Cykel vid övergångsställe. Vem har företräde?

jaka54
5 februari 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jo! Jag håller naturligtvis med om att man bör lämna både cyklister och gående företräde men min fråga var närmast teoretisk...

Slash Saabifierad
6 februari 2020 · 2 026 Inlägg

Det är bättre att följa reglerna än att lyssna på forumets egen besserwisser Ivel.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
primeramannen
9 februari 2020 · 907 Inlägg

Jag har för mig att hur som helst så måste både gående och cyklister få ögonkontakt med föraren innan dom tar sig över.

Dodge Dart "Darten" (1965)
rcy
10 februari 2020 · 1 705 Inlägg

primeramannen skrev:
Jag har för mig att hur som helst så måste både gående och cyklister få ögonkontakt med föraren innan dom tar sig över.

Njae, det finns inget "måste" definierat någonstans, dock så är det givetvis rekommendabelt.
Rent juridiskt så har bilisten väjningsplikt gentemot fotgängare vid övergångsställen så det är alltid bilistens fel om det smäller, oavsett ögonkontakt eller inte.

jaka54
10 februari 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Men cyklister på gång/cykelväg?

rcy
10 februari 2020 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men cyklister på gång/cykelväg?

Förhoppningsvis möter dom inga bilar på gång eller cykelväg, då är bilisten verkligen ute och cyklar (ursäkta ordvitsen).

Är det ett övergångsställe eller cykelpassage så har bilisten väjningsplikt mot gående men ej mot cyklister. Är det en cykelöverfart så har bilisten väjningsplikt även mot cyklister.
Allt finns att läsa på
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … loverfart/ dom har till och med en liten film som förklarar och ger exempel.

Som innehavare av körkort är man faktiskt skyldig att hålla sig uppdaterad med gällande regler, så det är lite skrämmande att det så väldigt ofta uppstår såna här diskussioner.

Senast redigerat av rcy (10 februari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang