Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

-Akerfeldt-
22 februari 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:
Skrev jag att dom är ovanliga? Nej.
Jag skrev att användningsområdet däremot är utanför det genomsnittliga användandet. Hur många hushåll har behov av att köra runt på två hundar? Få.
Barnvagn går utan problem in i en Ioniq exempelvis.
Dragkrok till tippen, det är inte heller jättevanligt, även om det är praktiskt att själv köra bort sitt skräp. Det är å andra sidan en växande marknad att leja bort dylikt.
Som jag tjatar om och om igen, fast här i förenklad form, vill man så kan man.

Oavsett hur stor del av användandet som går till att transportera hundar, barnvagnar eller köra släp så rullar det ju massvis med bilar på vägarna som uppfyller dessa krav även om man inte brukar dem för de ändamålen hela tiden.

Självklart så kan man om man vill, men varför ska man behöva kompromissa bort massa saker bara för man ska köra elbil?

Jag tror omställningen till elbilar kommer ta lång tid om det inte börjar komma fler vettiga alternativ snart.

Det rullar även mängder med 4WD bilar som endast körs på vägen, det kryllar av bilar med flak som aldrig lastas på osv osv. Det är ren och skär vilja det hänger på, inte egenpåhittade krav som ursäkt för att ta steget. Folk vågar köpa exempelvis en S60 med D5 för "den är ju beprövad" medans samma individ inte vågar köpa en Toyota hybrid "för det är ju så nytt".
Man är oupplyst och prestigehungrig. Du ser ju själv på din garageuppfart, största kombin inom märket, hög effekt, onödigt många drivhjul.
Jämför med en effektlägre 2WD Octavia med automat, det skiljer mycket i förbrukning.
Visst, nu åker ju du billigt pga förmåner inom koncernen, men se bort från det och titta på utsläpp av alla de Superber med dina spec jämfört med Octavior, många bäckar små som det heter.

Tycker det är intressant hur du resonerar när det gäller inköp av produkter, ett tankesätt jag inte delar med dig, men jag antar du tillämpar samma tankesätt när du köper andra saker i livet?

Nu handlar det om elbil eller inte elbil, och superben är varken för stor, har för hög effekt eller fel antal drivhjul, den är precis som jag vill ha den. Finns ingen elbil som är som superben och kan konkurrera med den. Då blir ju valet enkelt.

viccoA
22 februari 2020 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:

torsen skrev:
Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel o riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").

https://youtu.be/Pcn01JPAnpo

Tro mig, fyrhjulsdriften på tex Model X räcker långt för de flesta dödliga,  sätt chassiet i högsta läget så fungerar den minst lika bra som de flesta normala bilar. Såklart finns det de som är bättre men de suger på allt annat. Vilken annan bil har högre markfrigång (i högsta läget på luftfjädringen, gör 0-100 på 3 sekunder, kostar 4kr per mil i drivmedel, går att svänga med på kurviga landsvägar, lastar 7 pers plus bagage, har infotainmentsystem där du kan glo på Netflix? Enkelt, INGEN.

Möjligt att Model X uppfyller DINA krav på en bil - men...…….
Tror inte fyrhjulsdriften är avpassad för terrängkörning.
Tror inte markfrigången är avpassad för terrängkörning.
0 till hundra på 3 sek har jag inget behov av - brukar köra  500 - 1.000 rpm på lågväxel några timmar.
Min bilbudget tål betydligt mer än 4:-/mil(annars skulle jag tidvis inte har råd med 5 bilar).*)
Har inget behov av 7 pers plus bagage = stor hund, som ibland/vid behov sitter bredvid mig med sele.
Har inget behov av infotainmentsystem med Netflix - i alla fall inte när jag leker i spenaten eller klättrar i bergen mellan träd, stubbar och stenblock. Leka Muddrace i lera och träsk har jag vuxit ifrån.

Jag går gärna en "spenatmatch" på Gröndal, Botkyrka, Sandlycke m fl "lekplatser" med min Jimny mot din X.

B t w så tror jag att det är med X, som med (gashydrauliska) Citroen m fl bilar, att om man höjer upp bilarna i fjädringen så minskar man/avlägsnar man fjädringen/flexibiliteten så den blir som ett stabilt köksbord.
Bättre med bilar har hjul/däck som har markkontakt och kan driva på alla 4.
Ju fler hjul som driver, desto bättre kommer man fram.

Mitt önskemål står fast = etanol- eller dieseldriven Kei Car med RIKTIG fyrhjulsdrift.

*) har f n ingen Defender eller Wrangler(men spinner på nya Deffen).

Klart det finns bättre terrängbilar än model X (nu har jag ingen sådan) MEN Suzuki Jimny är en rätt värdelös bil med MINA mått, på i princip alla punkter utom möjligtvis terrängegenskaperna enligt min erfarenhet (då min kompis hade en sådan i ett par år), läs komfort, accleration, topphastighet, ljudkomfort, utrustning etc etc. Som sagt har du 5 bilar, sälj 4 och behåll terrängbilen så kan du utan vidare glida runt med el.

Brådhis * Voff voff *
22 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:
Jag tar gärna en normal, vanlig, praktisk bil som går på el. Men det finns inte... Med två hundar, behov av släpdragning tämligen regelbundet och behov av att avverka 2 x 12 mil med jämna mellanrum utan laddmöjlighet så är man tydligen HELT ointressant för tillverkarna av elbilar. Det faktumet är extremt tydligt!

Det handlar i mitt fall inte om att inte kompromissa. Det handlar om att det helt enkelt inte finns någon ren elbil som uppfyller mina behov idag. Jag vill inte ha en Tesla, men jag vill inte ha en Leaf eller Zoe heller... Något i (det gigantiska!) mellanrummet där vore perfekt. Till vardags iaf... Tänk t.ex. om Volkswagen hade gjort en e-Golf kombi... Men nej!

Eller har jag fel? Visa mig gärna en bil som stämmer in på det jag önskar. Kombi med plats för hundbur, räckvidd på ~25 mil (och helst en dragkrok, 750 kg räcker för det mesta) och helst en prislapp under 250000:-. Beggad är helt okej. smile

Det beror på att det användandet är inte riktigt det vanliga normala användandet för genomsnittet.
Bortsett från det udda släpdragandet skulle en Ioniq likt denna fungera utmärkt för övriga körningar.

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … a/88066337

Eller en KIA SOUL

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/88580447

Fast ingen av dom bilarna du länkar till klarar en normalstor hundbur... (T.ex. MiM SXL)

Länk till lista på vilka bilar denna (rätt vanliga, lagom till en normalstor labbe eller golden) hundbur passar i:

https://configurator.mimsafe.se/varioca … p;prodgr=1

Enligt statistik från 2017 har 1 hushåll av 7 hund i Sverige.

https://www.agria.se/pressrum/pressmedd … i-sverige/

Så nej, så ovanliga krav har jag faktiskt inte. En kombi med dragkrok. Inte ens en stor kombi... Att du kallar släpdragandet udda(?) får stå för dig. Iaf i mitt grannskap och i min bekantskapskrets är släp ganska vanligt bland villäagare, båtägare, sommarstugeägare t.ex..

Men kanske är det just poängen här, att bara för att du upplever något på ett visst vis och bara för att statistiken säger en sak, så upphäver inte det behovet för oss andra.

Du skriver även, som så många gånger tidigare, att "vill man så kan man". Men alla är nog inte beredda att försaka hund, renovering av fritidshus, vårrustning av båten eller liknande bara för att vallas in i elbilsfållan. Det åligger faktiskt biltillverkarna i viss mån att faktiskt bygga bilar som folk vill ha, och alla vill inte stå och behöva välja mellan Leaf/Ioniq/Zoe/Soul och Tesla...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
22 februari 2020 · 7 198 Inlägg

viccoA skrev:

torsen skrev:

viccoA skrev:
https://youtu.be/Pcn01JPAnpo

Tro mig, fyrhjulsdriften på tex Model X räcker långt för de flesta dödliga,  sätt chassiet i högsta läget så fungerar den minst lika bra som de flesta normala bilar. Såklart finns det de som är bättre men de suger på allt annat. Vilken annan bil har högre markfrigång (i högsta läget på luftfjädringen, gör 0-100 på 3 sekunder, kostar 4kr per mil i drivmedel, går att svänga med på kurviga landsvägar, lastar 7 pers plus bagage, har infotainmentsystem där du kan glo på Netflix? Enkelt, INGEN.

Möjligt att Model X uppfyller DINA krav på en bil - men...…….
Tror inte fyrhjulsdriften är avpassad för terrängkörning.
Tror inte markfrigången är avpassad för terrängkörning.
0 till hundra på 3 sek har jag inget behov av - brukar köra  500 - 1.000 rpm på lågväxel några timmar.
Min bilbudget tål betydligt mer än 4:-/mil(annars skulle jag tidvis inte har råd med 5 bilar).*)
Har inget behov av 7 pers plus bagage = stor hund, som ibland/vid behov sitter bredvid mig med sele.
Har inget behov av infotainmentsystem med Netflix - i alla fall inte när jag leker i spenaten eller klättrar i bergen mellan träd, stubbar och stenblock. Leka Muddrace i lera och träsk har jag vuxit ifrån.

Jag går gärna en "spenatmatch" på Gröndal, Botkyrka, Sandlycke m fl "lekplatser" med min Jimny mot din X.

B t w så tror jag att det är med X, som med (gashydrauliska) Citroen m fl bilar, att om man höjer upp bilarna i fjädringen så minskar man/avlägsnar man fjädringen/flexibiliteten så den blir som ett stabilt köksbord.
Bättre med bilar har hjul/däck som har markkontakt och kan driva på alla 4.
Ju fler hjul som driver, desto bättre kommer man fram.

Mitt önskemål står fast = etanol- eller dieseldriven Kei Car med RIKTIG fyrhjulsdrift.

*) har f n ingen Defender eller Wrangler(men spinner på nya Deffen).

Klart det finns bättre terrängbilar än model X (nu har jag ingen sådan) MEN Suzuki Jimny är en rätt värdelös bil med MINA mått, på i princip alla punkter utom möjligtvis terrängegenskaperna enligt min erfarenhet (då min kompis hade en sådan i ett par år), läs komfort, accleration, topphastighet, ljudkomfort, utrustning etc etc. Som sagt har du 5 bilar, sälj 4 och behåll terrängbilen så kan du utan vidare glida runt med el.

Visst har du rätt i din åsikt att Suzuki Jimny är en värdelös bil - om man bedömer den utifrån dina premisser = acceleration, toppfart m m. Men den har, tillsammans med min 2CV, "DET"! D v s den som inte ägt en 2CV eller Jimny vet inte vad lycka är. De är, var för sig, som att äga 2 hundar av olika raser. En Tax för grytjakt och en Labrador för sjöfågeljakt. En viss duktig slalomåkare sa: Int lönt förklar för en som int begrip.

Sen måste jag tillstå att jag lärt mig mycket om elbilar, deras egenskaper och hur man kan använda dom av den här tråden, och jag förväntar mig mycket mer i den här intressanta polemiken. Många verkar vara mycket insatta och veta vad dom skriver om. Jag endast tycker och refererar till "vad jag läst och hört".

Därför äger jag f n ingen elbil.

viccoA
22 februari 2020 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:

torsen skrev:

Möjligt att Model X uppfyller DINA krav på en bil - men...…….
Tror inte fyrhjulsdriften är avpassad för terrängkörning.
Tror inte markfrigången är avpassad för terrängkörning.
0 till hundra på 3 sek har jag inget behov av - brukar köra  500 - 1.000 rpm på lågväxel några timmar.
Min bilbudget tål betydligt mer än 4:-/mil(annars skulle jag tidvis inte har råd med 5 bilar).*)
Har inget behov av 7 pers plus bagage = stor hund, som ibland/vid behov sitter bredvid mig med sele.
Har inget behov av infotainmentsystem med Netflix - i alla fall inte när jag leker i spenaten eller klättrar i bergen mellan träd, stubbar och stenblock. Leka Muddrace i lera och träsk har jag vuxit ifrån.

Jag går gärna en "spenatmatch" på Gröndal, Botkyrka, Sandlycke m fl "lekplatser" med min Jimny mot din X.

B t w så tror jag att det är med X, som med (gashydrauliska) Citroen m fl bilar, att om man höjer upp bilarna i fjädringen så minskar man/avlägsnar man fjädringen/flexibiliteten så den blir som ett stabilt köksbord.
Bättre med bilar har hjul/däck som har markkontakt och kan driva på alla 4.
Ju fler hjul som driver, desto bättre kommer man fram.

Mitt önskemål står fast = etanol- eller dieseldriven Kei Car med RIKTIG fyrhjulsdrift.

*) har f n ingen Defender eller Wrangler(men spinner på nya Deffen).

Klart det finns bättre terrängbilar än model X (nu har jag ingen sådan) MEN Suzuki Jimny är en rätt värdelös bil med MINA mått, på i princip alla punkter utom möjligtvis terrängegenskaperna enligt min erfarenhet (då min kompis hade en sådan i ett par år), läs komfort, accleration, topphastighet, ljudkomfort, utrustning etc etc. Som sagt har du 5 bilar, sälj 4 och behåll terrängbilen så kan du utan vidare glida runt med el.

Visst har du rätt i din åsikt att Suzuki Jimny är en värdelös bil - om man bedömer den utifrån dina premisser = acceleration, toppfart m m. Men den har, tillsammans med min 2CV, "DET"! D v s den som inte ägt en 2CV eller Jimny vet inte vad lycka är. De är, var för sig, som att äga 2 hundar av olika raser. En Tax för grytjakt och en Labrador för sjöfågeljakt. En viss duktig slalomåkare sa: Int lönt förklar för en som int begrip.

Sen måste jag tillstå att jag lärt mig mycket om elbilar, deras egenskaper och hur man kan använda dom av den här tråden, och jag förväntar mig mycket mer i den här intressanta polemiken. Många verkar vara mycket insatta och veta vad dom skriver om. Jag endast tycker och refererar till "vad jag läst och hört".

Därför äger jag f n ingen elbil.

Självklart uppskattar vi alla olika bilar och olika egenskaper, det vore ju trist om alla körde likadana bilar! Det jag vill få fram i tråden är inte att elbilar är jättebilliga i inköp eller passar precis alla ändamål MEN de är betydligt bättre idag än för 10 år sedan. När marknadsandelen växer för elbilar kommer också utrymmet för nischprodukter, då kommer du säkert kunna hitta spännande terrängfordon utan fossil drivlina.

mrsanca
22 februari 2020 · 30 Inlägg

Cuefa skrev:
Alltså... Alla ni som förespråkar Tesla som lösningen på alla problem eller önskemål som finns från folk.... Har ni missat att biljävlarna kostar som 2 normalstora villor på orten där jag bor?

Hur fan ska jag som vanlig löneslav ha råd med en bil för 600000-1200000kr?
Och varför skulle jag vilja lägga de pengarna på en bil? Allra helst en bil med en byggkvalitet som med nöd och näppe ligger över en modern rysk ekonomibil?

Inte en chans.
Det stora problemet är fortfarande pengar.
Ni som har råd med en tesla, grattis. Njut av era bilar.
Vi andra som hankar oss fram på sosse-lön får snällt vänta till det finns ett alternativ som passar våra plånböcker/banklån bättre.

Skoda Enyaq verkar lovande i det avseendet.

Skoda Enyaq och VW ID4 verkar väldigt lovande. Främst Skodan då den kommer som kombi. Skoda är ju oftast mer prisvärt.

Cuefa Ain't no place like home...
22 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

Cuefa skrev:

Ivel skrev:

Så du är alltså anställd av Socialdemokraterna?

Jag tänkte skriva ett fyndigt svar här men jag tror inte forumet behöver det, så jag struntar i det.

Men du vet förhoppningsvis att det är marknaden som sätter lönerna, dom är inte statligt reglerade. Det är en anledning till att vi har världens högsta lägsta löner i Sverige.

Men du vet att du frångår ämnet genom att plocka isär det jag skriver istället för att konstruktivt bemöta mitt påstående att det är svindyrt att köpa Tesla.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
22 februari 2020 · 4 628 Inlägg

mrsanca skrev:

Cuefa skrev:
Alltså... Alla ni som förespråkar Tesla som lösningen på alla problem eller önskemål som finns från folk.... Har ni missat att biljävlarna kostar som 2 normalstora villor på orten där jag bor?

Hur fan ska jag som vanlig löneslav ha råd med en bil för 600000-1200000kr?
Och varför skulle jag vilja lägga de pengarna på en bil? Allra helst en bil med en byggkvalitet som med nöd och näppe ligger över en modern rysk ekonomibil?

Inte en chans.
Det stora problemet är fortfarande pengar.
Ni som har råd med en tesla, grattis. Njut av era bilar.
Vi andra som hankar oss fram på sosse-lön får snällt vänta till det finns ett alternativ som passar våra plånböcker/banklån bättre.

Skoda Enyaq verkar lovande i det avseendet.

Skoda Enyaq och VW ID4 verkar väldigt lovande. Främst Skodan då den kommer som kombi. Skoda är ju oftast mer prisvärt.

Precis. Den kommer bli rymligare än ID.4 och troligen ha mer utrustning till samma eller lägre pris.
Jag väntar med spänning! (Pun intended)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
VirreEriksson
22 februari 2020 · 1 296 Inlägg

Alla har sin version av "premium".. Min personliga uppfattning är att det är som dag och natt mellan en "premiumelbil" och en premiumbil på fossila bränslen, tyvärr.

viccoA
22 februari 2020 · 3 109 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Alla har sin version av "premium".. Min personliga uppfattning är att det är som dag och natt mellan en "premiumelbil" och en premiumbil på fossila bränslen, tyvärr.

Jaguar Ipace? Mercedes EQC? Audi Etron? BMW i3? Tesla Model S? Polestar 2?

Senast redigerat av viccoA (22 februari 2020)

Brådhis * Voff voff *
22 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Det beror på att det användandet är inte riktigt det vanliga normala användandet för genomsnittet.
Bortsett från det udda släpdragandet skulle en Ioniq likt denna fungera utmärkt för övriga körningar.

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … a/88066337

Eller en KIA SOUL

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/88580447

Fast ingen av dom bilarna du länkar till klarar en normalstor hundbur... (T.ex. MiM SXL)

Länk till lista på vilka bilar denna (rätt vanliga, lagom till en normalstor labbe eller golden) hundbur passar i:

https://configurator.mimsafe.se/varioca … p;prodgr=1

Enligt statistik från 2017 har 1 hushåll av 7 hund i Sverige.

https://www.agria.se/pressrum/pressmedd … i-sverige/

Så nej, så ovanliga krav har jag faktiskt inte. En kombi med dragkrok. Inte ens en stor kombi... Att du kallar släpdragandet udda(?) får stå för dig. Iaf i mitt grannskap och i min bekantskapskrets är släp ganska vanligt bland villäagare, båtägare, sommarstugeägare t.ex..

Men kanske är det just poängen här, att bara för att du upplever något på ett visst vis och bara för att statistiken säger en sak, så upphäver inte det behovet för oss andra.

Du skriver även, som så många gånger tidigare, att "vill man så kan man". Men alla är nog inte beredda att försaka hund, renovering av fritidshus, vårrustning av båten eller liknande bara för att vallas in i elbilsfållan. Det åligger faktiskt biltillverkarna i viss mån att faktiskt bygga bilar som folk vill ha, och alla vill inte stå och behöva välja mellan Leaf/Ioniq/Zoe/Soul och Tesla...

Roar mig en hel del att du hänvisar till statistik och senare menar att statistik är missvisande.
Jag vet hur stor andel hushåll som har hund, nu var det frågan om hushåll med två hundar.

Biltillverkarna har inget ansvar i att bygga bilar som "någon vill ha" på den yttepyttiga marknaden Sverige utan dom bygger bilar som säljer och är lönsamma ur en större aspekt.
Hundburen, givetvis länkar du till en förhållandevis gigantisk bur, det finns andra varianter, exempelvis liknande jeppegrindar som inte tar lika mycket plats. De flesta hundar (statistik igen) är inte av storleken mindre ponny.

Försaka, precis man ska bara ha och ha och ha, utan en tanke på vad detta påverkar i förlängningen, en ovilja en bortskämd ovilja till förändring påstår jag.

Härligt att jag kan roa dig...

Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag är nyfiken på elbilar och ville diskutera glappet mellan Leaf & co och Tesla och tydliggjorde då ett reellt hinder (kombi/dragkrok) genom att använda min vardag som exempel. Det här löste knappast min frågeställning...

Senast redigerat av Brådhis (22 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
22 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Fast ingen av dom bilarna du länkar till klarar en normalstor hundbur... (T.ex. MiM SXL)

Länk till lista på vilka bilar denna (rätt vanliga, lagom till en normalstor labbe eller golden) hundbur passar i:

https://configurator.mimsafe.se/varioca … p;prodgr=1

Enligt statistik från 2017 har 1 hushåll av 7 hund i Sverige.

https://www.agria.se/pressrum/pressmedd … i-sverige/

Så nej, så ovanliga krav har jag faktiskt inte. En kombi med dragkrok. Inte ens en stor kombi... Att du kallar släpdragandet udda(?) får stå för dig. Iaf i mitt grannskap och i min bekantskapskrets är släp ganska vanligt bland villäagare, båtägare, sommarstugeägare t.ex..

Men kanske är det just poängen här, att bara för att du upplever något på ett visst vis och bara för att statistiken säger en sak, så upphäver inte det behovet för oss andra.

Du skriver även, som så många gånger tidigare, att "vill man så kan man". Men alla är nog inte beredda att försaka hund, renovering av fritidshus, vårrustning av båten eller liknande bara för att vallas in i elbilsfållan. Det åligger faktiskt biltillverkarna i viss mån att faktiskt bygga bilar som folk vill ha, och alla vill inte stå och behöva välja mellan Leaf/Ioniq/Zoe/Soul och Tesla...

Roar mig en hel del att du hänvisar till statistik och senare menar att statistik är missvisande.
Jag vet hur stor andel hushåll som har hund, nu var det frågan om hushåll med två hundar.

Biltillverkarna har inget ansvar i att bygga bilar som "någon vill ha" på den yttepyttiga marknaden Sverige utan dom bygger bilar som säljer och är lönsamma ur en större aspekt.
Hundburen, givetvis länkar du till en förhållandevis gigantisk bur, det finns andra varianter, exempelvis liknande jeppegrindar som inte tar lika mycket plats. De flesta hundar (statistik igen) är inte av storleken mindre ponny.

Försaka, precis man ska bara ha och ha och ha, utan en tanke på vad detta påverkar i förlängningen, en ovilja en bortskämd ovilja till förändring påstår jag.

Härligt att jag kan roa dig...

Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag är nyfiken på elbilar och ville diskutera glappet mellan Leaf & co och Tesla och tydliggjorde då ett reellt hinder (kombi/dragkrok) genom att använda min vardag som exempel. Det här löste knappast min frågeställning...

Mercedes EQC får dra 2500kg, har fyrhjulsdrift och SUV-kombi (alltså inte gigantiskt).

candyweiss
23 februari 2020 · 863 Inlägg

viccoA skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Roar mig en hel del att du hänvisar till statistik och senare menar att statistik är missvisande.
Jag vet hur stor andel hushåll som har hund, nu var det frågan om hushåll med två hundar.

Biltillverkarna har inget ansvar i att bygga bilar som "någon vill ha" på den yttepyttiga marknaden Sverige utan dom bygger bilar som säljer och är lönsamma ur en större aspekt.
Hundburen, givetvis länkar du till en förhållandevis gigantisk bur, det finns andra varianter, exempelvis liknande jeppegrindar som inte tar lika mycket plats. De flesta hundar (statistik igen) är inte av storleken mindre ponny.

Försaka, precis man ska bara ha och ha och ha, utan en tanke på vad detta påverkar i förlängningen, en ovilja en bortskämd ovilja till förändring påstår jag.

Härligt att jag kan roa dig...

Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag är nyfiken på elbilar och ville diskutera glappet mellan Leaf & co och Tesla och tydliggjorde då ett reellt hinder (kombi/dragkrok) genom att använda min vardag som exempel. Det här löste knappast min frågeställning...

Mercedes EQC får dra 2500kg, har fyrhjulsdrift och SUV-kombi (alltså inte gigantiskt).

Pris från 800 000:- till närmare 1 000 000:-. Passar nog för de flesta svenskars plånböcker big_smile

Senast redigerat av candyweiss (23 februari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
mondeofin
23 februari 2020 · 217 Inlägg

När dom kommer i rätt prisklass kan jag överväga en elbil, som det är nu är dom även som begagnad allt för dyra sett till vad man får

Honda CR-V (2011)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 februari 2020 · 14 007 Inlägg

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Brådhis skrev:

Härligt att jag kan roa dig...

Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag är nyfiken på elbilar och ville diskutera glappet mellan Leaf & co och Tesla och tydliggjorde då ett reellt hinder (kombi/dragkrok) genom att använda min vardag som exempel. Det här löste knappast min frågeställning...

Mercedes EQC får dra 2500kg, har fyrhjulsdrift och SUV-kombi (alltså inte gigantiskt).

Pris från 800 000:- till närmare 1 000 000:-. Passar nog för de flesta svenskars plånböcker big_smile

Den kommer ju att bli den nya folkbilen!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 februari 2020 · 14 007 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

candyweiss skrev:

Pris från 800 000:- till närmare 1 000 000:-. Passar nog för de flesta svenskars plånböcker big_smile

Den kommer ju att bli den nya folkbilen!! wink

/Benny

En ny EQC kostar från hälften av vad en ny Corvette gör i dagsläget. Jag vågar sätta en slant på att det kommer säljas minst 4ggr fler ECQ än C8 Corvette Stingray 3LT.

Ingen av dessa är tänkta som folkbilar.
Nya eldrivna Dacia däremot. wink

Nej, ingen folkbil. Kommer inte att köpa en sån heller. Kommer att hålla mig till den prisklass jag befinner mig i nu med mina entusiastbilar. Nån nyare daily driver får vänta till jag går i pension känns det som eftersom jag har förmånsbil idag. Volvon vi har går kanske 500 mil om året, max. Som det ser ut nu så det enda alternativet skulle vara en hybrid om jag ska ha nåt med batteri. Önskar dock lite längre räckvidd på batteri än vad jag förstått att det är efter allt man läst.

Skulle det bli en C8 så är det fortfarande en sommarbil. Det är inte så lätt att sladda runt i snön med den. Dom år vi har snö då.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zemet
24 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Jag körde en Jimny på en gammal endurobana förra året.

Den var liten och smidig, men jag kan inte säga att jag var speciellt imponerad av 4wd systemet.

Visst, den hade lågväxel. Men vad hjälpte det när man bara hade 2 hjul i backen. Avsaknaden av diffbromsar gjorde ju 4wd systemet tämligen kass.

Tror jag hade kommit runt bättre med min navara om jag sket i att repa lacken på den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang