Köpråd:inför ett EV bilköp

zemet
6 februari 2020 · 4 037 Inlägg

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

ante123 skrev:
jag och tjejen har planer på att köpa ny bil men vi vet inte riktigt vad vi ska välja. finns ju en hel del att välja på.
följande saker ska det vara. ser gärna att den inte gått allt för långt heller. samt det ska inte vara nå problem att dra en hästtransport.

prisklass CA 200000-300000:-

Diesel
AWD
Dragkrog
Automatlåda
Kombi/SUV

bara ösa på med förslag/ider:)))

Skoda Superb av nuvarande kaross slår jag ett slag för, stor och rymlig kombi med allt lullull man kan tänka sig behöva och lite till och har allt du har som krav. Går billigt och man åker bekvämt. Inne på min tredje nu och är mycket nöjd 😊

Ivel skrev:
Man köper inte en dieselbil i dagsläget om man inte har en stor båt i storleksordningen "skepparexamen" och behöver byta ut ett bojsänke inom en femårsperiod.

Varför inte det då Ivel?

För att dieseldrivna personbilar är inom en inte avlägsen framtid iskalla på begagnatmarknaden.

Nja, det är din gissning. Troligtvis kommer dem tappa värde men att diesel skulle vara dött om 5 år tror jag inte på.

Vinner nuvarande regering nästa val så kan det mycket väl bli så, förlorar dem tror jag diesel kan leva ganska många år till.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
-Akerfeldt-
6 februari 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:
För att dieseldrivna personbilar är inom en inte avlägsen framtid iskalla på begagnatmarknaden.

Intressant åsikt som jag tyvärr inte delar, för det kommer alltid finnas intresse för begagnade bilar, alla kommer inte ha råd att köpa nya bilar i form av hybrid/el som jag antar du syftar på skulle göra dieselbilar iskalla i framtiden.

Greenhorn
6 februari 2020 · 399 Inlägg

Jag tillhör dem som är i de lägre regionerna med en årsinkomst runt 210 000 och kommer aldrig kunna ha råd med att inköpa en ny bil... och tyvärr är vi en växande del av befolkningen och här på org låter det som en del kan skryta de kan både köpa ena fin bilen efter den andra utan problem... men för min del är inte intresse för nya bilar på org... utan vad kan man göra för roligt med sin gamla bil och få uppleva något som en ny bilköp inte kan ge... stolthet att kunna laga något och sen uppskatta den å njuta av det sedan.

För mig handlar det aldrig att köra från a till ö... utan det handlar för mig att kunna njuta av färden.
Förlåt TS, att jag kladdade ner din tråd... kompå det nu efteråt.

Senast redigerat av Greenhorn (6 februari 2020)

caromania Forummoderator
6 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Att köpa en flång ny dieselkärra idag är nog ingen jättebra affär, men det kommer garanterat säljas dieselbilar fram till 2030. Därefter kommer de finnas på begagnatmarknaden. Hur skattetrycket på dem och bränslet utvecklas återstår emellertid att se.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
viccoA
6 februari 2020 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:

ante123 skrev:
jag och tjejen har planer på att köpa ny bil men vi vet inte riktigt vad vi ska välja. finns ju en hel del att välja på.
följande saker ska det vara. ser gärna att den inte gått allt för långt heller. samt det ska inte vara nå problem att dra en hästtransport.

prisklass CA 200000-300000:-

Diesel
AWD
Dragkrog
Automatlåda
Kombi/SUV

bara ösa på med förslag/ider:)))

Observera att ts skriver NY bil.
Som inte ska ha gott så långt????? (Demobil då, eller)
Upplysningsvis för er som inte är så Volvokunniga men ändå rekommenderar V70 så tillverkas den inte sedan en tid tillbaka.

För att dra ett hästsläp eller bilsläp, som jag har erfarenhet av, bör man ha en 4x4-bil med lågväxel.
Helst ska 4x4-bilen med lågväxel har fördelningslåda med spärrbar mellandifferential eller torsen.
Uppställningsplatser vid stallar och offroadträffar brukar vara sönderkörda och leriga, speciellt efter regn.
Beroende på dragförmåga - räcker 1.490 kg - och man kan avstå från diesel och automatväxellåda så är Lada Niva prisbilligaste alternativet på svensksålda bilar som ryms i budgeten(men man riskerar att snabbt bli autodidakt bilmekaniker och bilelektriker).
Om jag är rätt underrättad så har inte Subaru någon modell med lågväxel längre. Annars bra bil.
Land Rover Defender har ett gap mellan gamla Deffen och den nya som ännu inte finns att köpa i Sverige. Gamla Deffen = före 2019 har jag ägt både Storm och Puma. Bra men okomfortabla.
Jeep tillhandahåller Cherokee och Grand Cherokee. Har jag också ägt och avråder inte från.
Nissan och Mitsubishi tror jag inte säljer sina Patrol respektive Pajero i Sverige längre. Även dessa har ingått i "vagnparken" och är driftsäkra bilar.
UAZ Patriot kan vara något för den som inte är rädd att för att hamna i blickfånget. Har jag inte ägt.
Mecedes Gelendewagen, som jag ägt och har erfarenhet av, har utöver ovan uppräknade utrustning även differentialspärrar fram och bak, och har därmed oslagbar framkomlighet på den leriga stallbacken. Har jag ägt och kan rekommenderas - men inte som nybilsköp p g a priset.
Återstår Toyota Land Cruiser, bilen som FN och de flesta räddningsorganisationer samt terrorister anser vara bäst. Varför skulle de annars förekomma i majoritet hos dessa organisationer. Har jag inte ägt.

Gå inte på att köpa någon bil med "låtsas4x4" som t ex Volvo, BMW, Audi ,VW, KIA och Hyundai m fl.
Straffar sig när ni sitter fast i leran på stallbacken.

Har själv f n Suzuki Jimny och Honda CR-V m fl (men inget bilsläp numera)
Jimny saknar mellandifferential i fördelningslådan och blir därmed "knixig" vid backningsmanövrer med fulla rattutslag.
Hondan saknar fördelningslåda helt men har det, för Honda, nya 4x4-driftsystemet som kom 2015.
Före 2015 var CR-V lika värdelös som Volvo, BMW, AUDI etc - ur 4x4-synpunkt.

Ja nu har jag öst på med förslag och synpunkter!
Grundade på 16 olika 4x4-bilar under den senaste 20 åren och bilstransportsläp, husvagn och båtvagn.

Lågväxel behövs knappt längre när många automater har mellan 9-12 växlar (dvs väldigt låg toppfart på 1:an). Låsbara diffar etc är säkert bra men påverkar den vardagliga komforten negativt i de flesta fallen, dvs bullriga burkar med offroad-ambitioner. Dragit runt (och sjösatt) på en 2000kgs båt ett antal tusen mil och aldrig behövt låsa diffarna trots lervälling och branta hala ramper.

ante123
7 februari 2020 · 546 Inlägg

man får tacka för alla tips/ider

torsen
8 februari 2020 · 7 234 Inlägg

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

ante123 skrev:
jag och tjejen har planer på att köpa ny bil men vi vet inte riktigt vad vi ska välja. finns ju en hel del att välja på.
följande saker ska det vara. ser gärna att den inte gått allt för långt heller. samt det ska inte vara nå problem att dra en hästtransport.

prisklass CA 200000-300000:-

Diesel
AWD
Dragkrog
Automatlåda
Kombi/SUV

bara ösa på med förslag/ider:)))

Skoda Superb av nuvarande kaross slår jag ett slag för, stor och rymlig kombi med allt lullull man kan tänka sig behöva och lite till och har allt du har som krav. Går billigt och man åker bekvämt. Inne på min tredje nu och är mycket nöjd 😊

Ivel skrev:
Man köper inte en dieselbil i dagsläget om man inte har en stor båt i storleksordningen "skepparexamen" och behöver byta ut ett bojsänke inom en femårsperiod.

Varför inte det då Ivel?

För att dieseldrivna personbilar är inom en inte avlägsen framtid iskalla på begagnatmarknaden.


Mjaa! Vet inte det jag.Tror det finns ett rätt så stort "reservat" i Norrlands inland där tillgången på diesel för skogs- och jordbruksmaskiner är god.

spillolja
8 februari 2020 · 4 020 Inlägg

Renault Talisman med TCE150-200 Direktinsprutad bensin ?
får dra 1850 Kg på kroken, kommer dock inte åt den på Renaults hemsida

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
10 februari 2020 · 7 234 Inlägg

Ivel skrev:

torsen skrev:

Ivel skrev:
För att dieseldrivna personbilar är inom en inte avlägsen framtid iskalla på begagnatmarknaden.


Mjaa! Vet inte det jag.Tror det finns ett rätt så stort "reservat" i Norrlands inland där tillgången på diesel för skogs- och jordbruksmaskiner är god.

Du tänker alltså på Jämtland och Lappland med tillsammans ca 210.000 invånare? Du tänker att dessa ca 5% av landets befolkning ska köpa tillräckligt många dieselbilar så begagnatmarknaden nationellt inte dippar?

Jupp!
Naturligtvis kommer nyförsäljningen av fossilbilar att dippa.
Men inte dieselbilar i länen med befolkning i norr och längst från E4/Östersjön.
Tror ALDRIG det kommer att byggas ut tillräckligt med laddmöjligheter när man befinner närmare norska gränsen än E4.
Hur ska då alla skidturister från fjollträsk tanka sina elbilar?
För att inte tala om befolkningen som, till stor del, har god tillgång till bränsle avsett för skogs- och jordbruksmaskiner samt timmerbilar.
Härutöver har ju vissa "eltankställen" höjt priserna så att det, enligt vissa massmedia, blir dyrare att köra elbil än dieselbil.
För övrigt uppskattar och respekterar jag din kunskap i ämnet elbilar.
Men jag tror du missbrukar den en aning till din uppfattnings förmån.
Och jag är inte bättre kålsupare jag, haha.

zemet
10 februari 2020 · 4 037 Inlägg

torsen skrev:

Ivel skrev:

torsen skrev:


Mjaa! Vet inte det jag.Tror det finns ett rätt så stort "reservat" i Norrlands inland där tillgången på diesel för skogs- och jordbruksmaskiner är god.

Du tänker alltså på Jämtland och Lappland med tillsammans ca 210.000 invånare? Du tänker att dessa ca 5% av landets befolkning ska köpa tillräckligt många dieselbilar så begagnatmarknaden nationellt inte dippar?

Jupp!
Naturligtvis kommer nyförsäljningen av fossilbilar att dippa.
Men inte dieselbilar i länen med befolkning i norr och längst från E4/Östersjön.
Tror ALDRIG det kommer att byggas ut tillräckligt med laddmöjligheter när man befinner närmare norska gränsen än E4.
Hur ska då alla skidturister från fjollträsk tanka sina elbilar?
För att inte tala om befolkningen som, till stor del, har god tillgång till bränsle avsett för skogs- och jordbruksmaskiner samt timmerbilar.
Härutöver har ju vissa "eltankställen" höjt priserna så att det, enligt vissa massmedia, blir dyrare att köra elbil än dieselbil.
För övrigt uppskattar och respekterar jag din kunskap i ämnet elbilar.
Men jag tror du missbrukar den en aning till din uppfattnings förmån.
Och jag är inte bättre kålsupare jag, haha.

Det finns väl elektricitet på skidorterna? Då kan man ladda sin elbil man kört dit från "fjollträsk".
Finns det en efterfrågan på laddmöjligheter kommer det byggas ut.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang