Lupo -99

Fismumriken
31 januari 2020 · 533 Inlägg

Tjena!
Har en Lupo från -99.

Torkararmen på passagerarsidan slutar att fungera titt som tätt. Själva "drivarmen" hoppar av... Den är ju som påklickad eller vad man ska säga. Vad gör man åt detta? Misstänker att inte bara drivarmen behöver bytas, utan även själva bulten som går genom torkararmen. Men denna hittar jag inte att köpa. Om inte den följer med torkararmen eller drivarmen? Eller kan man limma fast skiten? Har tillgång till olika lim.

Edit: Kom på att limma kan man ju inte eftersom skiten är ledad. Men kanske finns något man kan dra på den där kulan som armen/länkaget sitter fast i?

Senast redigerat av Fismumriken (31 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Det är nog skroten du ska kolla på för att få tag i något..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Fismumriken
31 januari 2020 · 533 Inlägg

axxet skrev:
Det är nog skroten du ska kolla på för att få tag i något..

Kollat de men verkar inte vara lika grejer. Samt att det endast är hela torkarmekanismen...

Vad det verkar som så är det en motor som driver bägge armar genom ett länkage där ena armen på länkaget vill lossna från torkararmen. Då är frågan för om det räcker att byta det länkaget (den armen). För jag antar att själva kulan på torkarmekanismen inte kan ha blivit så kass så den inte orkar hålla kvar länkaget/armen?

Senast redigerat av Fismumriken (31 januari 2020)

Mew
31 januari 2020 · 2 156 Inlägg

Om det ser ut som jag tror...

Rätt sätt: Byt ut länkaget, både kulan och "honan".

Lätt sätt: Borra ett hål rakt igenom både kulan och skålen, och sätt en skruv med låsmutter igenom hålet. Spänn åt (gärna med extra loctite) så pass hårt att det inte kan hoppa av men inte för hårt, det måste kunna röra sig! Har jag gjort på en bil en gång, visst det blev bonnameck men det fungerade klockrent, den bilen rullar fortfarande så. smile

Fismumriken
31 januari 2020 · 533 Inlägg

Mew skrev:
Om det ser ut som jag tror...

Rätt sätt: Byt ut länkaget, både kulan och "honan".

Lätt sätt: Borra ett hål rakt igenom både kulan och skålen, och sätt en skruv med låsmutter igenom hålet. Spänn åt (gärna med extra loctite) så pass hårt att det inte kan hoppa av men inte för hårt, det måste kunna röra sig! Har jag gjort på en bil en gång, visst det blev bonnameck men det fungerade klockrent, den bilen rullar fortfarande så. smile

Hm... Kanske vore något. Men då måste jag ändå demontera hela skiten för att komma åt, och då kan man ju lika gärna byta. Men jag funderar på om det inte bara är själva "skålen" som är dålig då denna verkar vara plastbelagd på insidan medan kulan är i metall?

valle22 Smidd i rostigt stål
5 februari 2020 · 933 Inlägg

Dessa 2 länkage byter du så funkar det.... bussningen slits upp inte kulan.

6X1955325
6X1955326A

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Mew
6 februari 2020 · 2 156 Inlägg

Fismumriken skrev:

Mew skrev:
Om det ser ut som jag tror...

Rätt sätt: Byt ut länkaget, både kulan och "honan".

Lätt sätt: Borra ett hål rakt igenom både kulan och skålen, och sätt en skruv med låsmutter igenom hålet. Spänn åt (gärna med extra loctite) så pass hårt att det inte kan hoppa av men inte för hårt, det måste kunna röra sig! Har jag gjort på en bil en gång, visst det blev bonnameck men det fungerade klockrent, den bilen rullar fortfarande så. smile

Hm... Kanske vore något. Men då måste jag ändå demontera hela skiten för att komma åt, och då kan man ju lika gärna byta. Men jag funderar på om det inte bara är själva "skålen" som är dålig då denna verkar vara plastbelagd på insidan medan kulan är i metall?

Ja i så fall är det bara att byta. I mitt fall gick det att göra på plats, det var egentligen en nödlösning eftersom det var kväll och vi skulle åka 25mil morgonen efter, men det funkade så bra att det blev permanent. tongue

Fismumriken
3 mars 2020 · 533 Inlägg

Tjena!
Fick tag i en ny länk mellan torkarna då den var utnött på ena sidan. Så slapp byta ut kulan i alla fall. Men nu är frågan hur fan jag ska orka trycka dit den på kulan igen? Försökte med kofot men det gick ju fan inte.

Värme och fett?

Senast redigerat av Fismumriken (3 mars 2020)

valle22 Smidd i rostigt stål
3 mars 2020 · 933 Inlägg

Polygrip wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Fismumriken
3 mars 2020 · 533 Inlägg

valle22 skrev:
Polygrip wink

Ska springa ut och testa det smile

Fismumriken
3 mars 2020 · 533 Inlägg

Yes det funkade! smile Gött å ha fungerande vindrutetorkare igen haha. Nu ska väl skiten rulla som den ska ett tag till förhoppningsvis smile
Tack för alla tips!

valle22 Smidd i rostigt stål
3 mars 2020 · 933 Inlägg

Enkelt, eller hur?? big_smile 
ha det gott

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Fismumriken
3 mars 2020 · 533 Inlägg

valle22 skrev:
Enkelt, eller hur?? big_smile 
ha det gott

Mycket enklare än det verkade! Var jävligt trångt dock men som sagt så gick det ju wink
Tack desamma!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang