förskjuter bara pengar, handlar detta om kommun eller stat så tar du pengar från något annat ändamål. Är det företag så orsakar det höjningar som får svallvågor, höjer ett företag höjer ett annat, blir det konkurrens åt andra hållet stupar den ena  aktören.
Det finns inget som är gratis, allt är på bekostnad.
Även den som laddar och nyttjar detta drabbas i slutändan, således inget är gratis så är det med det.

Knepig logik. Men om jag fattar det rätt så laddar Kenth utan att betala. På det tjänar han kanske någon tia per mil jämfört med om han hade åkt till en bensinmack. Kör han 100 mil på en månad så tjänar han väl 1000kr? Du menar att andra kostnader går upp för Kenth som motsvarar 1000kr per månad som han inte hade drabbats av om han tankade bensin? Du menar att en gratis laddstation borde bojkottas för att den gör så att allt blir dyrare? Jag tycker nästan det låter som avundsjuka.

Nu kör du med lågstadieretorik igen. Bara för att man har andra synpunkter gör det inte till att vara avundsjuk.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang