Byta fjädrar fram Chevrolet Caprice

97jocke
29 januari 2020 · 10 Inlägg

Hej,

Någon som bytt fjädrar fram på en Chevrolet Caprice 1983? Kollat överallt men hittar ingen info på hur man går tillväga.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 januari 2020 · 14 037 Inlägg

97jocke skrev:
Hej,

Någon som bytt fjädrar fram på en Chevrolet Caprice 1983? Kollat överallt men hittar ingen info på hur man går tillväga.

Vet inte hur det är på Caprice -83 men har dom vanliga bärarmar så kan det vara så att man lossar nedre kulbulten och viker ner bärarmen och tar ut fjädern men man måste nog ha en domkraft som man kan sänka ner när man lossat kulbulten. Tror att det kan gå till så men är inte riktigt säker. Så ser framvagnen ut på min Van och min Corvette. Det är ju också 80-talare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
fax110
29 januari 2020 · 344 Inlägg

Jag googlade "Caprice front spring removal" och hittade inom 10 sekunder en video där dom demonterar framvagnen på en caprice

https://youtu.be/jPItZMWi73E

Senast redigerat av fax110 (29 januari 2020)

jaka54
29 januari 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
Skulle tro att det är likadant som på min Camaro från 76, där behövs en "fjäderhoptryckare" för att få loss och sätta dit fjädern.

97jocke
30 januari 2020 · 10 Inlägg

fax110 skrev:
Jag googlade "Caprice front spring removal" och hittade inom 10 sekunder en video där dom demonterar framvagnen på en caprice

https://youtu.be/jPItZMWi73E

Har också kollat på den men där river han hela framvagnen för att byta ut en hel del delar. Det kommer jag inte göra, ska gå att få bort fjädrarna genom att lossa på nedre länkarmen på nått sätt.

zzr9409209
30 januari 2020 · 716 Inlägg

Har man inte en grov gängstång med lämpliga brickor, för att dra ihop fjädern!?

jaka54
30 januari 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
Man använder en "fjäderhoptryckare"! Hör efter hos Hansen racing eller Norrlands Custom...eller kolla ebay.com
Kanske Mekonomen har?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang