Volvo 850 svårstartad kall

Raksob
3 februari 2020 · 19 Inlägg

Hej, har en tidigare tråd där jag skrev att startproblemen löstes efter jag hittade en lös vakumslang men det var bara första gångerna den startade utan större bekymmer nu är problemet tillbaks, antagligen bara en tillfällighet.

Volvo 850 Glt B5254S
Den är riktigt segstartat kan tugga 30 sekunder innan han hoppar igång. När den väl startar märks inga problem, brukar starta betydligt lättare mha startgas men då går den dåligt på tomgången första 10 sekunderna som den är igång.

Bytt tändstift, läst felkoder och hittar inga. Mätt upp bränsletrycket nu och den hoppar från 0 till 40 psi(2.7 bar ish) direkt när man vrider på tändning, 30 minuter senare har den sjunkit till 34 psi(2.4 bar ish) och efter 1.5h till 26psi(1.8 bar). Helt säker på att det inte läcker vid tryckmätaren.
Detta är uppmätt vid bryggan via schrader ventilen.
Märks som sagt inga problem när den är igång och går man in på säg biltema i 30 min och ska starta den igen tar det som mest 3-5 sekunder.

2.7 bar är ju under de 3 som man förväntar sig, kan det vara så att pumpen är trött och inte orkar bygga trycket ordentligt eller?
Någon som kan rädda en från flera tusen i felsökning på verkstad?

Mvh

Senast redigerat av Raksob (3 februari 2020)

Raksob
3 februari 2020 · 19 Inlägg

Glömde tillägga att jag lossat bryggan och kollat att spridarna inte läcker.
Även att stänger man av den direkt när han gått igång så startar den direkt efter

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2020 · 10 276 Inlägg

Tempgivare som ger fel värden till motorstyrningen kan nog ge dessa symptom.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Raksob
3 februari 2020 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:
Tempgivare som ger fel värden till motorstyrningen kan nog ge dessa symptom.

//Brådhis

Kan det vara den trots att temp mätaren inne i bilen beter sig helt korrekt? Även via Obd2 får jag tro värda siffror. Dubbelkolla nu och den säger 2 grader celcius vilket matchar utomhustemperaturen. Senast jag kollade med bilen varm stod den på 83 grader. Men kan det alltså vara den sensorn där bredvid termostaten trots det?
Mvh

Ypperlig Avstängd
3 februari 2020 · 30 Inlägg

När byttes rotor och fördelarlock senast? Även tändkablarna är viktiga för optimal motorgång.

Raksob
3 februari 2020 · 19 Inlägg

Ypperlig skrev:
När byttes rotor och fördelarlock senast? Även tändkablarna är viktiga för optimal motorgång.

Ärligt talat har jag ingen aning.
Köpte bilen aven gubbe som kört 16k mil, byts de av Volvo vid något serviceintervall bör det vara gjort då han skötte servicen felfritt men annars kan det vara originalgrejer ännu. Funkar det att köpa sånt på biltema/skruvat eller är det fy skam?

Raksob
3 februari 2020 · 19 Inlägg

Den går ju perfekt när den startat därför kändes det som man borde kunna utesluta tänddelarna men jag har ju helt ärligt ingen aning om detta 😅

Ypperlig Avstängd
3 februari 2020 · 30 Inlägg

Då lär de aldrig vara bytta. Dessa delar ingick av någon anledning aldrig i något serviceprogram trots att det är slitdelar. En servad 850 ska starta direkt du vrider på nyckeln. Det sitter Bosch rotor och fördelarlock som original och Bougicord tändkablar. Rekommenderar dig att köpa dessa eller likvärdiga märkesprodukter. Biltema eller Kina gör ingen glad.

Ypperlig Avstängd
3 februari 2020 · 30 Inlägg

850 brukar gå bra på riktigt slitna tänddelar men till slut blir dom oroliga. Du kan iaf lossa på fördelarlocket och titta på delarna och se om det är mycket ärgat på rotorn eller locket eller om de är sprickor i sakerna.

Raksob
3 februari 2020 · 19 Inlägg

Ypperlig skrev:
850 brukar gå bra på riktigt slitna tänddelar men till slut blir dom oroliga. Du kan iaf lossa på fördelarlocket och titta på delarna och se om det är mycket ärgat på rotorn eller locket eller om de är sprickor i sakerna.

Då tar jag och kikar på det imorgon och återkommer med hur det ser ut 👍

Ypperlig Avstängd
3 februari 2020 · 30 Inlägg

Gör det!

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2020 · 10 276 Inlägg

Raksob skrev:

Brådhis skrev:
Tempgivare som ger fel värden till motorstyrningen kan nog ge dessa symptom.

//Brådhis

Kan det vara den trots att temp mätaren inne i bilen beter sig helt korrekt? Även via Obd2 får jag tro värda siffror. Dubbelkolla nu och den säger 2 grader celcius vilket matchar utomhustemperaturen. Senast jag kollade med bilen varm stod den på 83 grader. Men kan det alltså vara den sensorn där bredvid termostaten trots det?
Mvh

Du kan väl läsa ut både tempgivarens värde (coolant temp) och insugsluftens (LMM:ens) värde? Eller är OBD-gränssnittet i 850 för gammalt för det? Minns inte riktigt där... Men kolla iaf så båda dessa är rimliga

I övrigt, ja, tänddelar på 850 är en märklig historia. Dom verkar gå tills delarna är helt slut och då går dom i princip inte alls. Blev själv stående i Göteborg 2005 pga detta, bilen bara stannade i en korsning och vägrade sedan gå. Efter en del felsökande visade sig att tänddelarna gett tvärt upp... Märklig historia. Det var också en 850 GLT.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (3 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Raksob
3 februari 2020 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

Raksob skrev:

Brådhis skrev:
Tempgivare som ger fel värden till motorstyrningen kan nog ge dessa symptom.

//Brådhis

Kan det vara den trots att temp mätaren inne i bilen beter sig helt korrekt? Även via Obd2 får jag tro värda siffror. Dubbelkolla nu och den säger 2 grader celcius vilket matchar utomhustemperaturen. Senast jag kollade med bilen varm stod den på 83 grader. Men kan det alltså vara den sensorn där bredvid termostaten trots det?
Mvh

Du kan väl läsa ut både tempgivarens värde (coolant temp) och insugsluftens (LMM:ens) värde? Eller är OBD-gränssnittet i 850 för gammalt för det? Minns inte riktigt där... Men kolla iaf så båda dessa är rimliga

I övrigt, ja, tänddelar på 850 är en märklig historia. Dom verkar gå tills delarna är helt slut och då går dom i princip inte alls. Blev själv stående i Göteborg 2005 pga detta, bilen bara stannade i en korsning och vägrade sedan gå. Efter en del felsökande visade sig att tänddelarna gett tvärt upp... Märklig historia. Det var också en 850 GLT.

//Brådhis

Kylvätsketempen är rimlig och även LMM värdena, provade dessutom att rycka LMM idag medan bilen var igång och då dog den nästan, men jämnade ut sig efter någon sekund och dog sedan när jag åter satte in kontakten i LMM.

Nu idag när jag slått på tändningen flera gånger och kollat hur snabbt soppatrycket sjunker startade den nästan direkt utan strul, jag lutar verkligen mot att det är något med pumpen men ska ta av locket och glutta lite på tänddelarna! Även ringa bilverkstaden jag bokat tid på och höra vad de tror, låter hemskt gärna dom sköta byte av pump istället det verkar rätt rejält otrevligt

Raksob
6 februari 2020 · 19 Inlägg

Ypperlig skrev:
Gör det!

Fick förhinder och skulle precis nu åka till okq8 och kolla tänddelarna som du rekommenderade. Tyvärr snurrar bara startmotorn runt utan att motorn går runt helt plötsligt så den startar inre. Helt otroligt den startade för en timme sen men nu händer inte ett skit. Ringt verkstaden och de kommer bogsera bilen dit(500 meter bort bara...) så får de fixa aset.
Återkommer med svar på tråden när jag vet vad som är fel

Ypperlig Avstängd
6 februari 2020 · 30 Inlägg

Raksob skrev:

Ypperlig skrev:
Gör det!

Fick förhinder och skulle precis nu åka till okq8 och kolla tänddelarna som du rekommenderade. Tyvärr snurrar bara startmotorn runt utan att motorn går runt helt plötsligt så den startar inre. Helt otroligt den startade för en timme sen men nu händer inte ett skit. Ringt verkstaden och de kommer bogsera bilen dit(500 meter bort bara...) så får de fixa aset.
Återkommer med svar på tråden när jag vet vad som är fel

Det låter som att du har startat motorn en kort stund och sen stängt av den nästan direkt när den varit kall, stämmer det? I så fall har du lyckats med konsten att spola bort oljan från cylinderväggarna=tappad kompression. Nu är det bara nöta på starten tills den återfår kompet eller ta bort tändstiften och hälla i en matsked motorolja i varje cylinder och sätta tillbaka stiften så ska den ska starta igen.

Ypperlig Avstängd
6 februari 2020 · 30 Inlägg

Brådhis skrev:

Raksob skrev:

Brådhis skrev:
Tempgivare som ger fel värden till motorstyrningen kan nog ge dessa symptom.

//Brådhis

Kan det vara den trots att temp mätaren inne i bilen beter sig helt korrekt? Även via Obd2 får jag tro värda siffror. Dubbelkolla nu och den säger 2 grader celcius vilket matchar utomhustemperaturen. Senast jag kollade med bilen varm stod den på 83 grader. Men kan det alltså vara den sensorn där bredvid termostaten trots det?
Mvh

I övrigt, ja, tänddelar på 850 är en märklig historia. Dom verkar gå tills delarna är helt slut och då går dom i princip inte alls. Blev själv stående i Göteborg 2005 pga detta, bilen bara stannade i en korsning och vägrade sedan gå. Efter en del felsökande visade sig att tänddelarna gett tvärt upp... Märklig historia. Det var också en 850 GLT.

//Brådhis

:D

Rolig historia. Ja, det är fascinerande.

husseman
7 februari 2020 · 1 588 Inlägg

Startmotorn går men motorn går inte runt, så tolkar jag det.  O då har han/hon inte problem med tändning eller bränsletryck iallafall. - skulle han/hon mena att motorn hänger med fast ingen komp. så har väl kamremmen gått .. lite luddit /Skål

Senast redigerat av husseman (7 februari 2020)

Ypperlig Avstängd
7 februari 2020 · 30 Inlägg

husseman skrev:
Startmotorn går men motorn går inte runt, så tolkar jag det.  O då har han/hon inte problem med tändning eller bränsletryck iallafall. - skulle han/hon mena att motorn hänger med fast ingen komp. så har väl kamremmen gått .. lite luddit /Skål

Jag får känslan av att trådskaparen inte har full koll på sakerna. Därför skrev jag detta om att han kan ha spolat bort oljan från cylinderväggarna med tillfälligt  tappad kompression som följd på grund av kallstart och snabb avstängning. När det inträffar kan man uppfatta det som att det bara är startmotorn som snurrar. Han skrev även att den "startade för en timme sedan" och det pekar på att han gjort det som jag beskrivit ovan. De som är lite mer insatt i 850/70-serien vet vad jag talar om.

husseman
7 februari 2020 · 1 588 Inlägg

Ypperlig skrev:

husseman skrev:
Startmotorn går men motorn går inte runt, så tolkar jag det.  O då har han/hon inte problem med tändning eller bränsletryck iallafall. - skulle han/hon mena att motorn hänger med fast ingen komp. så har väl kamremmen gått .. lite luddit /Skål

Jag får känslan av att trådskaparen inte har full koll på sakerna. Därför skrev jag detta om att han kan ha spolat bort oljan från cylinderväggarna med tillfälligt  tappad kompression som följd på grund av kallstart och snabb avstängning. När det inträffar kan man uppfatta det som att det bara är startmotorn som snurrar. Han skrev även att den "startade för en timme sedan" och det pekar på att han gjort det som jag beskrivit ovan. De som är lite mer insatt i 850/70-serien vet vad jag talar om.

Mjo, nog har man skruvat dessa holkar o bytt det mesta som går att byta..fast att motorn totalt tappar komp. o snurrar runt som en symaskin pga. kallstart måste vara nåt ja missat eller förträngt på grund av senildemens då. Nåja, låt oss hoppas att kompen. kommer tbx. o att den kan ta sig till skroten för egen maskin. /Skål Husse

Trallen
7 februari 2020 · 13 Inlägg

husseman skrev:

Ypperlig skrev:

husseman skrev:
Startmotorn går men motorn går inte runt, så tolkar jag det.  O då har han/hon inte problem med tändning eller bränsletryck iallafall. - skulle han/hon mena att motorn hänger med fast ingen komp. så har väl kamremmen gått .. lite luddit /Skål

Jag får känslan av att trådskaparen inte har full koll på sakerna. Därför skrev jag detta om att han kan ha spolat bort oljan från cylinderväggarna med tillfälligt  tappad kompression som följd på grund av kallstart och snabb avstängning. När det inträffar kan man uppfatta det som att det bara är startmotorn som snurrar. Han skrev även att den "startade för en timme sedan" och det pekar på att han gjort det som jag beskrivit ovan. De som är lite mer insatt i 850/70-serien vet vad jag talar om.

Mjo, nog har man skruvat dessa holkar o bytt det mesta som går att byta..fast att motorn totalt tappar komp. o snurrar runt som en symaskin pga. kallstart måste vara nåt ja missat eller förträngt på grund av senildemens då. Nåja, låt oss hoppas att kompen. kommer tbx. o att den kan ta sig till skroten för egen maskin. /Skål Husse

Uppenbarligen har du inte rört en skruv på dom här bilarna . Men men skål på dig med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang