Ombesiktning

Arvidisaksson7
4 februari 2020 · 9 Inlägg

Tjenare
Har en 945a jag tänk ha som vinterbil men fick ombess bland annat pga hastighetsmätaren som hade lagt av
Fixade aldrig det inom en månad men nu är det gjort och har bara gått några dagar extra så ska bara behöva göra en efterkontroll och inte en hel besiktning va?

För ena glaset till framlycktan har krossats men dom kan inte ge nerslag på det va? Dom ska väl bara kolla det jag fick ombesiktning på? Rätta mig om jag har fel!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Det blir en ren ombesiktning igen och du får en 2 på glaset.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr9409209
4 februari 2020 · 716 Inlägg

Ser dom uppenbara fel, så är det nog kört! Har själv råkat ut för det....Men är vi bara att byta lyktglaset...

Brådhis * Voff voff *
4 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Det går utmärkt för dom att sätta nya tvåor på uppenbara, nytillkomna brister vid en ombesiktning. Har själv råkat ut för det (blinkers fel färg i mitt fall). Iofs var det 18 år sedan, men jag misstänker att det är samma sak än idag...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (4 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
4 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Du har en månad på dig att fixa innan det blir körförbud, men 2 månader innan du måste göra en helt ny besiktning. Så fixa ett nytt lyktglas och åk in sedan.

uhlin
5 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Efterkontroll får man göra inom 2 månader från kontrollbesiktning.

Dom kan sätta ny efterkontroll om nåt annat fel tillkommit efter det om de upptäcker det.

Som skrivits tidigare, byt lykta/lyktglas och in och gör efterkontroll.

torsen
5 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Ivel skrev:

Mew skrev:
Du har en månad på dig att fixa innan det blir körförbud, men 2 månader innan du måste göra en helt ny besiktning. Så fixa ett nytt lyktglas och åk in sedan.

Egentligen får inte bilen brukas mer än nödvändigt för att reparera anmärkningarna efter besiktningen.
Det är alltså inte tillåtet att åka och köpa mjölk eller till arbetet med kvarvarande anmärkningar.

Heeeelt rätt som Ivel skriver.
Om man inte vill vara kriminell.
Skulle farbror blå ertappa dig att med att köra med 2:or får man ett föreläggande att omedelbart rätta till bristerna och besikta.
Vet inte hur det är nu, men för några år sedan betydde "omedelbart" 3 dagar, vilket jag råkade ut för med en VW med underkänt(men inte helt kasst) framhjulslager.

torsen
5 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Har man otur, eller råkar ut för en övernitisk besiktningsförrättare kan man få en ny 2:a när man är inne för att "släcka en 2:a".
Fick för några år sedan en 2:a på en Wrangler m anl a a en annan övernitiskt besiktningsförrättare satt en 2:a på att stänkskydd saknades bak, vilket var sant.
Vid återbesöket nöjde sig inte den övernitiske med att kolla stänkskydden, som hängde löst - men väl på plats med hjälp av ståltråd.
Han ville inte släppa bilen så han gjorde en provtur och gav en 2:a på "otillräcklig parkeringsbroms".
Kanske inverkade det att jag flinade ogenerat då han synade upphängningen av stänkskydden.
Men det var värt flinet han fick.
Även kollegorna tyckte han var jobbig mot dem själva och kunderna.

husseman
5 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, ombesiktar du inom 2 månader, så kontrolleras bara det du fått anmärkning på. - så har det varit de 30 år ja skruvat bil..o jag har inte märkt nån tendens att detta skulle ändrats. Håll dig till Besikta eller Bilprovningen så borde det inte vara några problem. Lycka till

torsen
6 februari 2020 · 7 198 Inlägg

2 månader var nytt för mig - tidigare var det 1 månad.
Men så undviker jag att få anmärkningar "som ska släckas".

caromania Forummoderator
6 februari 2020 · 9 296 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ombesiktar du inom 2 månader, så kontrolleras bara det du fått anmärkning på. - så har det varit de 30 år ja skruvat bil..o jag har inte märkt nån tendens att detta skulle ändrats. Håll dig till Besikta eller Bilprovningen så borde det inte vara några problem. Lycka till

Det är fel. Du kan få nedslag på nya brister. Har hänt mig för både 30år sedan och mer nyligen.

torsen skrev:
2 månader var nytt för mig - tidigare var det 1 månad.
Men så undviker jag att få anmärkningar "som ska släckas".

Har varit så ganska länge unge man. Säkert 10år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Snurriis
6 februari 2020 · 761 Inlägg

Äre inte en månad för att sen åka in igen på efterkontroll och om samma fel eller nytt uppkommer så får man en till månad på sig sedan är det vanlig besiktning som gäller?

caromania Forummoderator
6 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Snurriis skrev:
Äre inte en månad för att sen åka in igen på efterkontroll och om samma fel eller nytt uppkommer så får man en till månad på sig sedan är det vanlig besiktning som gäller?

Nej. Efter en månad får man körförbud. Skillnaden är hårfin eftersom fordonet den första månaden endast får brukas till och från verkstad/besiktning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slim
6 februari 2020 · 340 Inlägg

caromania skrev:

Snurriis skrev:
Äre inte en månad för att sen åka in igen på efterkontroll och om samma fel eller nytt uppkommer så får man en till månad på sig sedan är det vanlig besiktning som gäller?

Nej. Efter en månad får man körförbud. Skillnaden är hårfin eftersom fordonet den första månaden endast får brukas till och från verkstad/besiktning.

I teorin hårfin, men i praktiken lättare att snacka bort att bilen rullar mån1 än 2. Jag är övertygad att Polisen ser hårdare på körförbud...

caromania Forummoderator
6 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Slim skrev:

caromania skrev:

Snurriis skrev:
Äre inte en månad för att sen åka in igen på efterkontroll och om samma fel eller nytt uppkommer så får man en till månad på sig sedan är det vanlig besiktning som gäller?

Nej. Efter en månad får man körförbud. Skillnaden är hårfin eftersom fordonet den första månaden endast får brukas till och från verkstad/besiktning.

I teorin hårfin, men i praktiken lättare att snacka bort att bilen rullar mån1 än 2. Jag är övertygad att Polisen ser hårdare på körförbud...

Absolut. Det är ju inte utan orsak som ”alla” tror att de får köra bilen en månad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
7 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, rätt skönt att polisen inte jagar folk med en 2,a på brusten krängningshämmare skulle jag vilja säja. Varken månad 1 eller 2.  Paragrafryttare finns det nog av ändå.. / Skål

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang