Audi A4 1.8tq B6 drivaxel hoppade ur knuten vid sladd

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Aja,det var som 17.. sad
Hade han sagt från början att det typ " krasade" så hade det varit lätt..
Nu kom han undan ganska lindrigt, för det kunde ju ha varit mycket värre..

Senast redigerat av axxet (4 februari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
4 februari 2020 · 2 831 Inlägg

axxet skrev:
Aja,det var som 17.. sad
Hade han sagt från början att det typ " krasade" så hade det varit lätt..
Nu kom han undan ganska lindrigt, för det kunde ju ha varit mycket värre..

Hahaha! Men faktum kvarstår, en drivaxel kan inte bara trilla ur sådär.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Haha ja. Skickar swishnummret 😎

Får fan inte loss knuten dock. Axeln är ju lite. Läs, knuten har jag släppt, men det är för mycket knas med alla kulor å skit för att få loss den tror jag. Eller måste man lossa hela Drivaxeln inifrån lådan för att demontera och montera ny knut? Pillat ur 3 kulor totalt nu tror jag. Men det verkar fortfarande som att allt sitter fast haha

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Har inte varit nå krasande heller. Det har bara gnisslat typ. Ju högre växel ju högre gnissel. Får se när/om jag får loss knuten hur det står till 😂

uhlin
4 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Har du tagit bort centrummuttern och fått undan navet?

Lättast är om du tar bort axeln men går ändå.

Vet inte helt hundra på hur knuten sitter på din bil, kan sitta med typ en låsring som du kommer åt inuti knuten, om du böjer den så bör du se den. Om inte är det bara att göra ett välriktat slag på själva knuten så lossar den.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 februari 2020 · 5 092 Inlägg

uhlin skrev:
Har du tagit bort centrummuttern och fått undan navet?

Lättast är om du tar bort axeln men går ändå.

Vet inte helt hundra på hur knuten sitter på din bil, kan sitta med typ en låsring som du kommer åt inuti knuten, om du böjer den så bör du se den. Om inte är det bara att göra ett välriktat slag på själva knuten så lossar den.

Cebtrumbulten är loss och hela knuten/navet tröck jag in enkelt för hand kanske 2cm innan det tog stopp mot Drivaxeln igen haha. Så den är nog lös. Men är Drivaxeln som är ivägen.

Kanske enklast att bara lossa skiten från lådan och dra ut allt ihop. Enklast vid montering sen med kanske? smile

uhlin
4 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Piratstikin skrev:

uhlin skrev:
Har du tagit bort centrummuttern och fått undan navet?

Lättast är om du tar bort axeln men går ändå.

Vet inte helt hundra på hur knuten sitter på din bil, kan sitta med typ en låsring som du kommer åt inuti knuten, om du böjer den så bör du se den. Om inte är det bara att göra ett välriktat slag på själva knuten så lossar den.

Cebtrumbulten är loss och hela knuten/navet tröck jag in enkelt för hand kanske 2cm innan det tog stopp mot Drivaxeln igen haha. Så den är nog lös. Men är Drivaxeln som är ivägen.

Kanske enklast att bara lossa skiten från lådan och dra ut allt ihop. Enklast vid montering sen med kanske? smile

Du måste även lossa själva navet med. Lossa vid spindelleden så du kan få själva navet åt sidan.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Fått loss skiten nu. Drivaxeln var helt plötsligt helt utanför så då kunde jag plocka ut knuten. Antar att hela klumpen där ABS ringen osv räknas som drivknut?

Alla splines på alla sidor är fina. Ser ingenting som är trasigt eller skadat. Hur fan kan det gått till? Och det sitter ju någon typ av låsring 1cm in på Drivaxeln. Splines på båda sidor, samma inne i knuten finns et ett spår för denna. Hur fan får man i det? Man kan väl inte ta isär hela knuten?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2020 · 5 092 Inlägg

[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=73108&image=2802779

Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Ehh. Kan inte ladda upp bilder emd telefonen? Kolla mitt fotoalbum mek, om någon ser något konstigt.

uhlin
5 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Skall vara att det låser automatiskt då du knackar dit knuten.

Snurriis
5 februari 2020 · 761 Inlägg

Kolla så att ringen på axeln är inte skadad på något sätt och även att den "sticker" ut på vardera sida om axeln när man sentrerar den samt kolla i drivknuten så att spåret ej är skadad.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Den sticker ut på varsin sida lite. Försöker montera knuten på axeln nu men det är omöjligt. Måste pressa in låsringen med 2 händer sen skulle man haft en 3e för att trycka i knuten haha. Sjukt svårt ju

Snurriis
6 februari 2020 · 761 Inlägg

Man brukar på slå på den med slägga för att den ska gå på igen men känns ju som att det är något skumt med drivknuten att den har släppt

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Har twtsta pressa ihop ringen lite iallafall och klappat på ett par slägg slag, men det går int elever läsningen då den sticker ut för långt. Ska den vara svagt böjd utåt eller ska den vara helt rund fast med lite utstick?

Bör vara varit den som glidit ur knuten från första början. Sjukt skumt, men alla bussningar är väll sopslut så kanske därför när den gled i sidled och högg tag i torr asfalt sen? :p

Snurriis
6 februari 2020 · 761 Inlägg

Piratstikin skrev:
Har twtsta pressa ihop ringen lite iallafall och klappat på ett par slägg slag, men det går int elever läsningen då den sticker ut för långt. Ska den vara svagt böjd utåt eller ska den vara helt rund fast med lite utstick?

Bör vara varit den som glidit ur knuten från första början. Sjukt skumt, men alla bussningar är väll sopslut så kanske därför när den gled i sidled och högg tag i torr asfalt sen? :p

Den ska vara helt slät och runde med lite utstick på vardera sida när den är sentrerar.
Kan vara som du säger att bussningar m.m i framvagnen är slut.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Snurriis skrev:

Piratstikin skrev:
Har twtsta pressa ihop ringen lite iallafall och klappat på ett par slägg slag, men det går int elever läsningen då den sticker ut för långt. Ska den vara svagt böjd utåt eller ska den vara helt rund fast med lite utstick?

Bör vara varit den som glidit ur knuten från första början. Sjukt skumt, men alla bussningar är väll sopslut så kanske därför när den gled i sidled och högg tag i torr asfalt sen? :p

Den ska vara helt slät och runde med lite utstick på vardera sida när den är sentrerar.
Kan vara som du säger att bussningar m.m i framvagnen är slut.

Har känts lite som att det är dåligt med luft i framdäcken när man kört, utan att det varit det. Så kanske är pga bussningar. Kan man byta bara låsringen? Vart skaffar man den isåfall? :p

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Såhär ser låsringen ut. Normal eller trasig?

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-6fe65223b1ab93e71c41ebf87ca3e571.jpg

Utan låsring. Får inte på mer, har tom knackat med slägga en aning. Känns inte normalt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-29e0a0e8ccd50cd7244b5b08e8695788.jpg

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Någon som vet nått? :p det är sjukt. Allt ser helt ut men det går fan inte att montera igen. Även utan låsringen så fastnar den. Har inte direkt megavåldat, men kan man banka i axeljäveln i knuten och montera skiten utan låsringen? Ska väl inte glappa 5-7cm så den hoppar ur ändå om det inte blir samma sak igen. Men då spelade det tydligen ingen roll om låsningen fans eller ej heller haha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang