Volvo v50 D2 2012, glödstift ur funktion efter släckt "boka tid för service" lampa via dator.

norden7
4 februari 2020 · 4 Inlägg

Hej!

Min Volvo v50 d2 -2012 var i förra veckan inne på service, 14000mila service plus byte av kamrem och vattenpump. Bilen hade vid den här tidpunkten gått 14800mil.

Allt gick bra enligt verkstan , men efter 2 dygn  började "boka tid för service" lampa att lysa.

Jag ringde då verkstaden igen och fick igår komma dit för att de skulle släcka denna.

Hade undr dagen kört bilen 17mil utan problem eller missljud, och fråb jobbet till verkstaden i ca 7min utan problem.

När mekanikern pluggade in datorn i bilen tog det lång tid att släcka lampan, ovanligt lång tid sa han. Jag kikade lite över axeln och såg lite vad han gjorde och han klickade i flertalet program och öppnade och stängde flikar i datorn.

Han slog av och på tändningen flertalet gånger under processen.

När han väl fått lampan släckt och skulle starta så började motorn varva upp till 1500varv på tomgång  för att sedan gå ner till normalt, men ett knackande ljud kom från motorn. Vi testkörde en vända och det lät mer vid gaspådrag.

Bilen blev kvar under natten på verkstaden och de ringde mig idag för att konstatera att 3 glödstift hade gått sönder på en och samma gång.. därav knackande ljuden enligt dem.

Jag undrar, kan programmering och släckning av servicelampa ha betydelse i detta fall? Eller hade jag extremt otur att alla 3 glödstift gick sönder samtidigt av en slump just där och då?

Verkstaden nekar att de skulle ha någon som helst inverkan på felet.
Försäkringsbolaget vill ha en skadebesiktning och kalkyl av verkstaden innan de går vidare.

Någon som har koll på om glödstiften kan gå sönder om man pluggar in en dator i bilen och kanske trycker på fel knapp så att säga? 

Mvh Martin

zzr9409209
4 februari 2020 · 716 Inlägg

Kan omöjligt ha ett samband! Ren otur
Skulle jag säga..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 februari 2020 · 17 378 Inlägg

Känns märkligt att bilen skulle knacka för att stiften lagt av. Jag glöder sällan/aldrig en diesel och då knacker den givetvis lite extra vid start men det går ju över. Följer med intresse.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
4 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Jag skulle nog säga att det är helt omöjligt att med hjälp av verkstadens programvara förstöra 3 glödstift. Varför skulle ens programvaran innehålla möjligheten att gör det ens av misstag? Och hur skulle det fungera rent praktiskt? Klicka här för att mata glödstiften med trippla spänningen...? smile

Men frågan är väl snarare, är det verkligen glödstiften som är orsaken till missljudet? Du kan ju haft trasiga glödstift sedan tidigare som upptäckts först nu...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
6 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm... felmonterad kamrem, inte för att det har med glödstiften att göra- men nåt att skylla på för verkstaden?? Lycka till

Skalman
6 februari 2020 · 508 Inlägg

Iomed att verkstaden stängde av och på flertal gånger, då sliter det på glödstiften, men inget verkstaden ska stå för.
Dom hade troligtvis sagt upp sig lite senare om verkstaden inte hade gjort som dom gjort, dom var ändå lite trötta, nu slipper du åka tillbaka senare och serva bilen smile .

uhlin
6 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Skalman skrev:
Iomed att verkstaden stängde av och på flertal gånger, då sliter det på glödstiften, men inget verkstaden ska stå för.
Dom hade troligtvis sagt upp sig lite senare om verkstaden inte hade gjort som dom gjort, dom var ändå lite trötta, nu slipper du åka tillbaka senare och serva bilen smile .

Men vart skulle knacket komma ifrån? Inte från glödstiften, så han får nog bereda sig på service.

Tror nästan på kuggad kamrem som tidigare sagt i och med den nyss bytts.

granadadr
6 februari 2020 · 7 268 Inlägg

om bilen knackar när den går så tror jag på att dem missat något med kamremmen, att den ex hoppat ett kugg eller liknande, skulle be dem dubbelkolla det först wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
norden7
6 februari 2020 · 4 Inlägg

Tack för era svar!

Fick nya besked idag, att bilen startat utan problem och ljud idag.

Mekanikern ville nu byta bränslefiltret för att se om det kan ha varit orsaken till missljuden..

Han vill alltså inte byta glödstiften i det här läget.

Han sa också att tydligen så kan man inte montera en ny kamrem på ett felaktigt sätt, då startar inte motorn på en Volvo v50 enligt honom..

Brådhis * Voff voff *
6 februari 2020 · 10 244 Inlägg

norden7 skrev:
Tack för era svar!

Fick nya besked idag, att bilen startat utan problem och ljud idag.

Mekanikern ville nu byta bränslefiltret för att se om det kan ha varit orsaken till missljuden..

Han vill alltså inte byta glödstiften i det här läget.

Han sa också att tydligen så kan man inte montera en ny kamrem på ett felaktigt sätt, då startar inte motorn på en Volvo v50 enligt honom..

Jag hade nog övervägt att byta verkstad... Mekaniker som "vill prova för att se" brukar innebära en dyr nota i slutänden.

En kugg fel på remmen borde absolut innebära att den startar (men inte går som den ska).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
7 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Givetvis startar motorn även om kamremmen står nåt kugg fel, fast den kommer knacka eller ha en konstig tomgång. Motorstyrdonet kommer försöka att rätta till att bilen inte går bra. Men tillslut kommer det en felkod . O den kommer inte handla om glödstift, som inte har nåt med detta att göra.
Lycka till o Skål

norden7
11 februari 2020 · 4 Inlägg

Tjena! Senaste nytt:

Verkstaden har nu frångått att det är glödstiften som strulat.

De har bytt 2 glödstift, bytt bränslefiltret och gjort felsökning åter om igen.

Trots detta kvarstår problemet med att motorn direkt vid start rusar upp högt för att sedan gå ner en aning och det börjar knacka/skramla under huven.

Nu har jag tagit beslutet att den ska in på en auktoriserad Volvo-verkstad för en grundlig genomgång. För att säkerställa att inte något gjorts fel vid första servicen.

granadadr
11 februari 2020 · 7 268 Inlägg

norden7 skrev:
Tjena! Senaste nytt:

Verkstaden har nu frångått att det är glödstiften som strulat.

De har bytt 2 glödstift, bytt bränslefiltret och gjort felsökning åter om igen.

Trots detta kvarstår problemet med att motorn direkt vid start rusar upp högt för att sedan gå ner en aning och det börjar knacka/skramla under huven.

Nu har jag tagit beslutet att den ska in på en auktoriserad Volvo-verkstad för en grundlig genomgång. För att säkerställa att inte något gjorts fel vid första servicen.

ja det lutar ju å fel vid service iom den började med detta efterdet,,

uhlin
11 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Låter vettigt att byta verkstad då de inte verkar veta vad de håller på med.

Kan omöjligt va glödstift som knackandet kommer från, och bara konstatera att glödstift är trasiga då de i själva verket är hela.

Den auktoriserade Volvo verkstaden kommer med all sannolikhet konstatera kamremmen sitter en eller ett par kugg fel. Hoppas det gått bra och inga skador uppkommit efter detta.

Uppdatera hur det går, och lycka till

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2020 · 10 244 Inlägg

norden7 skrev:
Tjena! Senaste nytt:

Verkstaden har nu frångått att det är glödstiften som strulat.

De har bytt 2 glödstift, bytt bränslefiltret och gjort felsökning åter om igen.

Trots detta kvarstår problemet med att motorn direkt vid start rusar upp högt för att sedan gå ner en aning och det börjar knacka/skramla under huven.

Nu har jag tagit beslutet att den ska in på en auktoriserad Volvo-verkstad för en grundlig genomgång. För att säkerställa att inte något gjorts fel vid första servicen.

Som jag skrev tidigare så brukar verkstäder som har byte av delar som felsökningsmetod bli rätt dyra i längden. Hoppas du iaf slipper betala för dom delar som bytt i onödan nu.

Bra att du tar den till en seriös verkstad istället. Skriv gärna här sedan och berätta hur det går.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2020 · 17 378 Inlägg

Ja, alla glödstift kan ju mycket väl vara sönder. Inget man märker då den startar snällt ändå i alla temperaturer utom kanske ren vargavinter på kanske -25 grader ute. Men den lär ju inte knacka efter den startat på grund av det felet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
12 februari 2020 · 7 268 Inlägg

jg tycker glödstift brukar komma smygande,, alltså bli mer å mer svårstartad,, så var det på min surdisel en scorpio, den vart mer å mer svårtstartad tills en dag då den ej ens startade med mv i -7 grader,, då tog vi hårtorken, blåste i insuget å den startade,, sen bytte jag glödstift wink

uhlin
12 februari 2020 · 2 831 Inlägg

granadadr skrev:
jg tycker glödstift brukar komma smygande,, alltså bli mer å mer svårstartad,, så var det på min surdisel en scorpio, den vart mer å mer svårtstartad tills en dag då den ej ens startade med mv i -7 grader,, då tog vi hårtorken, blåste i insuget å den startade,, sen bytte jag glödstift wink

Hur gammal var den bilen då?

Stor skillnad på dagens dieslar

granadadr
12 februari 2020 · 7 268 Inlägg

uhlin skrev:

granadadr skrev:
jg tycker glödstift brukar komma smygande,, alltså bli mer å mer svårstartad,, så var det på min surdisel en scorpio, den vart mer å mer svårtstartad tills en dag då den ej ens startade med mv i -7 grader,, då tog vi hårtorken, blåste i insuget å den startade,, sen bytte jag glödstift wink

Hur gammal var den bilen då?

Stor skillnad på dagens dieslar

joo sant  var ju så klart ej snabbglödning på den wink har ej ens det i min mongo

uhlin
12 februari 2020 · 2 831 Inlägg

granadadr skrev:

uhlin skrev:

granadadr skrev:
jg tycker glödstift brukar komma smygande,, alltså bli mer å mer svårstartad,, så var det på min surdisel en scorpio, den vart mer å mer svårtstartad tills en dag då den ej ens startade med mv i -7 grader,, då tog vi hårtorken, blåste i insuget å den startade,, sen bytte jag glödstift wink

Hur gammal var den bilen då?

Stor skillnad på dagens dieslar

joo sant  var ju så klart ej snabbglödning på den wink har ej ens det i min mongo

Gamla förkammardieslar behöver värme för att gå igång så är ett glödstift dåligt så märks det direkt.

Modernare dieslar ska starta utan glödning åtminstone tills några kallgrader om allt är som det ska. Fast visst glöder man ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang