Ford Fiesta 1.25, varnade för hög temperatur?

spillolja
12 februari 2020 · 4 020 Inlägg

En golf Tsi med lite mil på mätaren kan man få för den pengen, den drar lika lite som en småbil, men som med allt beganat så får man räkna med handpålägg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
HannesJ
12 februari 2020 · 50 Inlägg

spillolja skrev:
En golf Tsi med lite mil på mätaren kan man få för den pengen, den drar lika lite som en småbil, men som med allt beganat så får man räkna med handpålägg

Tack för tipset! Menar du den här modellen? https://www.blocket.se/annons/kronoberg … d/88147459

Har sneglat lite på dom men har fått för mig att dom 140hk-motorerna är tveksamma, men det kanske är fel?

Man lär ju iaf åka väldigt mycket skönare i en sådan än dom flesta andra småbilarna jag sneglar på!

Senast redigerat av HannesJ (12 februari 2020)

spillolja
12 februari 2020 · 4 020 Inlägg

HannesJ skrev:
[
Tack för tipset! Menar du den här modellen? https://www.blocket.se/annons/kronoberg … d/88147459

Har sneglat lite på dom men har fått för mig att dom 140hk-motorerna är tveksamma, men det kanske är fel?

Man lär ju iaf åka väldigt mycket skönare i en sådan än dom flesta andra småbilarna jag sneglar på!

ja åt det håller det är bra bottendrag idom, men en tsi122  är minst lika pålitligt och snål

men se upp med longlifeservade exemplar om inte kamkedjan nyligen är bytt sad

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
HannesJ
13 februari 2020 · 50 Inlägg

spillolja skrev:

HannesJ skrev:
[
Tack för tipset! Menar du den här modellen? https://www.blocket.se/annons/kronoberg … d/88147459

Har sneglat lite på dom men har fått för mig att dom 140hk-motorerna är tveksamma, men det kanske är fel?

Man lär ju iaf åka väldigt mycket skönare i en sådan än dom flesta andra småbilarna jag sneglar på!

ja åt det håller det är bra bottendrag idom, men en tsi122  är minst lika pålitligt och snål

men se upp med longlifeservade exemplar om inte kamkedjan nyligen är bytt sad

smile

Hade visserligen varit trevligt med 140hk och bättre komfort men tycker det känns lurigt att köpa en bil där det finns kända problem med kamkedjan.

zemet
13 februari 2020 · 4 035 Inlägg

Brådhis skrev:
Alltid samma svar, kör du inte 150 mil med en diesel varje dag så kommer den rasa. Eller inte...

Partikelfiltret blir inte fullt bara för att man kör i stan. Regenereringen sker, iaf på min Skoda, även när jag kör en kortsväng i stan.

Visst mår bilen bra av att komma ut på en längre sväng då och då, men det gäller i allra högsta grad en bensinare också. En bensinmotor som bara går kortsträckor mår i princip lika dåligt som en diesel, med skillnaden att den inte har ett partikelfilter...

Så, eftersom det dessutom finns dieslar med låg skatt behövs det absolut inte att man kör långt av den anledningen heller för att det ska löna sig.

Köp alltså den bil du trivs bäst med. För alla bilar mår dåligt av kortkörningar i stan, det kan du liksom inte gardera dig emot. Oavsett bränsle! smile

Din bil startar regenerering även vid stadskörning ja. Men bilen kommer ej upp i temperatur nog för att faktiskt bränna bort sotet.

Så kör man mycket stadskörning och bilen behöver regenerera kommer du konstant köra runt och försöka regenerera.

Detta leder till att förbrukningen ökar eftersom bilen går fett.
Det kan också leda till att man späder ut oljan i bilen med diesel om man kör så för mycket och för länge.

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2020 · 10 275 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:
Alltid samma svar, kör du inte 150 mil med en diesel varje dag så kommer den rasa. Eller inte...

Partikelfiltret blir inte fullt bara för att man kör i stan. Regenereringen sker, iaf på min Skoda, även när jag kör en kortsväng i stan.

Visst mår bilen bra av att komma ut på en längre sväng då och då, men det gäller i allra högsta grad en bensinare också. En bensinmotor som bara går kortsträckor mår i princip lika dåligt som en diesel, med skillnaden att den inte har ett partikelfilter...

Så, eftersom det dessutom finns dieslar med låg skatt behövs det absolut inte att man kör långt av den anledningen heller för att det ska löna sig.

Köp alltså den bil du trivs bäst med. För alla bilar mår dåligt av kortkörningar i stan, det kan du liksom inte gardera dig emot. Oavsett bränsle! smile

Din bil startar regenerering även vid stadskörning ja. Men bilen kommer ej upp i temperatur nog för att faktiskt bränna bort sotet.

Så kör man mycket stadskörning och bilen behöver regenerera kommer du konstant köra runt och försöka regenerera.

Detta leder till att förbrukningen ökar eftersom bilen går fett.
Det kan också leda till att man späder ut oljan i bilen med diesel om man kör så för mycket och för länge.

Så är det säkert i viss mån, men min poäng är att en bensinare som körs med samma körmönster får andra problem. Varken bensinare eller dieslar tål enbart kortkörning i stan. Så att ge rådet att köpa bensinare för att slippa problemen är rätt missvisande. smile

Senast redigerat av Brådhis (13 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
HannesJ
22 mars 2020 · 50 Inlägg

Det blev tillslut en Ford Fiesta 1.25 med ca 13000mil, hittills är jag med förutsättningarna jag hade nöjd. Längre fram kommer jag dock aldrig någonsin köpa en bil med 82hk igen...

Ett problem har dock uppstått. När jag kör i rondeller så hörs ett ganska starkt skavande ljud från vänster fram, låter som metall som skaver mot något. När man söker på "skavande ljud när jag svänger" så skrivs det mycket om hjullager, men om det vore hjullagret som är dåligt så borde det väl rimligtvis låta från höger sida om jag kör i en rondell? Eller tänker jag fel?

Det låter dock inte lika starkt hela tiden och jag upplever att de bli värre när jag kört på exempelvis kullersten.

Bytte nyligen till sommardäck och försökte då se om jag kunde se något konstigt, men mina mycket otränade ögon kunde inte se något suspekt.

Har någon nån aning om vad problemet kan tänkas vara?

spillolja
22 mars 2020 · 4 020 Inlägg

HannesJ skrev:
Det blev tillslut en Ford Fiesta 1.25 med ca 13000mil, hittills är jag med förutsättningarna jag hade nöjd. Längre fram kommer jag dock aldrig någonsin köpa en bil med 82hk igen...

82hk ?  den borde gå som en raket i jämförelse med denna:
https://www.garaget.org/?car=421187  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
HannesJ
22 mars 2020 · 50 Inlägg

spillolja skrev:

HannesJ skrev:
Det blev tillslut en Ford Fiesta 1.25 med ca 13000mil, hittills är jag med förutsättningarna jag hade nöjd. Längre fram kommer jag dock aldrig någonsin köpa en bil med 82hk igen...

82hk ?  den borde gå som en raket i jämförelse med denna:
https://www.garaget.org/?car=421187  wink

Det gör den säkerligen men gick från en 330ci e46 till denna så har lite svårt att vänja mig, gillar verkligen inte att behöva en flygraka för att kunna köra om i 80km/h...

HannesJ
26 juni 2020 · 50 Inlägg

Hej!

Satt igår i en bilkö i 30 grader och strålande sol, med AC:n på kallaste och full fläkt. Efter kanske 15min krypkörning så började bilen varna för hög temp, fick lätt panik och satte fläktarna på varmaste och så slutade lampan lysa. Betyder detta att något behöver vara trasigt? Eller är vissa bilar helt enkelt bara mesiga?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2020 · 17 450 Inlägg

Gör gärna en separat tråd under "Allmän felsökning"

/H

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang