Volvo 850 svårstartad kall

Raksob
8 februari 2020 · 19 Inlägg

Ypperlig skrev:

husseman skrev:
Startmotorn går men motorn går inte runt, så tolkar jag det.  O då har han/hon inte problem med tändning eller bränsletryck iallafall. - skulle han/hon mena att motorn hänger med fast ingen komp. så har väl kamremmen gått .. lite luddit /Skål

Jag får känslan av att trådskaparen inte har full koll på sakerna.

Stämmer, bra känsla!
Visade sig enbart vara glapp efter att ha kopplat loss batteriet. Antingen satt den inte ordentligt eller glapp för den gick när killarna drog åt skruven rejälare på Polen.

Hursom de bytte fördelarlock och fördelararm då det såg nästan stenålders ut, men den strular ändå!
Den svarar bättre på gas och har märkbart mer energi när jag försöker starta den, låter inte ens lite slö längre utan starkt och bra.

Ska sägas att det känns som att han startar lättare efter bytet men inte tillfridställande. Idag ex tog d ett kanske 10-15 sekunder ena starten.

Super jobbigt problem det här.
Lånade en multimeter och fick vad jag tror är rimliga siffror men inte helt säkert iomed att jag inte riktigt vet hur man mäter tillförlitligt.
Tänkte ringa verkstaden och fråga om de mätte resistansen i mina kablar för då lär de väl ha fått rimliga siffror då de inte byte dom.

Bränsletryck ok
Nya stift.
Ny fördelararm.
Nytt lock
LMM reagerar på om man tycker ur den och ger bra värden via Obd2.
Kylartemphuset beter sig som den ska och via Obd2 får jag extremt rimliga temperatursiffror på kylarvätskan.
Vad fan mer kan det vara?
Har visserligen bara mätt soppatryck vid bryggan inte under bilen vid bränsletrycksregulatorn. Kanske dags att ta in på okq8 lift och göra det?

husseman
8 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Testa att sätta en backventil på matningen till bränsle. Testa även att strypa returen med en tång.
Hjälper inte detta, så kolla signalen från tändlägesgivaren.  Lycka till./Skål husse

Brådhis * Voff voff *
8 februari 2020 · 10 245 Inlägg

Funderade lite och kom på att en 960 (tämligen snarlik maskin) jag skruvade med för ~15 år sedan var tjurig att starta. Där visade det sig att kamaxellägesgivaren skickade orimliga/inga värden till och från. Visade sig slutligen bero på att jordflätan till motorn var dålig. Så prova med startkabel mellan motor och chassi/minus för att utesluta detta fel.

Senast redigerat av Brådhis (8 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
8 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:
Funderade lite och kom på att en 960 (tämligen snarlik maskin) jag skruvade med för ~15 år sedan var tjurig att starta. Där visade det sig att kamaxellägesgivaren skickade orimliga/inga värden till och från. Visade sig slutligen bero på att jordflätan till motorn var dålig. Så prova med startkabel mellan motor och chassi/minus för att utesluta detta fel.

Utmärkt råd! Vi pratar ju om en mer än 20år gammal bil. Jordflätorna och deras förankring lever ett hårt liv under huven.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Raksob
8 februari 2020 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:
Så prova med startkabel mellan motor och chassi/minus för att utesluta detta fel.

Om jag förstår detta rätt ska jag koppla en startkabel från minuspool till valfri metall på motorn? Förlåt men är inte rutinerad på detta utan det här är min förstabil och den enda jag meckat med.

Angående kamaxelgivare, ska varvräknare röra sig när jag försöker starta bilen? Eller ska den ligga död på 0 varv utan att röra sig tills den startar?

husseman
8 februari 2020 · 1 577 Inlägg

varvräknaren ska skutta, fast den tar inte signal från kamaxelgivare utan vevaxelgivare om ja inte e´helt ute o yrar här... rätt länge sen man höll på med dessa reliker..Lycka till o skål

Brådhis * Voff voff *
8 februari 2020 · 10 245 Inlägg

Raksob skrev:

Brådhis skrev:
Så prova med startkabel mellan motor och chassi/minus för att utesluta detta fel.

Om jag förstår detta rätt ska jag koppla en startkabel från minuspool till valfri metall på motorn? Förlåt men är inte rutinerad på detta utan det här är min förstabil och den enda jag meckat med.

Angående kamaxelgivare, ska varvräknare röra sig när jag försöker starta bilen? Eller ska den ligga död på 0 varv utan att röra sig tills den startar?

Precis! Valfri metall (som ej är lackad) på motorn. smile

(Kamaxelgivaren är inte den som ger signal till varvräknaren.)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Raksob
8 februari 2020 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

Raksob skrev:

Brådhis skrev:
Så prova med startkabel mellan motor och chassi/minus för att utesluta detta fel.

Om jag förstår detta rätt ska jag koppla en startkabel från minuspool till valfri metall på motorn? Förlåt men är inte rutinerad på detta utan det här är min förstabil och den enda jag meckat med.

Angående kamaxelgivare, ska varvräknare röra sig när jag försöker starta bilen? Eller ska den ligga död på 0 varv utan att röra sig tills den startar?

Precis! Valfri metall (som ej är lackad) på motorn. smile

(Kamaxelgivaren är inte den som ger signal till varvräknaren.)

Okej! Testar imorgon, tack som satan för allt engagemang hörrni<3
Skål

Edit: Rätt 100 på att min varvräknare ligger platt som en pannkaka när jag försöker starta

Senast redigerat av Raksob (8 februari 2020)

husseman
9 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm. Eftersom du har full snurr på startmotorn,som tar sin jord från motorn...så tror jag inte på jordfel.
Byt vevaxellägesgivare o kolla efter bös i kontakten, oxidrengöring o tryckluft funkar bra. Borde vara felet.

lycka till o skål /Husse

Brådhis * Voff voff *
9 februari 2020 · 10 245 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Eftersom du har full snurr på startmotorn,som tar sin jord från motorn...så tror jag inte på jordfel.
Byt vevaxellägesgivare o kolla efter bös i kontakten, oxidrengöring o tryckluft funkar bra. Borde vara felet.

lycka till o skål /Husse

Vevaxellägesgivarens signal påverkar så vitt jag vet inte start av motorn (vilket däremot kamaxellägesgivaren gör), så uteblir den signalen så bör motorn ändå starta som vanligt (men felkoda när motorn startat).

960:in jag nämnde tidigare gick också runt på starten, precis som trådskaparens bil. En ny jordkabel löste som sagt problemet där.

I trådskaparens fall skulle förstås även själva kamaxellägesgivaren kunna vara defekt/glapp, men det borde sättas en felkod då. Är verkligen alla felkoder utlästa på korrekt vis? Eller kan det finnas en felkod på kamaxellägesgivaren ändå?

Senast redigerat av Brådhis (9 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
9 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Pumprelä/Motorrelä tar väl signal från vevaxellägesgivaren, vilken är den primära givaren för att en motor ska funka överhuvudtaget. Kamlägesgivare kan man rycka på flertalet bilar o de går ändå- signalen är bara en referens att motorn är rätt synkad mellan vev o kam.

mvh/Husse

Senast redigerat av husseman (9 februari 2020)

Raksob
9 februari 2020 · 19 Inlägg

Inte kommit iväg att testa startkabel än, hårt igårkväll
Yes alla felkoder är utläsa korrekt, varken min billiga bluetoothpryl(som korrekt utläst en p0172 kod tidigare, vakum läcka I det fallet) och verkstadens datorer sa att det inte fanns några felkoder

Brådhis * Voff voff *
9 februari 2020 · 10 245 Inlägg

husseman skrev:
Pumprelä/Motorrelä tar väl signal från vevaxellägesgivaren, vilken är den primära givaren för att en motor ska funka överhuvudtaget. Kamlägesgivare kan man rycka på flertalet bilar o de går ändå- signalen är bara en bara en referens att motorn är rätt synkad mellan vev o kam.

mvh/Husse

Ja, precis som jag skrev så används kamaxellägesgivaren endast vid start. Därav att du kan rycka den när motorn går.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
9 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, nåja vi får väl hoppas att trådskaparen får sin sura volvo att starta som den ska.. och talar om vilken givare som spökat. Ja sätter en Sofiero 7,5 på vevaxelgivare iallafall- o inte den ja dricker nu utan en oöppnad. Skål o ha en fin Söndag alla. /mvh Husse

Raksob
10 februari 2020 · 19 Inlägg

Okej så nu har jag plockat av luftboxen och mätt ohmen samt rengört med oxi i kontakterna och blåst torrt dom, ingen skillnad.
med mätaren på 20k fick jag 0.33 på kamaxelgivaren (2 polig kontakt)
Men jag kanske är efterbliven kunde inte få ett resultat på vevaxelgivaren? Den är trepolig och hur jag än satte kontakterna från multimetern fick jag ingen respons. Höll jag ena emot och tog den andre och satte på-av-på-av fick jag siffror på skärmen som varade i en halv sekund max och visade runt 1.6 till 1.9 men efter en halv sekunds kontakt igen gav skärmen inget värde.
Indikerar detta att vevaxellägesgivaren är körd? Tror jag beställer en ny oavsett den kostade inte särskilt mycket.

Även testat med startkabeln som jag fäste på en rengjord skruv på bränslebryggan det gjorde ingen skillnad heller.
Annars blir det att lyfta bilen, byta soppafiltret trots att det ska vara ok enligt verkstad och försöka felsöka bränsletrycksregulatorn antar jag

jaka54
10 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Nu är ju din bil rätt ny men när motorn är kall måste den ha mer soppa för att starta. Du har inget kallstartventil som pytsar in mer soppa just vid start?!

Raksob
10 februari 2020 · 19 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nu är ju din bil rätt ny men när motorn är kall måste den ha mer soppa för att starta. Du har inget kallstartventil som pytsar in mer soppa just vid start?!

Nej 850 har ingen kallstartventil utan lyssnar på tempgivaren för kylvätskan och LMM, båda vilka fungerar som de ska hmm

Senast redigerat av Raksob (10 februari 2020)

Raksob
11 februari 2020 · 19 Inlägg

Noterade idag att det ryker ur oljestickan, inte tillräckligt för att kunna filma men tillräckligt för att synas tydligt om man kollade nära.

Behöver alltså troligtvis rengöra vevhusventilation, ska sätta en handske över oljefyllhålet och se om den blir uppblåst

Skulle vevhusventilationen kunna orsaka svåra kallstarter(sommar som vinter) men funka bra varmt om den är lite täppt?

Och någon som känner till någon i Stockholmsområdet som kan byta/rengöra för en billigare peng än de 2000 som verkar gå på verkstad? 😁

Senast redigerat av Raksob (11 februari 2020)

Brådhis * Voff voff *
12 februari 2020 · 10 245 Inlägg

Raksob skrev:
Noterade idag att det ryker ur oljestickan, inte tillräckligt för att kunna filma men tillräckligt för att synas tydligt om man kollade nära.

Behöver alltså troligtvis rengöra vevhusventilation, ska sätta en handske över oljefyllhålet och se om den blir uppblåst

Skulle vevhusventilationen kunna orsaka svåra kallstarter(sommar som vinter) men funka bra varmt om den är lite täppt?

Och någon som känner till någon i Stockholmsområdet som kan byta/rengöra för en billigare peng än de 2000 som verkar gå på verkstad? 😁

2000:- tycker jag faktiskt låter som ett rätt bra pris, man måste riva loss insuget på dessa och det tar en liten stund iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Raksob
14 maj 2020 · 19 Inlägg

Kom på nu att jag måste ju avsluta tråden också. Problemet är löst, tack för all hjälp.
Visade sig vara soppafilter, trasigt batteri som inte laddade upp till 100%(var en grön lampa som säger att batteriet är bra som lös och biltemas testare sa att det bara behövde laddas men de fick den inte att ladda full) och trötta tändkablar i kombination som orsakade felen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang