Köpråd! 230.000kr trimma och renovering

1Adrian1
12 februari 2020 · 356 Inlägg

SportPilot skrev:

1Adrian1 skrev:

SportPilot skrev:

rs4 b7 får du inte för de pengarna, kanske en s4 vilket också är ett utmärkt alternativ... dessa kommer dock att gå ned i pris och inte upp som m5an

s5an samma sak där ett ok alternativ, jag hade dock personligen hellre tagit s4an framför s5an så s4an är lite mer praktisk. Ingen utav dessa två ligger dock i närheten av lika bra på vägen som m5an

e60 550i är i jämförelse en jäkligt trist bil, sävigare karaktär, sen känns den jäkligt klumpig enligt mig

en välskött e39 m5 är idag en bra affär

Joda, RS4 får man får de pengarna. Har tom sett ett par för runt 180k som varit svensksålda, de blev dock snabbt uppköpta av bilhandlare och sedan upp på blocket igen.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … 9/86633563

Kan inte säga något själv då jag varken kört S5:an och 550i men på papper, reviews och de jag pratat med har sagt att S5 presterar väldigt bra men om det är på M5 nivå låter jag vara osagt.

Som tur är så lever vi i ett fritt land där man kan ha sina egna åsikter, men jag tycker inte E39 M5 är värt priset wink

Det där är väl ändå en b6... vilket var en rätt kass bil

Det där är en B7. RS4 gjordes aldrig på B6 plattformen.

SportPilot Ubåtsingenjör
13 februari 2020 · 7 217 Inlägg

1Adrian1 skrev:

SportPilot skrev:

1Adrian1 skrev:

Joda, RS4 får man får de pengarna. Har tom sett ett par för runt 180k som varit svensksålda, de blev dock snabbt uppköpta av bilhandlare och sedan upp på blocket igen.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … 9/86633563

Kan inte säga något själv då jag varken kört S5:an och 550i men på papper, reviews och de jag pratat med har sagt att S5 presterar väldigt bra men om det är på M5 nivå låter jag vara osagt.

Som tur är så lever vi i ett fritt land där man kan ha sina egna åsikter, men jag tycker inte E39 M5 är värt priset wink

Det där är väl ändå en b6... vilket var en rätt kass bil

Det där är en B7. RS4 gjordes aldrig på B6 plattformen.

Stämmer, men oavsett så är det en rätt dålig bil... framtung som bara den och en v8 som rasar ofta... m5an är ett många gånger trevligare paket

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
viccoA
13 februari 2020 · 3 109 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Som Warrarms sa, ni kommer med många bra poäng, men "at the end of the day" är det fortfarande en 20 år gammal M5a för runt 200k.

Varför inte slå till exepelvis en RS4 B7? Betydligt nyare bil, gått betydligt lägre och den har hela 420hk. Personligen tycker jag man får mycket mer för pengarna där.

Sedan finns det även S5 8T för en betydligt lägre prislapp men erbjuder liknande prestanda och även nyare bil och gått lägre.

E60 550i med manuell låda är nog inte heller helt fel. 367hk, bra komfort och även sportig för lite mer inspirerad körning.

Visst, E39 M5 är en fantastisk bil men inte för den prislappen tycker jag iallafall smile

550 är ingen bra maskin, krånglar väldigt mycket och tyvärr behäftad med typfel.

RS4 B7 är en okej bil men lite sävlig och understyrd.

viccoA
13 februari 2020 · 3 109 Inlägg

caromania skrev:
Ägandekostnaderna bör undersökas. Jag kan nog tänka mig att den totala kalkylen varierar kraftigt beroende på vad man köper. Har man möjlighet att elda pengar så visst, kör hårt, men det är fan inte kul att köpa en ball bil som man inte har råd att underhålla.

Ja M5 är alla gånger mycket billigare än en turbo eller kompressor konverterad Honda när man inte meckar själv.

panda666
13 februari 2020 · 4 228 Inlägg

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_m5_sedan_e39_400hk_taklucka_valvardad/86322414

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/88053543


https://www.blocket.se/annons/skane/bmw … g/86469711


e39 m5  och e60 m5,   bara välja antingen v8 eller v10, svårt o hitta roligare motorer, jävla ljud på dessa v8 och v10. bara kolla på youtube efter ljudklipp på motorerna, är man något bil intresserad och gillar motorljud, avgasljud så äre svårt att slå dessa 2.

21 år gammal, 18k mil och även importerad. Meh, jag tar RS4an alla dagar i veckan utan tvekan. I mina ögon är inte en E39 M5 värd mer än 100-125k beroende på skick som det kostade för flera år sedan.

E60 M5, mer eller mindre en av de mest opålitliga bilarna på marknaden. Aldrig att man köper en sådan om man inte har FULL garanti under tiden man äger den haha. Otroligt fantastisk bil dock (när den väl fungerar), svårt att hitta en bil som låter bättre än den.

ja som att audi håller mycket bättre, skulle säga att det är lika mycket skit hos audi som pajar och tom mer. Men roligare v8 och v10 speciellt me rwd är svårt att hitta, nått som audi saknar. Men jag skulle som sagt även kolla på s60r, dom är förbannat snygga. Varför inte en w211 amg eller nån sorts amg med ts budget? jag skulle iaf inte hålla på me trim osv^^

1Adrian1
13 februari 2020 · 356 Inlägg

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_m5_sedan_e39_400hk_taklucka_valvardad/86322414

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/88053543


https://www.blocket.se/annons/skane/bmw … g/86469711


e39 m5  och e60 m5,   bara välja antingen v8 eller v10, svårt o hitta roligare motorer, jävla ljud på dessa v8 och v10. bara kolla på youtube efter ljudklipp på motorerna, är man något bil intresserad och gillar motorljud, avgasljud så äre svårt att slå dessa 2.

21 år gammal, 18k mil och även importerad. Meh, jag tar RS4an alla dagar i veckan utan tvekan. I mina ögon är inte en E39 M5 värd mer än 100-125k beroende på skick som det kostade för flera år sedan.

E60 M5, mer eller mindre en av de mest opålitliga bilarna på marknaden. Aldrig att man köper en sådan om man inte har FULL garanti under tiden man äger den haha. Otroligt fantastisk bil dock (när den väl fungerar), svårt att hitta en bil som låter bättre än den.

ja som att audi håller mycket bättre, skulle säga att det är lika mycket skit hos audi som pajar och tom mer. Men roligare v8 och v10 speciellt me rwd är svårt att hitta, nått som audi saknar. Men jag skulle som sagt även kolla på s60r, dom är förbannat snygga. Varför inte en w211 amg eller nån sorts amg med ts budget? jag skulle iaf inte hålla på me trim osv^^

Just E60 M5 är en bil man inte vill äga utan full garanti skulle jag nog vilja påstå. Audi RS4 B7 har långt ifrån lika många fel som E60 M5 har...

W211 AMG är ett bra alternativ, "bättre" än E39 M5 är den verkligen. W204 C63 AMG är nog ockå ett väldigt bra alternativ och är en dunder bil, går att hitta för runt 200k utan problem.

Nu har dock TS hittat en bil, men kanske till nästa gång wink

Senast redigerat av 1Adrian1 (13 februari 2020)

panda666
13 februari 2020 · 4 228 Inlägg

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:

21 år gammal, 18k mil och även importerad. Meh, jag tar RS4an alla dagar i veckan utan tvekan. I mina ögon är inte en E39 M5 värd mer än 100-125k beroende på skick som det kostade för flera år sedan.

E60 M5, mer eller mindre en av de mest opålitliga bilarna på marknaden. Aldrig att man köper en sådan om man inte har FULL garanti under tiden man äger den haha. Otroligt fantastisk bil dock (när den väl fungerar), svårt att hitta en bil som låter bättre än den.

ja som att audi håller mycket bättre, skulle säga att det är lika mycket skit hos audi som pajar och tom mer. Men roligare v8 och v10 speciellt me rwd är svårt att hitta, nått som audi saknar. Men jag skulle som sagt även kolla på s60r, dom är förbannat snygga. Varför inte en w211 amg eller nån sorts amg med ts budget? jag skulle iaf inte hålla på me trim osv^^

Just E60 M5 är en bil man inte vill äga utan full garanti skulle jag nog vilja påstå. Audi RS4 B7 har långt ifrån lika många fel som E60 M5 har...

W211 AMG är ett bra alternativ, "bättre" än E39 M5 är den verkligen. W204 C63 AMG är nog ockå ett väldigt bra alternativ och är en dunder bil, går att hitta för runt 200k utan problem.

Nu har dock TS hittat en bil, men kanske till nästa gång wink

äntligen nånting vi kommer överens om, men skulle tro att både audi och bmw krånglar båda 2 även om e60 m5 har sina problem ja, fast ja trodde att ts endå skulle mecka och hålla på så hade inte i tanken att grejerna ska hålla i flera år^^ ja vet fortfarande inte vad ts har köpt för bil, vad blev det?

1Adrian1
13 februari 2020 · 356 Inlägg

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:

ja som att audi håller mycket bättre, skulle säga att det är lika mycket skit hos audi som pajar och tom mer. Men roligare v8 och v10 speciellt me rwd är svårt att hitta, nått som audi saknar. Men jag skulle som sagt även kolla på s60r, dom är förbannat snygga. Varför inte en w211 amg eller nån sorts amg med ts budget? jag skulle iaf inte hålla på me trim osv^^

Just E60 M5 är en bil man inte vill äga utan full garanti skulle jag nog vilja påstå. Audi RS4 B7 har långt ifrån lika många fel som E60 M5 har...

W211 AMG är ett bra alternativ, "bättre" än E39 M5 är den verkligen. W204 C63 AMG är nog ockå ett väldigt bra alternativ och är en dunder bil, går att hitta för runt 200k utan problem.

Nu har dock TS hittat en bil, men kanske till nästa gång wink

äntligen nånting vi kommer överens om, men skulle tro att både audi och bmw krånglar båda 2 även om e60 m5 har sina problem ja, fast ja trodde att ts endå skulle mecka och hålla på så hade inte i tanken att grejerna ska hålla i flera år^^ ja vet fortfarande inte vad ts har köpt för bil, vad blev det?

Aa, stämmer bra det, Audi & BMW är inget japanskt så att säga wink

Har för mig att det blev en Honda Civic Type R FN2 Championship White om allt gick som planterat.

panda666
13 februari 2020 · 4 228 Inlägg

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:

Just E60 M5 är en bil man inte vill äga utan full garanti skulle jag nog vilja påstå. Audi RS4 B7 har långt ifrån lika många fel som E60 M5 har...

W211 AMG är ett bra alternativ, "bättre" än E39 M5 är den verkligen. W204 C63 AMG är nog ockå ett väldigt bra alternativ och är en dunder bil, går att hitta för runt 200k utan problem.

Nu har dock TS hittat en bil, men kanske till nästa gång wink

äntligen nånting vi kommer överens om, men skulle tro att både audi och bmw krånglar båda 2 även om e60 m5 har sina problem ja, fast ja trodde att ts endå skulle mecka och hålla på så hade inte i tanken att grejerna ska hålla i flera år^^ ja vet fortfarande inte vad ts har köpt för bil, vad blev det?

Aa, stämmer bra det, Audi & BMW är inget japanskt så att säga wink

Har för mig att det blev en Honda Civic Type R FN2 Championship White om allt gick som planterat.

framhjulsdriven alltså? inget ja skulle satsat på sj men får bara önska ts lycka till då^^ hoppas hen är nöjd.

1Adrian1
14 februari 2020 · 356 Inlägg

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:

äntligen nånting vi kommer överens om, men skulle tro att både audi och bmw krånglar båda 2 även om e60 m5 har sina problem ja, fast ja trodde att ts endå skulle mecka och hålla på så hade inte i tanken att grejerna ska hålla i flera år^^ ja vet fortfarande inte vad ts har köpt för bil, vad blev det?

Aa, stämmer bra det, Audi & BMW är inget japanskt så att säga wink

Har för mig att det blev en Honda Civic Type R FN2 Championship White om allt gick som planterat.

framhjulsdriven alltså? inget ja skulle satsat på sj men får bara önska ts lycka till då^^ hoppas hen är nöjd.

Jajamensan, framhjulsdriven. Ska bli intressant och se hur den kommer att byggas smile

Warrarms
15 februari 2020 · 65 Inlägg

caromania skrev:
Ägandekostnaderna bör undersökas. Jag kan nog tänka mig att den totala kalkylen varierar kraftigt beroende på vad man köper. Har man möjlighet att elda pengar så visst, kör hårt, men det är fan inte kul att köpa en ball bil som man inte har råd att underhålla.

Vilken bil tänker du på då? va det någon särskild eller snackar du rent allmänt?

Warrarms
15 februari 2020 · 65 Inlägg

panda666 skrev:

Warrarms skrev:

viccoA skrev:

Köper du M5an kan du köra original i ett par säsonger och när den känns slö kan man köpa en nyare och snabbare bil eller sätta på kompressor på den.

Den känns lite gubbig tycker jag haha

en klassiker 4 dörrars sedan me en av dom fetaste v8orna nånsin gjorts utan turbo och bs me 400hk och 500nm vrid parad me manuell låda, som faktiskt har av de brutalaste v8 ljuden helt original kallas för gubbig då fan ta mig bakifrån vad är sportigt?^^ som många många har påpekat det är inte en bil som kommer att gå ner i värde helt tvärtom om ca 10 år till kommer dom säkert vara dubbelt värd.

Men med det sagt så är smaken som baken, vad har du köpt för bil? kan bara gratulera och önska dig lycka till med bilen och glada härliga mil;)

Prestanda och bra siffror har den garanterat, men rent utseende messigt så är den lite gubbig, gamla jaguarer är ett bra exempel på gubbig, men dem kan jag iofs tycka är snyggt "gubbiga" haha.

Warrarms
15 februari 2020 · 65 Inlägg

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:

Just E60 M5 är en bil man inte vill äga utan full garanti skulle jag nog vilja påstå. Audi RS4 B7 har långt ifrån lika många fel som E60 M5 har...

W211 AMG är ett bra alternativ, "bättre" än E39 M5 är den verkligen. W204 C63 AMG är nog ockå ett väldigt bra alternativ och är en dunder bil, går att hitta för runt 200k utan problem.

Nu har dock TS hittat en bil, men kanske till nästa gång wink

äntligen nånting vi kommer överens om, men skulle tro att både audi och bmw krånglar båda 2 även om e60 m5 har sina problem ja, fast ja trodde att ts endå skulle mecka och hålla på så hade inte i tanken att grejerna ska hålla i flera år^^ ja vet fortfarande inte vad ts har köpt för bil, vad blev det?

Aa, stämmer bra det, Audi & BMW är inget japanskt så att säga wink

Har för mig att det blev en Honda Civic Type R FN2 Championship White om allt gick som planterat.

Stämmer bra! längtar så jävla mycket. Har bokat besiktning och bildiagnos nästa vecka så ska bli spännande med svar. Vissa säger att bildiagnos är helt onödigt, men jag känner att det är värt pengarna (1500kr). Kommer som sagt inte trimma sönder den i början. Men kommer lägga till lite successivt.
sen har man den som rally bil när man ger sig in på något tyngre.
Har inte mycket erfarenhet av fwd, så det blir ju också kul.

1Adrian1
15 februari 2020 · 356 Inlägg

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:

äntligen nånting vi kommer överens om, men skulle tro att både audi och bmw krånglar båda 2 även om e60 m5 har sina problem ja, fast ja trodde att ts endå skulle mecka och hålla på så hade inte i tanken att grejerna ska hålla i flera år^^ ja vet fortfarande inte vad ts har köpt för bil, vad blev det?

Aa, stämmer bra det, Audi & BMW är inget japanskt så att säga wink

Har för mig att det blev en Honda Civic Type R FN2 Championship White om allt gick som planterat.

Stämmer bra! längtar så jävla mycket. Har bokat besiktning och bildiagnos nästa vecka så ska bli spännande med svar. Vissa säger att bildiagnos är helt onödigt, men jag känner att det är värt pengarna (1500kr). Kommer som sagt inte trimma sönder den i början. Men kommer lägga till lite successivt.
sen har man den som rally bil när man ger sig in på något tyngre.
Har inte mycket erfarenhet av fwd, så det blir ju också kul.

Härligt, grattis till nya bilen!

Ska bli spännande och se hur du kommer bygga vidare på den big_smile

Nybergrobin
15 februari 2020 · 2 377 Inlägg

köp en v70r/s60r så är dina önskemål uppfyllda smile  Nuff said

Warrarms
17 februari 2020 · 65 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Aa, stämmer bra det, Audi & BMW är inget japanskt så att säga wink

Har för mig att det blev en Honda Civic Type R FN2 Championship White om allt gick som planterat.

Stämmer bra! längtar så jävla mycket. Har bokat besiktning och bildiagnos nästa vecka så ska bli spännande med svar. Vissa säger att bildiagnos är helt onödigt, men jag känner att det är värt pengarna (1500kr). Kommer som sagt inte trimma sönder den i början. Men kommer lägga till lite successivt.
sen har man den som rally bil när man ger sig in på något tyngre.
Har inte mycket erfarenhet av fwd, så det blir ju också kul.

Härligt, grattis till nya bilen!

Ska bli spännande och se hur du kommer bygga vidare på den big_smile

Ah exakt! fick säljaren att skicka lite video klipp, va inte så bra kvalité och han verkar inte veta så mycket om vilka uppgradering som gjorts av förra ägaren. Men nytt sportluftsfilter syns i videon. Gissar att förra ägaren lagt till nytt avgassystem också. Det känns som man installerar avgassystem innan sportluftfilter.
finns det ett schysst avgassystem installerat redan så blir det första att lösa big brakes och coilovers.

Warrarms
2 mars 2020 · 65 Inlägg

Kan meddela att jag haft bilen i ungefär 2 veckor och jävlar va glad man är! Såg till att inte ha höga förväntningar när jag va på väg att hämta bilen, men två tåg och en ersättningsbuss senare så va jag riktigt nöjd med utseendet. När vtec kickar igång är det så jävla nice. Jag är glad att jag höll mig till Honda och inte lyssnade på er andra som kom med andra förslag. Nu har jag varit borta från bilen i ungefär en vecka och saknar den så otroligt mycket. Kommer bli roadtrip om 5 dagar och installation av nya delar. Tack för alla tips och rekommendationer. Kommer ladda upp nya bilder här på forumet.

Bwonka
2 mars 2020 · 236 Inlägg

Warrarms skrev:
Kan meddela att jag haft bilen i ungefär 2 veckor och jävlar va glad man är! Såg till att inte ha höga förväntningar när jag va på väg att hämta bilen, men två tåg och en ersättningsbuss senare så va jag riktigt nöjd med utseendet. När vtec kickar igång är det så jävla nice. Jag är glad att jag höll mig till Honda och inte lyssnade på er andra som kom med andra förslag. Nu har jag varit borta från bilen i ungefär en vecka och saknar den så otroligt mycket. Kommer bli roadtrip om 5 dagar och installation av nya delar. Tack för alla tips och rekommendationer. Kommer ladda upp nya bilder här på forumet.

Gratulerar till ett bra köp! I familjen har vi en Civic som vi köpte ny 2007, dock ingen Type R utan 140 hästarn. Fantastiskt bra bil som fungerat väl i alla år. När jag sen tog körkortet var det min 18 års bil, skänkte mycket glädje och många minnen.

Den rullar än i familjen och kostar inget att reparera i princip. 20 000 mil har den gått. Stabbstag fram, bromsskivor bak, bromsbelägg runtom och nytt batteri är vad som bytts senaste åren. Förutom sedvanlig service. smile

Warrarms
2 mars 2020 · 65 Inlägg

Bwonka skrev:

Warrarms skrev:
Kan meddela att jag haft bilen i ungefär 2 veckor och jävlar va glad man är! Såg till att inte ha höga förväntningar när jag va på väg att hämta bilen, men två tåg och en ersättningsbuss senare så va jag riktigt nöjd med utseendet. När vtec kickar igång är det så jävla nice. Jag är glad att jag höll mig till Honda och inte lyssnade på er andra som kom med andra förslag. Nu har jag varit borta från bilen i ungefär en vecka och saknar den så otroligt mycket. Kommer bli roadtrip om 5 dagar och installation av nya delar. Tack för alla tips och rekommendationer. Kommer ladda upp nya bilder här på forumet.

Gratulerar till ett bra köp! I familjen har vi en Civic som vi köpte ny 2007, dock ingen Type R utan 140 hästarn. Fantastiskt bra bil som fungerat väl i alla år. När jag sen tog körkortet var det min 18 års bil, skänkte mycket glädje och många minnen.

Den rullar än i familjen och kostar inget att reparera i princip. 20 000 mil har den gått. Stabbstag fram, bromsskivor bak, bromsbelägg runtom och nytt batteri är vad som bytts senaste åren. Förutom sedvanlig service. smile

Tack!
Härligt att höra. Jag har ju bara hört bra om motorn som sitter i, det enda som va lite trött på bilen va väll batteriet så det ska jag byta när jag kommer hem från jobbet, jobbar till havs numera så är borta 10 dagar om gången. Bara 4 dagar kvar tills jag får träffa älskade ägget igen!

1Adrian1
2 mars 2020 · 356 Inlägg

Warrarms skrev:
Kan meddela att jag haft bilen i ungefär 2 veckor och jävlar va glad man är! Såg till att inte ha höga förväntningar när jag va på väg att hämta bilen, men två tåg och en ersättningsbuss senare så va jag riktigt nöjd med utseendet. När vtec kickar igång är det så jävla nice. Jag är glad att jag höll mig till Honda och inte lyssnade på er andra som kom med andra förslag. Nu har jag varit borta från bilen i ungefär en vecka och saknar den så otroligt mycket. Kommer bli roadtrip om 5 dagar och installation av nya delar. Tack för alla tips och rekommendationer. Kommer ladda upp nya bilder här på forumet.

Grattis! De är fantastiska bilar och de har otroligt mycket potential. Folk klagar på att de är framhjulsdrivna men när de väl sitter framför ratten så tar de tillbaka det de sa wink

Ska bli spännande och se hur bygget fortsätter big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang