Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

zemet
28 januari 2020 · 4 035 Inlägg

Hej,
Fler och fler trådar spårar ur och det brukar oftast bli en discussion kring elbilar efter ett tag.

Så vi kör en tråd med varför eller varför inte man kör elbil så kan vi hålla de andra trådarna lite renare.


Så varför kör inte jag elbil?

Svaret är enkelt, det lönar sig inte ekonomiskt för mig och utbudet är för dåligt.

Jag bor i villa och skulle utan problem kunna ladda Elbil via 3-fas hemma.

Jag har idag 2 bilar jag använder, en Nissan Navara från 2010 och en Citroen C3 från 2008.
Navaran är värd runt 100K och C3 ca 20K.


Nissan använder jag mestadels till att dra släp, stor boggiekärra med totalvikt på 3,5 ton.
Det finns i dagsläget ingen elbil på markanden som kan dra så tungt som jag behöver.

Model X får dra 2,2 ton. Det räcker inte. Och den billigaste model X kostar 900K begagnad.

När Rivian och cybertruck börjar tillverkas kommer de klara mina krav på dragvikt utan problem och jag ser fram emot att äga en El pickup. Men det kommer knappast löna sig ekonomiskt att äga en sån istället för en navara eller en F150 om inte bränslepriserna och skatten höjs många gånger om.


Citroen C3 då? En skitbil som används för pendling 11 mil/dag.

Denna kan enkelt ersättas med en elbil. Nästan oavsett vilken elbil jag skulle ersätta den med så skulle jag bara få fördelar. Bättre komfort, bättre krocksäkerhet mm.

Men inte heller här lönar det sig för mig att köra elbil tyvärr.
Billigaste Nissan Leaf kostade 120K sist jag kollade på blocket.
Jag köpte min C3 för 20000 kr.

Pendling med C3 kostar mig ca 8 kr/mil i bränsle.
8 kr/mil x 11 mil x 20 dagar/månad x 10 månader = 17600 kr/år.
Lägg på lie dyrare skatt (1200) och service så skulle man nog säga att jag kör den för 20K/år.

Det tar då 5! år (120K-20K) av körning innan elbilen skulle ätit upp skillnaden i inköpspris jämfört med C3an.

Och då har jag räknat att det är helt gratis att köra elbilen, inte 2kr/mil. 

Om jag kör elbilen i 5 år tror jag värdeminskningen på den är iaf 60K. Blir batteriet kass så skulle jag tro att hela bilen blir mer eller mindre värdelös.

C3 skulle jag gissa är runt 10K men i värstafall 20K värdeminskning. 

Jag måste också ha en dyrare helförsäkring på Leaf.

Och jag måste ladda Leafen varje dag på jobbet, annars räcker inte batteriet hem.

Så för att summera det hela:

Det finns ingen El bil som kan ersätta min dragbil och det lönar sig inte att ersätta min C3 med elbil.

Hade jag kört nyare bilar typ 2018-2020 års modeller så hade EL varit ett betydligt billigare alternativ men när man kör såpass gamla bilar jag gör så lönar det sig inte att köpa ny elbil.

För min del handlar det inte alls om teknikfientlighet eller att jag är förbränningsmotorfantast,
tvärtom är jag väldigt intresserad av elbilar. Men i mitt fall går det inte och lönar sig inte att köra el ännu.


Varför kör du eller kör du inte elbil?

torsen
28 januari 2020 · 7 230 Inlägg

Kan inte köpa elbil p g a räckvidden.
Har c:a 70 mil till weekend-hus i södra Lappland.
Finns inga praktiska laddningsmöjligheter utefter vägen dit eller framme.
Skulle förlänga restiden, som redan nu är lång, ytterligare.
Därför, inte elbil inom överskådlig framtid.

Meaganeowner
28 januari 2020 · 2 250 Inlägg

"Hade jag kört nyare bilar typ 2018-2020 års modeller så hade EL varit ett betydligt billigare alternativ men när man kör såpass gamla bilar jag gör så lönar det sig inte att köpa ny elbil."

- Lämnar arbetslivet nu och har gammal segelbåt och liten stuga på skogen.

Här blir det inte fråga om extravaganser när det gäller bilägande. Utan det gäller snarast om att se om sitt hus. Typ klara kostnaderna. Och då finns inte utrymme att lägga några hundra tusen på en bil som är borta, liksom mig om 15 år.

Det finns andra värden i livet att uppleva, än att hel tiden vara "up to date".

Och givet finns det energi i Sverige, som räcker till en total elekrtifiering av personbilsflottan. Och nät för distribution går att bygga inom rimlig tid.

Handlar bara om fördelning. T ex lägga rimliga skatter och priser på energi till
t ex företag Face Book och Amazon, som båda i grunden är utlänska av Sverige gynnade och subventionerade elslukande företag.
Med rimliga menar jag, så som vi boende innevånare i Sverige får betala.
Det handlar om hur vi nyttjar vår energi.

Nämnda företag förbrukar många Terawatt /h. Som vi dessutom som land tjänar väldigt lite på.

Skulle inte förvåna om lilla Sverige tar på sig att sponsa fler liknande företag, i stället för att satsa på landets egna invånarna genom t ex  dela ut, subventionera värmepumpar helt gratis till alla privatbostäder.
Ja, t o m ge ordentliga bidrag till elbilsköpare, sån som mig o dig.

Pengarna kommer in lika bra från landets boende, som från utlandsbaserade rörelser. Dessutom i större mängd.

Men nej, det smörjs rejält till några få, som bestämmer.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 januari 2020)

Deception
28 januari 2020 · 97 Inlägg

Jag håller med Zemet.

Jag behöver ha bilar som kan dra tungt, iaf över 1300kg.
Jag vill ha fyrhjulsdrift då jag bor på landet där plogningen knappt sköts.
Jag har hund och två barn så jag behöver kombibilar.
Laddhybriderna har fortfarande lite för dålig räckvidd på elen och de rena elbilarna är för dyra i inköp.

Så när det finns en fyrhjulsdriven kombi med en dragvikt över 1300kg, en räckvidd på el över 10mil och ett nypris på runt 400.000 då skulle det kunna bli intressant med el. Men inte förr.

Sneglade t.ex. på passat GTE men det föll på räckvidd och fyrhjulsdrift.

M123
28 januari 2020 · 962 Inlägg

Det finns väl en hel novell med anledningar varför jag väljer bort elbilen.
Dock det primära är jag premierar inte saker som går bortom min etik och moral att använda, den är förkastlig i mitt tycke och har noll framtid.

Sen har jag det här med livsstil med, en elbil har inte V8, den har ingen kultur eller affektionsvärde, det är ett dött ting på 4 hjul som inte skulle kunna lösa mina transporter på något sätt.

Världen blir inte bättre med elbilar helt enkelt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zemet
28 januari 2020 · 4 035 Inlägg

M123 skrev:
Det finns väl en hel novell med anledningar varför jag väljer bort elbilen.
Dock det primära är jag premierar inte saker som går bortom min etik och moral att använda, den är förkastlig i mitt tycke och har noll framtid.

Sen har jag det här med livsstil med, en elbil har inte V8, den har ingen kultur eller affektionsvärde, det är ett dött ting på 4 hjul som inte skulle kunna lösa mina transporter på något sätt.

Världen blir inte bättre med elbilar helt enkelt.

Jag håller med om att de inte är alls lika roligt som en förbränningsmotor, om man har en rolig förbränningsmotor vill säga.

2,5 liters dieseln i navaran eller 1,6an i C3an är ju dock inget som ger mig nån direkt njutning.
De hade jag lika gärna kunnat ersätta med en tyst elmotor.

Om världen blir bättre eller inte med elbilar kan man väll diskutera mycket kring.
Många saker blir bättre med el.

Luften inne i städerna tex och även ljudnivån.
Man slipper hålla på med dieselvärmare eller sitta och frysa i 15 min.
Man slipper dyra eller jobbiga service grejer som kamrem eller bara ett vanligt oljebyte.

En sak som jag personligen känner angående etik och moral är att man slipper vara beroende av vidriga mellanöstern länder och deras olja.   

Jag har sett en del argument här på forumet om att det är barnarbete i gruvor som behövs för metaller till batterier osv. Jag tror säkert det förekommer.

Men oljeindustrin är ju knappast miljövänlig och övergrepp/folkmord osv är ju knappast någon nyhet att det förekommit i samband med oljeutvinning. 

Så för min del så tror jag inte EL är 100% etiskt osv men jag är ganska säker på att oljan är värre.

M123
28 januari 2020 · 962 Inlägg

zemet skrev:

M123 skrev:
Det finns väl en hel novell med anledningar varför jag väljer bort elbilen.
Dock det primära är jag premierar inte saker som går bortom min etik och moral att använda, den är förkastlig i mitt tycke och har noll framtid.

Sen har jag det här med livsstil med, en elbil har inte V8, den har ingen kultur eller affektionsvärde, det är ett dött ting på 4 hjul som inte skulle kunna lösa mina transporter på något sätt.

Världen blir inte bättre med elbilar helt enkelt.

Jag håller med om att de inte är alls lika roligt som en förbränningsmotor, om man har en rolig förbränningsmotor vill säga.

2,5 liters dieseln i navaran eller 1,6an i C3an är ju dock inget som ger mig nån direkt njutning.
De hade jag lika gärna kunnat ersätta med en tyst elmotor.

Om världen blir bättre eller inte med elbilar kan man väll diskutera mycket kring.
Många saker blir bättre med el.

Luften inne i städerna tex och även ljudnivån.
Man slipper hålla på med dieselvärmare eller sitta och frysa i 15 min.
Man slipper dyra eller jobbiga service grejer som kamrem eller bara ett vanligt oljebyte.

En sak som jag personligen känner angående etik och moral är att man slipper vara beroende av vidriga mellanöstern länder och deras olja.   

Jag har sett en del argument här på forumet om att det är barnarbete i gruvor som behövs för metaller till batterier osv. Jag tror säkert det förekommer.

Men oljeindustrin är ju knappast miljövänlig och övergrepp/folkmord osv är ju knappast någon nyhet att det förekommit i samband med oljeutvinning. 

Så för min del så tror jag inte EL är 100% etiskt osv men jag är ganska säker på att oljan är värre.

Det en stadsbo får till fördel får en på landsbygden betala, vindsnurror som låter på mils avstånd, vattendrag som man inte kan fiska i, ja jag har ett bara 1 km bort dom helt stängt av för att leda vattnet annanstans, tragiskt för är ett helt vattendrag med rullstenar och otroliga gölar in som fina vikar, men detta har fått ge plats för elproduktion istället.
Har väldigt svårt då att se det här fina rena med produkten elbil.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
mats757
28 januari 2020 · 913 Inlägg

Om tio år tror jag att det står EN elbil hemma på min går i alla fall. Den skulle utan problem uppfylla mina krav att ta mig till och från jobbet. Till och från 40km/dag.
Dock vill jag inte lägga så mycket pengar som en ny elbil kostar. Men 5-8 år så är marknaden påfylld med begagnade elbilar.
Jag behöver också en grövre bil för längre turer och dragning av tyngre lass. Men även idag har jag två bilar för de olika ändamålen.
Elbilen är ett bra komplement, men kommer inte att ersätta alla bilar på överskådlig tid.

Cuefa Ain't no place like home...
28 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Jag tar det igen då.
26 mil/dag utan möjlighet (i dagsläget) att ladda, varken hemma eller på jobbet.
Vill heller inte ha varken räckvidds- eller ladd-ångest. Ska t.ex ner till Österlen på Torsdag. 85 mil från där jag bor, med 3 av mina systrar och min gamla mor.
När vi åker hem på Lördag hotar SMHI med snöstorm o kaos.
Jag kommer 120 mil på en tank diesel i min Superb, och det med 4wd och värmare.
Det finns inget elbils-alternativ som kan matcha det. Än.

Därför kör jag inte elbil. Än...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
caromania Forummoderator
28 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Jag köpte nyligen ny bil. När den fått göra sitt om 5-10 år så blir nog nästa el. Kruxet är den där ”en gång om året”-resan men då är nog laddning utbyggd eller så går de längre. Eller så tar vi min Rover coupe för den resan. I-landsproblem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
VirreEriksson
28 januari 2020 · 1 301 Inlägg

För min del är det enkelt.

Kör ett gäng gamla bilar till vardags, dessutom alla på e85. En bilflotta som jag kan laga helt själv, inte beroende av dyra verkstadskostnader osv.
Är helt enkelt inte intresserad av nya bilar i allmänhet och inget som helst intresse att lägga pengar på en dyr och tråkig elbil(Ja, även om teslor är snabba är de väldigt fantasilösa och personlighetslösa i min mening)

dkws2
28 januari 2020 · 176 Inlägg

jag slår ett slag för miljön och kör gamla bilar, som alla vet är konsumtion dåligt för miljön.(bättra att laga gamla grejor än att köpa nya)
troligtvis så när tillräckligt många i sverige kör elbil kommer dom beskatta elen hutlöst.
sen är det inte helt straight att köra elbil heller

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Meaganeowner
28 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Tänk, detta är jag övertygad om också.

Pengarna, ska in till statskassan. Detta begriper alla, med lite vilja.

Men det finns alltid folk som är motvals.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 januari 2020)

granadadr
28 januari 2020 · 7 284 Inlägg

idag säger jag nej, pga för kort räckvidd och för jag har husvagn,  visst säger många man kan ha det, ja å åkomma 1/5 del av vägen sen stanna ladda osv osv,  men om 10 kanske absolut,,

Meaganeowner
28 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Elen blir nog dock svårt att beskatta ytterligare.
Detta skulle innebära att alla får högre skatt på t ex hushållsel. Oavsett om man har elbil eller inte.
Tänk att kräva mor Anna 90 år, och alla andra, på 2 000 kr mer i månaden, för att andra åker elbil.
Fy skäms.

Face Book och Amazon klara sig dock. De är redan subventionerade, med i princip ingen skatt alls och superbillig el.

Nä gubbs, det blir garanterat skyhög fordonsskatt på elbilar. Kanske redan nästa år.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 januari 2020)

-jimmy
28 januari 2020 · 377 Inlägg

Åker gammal toyota och bensinen är så billig. Men skulle literpriset dubblas så får man nog leta elbil.

Low
28 januari 2020 · 3 303 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Elen blir nog dock svårt, att beskatta.
Detta skulle innebära att alla får högre skatt på t ex hushållsel. Oavsett om man har elbil eller inte.
Tänk att kräva mor Anna 90 år, och alla andra, på 2 000 kr mer i månaden, för att andra åker elbil.
Fy skäms.

Face Book och Amazon klara sig dock. De är redan subventionerade, med i princip ingen skatt alls och superbillig el.

Nä gubbs, det blir garanterat skyhög fordonsskatt på elbilar. Kanske redan nästa år.

Eller kilometer skatt ....

Meaganeowner
28 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Det går väl alltid att fixa en mätarställning?

Men var säker, pengarna ska in, även om dagens matkor fasas ut, med 200 000 elbilar fram till och med 2003.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2020 · 17 448 Inlägg

Kör elbil till vardags. Jobbar även med nya elbilar. Vi har även en gammal hybridbil. Det är ju löjligt billigt att köra på el. Två kronor milen är svårslaget. Vi kör aldrig med släp eller långa sträckor så inga problem för oss.

Men! I Augusti ska vi ta en bilsemester till Italien, cirka 450-500 mil på 2 veckor. Lär ju inte köra Prius eller elburken dit...  Det får fan gå undan på Autobahn i vanlig ordning. Vi får låna mina föräldrars huvudbil som drivs av diesel så får de åka i Priusen. Där är ju en begränsning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
29 januari 2020 · 4 035 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kör elbil till vardags. Jobbar även med nya elbilar. Vi har även en gammal hybridbil. Det är ju löjligt billigt att köra på el. Två kronor milen är svårslaget. Vi kör aldrig med släp eller långa sträckor så inga problem för oss.

Men! I Augusti ska vi ta en bilsemester till Italien, cirka 450-500 mil på 2 veckor. Lär ju inte köra Prius eller elburken dit...  Det får fan gå undan på Autobahn i vanlig ordning. Vi får låna mina föräldrars huvudbil som drivs av diesel så får de åka i Priusen. Där är ju en begränsning.

Min kollega kör varje år sin model S till Croatien, det har gått utmärkt hitills i 3 år. Så att köra till Italien borde heller inte vara någora problem om man har rätt elbil.
Har man en Leaf blir det en lång resa...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang