Saab 9-5 01 startar inte efter byte låskista

SweetQueen
29 januari 2020 · 9 Inlägg

Kan nån hjälpa mig att förklara en sak som hände när vi bytte låskista på bagaget. Bilen funkar innan men efter så startar den inte. Det är som om halva bilen slutat funka. Blinkers, innerbelysning,  bensinpumpen kommer det inte ström till. Säkringar och relä kollade. Sen när vi vrider på tändningen släcks instrumentpanelen och fläkten startar efter ca 15 sek tänds instrumentpanelen och fläkten stängs av.
Finns det någon som kan komma på vad fan som hände? Bilen i sig själv är så grymt bra skick så skrota den är inget alternativ.  Den är Maptunes steg 3 chippad och gick förbannat gött

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Säkringar och reläer kollar man med mätinstrument..
Börja med batteriet som ska visa minst 12,5 volt ..
Är bagagelåset fjärrstyrt med nyckel ?
Isåfall börja med att ta av kablarna vid låset  ifall ni kopplat dom fel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SweetQueen
29 januari 2020 · 9 Inlägg

axxet skrev:
Säkringar och reläer kollar man med mätinstrument..
Börja med batteriet som ska visa minst 12,5 volt ..
Är bagagelåset fjärrstyrt med nyckel ?
Isåfall börja med att ta av kablarna vid låset  ifall ni kopplat dom fel..

Batteriet är kollat 13,2 stog det på.  Tagit bort kablar bytte tebax till det gamla. Fortfarande Inget som funkar sad

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Det behövs ett elschema för att kunna utpeka var problemet sitter.
Har de ingående felpunkterna olika säkringar?
Som beskrivningen är så verkar det nästan som att någon gemensam kabel är av annars, som strömsätter dessa punkter, eftersom säkringarna är hela.

Senast redigerat av axxet (29 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SweetQueen
29 januari 2020 · 9 Inlägg

Okej då måste jag ha tag på ett elschema då med andra ord eller ? 
Det jag tycker är så sjukt konstigt är att allt funkade innan låsbytet men sen lägger allt av hmm

uhlin
29 januari 2020 · 2 831 Inlägg

Väldigt märkligt, enda jag kan komma på är kablarna mellan bil/bakluckan som nötts av eller skavts så det jordar på nåt vis.

Kan knappast va nåt annat för vid låskistan är det väl inte mycket som kan inverka.

Kolla det jag skrev, kanske var på väg att gå av och när du bytte låskistan var det just det som fattades...... Du vet, murphys lag.

SweetQueen
29 januari 2020 · 9 Inlägg

uhlin skrev:
Väldigt märkligt, enda jag kan komma på är kablarna mellan bil/bakluckan som nötts av eller skavts så det jordar på nåt vis.

Kan knappast va nåt annat för vid låskistan är det väl inte mycket som kan inverka.

Kolla det jag skrev, kanske var på väg att gå av och när du bytte låskistan var det just det som fattades...... Du vet, murphys lag.

Ja det e sant får kolla där imorgon smile menar du kabelhärvan till bakluckan då eller ? hmm
Och ja jag håller med om att det är märkligt wink

uhlin
29 januari 2020 · 2 831 Inlägg

Ja, om du öppnar bakluckan så går det kablar liksom uppe vid taket på bilen kommer de ut och vidare in i bakluckan. Sitter nåt svart plast/gummirör över som är att pilla bort först.


P. S. Är det drag på bilen?
Kolla isåfall elkontakten med.

Låter långsökt att det skulle komma samtidigt du höll på med låskistan. Men man ska aldrig säga aldrig.

Kan bli märkliga fel om det ärgat och rostat i den

Senast redigerat av uhlin (29 januari 2020)

SweetQueen
29 januari 2020 · 9 Inlägg

uhlin skrev:
Ja, om du öppnar bakluckan så går det kablar liksom uppe vid taket på bilen kommer de ut och vidare in i bakluckan. Sitter nåt svart plast/gummirör över som är att pilla bort först.

Okej återkommer imorgon ska traska ut i garaget imorgon och checka det smile

husseman
30 januari 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm.. låter som du rökt ECU,n...kolla alla säkringar som har med motorstyrning att göra. - koppla upp med Tech 2 eller nåt vettigt universal Instrument. Lycka till

SweetQueen
30 januari 2020 · 9 Inlägg

husseman skrev:
Hmm.. låter som du rökt ECU,n...kolla alla säkringar som har med motorstyrning att göra. - koppla upp med Tech 2 eller nåt vettigt universal Instrument. Lycka till

Hur sjutton har jag lyckats blåsa ecu:n hmm ska kolla igenom allt imorgon igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang