Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2020 · 17 376 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

granadadr skrev:
bla VAG gör liknande för att få ut miljöbilar, små löjliga förändringar som ser bra ut på papper , det ger bättre skatt för ägaren, meo den säljer bättre wink

Det kan vara så att Fiaten är på 48v men osäker. Ska se om man kan hitta pålitliga fakta.

48V i det systemet.
Källa; mig.

Jag anser nog att du som källa brukar vara pålitlig. Har du någon fin sida med spec på bilen att rekommendera? Fast det låter ju troligt. 12v och 11Ah lämnar ju knappt någon energi alls.

Men på 48v och 11ah så kan bilen lagra 0.528 kW. Det låter rimligt. Det räcker för att låta den gå på el i 20-30 meter eller ge lite fart från stillastående. Den nya motorn på 1L och 3 stakar verkar behöva det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2020 · 17 376 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

48V i det systemet.
Källa; mig.

Jag anser nog att du som källa brukar vara pålitlig. Har du någon fin sida med spec på bilen att rekommendera? Fast det låter ju troligt. 12v och 11Ah lämnar ju knappt någon energi alls.

Men på 48v och 11ah så kan bilen lagra 0.528 kW. Det låter rimligt. Det räcker för att låta den gå på el i 20-30 meter eller ge lite fart från stillastående. Den nya motorn på 1L och 3 stakar verkar behöva det.

Moooahaahaahaa...
Jag ljög, det är ett 12V system, ett klent på 11ah. big_smile

Det var tidigare tal om 48V men det lades på hyllan för att slippa en omvandlare. wink

Du erkänner ju att du hade fel. inte många som kan göra det... Fast lite märkligt då exempelvis Continental har färdiga lösningar för BSG och den omvandlare som krävs. FCA:s utvecklingsavdelning måste ha riktigt dåligt med pengar i kassakistan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
10 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag anser nog att du som källa brukar vara pålitlig. Har du någon fin sida med spec på bilen att rekommendera? Fast det låter ju troligt. 12v och 11Ah lämnar ju knappt någon energi alls.

Men på 48v och 11ah så kan bilen lagra 0.528 kW. Det låter rimligt. Det räcker för att låta den gå på el i 20-30 meter eller ge lite fart från stillastående. Den nya motorn på 1L och 3 stakar verkar behöva det.

Moooahaahaahaa...
Jag ljög, det är ett 12V system, ett klent på 11ah. big_smile

Det var tidigare tal om 48V men det lades på hyllan för att slippa en omvandlare. wink

Du erkänner ju att du hade fel. inte många som kan göra det... Fast lite märkligt då exempelvis Continental har färdiga lösningar för BSG och den omvandlare som krävs. FCA:s utvecklingsavdelning måste ha riktigt dåligt med pengar i kassakistan.

FCA har ju redan ett 48v mild hybrid system i bla Ram 1500, det så kallade E-torque.

Det låter ganska bra på pappret och skall göra start/stop funktionen betydligt mindre irriterande tex.

Men ut förbruknings prespektiv har jag inte sett någon som är direkt imponerad eller ens märker någon skillnad.

https://autoweek.com/article/technology … e-down-low

Senast redigerat av zemet (10 februari 2020)

candyweiss
10 februari 2020 · 863 Inlägg

Intressant läsning, en guide om de olika elbilsalternativen, iofs från Toyota.
https://www.toyota.se/eldrift/index?dcl … FfjCDw_wcB

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
zemet
10 februari 2020 · 4 030 Inlägg

candyweiss skrev:
Intressant läsning, en guide om de olika elbilsalternativen, iofs från Toyota.
https://www.toyota.se/eldrift/index?dcl … FfjCDw_wcB

Ja det var en intressant länk.

Enligt toyota så är det såpass dyrt att framställa batterierna så det skall bli ekonomiskt ohållbart.

Tänker toyota då på lithium eller vilken metall är det som är så svår att få tag på?
Finns det inga andra teknikspår som skulle kunna lösa detta?

"Varför har Toyota ingen batterielbil?
Toyota påbörjade elektrifieringen redan 1997. Men i dagsläget är inte batterielbilar det bästa alternativet för gemene man. På grund av den resurskrävande batteritillverkningen är det ett alternativ som dels inte är tillgängligt ekonomiskt för majoriteten dels inte optimalt ur miljösynpunkt, eftersom tillgången av resurser för batteriframställning är starkt begränsad. För att klara omställningen till mer hållbart körande för alla satsar Toyota på kombinationen av en förbränningsmotor och en elmotor i en och samma bil, vi ser hellre 1,5 miljoner elhybrider än 20 000 elbilar på våra vägar.

Toyota tror att ett flertal drivkällor behövs för att tillmötesgå världens olika behov, och följer noga utvecklingen för att erbjuda den bästa drivlinan i framtiden."

Low
10 februari 2020 · 3 296 Inlägg

candyweiss skrev:
Intressant läsning, en guide om de olika elbilsalternativen, iofs från Toyota.
https://www.toyota.se/eldrift/index?dcl … FfjCDw_wcB

Det var väldigt intressant läsning! Ungefär hur jag tänkt innan!smile

viccoA
10 februari 2020 · 3 109 Inlägg

zemet skrev:

candyweiss skrev:
Intressant läsning, en guide om de olika elbilsalternativen, iofs från Toyota.
https://www.toyota.se/eldrift/index?dcl … FfjCDw_wcB

Ja det var en intressant länk.

Enligt toyota så är det såpass dyrt att framställa batterierna så det skall bli ekonomiskt ohållbart.

Tänker toyota då på lithium eller vilken metall är det som är så svår att få tag på?
Finns det inga andra teknikspår som skulle kunna lösa detta?

"Varför har Toyota ingen batterielbil?
Toyota påbörjade elektrifieringen redan 1997. Men i dagsläget är inte batterielbilar det bästa alternativet för gemene man. På grund av den resurskrävande batteritillverkningen är det ett alternativ som dels inte är tillgängligt ekonomiskt för majoriteten dels inte optimalt ur miljösynpunkt, eftersom tillgången av resurser för batteriframställning är starkt begränsad. För att klara omställningen till mer hållbart körande för alla satsar Toyota på kombinationen av en förbränningsmotor och en elmotor i en och samma bil, vi ser hellre 1,5 miljoner elhybrider än 20 000 elbilar på våra vägar.

Toyota tror att ett flertal drivkällor behövs för att tillmötesgå världens olika behov, och följer noga utvecklingen för att erbjuda den bästa drivlinan i framtiden."

Tyvärr håller inte marknaden med Toyota. Andelen elbilar ökar stadigt i nybilsförsäljningen (från en låg nivå, absolut). Toyotas aktiekurs pekar uppåt och är på väg mot 2015 års nivå men på sikt tror jag det blir slakt om de inte börjar anstränga sig på den laddbara fronten.
Tesla hävdar att de har en marginal på ungefär 30% per bil men för tillfället äts den vinsten upp av satsningarna på nya fabriker i Shanghai och snart Berlin.

Senast redigerat av viccoA (10 februari 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2020 · 17 376 Inlägg

Plug-in säljer ju bra med men var är bilar som går 15-20 mil på el men samtidigt har en fossil generator monterad?  En värd namnet alltså. Lite platsproblem kanske men jag hade gillat lösningen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
10 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Plug-in säljer ju bra med men var är bilar som går 15-20 mil på el men samtidigt har en fossil generator monterad?  En värd namnet alltså. Lite platsproblem kanske men jag hade gillat lösningen.

Tja de flesta elbilar med dinosauriebrännare har ”konverterats” till rena elbilar - tex Opel Ampera (ersatt av ampers-e, BMW i3 REX där man sista åren inte kunnat köpa range extenser osv.

Varför försvinner fossilmotorn från bilarna med större batterier? Man släpar runt på en massa extra vikt, vagnen kräver service och fler saker som kan gå sönder.

nict
10 februari 2020 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Plug-in säljer ju bra med men var är bilar som går 15-20 mil på el men samtidigt har en fossil generator monterad?  En värd namnet alltså. Lite platsproblem kanske men jag hade gillat lösningen.

Exakt! När kommer tillverkarna att komma med en ny "plattform" där all framdrivning av bilen sker med elmotor oavsett vad elen kommer ifrån?

Fossilgenerator, bränslecell, sterlingmotor, batteri, solcell......osv?

Så länge man standardiserar på el som framdrift så får man lösa "problemet" med hur man matar elmotorn kontinuerligt. Precis som vi idag har förbränningsmotorer som går på bensin, e85, diesel, gas, etc, etc.....så kan vi ju vi "skapa" el på olika sätt.

Tror att bara vi får fler "elbilar" så kommer man lösa "ladd-problemet".

....my 2 cents....

viccoA
11 februari 2020 · 3 109 Inlägg

nict skrev:

Hybrid_ skrev:
Plug-in säljer ju bra med men var är bilar som går 15-20 mil på el men samtidigt har en fossil generator monterad?  En värd namnet alltså. Lite platsproblem kanske men jag hade gillat lösningen.

Exakt! När kommer tillverkarna att komma med en ny "plattform" där all framdrivning av bilen sker med elmotor oavsett vad elen kommer ifrån?

Fossilgenerator, bränslecell, sterlingmotor, batteri, solcell......osv?

Så länge man standardiserar på el som framdrift så får man lösa "problemet" med hur man matar elmotorn kontinuerligt. Precis som vi idag har förbränningsmotorer som går på bensin, e85, diesel, gas, etc, etc.....så kan vi ju vi "skapa" el på olika sätt.

Tror att bara vi får fler "elbilar" så kommer man lösa "ladd-problemet".

....my 2 cents....

BMW i3 REX har ingen fysisk koppling mellan bensinmotor och hjulen. Bensinmotorn är en ren generator som laddar batteriet.
På senare generationer har REX försvunnit just därför att man inte använder det, går enklare att göra batteriet något större och tanka el direkt.

Senast redigerat av viccoA (11 februari 2020)

nict
11 februari 2020 · 6 Inlägg

viccoA skrev:

nict skrev:
Så länge man standardiserar på el som framdrift så får man lösa "problemet" med hur man matar elmotorn kontinuerligt. Precis som vi idag har förbränningsmotorer som går på bensin, e85, diesel, gas, etc, etc.....så kan vi ju vi "skapa" el på olika sätt.

Tror att bara vi får fler "elbilar" så kommer man lösa "ladd-problemet".

....my 2 cents....

BMW i3 REX har ingen fysisk koppling mellan bensinmotor och hjulen. Bensinmotorn är en ren generator som laddar batteriet.
På senare generationer har REX försvunnit just därför att man inte använder det, går enklare att göra batteriet något större och tanka el direkt.

Ok....fast jag hoppas att du förstår min poäng med el som framdrift.....och sen möjligheten att "fixa" elen med något annat. Om en bensingenerator inte är lösningen så kanske en bränslecell är det?...eller något annat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2020 · 17 376 Inlägg

Bränsleceller har i dagsläget vissa begränsningar. Själva stacken som omvandlar bränslet till El har en tröghet i sig, därför har bilar med bränsleceller ett batteripack som ger bilen fart ett antal sekunder innan denna har fått fart på elektronerna. Det är en hybridbil alltså. Sen har stacken en inbyggd svaghet i att den helt enkelt bara klarar av ett visst antal cykler för att avge elektricitet. Efter cirka 14000 mil är den slut och måste bytas ut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
11 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bränsleceller har i dagsläget vissa begränsningar. Själva stacken som omvandlar bränslet till El har en tröghet i sig, därför har bilar med bränsleceller ett batteripack som ger bilen fart ett antal sekunder innan denna har fått fart på elektronerna. Det är en hybridbil alltså. Sen har stacken en inbyggd svaghet i att den helt enkelt bara klarar av ett visst antal cykler för att avge elektricitet. Efter cirka 14000 mil är den slut och måste bytas ut.

De bränsleceller jag arbetar med/säljer går på metanol (enda avgaserna är luft och vatten), håller kanske tusen timmer sen faller effektiviteten (går åt mer bränsle per kWh el) då katalysatorn får beläggningar från metanolen.

torsen
12 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Enligt naturlagarna är energin/massan oförstörbar.
D v s det kostar lika mycket att förflytta en massa/ett föremål/en bil.
Egentligen bara i vertikalplanet - inte horizontalplanet - i teorin.
Att förflytta bilar kostar lika mycket oavsett vilket energislag man utnyttjar.
Elbilar är endast ett sätt att förflytta utsläppen.
Från t ex stadskärnor.
Ju tyngre en massa är, desto mer energi krävs.
En tom lastbil förbrukar mindre än en som är lastad med t ex 12 ton.
Samma sak med elbilar.
Ju större batteri/vikt, desto större mängd energi går åt.
Leder till att, med nuvarande utveckling, elbilarna blir allt större energiförbrukare = negativ miljöpåverkan.
Ett energislag som allt mer faller i skymundan är etanol.
Enligt uppgift släpper en etanolbil ut cirka 80 % mindre koldioxid.
Etanol är dyrare att framställa än andra fossilbränslen.
Framställningen av etanol är f n subventionerad.
Men inte lika mycket som elbilar om man räknar de olika bidrag och skattesubventioner som elbilar får.
Nu är jag ingen miljökämpe.
Men av olika uppgifter i skilda massmedia framstår det, för mig, som att elbilar är kejsarens nya kläder.
Om vi ser på Asien i allmänhet och Japan i synnerhet så har de till stora delar mött kraven på minskade skadliga emissioner genom att verka för mindre bilar genom skattelättnader.
Så finns där s k Kei Car, vars dimensioner och vikt samt  motorvolym är begränsade.
Flera Kei Car säljs redan i Sverige, men då är de utrustade med större motorer och "påbyltade" större bumpers fram och bak samt svulstiga skärmbreddare.
Tänk om vi kunde börja importera fler Kei Car men utrusta dem med etanolkonverterade motorer.
Då skulle vi teoretiskt sänka koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 90 %.
På köpet skulle även utsläppen av de skadliga och cancerogena kvävedioxiderna minskas.
Äääääven om myndigheterna inte anser det angeläget att reducera cancerogena utsläpp.
En av mina käpphästar, sedan många år tillbaka, är utsläppen av isocyanater och flatater i bilars inredingar.
Men det är en heeeelt annan fråga - om man inte ser till de sammanlagda skadliga emissionerna.

Därför kör jag inte elbil utan i stället, bl a, en Kei Car(som på importörens begäran "försvenskats" med större motor och lull-lull som tynger och fördyrar/ökar bränsleförbrukningen och emissionerna).

valle22 Smidd i rostigt stål
12 februari 2020 · 933 Inlägg

Fick bra personalförmån på en Renault Zoe 2019 vilket jag nappa på samt har möjlighet att ladda på jobbet bl.a

Fick laddskåp i födelsedags present och sedan inträdde subventionen åter igen vilket gav lite tillbaka.

Anledningen till "köpet" är lite att jag är intresserad av tekniken samt pendlar mellan 2 orter. Kostnad är knappa 2kr/mil om man räknar.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2020 · 17 376 Inlägg

En bensinmotor har en effektivitet på strax över 30% av tillförd energi. En elmotor ligger på 98%. Visst kan man aldrig förstöra energi i dess rätta mått men elbilen omvandlar ju i princip all tillförd effekt till rörelse plus att motorbromsning trycker tillbaka energi i bilens batterier. Mer än man tror.

Trycker man hårt på bromspedalen i en elbil så är det elmotorn som bromsar efter någon sekund då den helt släpper de vanliga mekaniska bromsarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
12 februari 2020 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:
Enligt naturlagarna är energin/massan oförstörbar.
D v s det kostar lika mycket att förflytta en massa/ett föremål/en bil.
Egentligen bara i vertikalplanet - inte horizontalplanet - i teorin.
Att förflytta bilar kostar lika mycket oavsett vilket energislag man utnyttjar.
Elbilar är endast ett sätt att förflytta utsläppen.
Från t ex stadskärnor.
Ju tyngre en massa är, desto mer energi krävs.
En tom lastbil förbrukar mindre än en som är lastad med t ex 12 ton.
Samma sak med elbilar.
Ju större batteri/vikt, desto större mängd energi går åt.
Leder till att, med nuvarande utveckling, elbilarna blir allt större energiförbrukare = negativ miljöpåverkan.

Nej. Det går åt lika mycket rörelseenergi att flytta två likadana bilar med samma vikt men med olika drivlinor, men sen tillkommer förlusterna (värmeförluster och intern friktion i motor etc).

En vanlig bensinmotor har oftast kring 30% effektivitet, resten blir värme och friktion. Har man en mildhybrid kan man återvinna en del av rörelseenergin som annars hade gått bort i friktionsvärme i bromsarna.

Elbilen har 2 - 5 gånger högre verkningsgrad än den konventionella bilen.

caromania Forummoderator
12 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En bensinmotor har en effektivitet på strax över 30% av tillförd energi. En elmotor ligger på 98%. Visst kan man aldrig förstöra energi i dess rätta mått men elbilen omvandlar ju i princip all tillförd effekt till rörelse plus att motorbromsning trycker tillbaka energi i bilens batterier. Mer än man tror.

Trycker man hårt på bromspedalen i en elbil så är det elmotorn som bromsar efter någon sekund då den helt släpper de vanliga mekaniska bromsarna.

Vill även inflika för att styrka detta att min nya bil (en vanlig hybrid utan plug in) drar 30 (!!!) % mindre bränsle i min körcykel än vad min förra gjorde, och då väger den 200kg mer och har en större motor. Så det är onekligen så att (i detta fall Toyotas) hybridsystem sparar en massa bränsle. Utan att den snor energi från mitt eluttag. Så nej, Torsen, dina kalkyler faller ganska platt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dasboot
12 februari 2020 · 441 Inlägg

Har kört 3300mil i en kia optima phev sedan november 2018. Har 3,5mil till jobbet, kan ladda hemma och på jobbet. Går även att laddas på de flesta köpcentrum mm i Stockholm. Är extrem nöjd, speciellt plånboken. Lågt förmånsvärde och jag betalar drivmedel själv och redovisar tjänstemil via elektroniskkörjournal. För mig så täcker pengarna som jag får tillbaka både kostnaden för tjänsten och privata resor. Samt en del av förmånsvärdet.

Min nästa bil blir en plugg in hybrid med längre räckvidd eller renodlad elbil.

Frugan har en 2019års golf och när den byts 2022 så blir den också en hybrid eller elbil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang