BMW 530d xdrive F11 -17 drar något mycket (0.9l/milen)

chrizz Administratör
5 februari 2020 · 11 780 Inlägg

Jag har nyligen köpt en 530d tillverkad sept 2016 (2017 års modell, dvs sista som gjordes innan nya 5-serien kom), och jag tycker att den drar något mycket diesel. Jag kanske inbillar mig, men jag har haft en 330d xdrive tidigare som hade samma motor, och den drog betydligt mindre vill jag minnas (bortsett från att det var en mindre bil).

Jag kör kanske 60% landsväg, och 40% stad generellt dagligen till och från jobbet, inte mycket start och stop alls. Som det ser ut nu så är snittet totalt sen jag köpte bilen på 0.91 liter milen. Till och från jobbet får jag kämpa för att få den under litern faktiskt. Den går jättelätt över 1-1.5l/milen vid minsta gaspådrag.

Lite googlingar ger att många amerikaner har åtminstone 35-40 mpg i sina 530d i vanligt bruk (typ 0.67-0.59 liter milen). 30 mpg (0.78) och under så börjar folk rynka på näsan och anse att det är för hög förbrukning.

Men visst, är den så här så är den, jag kan leva med det, men jag vill mest vara säker på att bilen är som den ska.

Vad har ni för egna erfarenheter?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
amazinjoey
5 februari 2020 · 1 138 Inlägg

chrizz skrev:
Jag har nyligen köpt en 530d tillverkad sept 2016 (2017 års modell, dvs sista som gjordes innan nya 5-serien kom), och jag tycker att den drar något mycket diesel. Jag kanske inbillar mig, men jag har haft en 330d xdrive tidigare som hade samma motor, och den drog betydligt mindre vill jag minnas (bortsett från att det var en mindre bil).

Jag kör kanske 60% landsväg, och 40% stad generellt dagligen till och från jobbet, inte mycket start och stop alls. Som det ser ut nu så är snittet totalt sen jag köpte bilen på 0.91 liter milen. Till och från jobbet får jag kämpa för att få den under litern faktiskt. Den går jättelätt över 1-1.5l/milen vid minsta gaspådrag.

Lite googlingar ger att många amerikaner har åtminstone 35-40 mpg i sina 530d i vanligt bruk (typ 0.67-0.59 liter milen). 30 mpg (0.78) och under så börjar folk rynka på näsan och anse att det är för hög förbrukning.

Men visst, är den så här så är den, jag kan leva med det, men jag vill mest vara säker på att bilen är som den ska.

Vad har ni för egna erfarenheter?

Tung fot ? Känns rätt standard för 4 cyl 530D, speciellt om man är lite tung i foten

chrizz Administratör
5 februari 2020 · 11 780 Inlägg

mja, alltså, jag har ju reagerat i och med att jag försökt få ned förbrukningen och se hur lågt jag kan gå. Jag reagerade för att det var så himla mycket svårare än vad jag minns det med 330:in, och det var ju bara ett år sen jag körde 330d

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
amazinjoey
5 februari 2020 · 1 138 Inlägg

chrizz skrev:
mja, alltså, jag har ju reagerat i och med att jag försökt få ned förbrukningen och se hur lågt jag kan gå. Jag reagerade för att det var så himla mycket svårare än vad jag minns det med 330:in, och det var ju bara ett år sen jag körde 330d

Men tänk på att det är 300-500kg skillnad mellan bilarna. Räknar med att de va en F30 du hade. Mer massa att röra på

chrizz Administratör
5 februari 2020 · 11 780 Inlägg

amazinjoey skrev:

chrizz skrev:
mja, alltså, jag har ju reagerat i och med att jag försökt få ned förbrukningen och se hur lågt jag kan gå. Jag reagerade för att det var så himla mycket svårare än vad jag minns det med 330:in, och det var ju bara ett år sen jag körde 330d

Men tänk på att det är 300-500kg skillnad mellan bilarna. Räknar med att de va en F30 du hade. Mer massa att röra på

Absolut, jag räknar med det, men samtidigt läser jag ju vad andra får för förbrukning, och inser att jag ändå ligger högt.

Jag borde ju kunna pressa ned under 0.8 iaf om jag snålkör, men det går i princip inte smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2020 · 17 376 Inlägg

Dieselvärmare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chrizz Administratör
5 februari 2020 · 11 780 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Dieselvärmare?

Mjo

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Snurriis
5 februari 2020 · 761 Inlägg

Äre inte så att dieselvärmaren startar automatiskt vid en viss temp och inget du behöver styra samt att det startar automatiskt vid varje start?

Har så på min VW firmabil å tänker att BMW kanske har samma funktion?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2020 · 17 376 Inlägg

Snurriis skrev:
Äre inte så att dieselvärmaren startar automatiskt vid en viss temp och inget du behöver styra samt att det startar automatiskt vid varje start?

Har så på min VW firmabil å tänker att BMW kanske har samma funktion?

Den är mycket effektiv om den fungerar optimalt. Tänker då på en som som ger 5kW. Att värma upp maskin och kupé tar sällan mer än 15 minuter innan den ska lugna ner sig men givetvis gurglar den i sig en hel del diesel. I synnerhet om den inte fungerar som den ska. Eller korta körningar. Bara en tanke...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Snurriis
5 februari 2020 · 761 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Snurriis skrev:
Äre inte så att dieselvärmaren startar automatiskt vid en viss temp och inget du behöver styra samt att det startar automatiskt vid varje start?

Har så på min VW firmabil å tänker att BMW kanske har samma funktion?

Den är mycket effektiv om den fungerar optimalt. Tänker då på en som som ger 5kW. Att värma upp maskin och kupé tar sällan mer än 15 minuter innan den ska lugna ner sig men givetvis gurglar den i sig en hel del diesel. I synnerhet om den inte fungerar som den ska. Eller korta körningar. Bara en tanke...

Min värmare har tidrelä på 30min och går upp i varv samt går ned när en viss temp i kupén har uppnått och när den slår av så känner man en riklig diesel lukt men det beror nog på att den skulle behöver en liten översyn.

panda666
5 februari 2020 · 4 228 Inlägg

chrizz skrev:
Jag har nyligen köpt en 530d tillverkad sept 2016 (2017 års modell, dvs sista som gjordes innan nya 5-serien kom), och jag tycker att den drar något mycket diesel. Jag kanske inbillar mig, men jag har haft en 330d xdrive tidigare som hade samma motor, och den drog betydligt mindre vill jag minnas (bortsett från att det var en mindre bil).

Jag kör kanske 60% landsväg, och 40% stad generellt dagligen till och från jobbet, inte mycket start och stop alls. Som det ser ut nu så är snittet totalt sen jag köpte bilen på 0.91 liter milen. Till och från jobbet får jag kämpa för att få den under litern faktiskt. Den går jättelätt över 1-1.5l/milen vid minsta gaspådrag.

Lite googlingar ger att många amerikaner har åtminstone 35-40 mpg i sina 530d i vanligt bruk (typ 0.67-0.59 liter milen). 30 mpg (0.78) och under så börjar folk rynka på näsan och anse att det är för hög förbrukning.

Men visst, är den så här så är den, jag kan leva med det, men jag vill mest vara säker på att bilen är som den ska.

Vad har ni för egna erfarenheter?

tror nog det sitter en 6a under huven på din bil. Samma motorkod som 535d om ja minns rätt. 4wd drar mer också säkert plus nu är det vinter och du kanske har feta däck, dubb? servad som den ska? felkoder? kanske anligning på nån hjul? du kör också 60/40 motorväg och stad, skulle säga att stadskörningen förstör jävlit mycket av förbrukningen. sist också f11 är mycket större än 3 serien f31 eller vad den heter. lyckades få ner min f10  520d vid 80km/h körning ner till 0.39 eller nått en varm sommar. Hoppas mitt svar hjälpte nånting:)

chrizz Administratör
5 februari 2020 · 11 780 Inlägg

Tack för alla svar.

Dieselvärmaren tror jag inte drar igång automatiskt, så det är inte problemet. Det kan ju dock bidra till totalekonomin och en missvisande medelförbrukning i färddatorn. Jag vet inte om det värmaren förbrukar räknas med i färddatorn när bilen inte är igång. Tveksamt.

Men jag testade en sak idag, som jag nog borde testat innan jag skrev något. Jag körde på landsväg, och nollade trippmätaren under färd. Sen körde jag runt en mil, ca 80-90 km/h. Det gav mig en förbrukning på strax över 0.6. Det känns ju bra?

Min förra bil var en stor Audi Q7 med 3.0 TDI på 272hk. Den ska ju rimligen dra en del, det är ju en stor bil liksom. Jag upplevde att medelförbrukningen (sen start just den trippen) var lättare att påverka genom att snålköra bitvis. Man märkte snabbt att den gick ned om man rullade en bit. Det var ganska enkelt att komma ned till en låg förbrukning mellan jobb och hem.

Frågan är om den stämde, för jag kom sällan mer än 85-90 mil på en tank (85 liter tank). Min snittförbrukning enligt färddatorn brukade ligga på kring 0.8 med Q7:an om jag inte minns helt fel, och vid fulltank så visade räckvidden alltid runt 120 mil (det räckte aldrig så långt), och räckvidden baseras ju på hur man kör (medelförbrukningen under en viss tid historiskt). Med andra ord, glädjesiffror hos Audi, lite mer realistiskt hos BMW? Det känns som det (Goffen kommer flippa ur nu! smile

Jag får återkomma när jag har mätt hur långt jag kommer på en hel tank så jag kan räkna ut den riktiga förbrukningen tror jag smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
5 februari 2020 · 11 780 Inlägg

Jag glömde nämna, jag kollade däcktrycket också, för bilen varnade faktiskt för lågt tryck bak när jag skulle iväg och testa. Hade 1.9 på ena däcket bak (2.4 på andra). Ska vara 2.2 fram och 2.5 bak i uppsättningen jag har nu. Dubbfria vinterdäck (ska bytas till dubbat, jag vägrar dubbfritt, men de följde med bilen smile

Vad jag jobbar med? Hemligt hemligt... wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
5 februari 2020 · 11 780 Inlägg

Vettefasen om värmaren drar igång på eget bevåg faktiskt. Det finns inget sånt i menyerna, bara timer, av och på (och via fjärr). Jag hittar ingenting om att den ska tillåtas hjälpa till vid behov under körning. Sånna inställningar fanns i Q7:an dock.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Slim
5 februari 2020 · 340 Inlägg

Termostaterna brukar väl kunna strula på N57? Det kan vara en tänkbar orsak. Mät motortempen via obd, så bör du kunna utesluta det...

Min 330da e91 med N57 drar i nuläget 0.67, så visst drar din lite mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang