Hur dyra tändspolar ska man köpa och vilka märken?

Nidde46
1 februari 2020 · 16 Inlägg

Lång story short - hade oerhörda problem med spolarna på min Toyota Auris i våras. Till slut sa jag: FIne - jag köper 4 helt nya, funkar inte det så skrotar jag bilen. Har nu rullat ca 700 mil med dessa men nu verkar fyrans spole lagt av igen.

Senast köpte jag Autodoc's egna märke STARK, billigast och kanske var det inte så smart. Så jag skulle egentligen önska att någon med kunskap kunde rådgöra vad jag ska köpa för slags spolar för att vara "säker" på att de är OK, enligt:

1. Köp bara dyra spolar, av ex dessa märken:
2. Håll dig borta från de billigaste, men de dyra är onödiga, här är några märken som är bra:
3. Spelar ingen roll om de kostar 300 eller 1200, samma spolar olika namn.

Tacksam för svar!!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Det funkade ju inte..
Ska du skrota  eller inte..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Curse
2 februari 2020 · 686 Inlägg

Vad kostar original Toyota spolar?

Mazda 6 "MPS" (2006)
uhlin
2 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Jag skulle köra på toyotas egna, orginal alltså.

Nidde46
3 februari 2020 · 16 Inlägg

Skillnaden i pris är oerhört. Tror Toyotas original går på ca 1500 styck - därför jag bad om råd kring vettiga märken. Är Hella ett OK märke generellt?

Visste jag att problemet skulle lösas hade jag kunnat lägga några tusen på originalspolar men det vet jag ju inte. Surt att lägga 6K så är det ändå insprutarna eller något bakomliggande som är problemet ändå.

Nidde46
3 februari 2020 · 16 Inlägg

För framtida referens: Hittade MASSVIS av begagnade spolar på bildelsdatabasen.se när jag sökte. Hörrni! Bilnördar, det kunde ni ju tipsat om! ;D Skämt åsido, köpte 4 nya originalspolar därifrån från en krockad bil som gått 6000 mil för totalt 1100 inkl frakt.

uhlin
3 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Hade du skrivit nåt om ev. begagnade spolar hade du säkert fått tips om bildelsbasen.

Jag trodde du menade enbart nya.

Begagnade kan ju vara samma med efter några mil med lite otur.
Brukar heller inte va nån garanti på eldetaljer hos skrotar.

Fast hoppas det blir och funka många mil.

Nidde46
3 februari 2020 · 16 Inlägg

uhlin skrev:
Hade du skrivit nåt om ev. begagnade spolar hade du säkert fått tips om bildelsbasen.

Jag trodde du menade enbart nya.

Begagnade kan ju vara samma med efter några mil med lite otur.
Brukar heller inte va nån garanti på eldetaljer hos skrotar.

Fast hoppas det blir och funka många mil.

Har säkert haft 6-7 bilar som jag kört från ca 2000 till över 20000 mil. Aldrig någonsin har en tändspole lagt av. Så att köpa begagnade original hellre än att köpa nya aftermarket ser jag som ett säkrare alternativ alla dagar i veckan.

Senast redigerat av Nidde46 (3 februari 2020)

Greenhorn
3 februari 2020 · 399 Inlägg

Något är ju fel... om den tuggar tändspolar, så var det med endel 1.8T motorerna och det var den dåliga jordningen, elkablar och elektroniska Tändmodulen...

Nr1 är det samma tändspolen som går sönder?
Nr2 bytte du dem alla, när den första gick sönder?
Nr3 har du tagit isär och kollat kablarna och även än längre bit längs med kablarna för skador till tändspolen/Tändspolarna
Nr4 Har du kollat om det sitter någon jordkabel ihop med kablarna till Motorn.

Gör detta först... ta och titta om du kan skala av... linda av, så att du ser kablarna till Tändspolarna
ryck och dra lite i kontakterna och se om dem sitter löst/har skador... samma med jordkabeln.
är det någon kabel som är lätt skadat och det tex skvätter vatten eller kryper in mycket fukt...
tja, = kortis i spolen
Har själv hittat det på min gamla bil och även fått byta Tändmodul i slutändan

Senast redigerat av Greenhorn (3 februari 2020)

Nidde46
5 februari 2020 · 16 Inlägg

Greenhorn skrev:
Något är ju fel... om den tuggar tändspolar, så var det med endel 1.8T motorerna och det var den dåliga jordningen, elkablar och elektroniska Tändmodulen...

Nr1 är det samma tändspolen som går sönder?
Nr2 bytte du dem alla, när den första gick sönder?
Nr3 har du tagit isär och kollat kablarna och även än längre bit längs med kablarna för skador till tändspolen/Tändspolarna
Nr4 Har du kollat om det sitter någon jordkabel ihop med kablarna till Motorn.

Gör detta först... ta och titta om du kan skala av... linda av, så att du ser kablarna till Tändspolarna
ryck och dra lite i kontakterna och se om dem sitter löst/har skador... samma med jordkabeln.
är det någon kabel som är lätt skadat och det tex skvätter vatten eller kryper in mycket fukt...
tja, = kortis i spolen
Har själv hittat det på min gamla bil och även fått byta Tändmodul i slutändan

Lite för dåligt underlag för att säga att den "tuggar" spolar. Det troligaste i dagsläget tycker jag ändå är att jag köpte för billiga spolar.

Men visst kan det vara en kombination: Något bakomliggande är fel och de nya billiga spolarna klarade detta sämre än vad ett par original skulle gjort.

Stort tack för tips - har du länk till något klipp för hur man gör detta? Det är tyvärr lite över min kunskapsnivå att göra detta direkt känner jag?

Nidde46
5 februari 2020 · 16 Inlägg

Läste på en amerikansk sida att de alltid rekommenderar att byta stift vid utbyte av spole. Någon här som har åsikter om detta?

Greenhorn
5 februari 2020 · 399 Inlägg

Nidde46 skrev:

Greenhorn skrev:
Något är ju fel... om den tuggar tändspolar, så var det med endel 1.8T motorerna och det var den dåliga jordningen, elkablar och elektroniska Tändmodulen...

Nr1 är det samma tändspolen som går sönder?
Nr2 bytte du dem alla, när den första gick sönder?
Nr3 har du tagit isär och kollat kablarna och även än längre bit längs med kablarna för skador till tändspolen/Tändspolarna
Nr4 Har du kollat om det sitter någon jordkabel ihop med kablarna till Motorn.

Gör detta först... ta och titta om du kan skala av... linda av, så att du ser kablarna till Tändspolarna
ryck och dra lite i kontakterna och se om dem sitter löst/har skador... samma med jordkabeln.
är det någon kabel som är lätt skadat och det tex skvätter vatten eller kryper in mycket fukt...
tja, = kortis i spolen
Har själv hittat det på min gamla bil och även fått byta Tändmodul i slutändan

Lite för dåligt underlag för att säga att den "tuggar" spolar. Det troligaste i dagsläget tycker jag ändå är att jag köpte för billiga spolar.

Men visst kan det vara en kombination: Något bakomliggande är fel och de nya billiga spolarna klarade detta sämre än vad ett par original skulle gjort.

Stort tack för tips - har du länk till något klipp för hur man gör detta? Det är tyvärr lite över min kunskapsnivå att göra detta direkt känner jag?

Som du inte har denna kunskapen... det hade inte jag för den delen heller när jag fixade till mitt problem...
men försök å få tag en bil-elektriker, som kan testa dina kablar och Tändmodul mm på bilen.
Jag själv har moddat lite pc... så jag hade en liten kabel-gaffel och plockade ut kabelskorna ut ur kontakten och skalade bort plast höljet och lindade bort... hockey-tejpen (tror det heter tjär-tejp) och hittade längre upp en skadad grön kabel där koppar trådarna var synliga... la om med en tunn krympslang om kabeln och ny hockey-tejp över med en stor krympslang över hela den skada kablen... dock fick jag göra så med alla 4st... som skadan var en bit upp och satte tillbaka kablarna till sina kontakter... men sedan var allt fixat... och allt detta tog jag reda på med en helv*** googlande om det fanns några barnsjukdomar om min bil och motor... så gjorde jag iallafall. Och jag hittade ganska mycket i det ämne, med flera olika problem om min bil.. tror den ena var min svarta tempgivare.. byte till en grön, tändmodulen och för tunna pluskablar till och ifrån mitt batteri. hur mycket som helst... hoppas du/nån kan lösa ditt problem. Mvh MrGreenhorn

Senast redigerat av Greenhorn (5 februari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang