Cykel vid övergångsställe. Vem har företräde?

jaka54
2 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tänk er att ni kommer körande på en 50km/t väg ut från ett litet samhälle och kommer fram till en rondell där det någon meter innan rondellen finns ett övergångsställe där cykelväg/gångväg korsar 50km/t vägen.
Vad gäller? Ska bilister lämna cyklister som cyklar företräde?Att man ska stanna  och släppa fram gående vet jag men cyklister som kommer cyklande? Har för mig att man inte behöver göra det som bilist. Däremot om cyklisten leder cykeln gäller samma som för gående. -Har jag rätt?!


Redigerade din rubrik lite.

Det vore föredömligt för forumet och lärorikt för nya användare om äldre dito gör ett något mer helhjärtat försök med rubriksättningen när nya trådar startas.
Mvh mod

Utmarks-Loke
2 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Cyklister som passerar trots att de skall lämna företräde bör man göra uppmärksamma på sitt misstag genom att köra nära och göra en tydlig markering med signalhornet. För bästa resultat kan man köpa ett lastbilshorn från Amerika och sätta på bilen, eller om man kan få tag på en mistlur från något medelstort fartyg.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2020 · 17 378 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Cyklister som passerar trots att de skall lämna företräde bör man göra uppmärksamma på sitt misstag genom att köra nära och göra en tydlig markering med signalhornet. För bästa resultat kan man köpa ett lastbilshorn från Amerika och sätta på bilen, eller om man kan få tag på en mistlur från något medelstort fartyg.

Jag bugar mig ödmjukt inför denna textbaserade visdom! Skulle dock vilja tillägga att det är på sin plats att visa sitt missnöje och genomföra en regelrätt kickdown precis innan passage dessutom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Amazon_123GT Driifter;)
2 februari 2020 · 1 630 Inlägg

Beror de inte på om de är såna där extra fyrkanter ihop med markering för övergångsställe

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
clabbe14
2 februari 2020 · 76 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tänk er att ni kommer körande på en 50km/t väg ut från ett litet samhälle och kommer fram till en rondell där det någon meter innan rondellen finns ett övergångsställe där cykelväg/gångväg korsar 50km/t vägen.
Vad gäller? Ska bilister lämna cyklister som cyklar företräde?Att man ska stanna  och släppa fram gående vet jag men cyklister som kommer cyklande? Har för mig att man inte behöver göra det som bilist. Däremot om cyklisten leder cykeln gäller samma som för gående. -Har jag rätt?!

Jag har uppfattat precis som du har Jaka. Så länge cyklisten sitter på cykeln så är det du som har företräde.
/Hälsningar Claes

jaka54
2 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
OK! Men om cyklisten hoppat av sadeln och står gränsle över cykelramen hållande i styret  och sparkar sig fram! Vad gäller då?
Låt mig gissa. - Pesonligen tror jag att en cyklist måste leda cykeln , alltså stå bredvid cykeln och hålla i styret och på det viset gå över övergångsstället.

jaka54
2 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hittade svaret på Transportstyrelsens hemsida.Det var som jag trodde.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … ngsstalle/
Varför jag ställde frågan berodde på att när jag åkte (i bil)  ifrån Rosersberg (Norr om stockholm) idag och kom fram till rondellen vid gamla stockholmsvägen så kommer en cyklist (i lyckra) söder ifrån från Upplands Väsby. Cyklisten saktar in vid övergångstället men när han ser att jag inte tänker stanna vrålar han förbannad några okvädningsord  till mig då jag svänger söderut mot Upplands Väsby.

Senast redigerat av jaka54 (2 februari 2020)

caromania Forummoderator
2 februari 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hittade svartet på Transportstyrelsens hemsida.Det var som jag trodde.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … ngsstalle/
Varför jag ställde frågan berodde på att när jag åkte (i bil)  ifrån Rosersberg (Norr om stockholm) idag och kom fram till rondellen vid gamla stockholmsvägen så kommer en cyklist (i lyckra) söder ifrån från Upplands Väsby. Cyklisten saktar in vid övergångstället men när han ser att jag inte tänker stanna vrålar han förbannad några okvädningsord  till mig då jag svänger söderut mot Upplands Väsby.

Aha så det var du?!?















big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
2 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Det där känner jag igen, från beskrivna plats.
Har ingenting med "vad gäller egentligen" att göra.
Har helt att göra med vänsterorienterades frustation med fosildrivna fordons framförande.
Speciellt om man kommer i en höjd Jeep.
Miljörörelsens hatobjekt nr 1.

Low
2 februari 2020 · 3 296 Inlägg

Helt säker att cyklister har företräde vid övergångsställe vid rondeller just?....

jaka54
2 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
??? Vad menar du Lov?   Det är väl ingen skillnad var övergångstället är beläget?
Cyklande har väl aldrig rätt att bara cykla ut !?

M123
2 februari 2020 · 962 Inlägg

"Cykelöverfart

Den nya varianten av överfart markeras både med vita kvadrater på marken, väjningspliktmarkering på mark samt skyltar. Trafik som ska korsa cykelöverfarten har väjningsplikt mot cyklister och mopedförare som är ute på eller ska ut på cykelöverfarten."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cykel%C … kelpassage


En länk till Transportstyrelsen i ämnet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … loverfart/

Senast redigerat av M123 (2 februari 2020)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Snurriis
2 februari 2020 · 761 Inlägg

Måste väl även vara en cykel på övergång skylten för att dom skall få cykla över och ej behöva leda?

jaka54
3 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Intressant! Så både bilförare /MC ...samt cyklister /mopedister ska samtliga lämna varandra företräde när det finns vita kvadratmarkeringar  vid ett övergångsställe.

jaka54
3 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men om det är snö så de vita markeringarna i vägbanan inte syns??

Bennybira
4 februari 2020 · 480 Inlägg

Tack Ivel.
Man måste väja för oskyddade trafikanter mer än vad man kanske tror (uppenbarligen..)

Rimligt att vilja skrämma och skada andra i trafiken smile Oavsett hur många % humor ni skriver det med big_smile

Fiat 127 (1977)
rcy
5 februari 2020 · 1 705 Inlägg

En cykelöverfart (alltså ett övergångsställe där cyklisterna har företräde) är oftast upphöjt, alltså typ som ett farthinder. Jag har för mig lagtexten säger något i stil med "utformat på ett sätt som gör att fordon inte framförs fortare än 30 km/h" eller något sådant, så någon form av hastighetsbegränsande utformning ska finnas.
Så om man inte ser markeringarna pga snö eller dylikt och inte orkar titta på skyltarna, så är det ändå ganska enkelt att kolla om övergångsstället är upphöjt eller inte.

Senast redigerat av rcy (5 februari 2020)

jaka54
5 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Någon upphöjning i vägbanan finns inte i Roserberg där jag körde ut , bara ett övergångställsmärke.
Så vad gäller? Är fortfarande tveksam eftersom man som bilförare inte behöver lämna cyklister företräde (men väl gående) vid övergångsställen.

Senast redigerat av jaka54 (5 februari 2020)

volvo245amazon
5 februari 2020 · 110 Inlägg

Cyklister ska leda cykeln över övergångställe enligt lag.
Även ska dom beakta större vägar -dvs bilväg.

Low
5 februari 2020 · 3 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? Vad menar du Lov?   Det är väl ingen skillnad var övergångstället är beläget?
Cyklande har väl aldrig rätt att bara cykla ut !?

Tycker IVEL förklarade rätt så bra:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang