Volvo 245 DL -85 som ska räddas från gubbdöden!

Ännu ett projekt?! Hur ska nu detta gå... Kan detta stanna på bruksskicksbevarande? Det får tiden utvisa...
  • 110 Följare
  • 163 615 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 mars 2023
Mew
31 januari 2020 · 2 152 Inlägg

Har känt att jag vill ha en kombi ett tag nu, var lite inne på en E39 Touring eftersom jag kört E39 som brukis ett tag nu och varit supernöjd trots allt småfix som dykt upp, men samtidigt hade det varit kul med något nytt. Och när jag säger nytt så menar jag gammalt.

Jag har nämligen aldrig haft en 240. Jag gillar den fulsnygga designen de har, och har gärna velat ha en sån ett tag.

Tyvärr är det lite för sent för det nu, i princip allihop är alldeles för bortrostade för att köras året runt.

...Eller?

Med det så började jag leta bil. big_smile Jag hade inte bråttom eftersom min E39 sedan fanns kvar, så jag kunde vara lite kräsen. Jag fick ett tips i våras av en bekant om en gubbe som hade en 245a ståendes i sitt garage sedan flera år tillbaka, men han var lite svår att nå och ville egentligen inte sälja, fick jag höra. Jag försökte kontakta honom, men utan resultat. Så letade vidare samtidigt.


Och fick faktiskt napp! Dock inte en kombi.. Men jag hittade en superfin 244 DL -85, med en ägare från ny fram till 2015! Och vilket napp det var! Minsta motorn, automat och i övrigt rätt snikutrustad, men den hade klarat sig oerhört bra. Men som sagt, 244... Sedanmodellen... Köpte den ändå, för i sådana lägen är det skicket som styr tänkte jag. Och var supernöjd med köpet.
https://i.imgur.com/TNaCLO1.jpg

Tror ni inte att gubben med 245an ringer upp bara någon vecka efteråt?! "Du hade sökt mig?" Jo tack!!! Så vad ska man göra... Det var bara att lägga ut annons på 244an för att få loss pengar till ett eventuellt kombiköp. lol Det var sjukt synd med tanke på hur fin den var, det är en bil jag väldigt gärna hade behållit, men man kan inte ha allt. tongue

Så igår var det dags! Vi packade bilen och körde en sådär 3 timmar åt Göteborgshållet. Vi kom fram, och där var den!
https://i.imgur.com/FpDxMO1.jpg
https://i.imgur.com/DPGKF7I.jpg

Bilen visade sig vara i bra skick överlag - skavanker finns så som någon gammal bättring och ytrostfläck - men maskinellt verkade den kärnfrisk och undertill är dem som ny. Det var en gammal gubbe som hade bilen mellan 1987 och 2014, sedan dog han och bilen blev ståendes. Han hade regelbundet underredsbehandlat den (med något som fortfarande är kladdigt - gissa hur jag vet det) och tagit hand om den väl mekaniskt. Kopplingen var relativt nybytt mot slutet av hans ägande, och han var typen att "om en lampa gick sönder så bytte han allihop runt om" enligt utsago.

Kamremmen var senast bytt vid 26k mil och ett bra antal år sedan, bilen har nu gått 36k. Så jag hade med mig ny rem och spännrulle så att jag skulle kunna byta på plats om det skulle behövas. Men den såg faktiskt helt okej ut, vilket visade sig vara tur.. Men jag går händelserna i förväg.
https://i.imgur.com/tRGTTrP.jpg

Iallafall så berättade han att han skulle starta upp den veckan innan, och då rök det från kablarna vid oljetrycksgivaren, så han klippte av dem(?). Jodå.... Mössen hade varit framme och gnagt på den lilla +kabeln på generatorn till laddlampan och på kabeln till oljetrycksgivaren, så de hade legat emot varann och kortslutits. Det var trångt och pilligt så det tog sin tid, men jag skarvade på nya anslutningar och allt såg ut att vara på plats igen.
https://i.imgur.com/u9qq2qO.jpg
https://i.imgur.com/ZZqzQbA.jpg
https://i.imgur.com/ZCek6Fg.jpg

Hittade även ett annat ställe som mössen varit på, samma kabelhärva uppe vid kontaktstycket vid torpedväggen. Hade egentligen velat byta den kabelhärvan, men för tillfället får det bli såhär.
https://i.imgur.com/3iB2KwO.jpg
https://i.imgur.com/totqmmn.jpg

Batteriet var stendött (nere på 5v), så ett nytt sådant hämtades under tiden som jag höll på. Kopplade på det, och den gick igång! Körde ut den i eftermiddagsljuset för att kolla lite noggrannare - det hade hunnit bli rätt sent medan jag höll på - och körde en liten vända för att klämma och känna på den.
https://i.imgur.com/2SZakO7.jpg

Det kändes bra och vi vände tillbaks igen och skrev papper. Kommer ut för att köra hem - och bilen är stendöd! Kopplade på en batteriladdare och testade vrida på tändningen, och batterilampan lyser konstant med bilen avstängd, men inte alls när man vrider på tändningen, som den ska göra.

Körde igång den med hjälp av ett annat batteri, det visar sig att generatorn inte laddar... Men inte nog med det, det verkar ha blivit kortslutning i den när kablarna gick emot varandra, för den drog ut ett helt nytt, friskt batteri på ca 20 minuter, och när vi kom ut så bara bolmade det rök från generatorn. Den var brännhet...

Klockan var nu 18:30, vi var 3 timmar hemifrån och vi båda började jobba vid 7 dagen därpå. Vad göra? Var det bara att bita i det sura äpplet och lämna bilen där den stod för att komma tillbaka med trailer? Ett tag kändes det så... Men så kom gubben på att han visste om en gård som har en liten verkstad i närheten, så han chansade och åkte dit... Och tror ni inte att han får fatt i en generator halv sju på kvällen?! De hade en testad och fungerande generator, dock från en 90-talare, men fästena stämde, så det var bara att byta.
https://i.imgur.com/FzB9gYu.jpg

Batteriet stod på laddning hela tiden medan vi höll på. Efter bytet så kopplade vi på alla kablar, kopplade på minuspolen på batteriet igen... Och det fungerade klockrent! Det enda var att oljetryckslampan inte lyste, men det kan man felsöka hemma sen - klockan var nu 21:30, vi hade inte ätit sedan runt 11-tiden och vi hade 3 timmars bilresa hem. Vi fick några mackor på plats, vilket uppskattades sjukt mycket, och så satte vi oss i varsin bil för att köra hem och sova de få timmar vi hann.
https://i.imgur.com/U07EunJ.jpg

Vi hade riktig tur på flera sätt, bara en halvtimme senare öppnades himlens portar och det började fullständigt ösa ner. Vi fick omväxlande ösregn och snöfall hela vägen, men bilen gick klockrent hela vägen. Eftersom Lolvon står ute för att skruvas på just nu så fick den till och med inta hedersplatsen i garaget över natten (mest pga att jag är ytterst tveksam till glykolhalten i kylarvätskan).
https://i.imgur.com/t2iSHLQ.jpg

Sedan sov man gott kan jag säga - inte länge, men gott.

Senast redigerat av Mew (7 januari 2021)

Xebers76
31 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Snacka om äventyr lol

Kul med nytt projekt! smile

Mew
31 januari 2020 · 2 152 Inlägg

Xebers76 skrev:
Snacka om äventyr lol

Kul med nytt projekt! smile

Jo, det kan man säga. Inte mycket som gick som planerat där inte... Men gick gick det! big_smile

Ja, nu är det ännu fler trådar att hålla igång.. Men ska göra mitt bästa. tongue Tänkte först inte göra en projekttråd, men tycker ändå att den förtjänar en. Jag menar, hur kan man låta bli, efter en sån start? lol

Xebers76
31 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Mew skrev:
Jo, det kan man säga. Inte mycket som gick som planerat där inte... Men gick gick det! big_smile

Ja, nu är det ännu fler trådar att hålla igång.. Men ska göra mitt bästa. tongue Tänkte först inte göra en projekttråd, men tycker ändå att den förtjänar en. Jag menar, hur kan man låta bli, efter en sån start? lol

En gammal bil som körs dagligen ska nog kunna bidra till en intressant tråd xP

turbonova gillar en riktig burnout
1 februari 2020 · 1 174 Inlägg

Spännande smile ibland har man lite tur, även om det oftast börjar med otur smile

Mew
1 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Idag var det dags för en del jobb med bilen. Kamremmen var ju som sagt senast bytt för 10k mil och jag vet inte hur många år sedan. Så det var dags att ta tag i det. Satte igång och plockade ner diverse delar, och nollade motorn.
Jag har ju inte låsningsverktyget man egentligen ska ha när man lossar bulten som sitter på vevaxeln, så jag satte bilen i 4ans växel och bad en kompis ställa sig på bromsen, sen gick jag fram med 24mm hylsa och förlängare. Den satt väldigt hårt, men den lossnade till sist.
Allting gick smidigt i övrigt och jag satte helt enkelt dit grejerna. big_smile
https://i.imgur.com/aInR7U3.jpg

Skämt åsido, flyttade över fjädern till den nya spännrullen...
https://i.imgur.com/bDbgDc4.jpg

...Och satte remmen på plats. Gäller att vara extra noga med markeringarna på remmen, detta är ju K-motorn som inte tål ett kamremshaveri så man vill inte göra fel. tongue
https://i.imgur.com/DLzCde3.jpg

Satte alla hjul på plats. Spännaren ska momentdras med 50nm och vevaxelbulten med 60nm+60grader. Köpte faktiskt en momentnyckel för detta, har velat ha en länge och fick äntligen en ursäkt att inhandla en. big_smile
Drog runt motorn för hand några varv för att se att det gick fritt, och det kändes okej. Monterade tillbaka alltihop, och slängde även på en ny generatorrem istället för de TVÅ torrspruckna som satt där tidigare. Var det för att ha en i reserv ifall en skulle gå av tro? lol

Så avslutades jobbet med en dekal, så man ser att det har gjorts något.
https://i.imgur.com/m89JtXD.jpg


Jag passade även på att gå igenom kylsystemet - frysskyddet var faktiskt helt okej, men vätskan såg inte jättefin ut...
https://i.imgur.com/MzRSoqQ.jpg

Tömde systemet. Det var verkligen på tiden!! Ska det vara flagor i glykolen, tro? lol
https://i.imgur.com/ZAW7Myn.jpg

Sköljde igenom systemet med vatten och startade upp den och lät den gå ett tag mellan varje sköljning. Tog 5-6 sköljningar innan vattnet var någorlunda klart. yikes Men till slut såg det mycket bättre ut. smile
https://i.imgur.com/zx87Knc.jpg

Slutresultatet - Ja, det ser precis likadant ut som innan jag började. lol
https://i.imgur.com/xGvURY8.jpg

Mew
2 februari 2020 · 2 152 Inlägg

turbonova skrev:
Spännande smile ibland har man lite tur, även om det oftast börjar med otur smile

Jo, detta är inte första gången det har blivit så... Att välja att dras med gamla häckar (om man får kalla dem för det) på det här viset är ett helt äventyr i sig självt. lol

turbonova gillar en riktig burnout
2 februari 2020 · 1 174 Inlägg

Men dom gamla häckarna är allt bra charmiga(när dom går)  smile smile

Mew
2 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Bilen har haft en otroligt fin och fräsch (eller inte) överdragsklädsel.
https://i.imgur.com/uuY2U5b.jpg

Den rök illa kvickt! Bilen verkar ha haft överdragsklädsel det mesta av dess liv, för sätena under var felfria! smile Förarstolen är något nersutten, men där är inte ett märke på tyget. smile
https://i.imgur.com/ARA1du6.jpg
https://i.imgur.com/8ihaT89.jpg

Däremot verkar tyvärr stoppningen på ena sidan bak ha attraherat en mus. Blir att byta ut den när man hittar en hel.
https://i.imgur.com/sTfM49v.jpg

Även glasögonhållaren på instrumentbrädan dolde en överraskning. lol Synd, för brädan är helt sprickfri i övrigt.
https://i.imgur.com/NbCBMD1.jpg

Tvättade också av bilen, tog tyvärr inga bilder på det, men tog en på motorrummet, som nu är grovrengjort iallafall.
https://i.imgur.com/4EUTDOe.jpg

Den ena baklyktan var sprucken, och när jag gnuggade på den så sprack den ännu mer - Den var totalt slut. Som tur är fick jag med en påse med delar till bilen - däribland just en sådan baklykta i helt okej skick. smile
https://i.imgur.com/ElvYmMS.jpg

Det dolde sig lite ytrost på plåten bakom lyktan, men det var inte värre än så. Den behandlades med BMWs hålrumsvax för att hindra angreppet tills jag får tid att fixa det.
https://i.imgur.com/lLqfaQH.jpg

Den undre skruven hade lossnat i lyktan, så alltihop bara snurrade. Fick lösa det på annat sätt.
https://i.imgur.com/BxyhMgG.jpg

Och så var den nya(re) lyktan på plats. Det enda problemet var att efter detta såg den andra lyktan så sjukt sliten ut i jämförelse... tongue Polerade upp den lite snabbt, men den har en massa små torrsprickor i plasten, så det blir att byta ut även den på sikt. En sådan fanns tyvärr inte i påsen, så den får jag leta upp själv.
https://i.imgur.com/M7V51jD.jpg

Passade även på att fixa fästet till det högre bakre stänkskyddet som hängde på halv stång. Satte en skruv från insidan av höger balja, med en mutter på baksidan. Rostskyddade på båda sidor mellan varje steg, även här fanns det lite rost men inget allvarligt.
https://i.imgur.com/j9CmbBD.jpg

Nu hänger det fast och i rätt läge igen. smile
https://i.imgur.com/jorase9.jpg

Mew
3 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Hade bokat besiktningstid till i morse. Var ledig idag, så lika bra att vara ute i god tid. Fick mig en titt under bilen också (läs svansade efter besiktningskillen), och jag tyckte det såg bra ut. smile
https://i.imgur.com/iVPm2qK.jpg

Det tyckte tydligen även besskillen. big_smile
https://i.imgur.com/unputKp.jpg

Så nu är bilen besiktad 2 år framåt. smile

Gick igenom lite av papperna som följde med bilen, läste på lite om de olika tillvalen bilen kom med. Tycker det är intressant - och annars hade jag aldrig fattat hur man använder grejerna. lol
https://i.imgur.com/uH6NCOR.jpg

Väl hemma började jag med att slita bort stenskottsskydden som satt på hundbenen. De är säkert praktiska, men fulare saker har jag sällan sett. tongue
https://i.imgur.com/BIRTuVN.jpg

De kom loss rätt så enkelt, de få limrester som var kvar togs bort med thinner. Mycket bättre!
https://i.imgur.com/mXyTjD4.jpg

Gjorde även samma sak med S-märket på bakluckan, här fick jag dock försiktigt skrapa loss det från lacken med ett rakblad. Med en sprayflaska med vatten och mycket tålamod löste det sig till slut. smile
Sedan var det dags att polera bilen! Det behövdes verkligen kan jag ju säga. tongue
https://i.imgur.com/QXahINT.jpg

På högersidan hittade jag en lackskarv under listen. En del av högersidan har alltså blivit omlackad någon gång, men det var länge sedan, med tanke på hur matta båda lackytorna var.
https://i.imgur.com/a1bvQqm.jpg

Efter några timmars polerande var bilen blank och fin igen! Nu åkte snowcapen tillbaks...
https://i.imgur.com/lS67SoF.jpg

...Och skönhetsbehandlingen avslutades med att jag gick över alla plastdetaljer med Concept Vista. Så var jag klar med utsidan.
https://i.imgur.com/pIAzVSQ.jpg
https://i.imgur.com/OKyrpS1.jpg

Avslutningsvis fick även insidan sig en omgång, jag dammsög den och tvättade rent alla ytor med Pingens Interior Clean och microfiberduk.   
https://i.imgur.com/tniuLNY.jpg
https://i.imgur.com/IZyzkhh.jpg

Ett annat lite udda tillbehör som bilen har - extrasäte i bagaget! Tycker det är lite kul att ha. tongue
https://i.imgur.com/LQQf7wv.jpg

Senast redigerat av Mew (3 februari 2020)

Xebers76
3 februari 2020 · 2 250 Inlägg

Den blir ju riktigt fin bilen! Kul att se smile

turbonova gillar en riktig burnout
3 februari 2020 · 1 174 Inlägg

Gött med bes smile ser riktigt fin ut.

Amazon_123GT Driifter;)
3 februari 2020 · 1 630 Inlägg

Ser fräsch ut

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
NTCRS
4 februari 2020 · 246 Inlägg

Grattis till en fin 245! Finns det några fler planer förrutom att just bruka bilen?

Mew
4 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Tack! smile

NTCRS skrev:
Grattis till en fin 245! Finns det några fler planer förrutom att just bruka bilen?

Ja alltså, jag vill ha den lite som finbil fast året om, är trött på att behöva vänta halva året för att glida runt. smile Det kommer göras en del, första steget är att fixa till allt det som blivit försummat, och göra små bättringar där jag känner att det är nödvändigt.

Jag vill gärna få luftfjädringen att fungera igen, och sen när den funkar bak vore det ju inte helt fel att få ner den några cm på backen fram heller. smile

Jag vill gärna hålla den i något så när originalstuk, med förbättringar där det passar. Vill gärna eftermontera en del originaltillbehör - både kosmetiska saker, men även saker som jag saknar, som servo, centrallås, kanske fönsterhissar?

Sen har jag bara haft bilen i en vecka än så länge, vi vet ju hur sådant brukar sluta... (Ja, det ser man ju redan på det här inlägget ser jag nu) roll lol

Senast redigerat av Mew (4 februari 2020)

Mew
4 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Bakrutetorkaren fungerar inte alls. Har även sett att när man öppnar eller stänger bagageluckan med skyltbelysningen tänd så blir det disco där bak, blinkar och har sig. Så misstänkte kablaget, som brukar vara standardproblemet på de flesta bilar. Även här... Och här valde Volvo att dra kablarna INUTI gångjärnet?? Jahaja... big_smile
Mycket riktigt såg det ut så här på båda sidor.
https://i.imgur.com/TkI2mxq.jpg

Antar att gångjärnet måste lossas för att komma åt detta. Jag kan ju skarva på en ny kabelbit och sätta det som det är original (kanske inte lika spänt bara), men jag lutar mer åt att dra det som det sitter på i princip alla andra bilar, dra nya kablar i en robotslang på var sida. Rätt gjort borde det kunna se original ut, samtidigt som det blir en bättre lösning.

Senast redigerat av Mew (4 februari 2020)

Mew
6 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Igår kom det paket! smile Kartongen verkar ha haft separationsångest och beslutat sig för att begå självmord, men hela paketet var fyllt med bubbelplast och tidningspapper så det påverkade bara kosmetiskt.
https://i.imgur.com/09nJCI5.jpg

Behöver jag säga att jag känner avsändaren..? lol
https://i.imgur.com/2NkkE3f.jpg
(Notera även sylten på höger sida.. En oväntad bonus när man förväntar sig att få bildelar, men en väldigt välkommen sådan. big_smile )

Detta var vad det innehöll!! Ett mätarhus med varvräknare, och 52mm klocka med tillhörande kablage. smile
https://i.imgur.com/G4HSgUw.jpg

Mätarhuset är från en senare bil med elektronisk givare till hastighetsmätaren, men varvräknare passar ändå. Däremot är det lite annan finish på mätarens yta (de äldre är lite sidenmatta, medan de nyare är helmatta), men det går att leva med.

(Om någon av er har en äldre lite blankare varvräknare som ni vill byta mot en med mattare finish, skicka PM! tongue)

Sedan var det bara att skruva loss varvräknare respektive klocka på instrumenthusen och sedan skifta över dem.
https://i.imgur.com/LZ69Nwd.jpg

Och vips, så hade mitt mätarhus en varvräknare! https://i.imgur.com/WJO01zZ.jpg

Den lilla kabelhärvan från de övre kontakterna på varvräknaren går ut till 52mm klockan. Den svarta kabeln är jord, den har även ett annorlunda stift så den går inte att sätta fel. De andra två är konstantplus till klockan och plus till belysning. De är uppmärkta på baksidan av varvräknaren, men om ni som jag missade att kolla det innan mätarhuset åkte på plats igen så är det bara att testa sig fram - om det hamnar fel så lyser belysningen konstant. Gör den det så är det bara att skifta plats på de 2 kablarna, annars är det rätt.

Det finns en fördragen röd/vit kabel bakom instrumentbrädan, i mitt fall eltejpad till mätarhusets tjockare kabelhärva, som ska kopplas till 1 på varvräknaren. Sedan går man ut i motorrummet och letar upp den andra änden av kabeln, den sitter nära tändspolen, gömd i skyddet, och kopplar den till 1 (-) på tändspolen.
https://i.imgur.com/9Lu5BSb.jpg

Och voilà! big_smile
https://i.imgur.com/LrOROHR.jpg

Sedan kikade jag på varför oljetryckslampan inte lös. När mätarhuset var ute bytte jag den lilla glödlampan, utifall att det skulle vara problemet, men det gjorde ingen skillnad och den gamla lampan såg fin ut. Kabelhärvan är ju som bekant inte så vacker, så jag mätte med multimeter mellan givarens anslutning och kontakten på torpedväggen, och där var stabil kontakt även när man ruckade på kablaget. Då återstod själva givaren. Den är ju samma på alla (de flesta?) rödblockare, och jag hade en sådan liggandes. Där är trångt att komma åt, men med en 24mm långhylsa gick det smidigt. Bytte givaren, och jodå!
https://i.imgur.com/qii5pJ4.jpg
Den gamla hade alltså tagit stryk av kortslutningen. Så nu funkar det igen. smile

Har även haft ett annat irriterande småfel - Om man hade innerbelysningen i dörrläget, alltså att den tänds när man öppnar en dörr, har den legat och lyst svagt konstant, för att lysa starkt när man öppnar en dörr. Men den lös konstant med ett svagt sken när alla dörrar var stängda. Jag vet att dörrkontakterna gärna ärgar på dessa bilar, så jag tog loss allihop en och en och rengjorde kontakter och skruvar (de får jord genom fästskruven). Mycket riktigt, när jag rengjort passagerardörrens kontakt så slocknade belysningen helt när man stänger dörren. smile Rengjorde allihop i förebyggande syfte.
https://i.imgur.com/ViFUWAw.jpg

Senast redigerat av Mew (6 februari 2020)

zzr9409209
6 februari 2020 · 716 Inlägg

Kul/rolig läsning!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang