Audi A4 1.8tq B6 drivaxel hoppade ur knuten vid sladd

Cuefa Ain't no place like home...
11 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Har du räknat så det är rätt antal splines på knuten jämfört med drivaxeln?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
uhlin
11 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Nånting är ju fel om inte det löper lätt i splinsen. Skadade splines eller olika på nåt sätt.

Att bara slå dit knuten funkar inte alls.

Får du det inte att lira ihop så sök på bildelsbasen.se efter komplett drivaxel och byt hela axeln, enklast och allt blir som det ska va.

uhlin
11 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Såg även du bytt rubrik på tråden.
"Drivknut trasig, utan fel"

Nåt är ju uppenbarligen fel, och svårt för folk att söka på felet som var från början med den rubriken.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Alltså felet är drivknuten och var det från början. Men axeln har åkt ur knuten. Har demontera allt och inget är fel eller skadat. Största problemet nu är att få tillbaka skiten :p fick tips om buntband för att hålla låsringen nere, så ska testa det i morgon.

Är samma knut som innan så splinsen ska vara samma smile

uhlin
11 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Förstår inte hur du menar????

Du får ju inte på knuten på axeln skriver du, även utan låsring.

Ändå är det inget fel, fast det är fel.

Och har du inte bytt knuten som då du tog isär när det ramlade lösa kulor från den?

Senast redigerat av uhlin (11 februari 2020)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 februari 2020 · 5 092 Inlägg

uhlin skrev:
Förstår inte hur du menar????

Du får ju inte på knuten på axeln skriver du, även utan låsring.

Ändå är det inget fel, fast det är fel.

Och har du inte bytt knuten som då du tog isär när det ramlade lösa kulor från den?

Den går på som på bilden, vet int ehur långt in den ska? Har inte bankat med slägga direkt utan bara känt lite. Enda som skulle kunna vara skadat är splines. Men alla splines är hela och fina åt alla håll så det ska ju inte störa.

En kula hade ramlat ur i samband med att axeln åkt ut. Jag pillade ut den andra. Sen när vi insåg att inget verkade vara trasigt så monterade jag kulorna igen och ska försöka få tillbaka knuten på axeln smile

Att en kula ramlat ut har inget att göra med att axeln verkar ha svårt att glida på knuten. Bör ju vara skadade splines om den går trögt känner jag, men dom är inte skadade. Ett jäkla mysterium är vad det är haha.

Har pratat med verkstad idag så ett buntband för låsringen sen banka på med gummiklubba. Så man verkar behöva banka lite.

Blir ett försök senare i em igen. Annars får jag väl testa köpa en ny knut och se om det skulle ha någon betydelse. Axeln får jag inte heller loss då den bara snurrar ute vid knuten nu. Testade hålla emot axeln med rörtång för att släppa den från lådan, men där satt det ordentligt och axeln bara snurrade. Annars hade jag nog monterat bort hela axeln för att kunna jobba brevid bilen.

Cuefa Ain't no place like home...
12 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Det brukar vara rätt viktigt att de där kulorna sitter där de satt från början, brukar inte bli så bra om man kastar om där de satt, iaf är det så jag fått lära mig gällande den sortens knut.
Att den sen ramlade isär är ju inte heller ett särskilt gott tecken i mina ögon :o

Följer med spänning!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Cuefa skrev:
Det brukar vara rätt viktigt att de där kulorna sitter där de satt från början, brukar inte bli så bra om man kastar om där de satt, iaf är det så jag fått lära mig gällande den sortens knut.
Att den sen ramlade isär är ju inte heller ett särskilt gott tecken i mina ögon :o

Följer med spänning!

Nja det är 2 kulor som varit ur. Så det är 50/50 om dom 2 hamnade på rätt plats eller ej haha. Man kan ju bygga ihop en knut själv så man ska ju även kunna demontera och montera. Man måste ju vinkla max och sen pilla ur med typ en mejsel eller liknande smile ehh vi får se. Antingen funkar det eller så funkar det inte. Isåfall blir det bds för hela slanten :p

uhlin
12 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Men att axeln åkt ur från början tyder väl på nåt fel.

En axel hoppar inte ut bara si så där.

Nåja.... Lycka till iallafall hur du nu sen får ihop detta.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Detta tyder tyvärr på att trådstartarn kommer att bli tvungen att köpa MINST en begagnad om inte en ny drivaxel beroende på kärrans ålder..
Man får bara hoppas att han inte blir viggad på skroten och att han kikar på kostnaden gammalt visavi nytt..

Senast redigerat av axxet (12 februari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
13 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Hur har det gått här då? Blev annan axel eller?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
16 februari 2020 · 5 092 Inlägg

Monterade ihop allt igen. Bökade lite med låsringen men den hoppade i fint. Har funkat problemfritt nu över ett dygn iallafall å inga knak eller oljud från någon knut eller liknande. Måste vara haft en jäkla otur, eller om en tidigare ägare
slarvat med något?

Kanske bara sjukt slitna bussningar överallt, sen vart det sån kröngning från isen till asfalten att den helt enkelt gled ur då.

jaka54
16 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Och du fyllde på med fett?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
16 februari 2020 · 5 092 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Och du fyllde på med fett?

Ska fyllas mer mera. Damasken sitter endast med buntband nu tills jag införskaffat fett. Var rätt mycket kvar och bilen kommer inte användas på en vecka nu ändå så det kändes inte som en prio innan jag fick testa så det funkade.

torsen
16 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Enligt vad jag fått lära mig, och läst i verkstadshandböcker, för olika bilar, så ska inte en drivknut kunna avlägsnas från drivaxeln.
Att de är gjorda i 2 delar, axel och knut, är beroende på tillverkningsmetoden.
Men - med våld går det sära axel och drivknut - om man har tur - och brukar övervåld.
Kan vara så att tidigare ägare tillämpat metoden "lilla bilen lilla hammaren" och "stora bilen osv".
Jag har lyckats sära på en drivaxel och en drivknut - men det berodde på tur och att jag inte visste bättre.
Ponera att föregående ägare haft tur och lyckats sära på drivaxel och drivknut.
Men sedan inte tryckt in drivaxeln tillräckligt långt så att spårryttaren trängt in i spåret i knuten.
Mitt förslag till teori.

uhlin
16 februari 2020 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Enligt vad jag fått lära mig, och läst i verkstadshandböcker, för olika bilar, så ska inte en drivknut kunna avlägsnas från drivaxeln.
Att de är gjorda i 2 delar, axel och knut, är beroende på tillverkningsmetoden.
Men - med våld går det sära axel och drivknut - om man har tur - och brukar övervåld.
Kan vara så att tidigare ägare tillämpat metoden "lilla bilen lilla hammaren" och "stora bilen osv".
Jag har lyckats sära på en drivaxel och en drivknut - men det berodde på tur och att jag inte visste bättre.
Ponera att föregående ägare haft tur och lyckats sära på drivaxel och drivknut.
Men sedan inte tryckt in drivaxeln tillräckligt långt så att spårryttaren trängt in i spåret i knuten.
Mitt förslag till teori.

Självklart går och ska det gå att ta av knuten från axeln, aldrig hört nåt annat.

Att nu axeln hoppat ur tyder väl på att knuten på ett eller annat sätt är dålig då det rent tekniskt sett inte ska gå att få knuten att hoppa ur då den sitter där.

Då TS först tog bort damasken kom det en kula ut, så nåt har ju hänt.

Antar detta problem kommer tillbaka ganska snart.

jaka54
17 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Visst går det att ta bort en drivknut från drivaxeln! Åtminstone på gamla Audi 100.
I änden på drivknuten , en  5mm inne i knuten, sitter en segerring! Den trycks isär och drivknuten kan dras bort.  Det kan vara svårt att trycka isär ringen då det är fett överallt!
Kulorna i drivknuten är lätt att lossa om man är nyfiken och vill titta på hur dessa ser ut. Bara att vinkla ut  fästet i knuten så kan kulorna tas  bort.
För att sätta ihop drivknut med drivaxel så sätts segeringen (en ny sådan naturligtvis) in i drivknuten och drivknuten kan sedan knackas på plats på drivaxeln med en koppar/plathammare. Man behöver alltså inte dra isär segerringen som sitter i drivknuten för att få på knuten på axeln. Anledningen till det är att axelns ände är fasad så segerringen utvidgas och glider på plats i spåret på axeln om man slår lite försiktigt med lämplig hammare, men naturligtvis kan man utvidga segerringen med lämligt verktyg så slipper man använda hammare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f3c9d364625e17fcc0d56bd8f2d5058f.jpg

Senast redigerat av jaka54 (17 februari 2020)

torsen
17 februari 2020 · 7 198 Inlägg

uhlin och jaka54.
Står uttryckligt i bl a verkstadshandboken för Citroen GS att drivaxel och drivaxelknut är en enhet som inte går att sära.
Men det gick, eftersom jag inte visste att det inte skulle gå.
Fast med stora släggan och stora skruvstycket.

jaka54
17 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Och så här ser segeringen ut.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f0ee2dc34991e923535e9ce017ff6cec.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-fc1d9369b179b55171392fd4a5b9b5e5.jpg

Senast redigerat av jaka54 (17 februari 2020)

torsen
17 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Njaa, så har det inte sett ut på dom drivaxlar och knutar jag jobbat med.
Där har säkringen/klipset suttit på drivaxeln i ett spår, och motsvarande spår har varit inne i knuten = oåtkomligt för verktyg.
Nu förstår jag, vi pratar(skriver) om olika konstruktioner.
Inte bara Citroen, utan även Lada m fl har den konstruktion jag beskriver.
En halv pudel då, hahaha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang