Köpråd:inför ett EV bilköp

ante123
4 februari 2020 · 546 Inlägg

jag och tjejen har planer på att köpa ny bil men vi vet inte riktigt vad vi ska välja. finns ju en hel del att välja på.
följande saker ska det vara. ser gärna att den inte gått allt för långt heller. samt det ska inte vara nå problem att dra en hästtransport.

prisklass CA 200000-300000:-

Diesel
AWD
Dragkrog
Automatlåda
Kombi/SUV

bara ösa på med förslag/ider:)))

zemet
4 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Gör som alla andra å köp XC70. Då blir du troligen nöjd.

Min kompis ville inte vara som alla nadra å köpte BMW 5 serie istället. Det ångrar han idag.

ante123
4 februari 2020 · 546 Inlägg

okej vad var dåligt med 5 serie`?

jaka54
4 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Alla bilar är bra idag. Sen skiljer det hur komfortabla de är och hur mycket man kan lasta och vägegenskaper.
Själv skulle jag välja en Audi A6:a med automatlåda!

zemet
4 februari 2020 · 4 030 Inlägg

ante123 skrev:
okej vad var dåligt med 5 serie`?

INget var väll egentligen super dåligt. Men luftfjädringen gick sönder, lite småsaker som ventilgaller till ventilationen gick sönder.

Men försäkringen var bra mycket dyrare än på volvon bla. Och ingen "volvo on call" med dieselvärmare mm som typ är standard på xc70

caromania Forummoderator
4 februari 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Alla bilar är bra idag. Sen skiljer det hur komfortabla de är och hur mycket man kan lasta och vägegenskaper.
Själv skulle jag välja en Audi A6:a med automatlåda!

Nja, alla bilmärken går förvisso sönder men vissa oftare än andra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 februari 2020 · 14 007 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Alla bilar är bra idag. Sen skiljer det hur komfortabla de är och hur mycket man kan lasta och vägegenskaper.
Själv skulle jag välja en Audi A6:a med automatlåda!

Hyrde en A6 Quattro en vecka men blev inte speciellt imponerad. Dåligt med pulver i motorn bl.a. Ja, den hade DSG. Inte nåt jag skulle köpa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Presidento Of World
4 februari 2020 · 3 306 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Alla bilar är bra idag. Sen skiljer det hur komfortabla de är och hur mycket man kan lasta och vägegenskaper.
Själv skulle jag välja en Audi A6:a med automatlåda!

Nja, alla bilmärken går förvisso sönder men vissa oftare än andra.

Lite offtopic; har en bil som man aldrig aldrig någonsin skulle köpa enligt denna forum och många andra, men gjorde det ändå, fick sjukt mycket bil för pengarna och grymt mycket utrustning/full. Har nu kört skiten 750mil på 7 dagar utan krångel eller någon olja förbrukat. Sen i somras har den körts 3300mil utan krångel. Bytt belägg bak förvisso men.. Ja.

Bilen det handlar om? Fiat.. Freemont..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
4 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Presidento skrev:

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Alla bilar är bra idag. Sen skiljer det hur komfortabla de är och hur mycket man kan lasta och vägegenskaper.
Själv skulle jag välja en Audi A6:a med automatlåda!

Nja, alla bilmärken går förvisso sönder men vissa oftare än andra.

Lite offtopic; har en bil som man aldrig aldrig någonsin skulle köpa enligt denna forum och många andra, men gjorde det ändå, fick sjukt mycket bil för pengarna och grymt mycket utrustning/full. Har nu kört skiten 750mil på 7 dagar utan krångel eller någon olja förbrukat. Sen i somras har den körts 3300mil utan krångel. Bytt belägg bak förvisso men.. Ja.

Bilen det handlar om? Fiat.. Freemont..

~107 mil om dagen i en vecka är om inte annat imponerande. smile Var hamnar man då? Tur och retur till Grekland, Turkiet, Portugal?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
4 februari 2020 · 3 306 Inlägg

Brådhis skrev:

Presidento skrev:

caromania skrev:

Nja, alla bilmärken går förvisso sönder men vissa oftare än andra.

Lite offtopic; har en bil som man aldrig aldrig någonsin skulle köpa enligt denna forum och många andra, men gjorde det ändå, fick sjukt mycket bil för pengarna och grymt mycket utrustning/full. Har nu kört skiten 750mil på 7 dagar utan krångel eller någon olja förbrukat. Sen i somras har den körts 3300mil utan krångel. Bytt belägg bak förvisso men.. Ja.

Bilen det handlar om? Fiat.. Freemont..

~107 mil om dagen i en vecka är om inte annat imponerande. smile Var hamnar man då? Tur och retur till Grekland, Turkiet, Portugal?

//Brådhis

Några vändor till Balkan smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
4 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Presidento skrev:

Brådhis skrev:

Presidento skrev:

Lite offtopic; har en bil som man aldrig aldrig någonsin skulle köpa enligt denna forum och många andra, men gjorde det ändå, fick sjukt mycket bil för pengarna och grymt mycket utrustning/full. Har nu kört skiten 750mil på 7 dagar utan krångel eller någon olja förbrukat. Sen i somras har den körts 3300mil utan krångel. Bytt belägg bak förvisso men.. Ja.

Bilen det handlar om? Fiat.. Freemont..

~107 mil om dagen i en vecka är om inte annat imponerande. smile Var hamnar man då? Tur och retur till Grekland, Turkiet, Portugal?

//Brådhis

Några vändor till Balkan smile

Aha okej. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
4 februari 2020 · 6 566 Inlägg

Ford Kuga eller Mondeo.

De/Dem
panda666
4 februari 2020 · 4 228 Inlägg

zemet skrev:

ante123 skrev:
okej vad var dåligt med 5 serie`?

INget var väll egentligen super dåligt. Men luftfjädringen gick sönder, lite småsaker som ventilgaller till ventilationen gick sönder.

Men försäkringen var bra mycket dyrare än på volvon bla. Och ingen "volvo on call" med dieselvärmare mm som typ är standard på xc70

Fast hade han googlat lite skulle han få info om att 5 serie kombi luftfjädringen är en svag punkt precis som på merca så ingen nyhet där, galler till ventilation? du menar där kupefläkten skjuter ut luft genom klimatanläggningen? kanske bara har klantat sig och tagit sönder den? har då aldrig sett en som är trasig hur lyckas man? och sist är väl inte bmwns fel att han inte valde en 5 serie som har bränslevärmare? för 5 serie kan också ha värmare ifall man väljer en som har det^^ dom brukar inte ha på samma sett som på volvo med voc men dom brukar iaf ha med fjär. Försäkring kollar man också på innan köp och bestämmer sig, inte bmws fel igen:) inte som att xc70 är helt problemfria. sorry om ja råkar låta lite otrevlig, behövde bara påpeka^^


Till ts nu, skaffa kia sportage awd diesel, både bekväm, hållbar, billig och kan dra hästsläp utan problem. dessutom får du flera års nybilsgaranti på köpet. nått att klaga på?smile

zemet
5 februari 2020 · 4 030 Inlägg

panda666 skrev:

zemet skrev:

ante123 skrev:
okej vad var dåligt med 5 serie`?

INget var väll egentligen super dåligt. Men luftfjädringen gick sönder, lite småsaker som ventilgaller till ventilationen gick sönder.

Men försäkringen var bra mycket dyrare än på volvon bla. Och ingen "volvo on call" med dieselvärmare mm som typ är standard på xc70

Fast hade han googlat lite skulle han få info om att 5 serie kombi luftfjädringen är en svag punkt precis som på merca så ingen nyhet där, galler till ventilation? du menar där kupefläkten skjuter ut luft genom klimatanläggningen? kanske bara har klantat sig och tagit sönder den? har då aldrig sett en som är trasig hur lyckas man? och sist är väl inte bmwns fel att han inte valde en 5 serie som har bränslevärmare? för 5 serie kan också ha värmare ifall man väljer en som har det^^ dom brukar inte ha på samma sett som på volvo med voc men dom brukar iaf ha med fjär. Försäkring kollar man också på innan köp och bestämmer sig, inte bmws fel igen:) inte som att xc70 är helt problemfria. sorry om ja råkar låta lite otrevlig, behövde bara påpeka^^


Till ts nu, skaffa kia sportage awd diesel, både bekväm, hållbar, billig och kan dra hästsläp utan problem. dessutom får du flera års nybilsgaranti på köpet. nått att klaga på?smile

Du har rätt i allt du påpekar Panda. Men han valde mellan en 5 serie och en xc70. Ungefär samma mil, modellår och pris. Och då fick han inte dieselvärmare, han fick dyrare försäkring och han fick en bil med trasig luftfjädring istället för en volvo med all den utrustningen och billigare försäkring.

XC70 är ett tryggt bilval, man vet oftast vad man får och man får ganska mycket.

torsen
5 februari 2020 · 7 198 Inlägg

ante123 skrev:
jag och tjejen har planer på att köpa ny bil men vi vet inte riktigt vad vi ska välja. finns ju en hel del att välja på.
följande saker ska det vara. ser gärna att den inte gått allt för långt heller. samt det ska inte vara nå problem att dra en hästtransport.

prisklass CA 200000-300000:-

Diesel
AWD
Dragkrog
Automatlåda
Kombi/SUV

bara ösa på med förslag/ider:)))

Observera att ts skriver NY bil.
Som inte ska ha gott så långt????? (Demobil då, eller)
Upplysningsvis för er som inte är så Volvokunniga men ändå rekommenderar V70 så tillverkas den inte sedan en tid tillbaka.

För att dra ett hästsläp eller bilsläp, som jag har erfarenhet av, bör man ha en 4x4-bil med lågväxel.
Helst ska 4x4-bilen med lågväxel har fördelningslåda med spärrbar mellandifferential eller torsen.
Uppställningsplatser vid stallar och offroadträffar brukar vara sönderkörda och leriga, speciellt efter regn.
Beroende på dragförmåga - räcker 1.490 kg - och man kan avstå från diesel och automatväxellåda så är Lada Niva prisbilligaste alternativet på svensksålda bilar som ryms i budgeten(men man riskerar att snabbt bli autodidakt bilmekaniker och bilelektriker).
Om jag är rätt underrättad så har inte Subaru någon modell med lågväxel längre. Annars bra bil.
Land Rover Defender har ett gap mellan gamla Deffen och den nya som ännu inte finns att köpa i Sverige. Gamla Deffen = före 2019 har jag ägt både Storm och Puma. Bra men okomfortabla.
Jeep tillhandahåller Cherokee och Grand Cherokee. Har jag också ägt och avråder inte från.
Nissan och Mitsubishi tror jag inte säljer sina Patrol respektive Pajero i Sverige längre. Även dessa har ingått i "vagnparken" och är driftsäkra bilar.
UAZ Patriot kan vara något för den som inte är rädd att för att hamna i blickfånget. Har jag inte ägt.
Mecedes Gelendewagen, som jag ägt och har erfarenhet av, har utöver ovan uppräknade utrustning även differentialspärrar fram och bak, och har därmed oslagbar framkomlighet på den leriga stallbacken. Har jag ägt och kan rekommenderas - men inte som nybilsköp p g a priset.
Återstår Toyota Land Cruiser, bilen som FN och de flesta räddningsorganisationer samt terrorister anser vara bäst. Varför skulle de annars förekomma i majoritet hos dessa organisationer. Har jag inte ägt.

Gå inte på att köpa någon bil med "låtsas4x4" som t ex Volvo, BMW, Audi ,VW, KIA och Hyundai m fl.
Straffar sig när ni sitter fast i leran på stallbacken.

Har själv f n Suzuki Jimny och Honda CR-V m fl (men inget bilsläp numera)
Jimny saknar mellandifferential i fördelningslådan och blir därmed "knixig" vid backningsmanövrer med fulla rattutslag.
Hondan saknar fördelningslåda helt men har det, för Honda, nya 4x4-driftsystemet som kom 2015.
Före 2015 var CR-V lika värdelös som Volvo, BMW, AUDI etc - ur 4x4-synpunkt.

Ja nu har jag öst på med förslag och synpunkter!
Grundade på 16 olika 4x4-bilar under den senaste 20 åren och bilstransportsläp, husvagn och båtvagn.

Senast redigerat av torsen (5 februari 2020)

zemet
5 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Jag tolkade inlägget annorlunda med tanke på miltalet som nämdes.
Jag tror TS menar "NY bil för oss" dvs en begagnad bil.
Därav förslaget med XC70.

Jag håller dock inte med dig Torsen om att "låssas 4wd" inte skulle duga gott till att dra hästtransport.
Visst, lågväxel och diff spärrar är bättre. Speciellt när man har tung boggie.

Men det är ju bara nödvändigt de allra sista få metrarna. Så har man inte diffspärr får man gå några meter längre.
Jag har flera bekanta som drar husvagn med endast 2wd, det verkar fungera bra för dem.

Jag har på min Navara Lamelldiff i framaxeln, låst mellandiff samt elektroniskt låst diff i bakaxeln.

Min bil är ändå ingen höjdare i lera då mina vanliga gatudäck utan speciellt agressivt mönster inte fungerar speciellt bra på lera ändå.

Jag har inte som Torsen erfarenhet av 16 4wd bilar eller 20 års erfarenhet av hänsttransportsläp, husvagn eller båtvagn.

Jag kör däremot över 1000 mil/år med en 3500kg boggie biltransportkärra. Lågväxel använder jag endast ett fåtal meter per år.

Men det finns å andra sidan sällan speciellt mycket snö att tala om där jag bor osv. 

Min spontana observation när jag varit på hästtävlingar osv är att en vanlig volvo verkar betydligt vanligare som dragbil av hästfolket än land cruiser/GW.

Mina vänner har runt 40 hästar, dem kör v70 och xc90. Innan hade dem en outback.

Några andra vänner har endast 1 häst, oftast drar dem hästtransporten med en fwd transporter.
Innan har dem använt Navara, ML, bmw X1 och bmw 520 xdrive. Det har fungerat utmärkt för dem.

Andra jag känner drar sina hästar med fwd Mazda, V50, Focus mm


En GW eller land cruiser hade nog varit bättre som dragbil helt klart, men det verkar räcka utmärkt med en fake 4wd bil och det är nog snällare för plånboken också.

För att sammanfatta det hela:
Min och mina vänners erfarenhet är att det går att dra boggie hästtransport utan problem på västkusten utan att ha ens 4wd.

Men 4wd är bättre.

Ännu bättre är 4wd med lågväxel och låsbara diffar.

Men då kostar det betydligt mer och finns i princip inte i några vanliga "familjebilar".

Skall ni använda bilen som dedikerad dragbil 5 dagar/veckan så köp en  ordentlig pickup som är byggd för den typen av körning.

Skall ni dra hästsläpet en dag varannan helg så duger en vanlig personbil gott nog.

Senast redigerat av zemet (5 februari 2020)

panda666
5 februari 2020 · 4 228 Inlägg

zemet skrev:

panda666 skrev:

zemet skrev:

INget var väll egentligen super dåligt. Men luftfjädringen gick sönder, lite småsaker som ventilgaller till ventilationen gick sönder.

Men försäkringen var bra mycket dyrare än på volvon bla. Och ingen "volvo on call" med dieselvärmare mm som typ är standard på xc70

Fast hade han googlat lite skulle han få info om att 5 serie kombi luftfjädringen är en svag punkt precis som på merca så ingen nyhet där, galler till ventilation? du menar där kupefläkten skjuter ut luft genom klimatanläggningen? kanske bara har klantat sig och tagit sönder den? har då aldrig sett en som är trasig hur lyckas man? och sist är väl inte bmwns fel att han inte valde en 5 serie som har bränslevärmare? för 5 serie kan också ha värmare ifall man väljer en som har det^^ dom brukar inte ha på samma sett som på volvo med voc men dom brukar iaf ha med fjär. Försäkring kollar man också på innan köp och bestämmer sig, inte bmws fel igen:) inte som att xc70 är helt problemfria. sorry om ja råkar låta lite otrevlig, behövde bara påpeka^^


Till ts nu, skaffa kia sportage awd diesel, både bekväm, hållbar, billig och kan dra hästsläp utan problem. dessutom får du flera års nybilsgaranti på köpet. nått att klaga på?smile

Du har rätt i allt du påpekar Panda. Men han valde mellan en 5 serie och en xc70. Ungefär samma mil, modellår och pris. Och då fick han inte dieselvärmare, han fick dyrare försäkring och han fick en bil med trasig luftfjädring istället för en volvo med all den utrustningen och billigare försäkring.

XC70 är ett tryggt bilval, man vet oftast vad man får och man får ganska mycket.

Hoppas bara ja inte lät otrevlig, ja håller me dig xc70 är sköna bilar att åka i, speciellt dom flesta har bränslevärmare som måste vara asskön på vinter. dom är riktiga pansarvagnar men ja skulle hellre valt 5 serie eller merca^^ smaksak.

Vad lutar det åt för ts? var de ny bil som sprillans ny från fabrik eller ny bil(begagnad) ??? oavsett så har bara hört bra om kia me awd, borde funka bra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2020 · 17 379 Inlägg

Ska vi prata KIA Sportage så är det bara diesel 136hk aut 4wd som gäller. Priset landar på 347.200 kr för en GT-Line. Skatten är saftig de 3 första åren som för alla dieselbilar. 6k. Den är piggare än man tror. Går säkert att mappa för att locka ut mer kusar.

KIA Sorento är en stor jävel med en monsterdiesel på 200Hk. Den drar massivt iväg från stillastående men utanför er budget. Jag tycker personligen att den är för stor med europeiska mått mätt. Har kört ett gäng.

Men! Det är köpläge på dieselbilar! Man kan troligen pruta sjukt mycket. En demobil kan mycket väl vara ett bra köp. Att köpa/tjata till sig en Eberspächer dieselvärmare med fjärrkontroll är en god idé. Skippa den webbaserade styrningen av värmare via app.

Enligt färska siffror från Bil Sweden så har nybilsförsäljningen under Januari 2020 störtdykt och även bilförsäljare har räkningar att betala och jobbar på provision... Pruta tokmycket!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-Akerfeldt-
5 februari 2020 · 2 638 Inlägg

ante123 skrev:
jag och tjejen har planer på att köpa ny bil men vi vet inte riktigt vad vi ska välja. finns ju en hel del att välja på.
följande saker ska det vara. ser gärna att den inte gått allt för långt heller. samt det ska inte vara nå problem att dra en hästtransport.

prisklass CA 200000-300000:-

Diesel
AWD
Dragkrog
Automatlåda
Kombi/SUV

bara ösa på med förslag/ider:)))

Skoda Superb av nuvarande kaross slår jag ett slag för, stor och rymlig kombi med allt lullull man kan tänka sig behöva och lite till och har allt du har som krav. Går billigt och man åker bekvämt. Inne på min tredje nu och är mycket nöjd 😊

Ivel skrev:
Man köper inte en dieselbil i dagsläget om man inte har en stor båt i storleksordningen "skepparexamen" och behöver byta ut ett bojsänke inom en femårsperiod.

Varför inte det då Ivel?

zemet
6 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ska vi prata KIA Sportage så är det bara diesel 136hk aut 4wd som gäller. Priset landar på 347.200 kr för en GT-Line. Skatten är saftig de 3 första åren som för alla dieselbilar. 6k. Den är piggare än man tror. Går säkert att mappa för att locka ut mer kusar.

KIA Sorento är en stor jävel med en monsterdiesel på 200Hk. Den drar massivt iväg från stillastående men utanför er budget. Jag tycker personligen att den är för stor med europeiska mått mätt. Har kört ett gäng.

Men! Det är köpläge på dieselbilar! Man kan troligen pruta sjukt mycket. En demobil kan mycket väl vara ett bra köp. Att köpa/tjata till sig en Eberspächer dieselvärmare med fjärrkontroll är en god idé. Skippa den webbaserade styrningen av värmare via app.

Enligt färska siffror från Bil Sweden så har nybilsförsäljningen under Januari 2020 störtdykt och även bilförsäljare har räkningar att betala och jobbar på provision... Pruta tokmycket!

Nu blir jag nyfiken:)
Varför skall man undvika app baserade dieselvärmare?smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang