Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Low
3 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Framtidens extrautrustning, takbox innehållande extra batterier för långfärd.

Diverse mackar med "mindre" släpvagnar innehållandes batterier som man hyr för längre resor.

Omöjligt är de inte:)

Snacka om att dessa kommer att bli stöldbegärliga.

/Benny

Ja, men vad gör inte människorna när dem måste åka långt i en fosilsten:)

Low
3 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Cuefa skrev:
Självklart är det väl så att om det är gratis att ladda elbilen för person X kommer det på något sätt att kosta för person Y.
Det var länge sedan ordet "gratis" faktiskt betydde att någonting inte kostade.
Det är bara en fråga om vem som betalar och var nånstans.
Fast å andra sidan, en bil som drivs på fossila drivmedel släpper ut avgaser, som gör folk sjuka.
Så att jag kommer 120 mil på en tank betyder att en annan människa dör i lungcancer.
Gungor och karuseller antar jag. För varje reaktion finns en mot-reaktion.

Jag önskar verkligen inte lungcancer åt en endaste levande människa (möjligen med undantag för Anders Eklund...) men jag tänker inte sluta köra diesel innan det finns ett bättre (och då menar jag billigare, INTE miljövänligare) alternativ.

Cancer får man ju av allt, enligt forskarna.
Cancer får väl folk när elbilarna tillverkas, o dem länder som eldar kol för ladda dem..

Greenhorn
3 februari 2020 · 399 Inlägg

Vem fan, kallar mig fossil... så gammal är jag inte smile

Low
3 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Vettemannen skrev:

Snacka om att dessa kommer att bli stöldbegärliga.

/Benny

Ja, men vad gör inte människorna när dem måste åka långt i en fosilsten:)

Jag känner nu att jag äntligen måste fråga; fosilsten hur kom du fram till det?

sorry farbror IVEL, det är bara ett påhitt ;-)

Så du kan vara lugn.

Low
3 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Jag känner nu att jag äntligen måste fråga; fosilsten hur kom du fram till det?

sorry farbror IVEL, det är bara ett påhitt ;-)

Så du kan vara lugn.

Jag är inte orolig alls jag bara funderade över relevansen i det uttryck du återkommande använder eftersom elbilarna varken är fossila eller av stenar.
Du menar alltså att du lika gärna hade kunnat kalla dom för våffeljärn?

Exakt:)

Low
3 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Om en elbils batteri kan återvinnas till 97%.

Är "utsläppet" lika stor vid tillverkningen av det nya batteriet av återvunna materialet?

är det värre utsläppet från mark till batteri

Änn batteri till nytt batteri?

Om det är mindre utsläpp, hur mycket mindre?

Om någon förstår min fråga:)

Low
4 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:
Om en elbils batteri kan återvinnas till 97%.
Ja det kan det.
Är "utsläppet" lika stor vid tillverkningen av det nya batteriet av återvunna materialet?
Nej, det blir lägre utsläpp.
är det värre utsläppet från mark till batteri
Begriper inte riktigt vad du menar.
Änn batteri till nytt batteri?

Om det är mindre utsläpp, hur mycket mindre?
Det är 90% lägre utsläpp med Crisolteqs metod.
Om någon förstår min fråga:)
Jag hoppas det.

Edit; Glömde en länk:
https://www.recyclingnet.se/article/vie … sbatterier

Så.. elbil nr 1 är värst, när den skrotas så kan man återvinna 97% av batteriet, nytillverkade  batteriet med återvunna materialet som tillverkas har 90% lägre utsläpp också...

Oj.Tycker ändå det är otroligt bra igentligen.

Low
4 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Edit; Glömde en länk:
https://www.recyclingnet.se/article/vie … sbatterier

Så.. elbil nr 1 är värst, när den skrotas så kan man återvinna 97% av batteriet, nytillverkade  batteriet med återvunna materialet som tillverkas har 90% lägre utsläpp också...

Oj.Tycker ändå det är otroligt bra igentligen.

Men innan ett elbilsbatteri, som inte är dugligt längre för elbilsanvändande, demonteras kan det användas stationärt som ackumulator laddat via solceller och på så vis ge ström till hushållet eller varför inte ladda elbilen.
På så vis blir det ännu mer miljösnällt.
Tesla mfl har de här lösningarna redan.

Börjar tycka framtiden ser väldigt ljus ut.
Pendlar bilen kommer garanterat bytas till en elbil om 3-4år. Förhoppningsvis finns det dem för rimlig peng.

VollvoLajnen
8 februari 2020 · 3 Inlägg

Funderar på att leasa en 2016 tesla s 75D för ca 550.000kr. Någon med erfarenhet från det här?

Man är ju lite skraj då halva batterigarantin löpt ut osv. Är det en kvalitetsbil på riktigt eller bara dyr pga elen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2020 · 17 379 Inlägg

VollvoLajnen skrev:
Funderar på att leasa en 2016 tesla s 75D för ca 550.000kr. Någon med erfarenhet från det här?

Man är ju lite skraj då halva batterigarantin löpt ut osv. Är det en kvalitetsbil på riktigt eller bara dyr pga elen?

Enligt Teslamekaniker så är de smäckigt byggda om man granskar i detalj men överlag så fungerar de. Ska du leasa den så lär ju inte garantin löpa ut under din period. Hur långt har den gått?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
8 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).

Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil... smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (8 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 februari 2020 · 14 007 Inlägg

Brådhis skrev:
Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).

Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil... smile

//Brådhis

Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
8 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:
Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).

Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil... smile

//Brådhis

Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.

/Benny

Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...

Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...

Senast redigerat av Brådhis (8 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2020 · 17 379 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:
Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).

Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil... smile

//Brådhis

Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.

/Benny

Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...

Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...

Värmepumpen stjäl initialt en del energi. Startar man en fulladdad elbil som visar att den går 45 mil en kall vinterdag och slår på värmen så kan räckvidden hoppa ner till cirka 38 mil för att sedan stiga när kupén väl är uppvärmd. Eftersom en elbil är extremt bränslesnål så märks uppvärmningen av rent energimässigt. När bilen är varm kanske den drar 1,7 kWh/mil men under uppvärmning så kan förbrukningen lätt gå över 2 kWh/mil. Fördelen är att full värme kommer efter cirka 15-20 sekunder så det går fort att få upp värmen. Jag kör mest korta sträckor på under en mil och har märkt att om innetemp sänks från mina normala 24 grader till 20 grader så drar den betydligt mindre. Fast bryr mig inte. Om det kostar 2 kronor per mil eller 2 kronor och 50 öre per mil till jobbet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
8 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:

Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.

/Benny

Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...

Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...

Värmepumpen stjäl initialt en del energi. Startar man en fulladdad elbil som visar att den går 45 mil en kall vinterdag och slår på värmen så kan räckvidden hoppa ner till cirka 38 mil för att sedan stiga när kupén väl är uppvärmd. Eftersom en elbil är extremt bränslesnål så märks uppvärmningen av rent energimässigt. När bilen är varm kanske den drar 1,7 kWh/mil men under uppvärmning så kan förbrukningen lätt gå över 2 kWh/mil. Fördelen är att full värme kommer efter cirka 15-20 sekunder så det går fort att få upp värmen. Jag kör mest korta sträckor på under en mil och har märkt att om innetemp sänks från mina normala 24 grader till 20 grader så drar den betydligt mindre. Fast bryr mig inte. Om det kostar 2 kronor per mil eller 2 kronor och 50 öre per mil till jobbet...

Absolut! Men att värmen skulle innebära att man på en e-Golf tappar 50% av dom 20 mil man kan köra bara för att man vill ha varmt i bilen låter orimligt. Så mycket energi behövs inte för uppvärmningen och så lite energi behövs inte för att driva bilen denna sträcka för att den uträkningen Vettemannen presenterade skulle vara rimlig. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
8 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...

Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...

Värmepumpen stjäl initialt en del energi. Startar man en fulladdad elbil som visar att den går 45 mil en kall vinterdag och slår på värmen så kan räckvidden hoppa ner till cirka 38 mil för att sedan stiga när kupén väl är uppvärmd. Eftersom en elbil är extremt bränslesnål så märks uppvärmningen av rent energimässigt. När bilen är varm kanske den drar 1,7 kWh/mil men under uppvärmning så kan förbrukningen lätt gå över 2 kWh/mil. Fördelen är att full värme kommer efter cirka 15-20 sekunder så det går fort att få upp värmen. Jag kör mest korta sträckor på under en mil och har märkt att om innetemp sänks från mina normala 24 grader till 20 grader så drar den betydligt mindre. Fast bryr mig inte. Om det kostar 2 kronor per mil eller 2 kronor och 50 öre per mil till jobbet...

Absolut! Men att värmen skulle innebära att man på en e-Golf tappar 50% av dom 20 mil man kan köra bara för att man vill ha varmt i bilen låter orimligt. Så mycket energi behövs inte för uppvärmningen och så lite energi behövs inte för att driva bilen denna sträcka för att den uträkningen Vettemannen presenterade skulle vara rimlig. smile

20mil. Det bara går ju inte. Men visst är det intressant att stora elefanter som VW utvecklar sina elbilar! Det skulle faktiskt förvåna mig om inte de riktigt dyra kommer 100mil på en laddning inom 5 år och att ”enklare” som Renault, Kia, Hyundai, Nissan etc kommer 50. Om det sedan är rätt väg att gå rent miljömässigt är ju vida debatterat men jag lyssnar mest på min plånbok faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2020 · 17 379 Inlägg

Kanske inte riktigt faller under kategorin elbil men en intressant nyhet är att Fiat nu har introducerat Fiat 500 Hybrid. Den är intressant för för FCA-koncernen (Fiat-Chrysler-Alfa) har limmat på ett rejält hybridmärke på bakluckan för att alla ska se att även denna tillverkare är med i matchen. De vill givetvis haka på trenden som säljer.

Vad som hänt under skalet är inte så imponerande. De har bytt ut generatorn och startmotorn till en remdriven startgenerator på 12 volt och pulat ner ett extra batteri i bilen. Det var inte lätt att få fram hur stort detta batteri är men tydligen så pratar vi 11 Ah... Jag förstår varför Fiat inte vill skylta med specifikationerna. De påstår dock att förbrukningen enligt WLTP ska gå ner 20-30%. Jaja.

Mildhybrider brukar i alla fall ha en systemspänning på 48 volt. Så vad ovan fordon är vet jag inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
9 februari 2020 · 7 268 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kanske inte riktigt faller under kategorin elbil men en intressant nyhet är att Fiat nu har introducerat Fiat 500 Hybrid. Den är intressant för för FCA-koncernen (Fiat-Chrysler-Alfa) har limmat på ett rejält hybridmärke på bakluckan för att alla ska se att även denna tillverkare är med i matchen. De vill givetvis haka på trenden som säljer.

Vad som hänt under skalet är inte så imponerande. De har bytt ut generatorn och startmotorn till en remdriven startgenerator på 12 volt och pulat ner ett extra batteri i bilen. Det var inte lätt att få fram hur stort detta batteri är men tydligen så pratar vi 11 Ah... Jag förstår varför Fiat inte vill skylta med specifikationerna. De påstår dock att förbrukningen enligt WLTP ska gå ner 20-30%. Jaja.

Mildhybrider brukar i alla fall ha en systemspänning på 48 volt. Så vad ovan fordon är vet jag inte.

bla VAG gör liknande för att få ut miljöbilar, små löjliga förändringar som ser bra ut på papper , det ger bättre skatt för ägaren, meo den säljer bättre wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
viccoA
9 februari 2020 · 3 109 Inlägg

VollvoLajnen skrev:
Funderar på att leasa en 2016 tesla s 75D för ca 550.000kr. Någon med erfarenhet från det här?

Man är ju lite skraj då halva batterigarantin löpt ut osv. Är det en kvalitetsbil på riktigt eller bara dyr pga elen?

Om du inte behöver det större bagaget och lite rymligare knäutrymmet hade jag tittat på en ny Model 3 SR+ istället. Du får 50 lakan från staten i bidrag och ungefär samma räckvidd, modernare upplägg på hela bilen samt ett par generationer nyare  styrdator och en mer problemfri bil. Lägre försäkringspremie med vagnskadan och längre garantier. Plus är att du kan välja till dragkrok om du behöver det. Såklart inte lika snabb som den begagnade S du tittar på men det går kanske att överleva ändå?

Senast redigerat av viccoA (9 februari 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2020 · 17 379 Inlägg

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Kanske inte riktigt faller under kategorin elbil men en intressant nyhet är att Fiat nu har introducerat Fiat 500 Hybrid. Den är intressant för för FCA-koncernen (Fiat-Chrysler-Alfa) har limmat på ett rejält hybridmärke på bakluckan för att alla ska se att även denna tillverkare är med i matchen. De vill givetvis haka på trenden som säljer.

Vad som hänt under skalet är inte så imponerande. De har bytt ut generatorn och startmotorn till en remdriven startgenerator på 12 volt och pulat ner ett extra batteri i bilen. Det var inte lätt att få fram hur stort detta batteri är men tydligen så pratar vi 11 Ah... Jag förstår varför Fiat inte vill skylta med specifikationerna. De påstår dock att förbrukningen enligt WLTP ska gå ner 20-30%. Jaja.

Mildhybrider brukar i alla fall ha en systemspänning på 48 volt. Så vad ovan fordon är vet jag inte.

bla VAG gör liknande för att få ut miljöbilar, små löjliga förändringar som ser bra ut på papper , det ger bättre skatt för ägaren, meo den säljer bättre wink

Det kan vara så att Fiaten är på 48v men osäker. Ska se om man kan hitta pålitliga fakta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang