Motorn varvar upp vid växling eller nedtryckning av kopplingspedal

RichiB
5 februari 2020 · 1 866 Inlägg

Har nyligen köpt en Kia Picanto 2014.

Det är så att när jag accelererar och ska växla upp kan motorn ibland
varva upp innan den sjunker igen.
Det händer alltså när man tryckt ner kopplingen.
Ungefär som om man kopplar och släpper gasen för sent.
Är detta verkligen normalt? Har aldrig varit med om detta faktiskt o då har jag säkert ägt ett 40-tal bilar under mitt liv, både nya och äldre  ;-)

mb_pucken
5 februari 2020 · 5 087 Inlägg

Vet att en del japanare har haft funktionen att den håller kvar på gasen när man trycker ner kopplingen och växlar. Varför vet jag ej, kanske för att göra körningen mindre ryckig eller något.
Vet inte om det ska vara så på din bil dock.

Senast redigerat av mb_pucken (5 februari 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
RichiB
5 februari 2020 · 1 866 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vet att en del japanare har haft funktionen att den håller kvar på gasen när man trycker ner kopplingen och växlar. Varför vet jag ej, kanske för att göra körningen mindre ryckig eller något.
Vet inte om det ska vara så på din bil dock.

Okej känns dock inte alls som en kul funktion ... Mest pinsam o jobbig kan jag tycka .

Xebers76
5 februari 2020 · 2 264 Inlägg

"Rev hang" förbättrar bensinförbrukningen då insugstrycket inte förändras lika mycket vilket annars hade behövt kompenserat med extra bensin.

Antar din bil är en bensinare? Detta ska i regel inte störa körningen. Kan du på något sätt filma varvmätaren när du kör? Så kan man se lite hur mycket det är.

RichiB
6 februari 2020 · 1 866 Inlägg

Xebers76 skrev:
"Rev hang" förbättrar bensinförbrukningen då insugstrycket inte förändras lika mycket vilket annars hade behövt kompenserat med extra bensin.

Antar din bil är en bensinare? Detta ska i regel inte störa körningen. Kan du på något sätt filma varvmätaren när du kör? Så kan man se lite hur mycket det är.

Kan jag nog göra men låter helt sjukt att om jag kör till exempel i 3an , släpper gasen o sedan trycker ner kopplingen så är varvtalet det samma eller öka lite .

torsen
6 februari 2020 · 7 230 Inlägg

Xebers76 skrev:
"Rev hang" förbättrar bensinförbrukningen då insugstrycket inte förändras lika mycket vilket annars hade behövt kompenserat med extra bensin.

Antar din bil är en bensinare? Detta ska i regel inte störa körningen. Kan du på något sätt filma varvmätaren när du kör? Så kan man se lite hur mycket det är.

När jag läser detta drar jag mig till minnes att min bensindrivna Suzuki VVT har lite svagt av denna tendens, d v s att varvtalet på motorn inte sjunker tillräckligt snabbt i relation till gaspedalsuppsläppet vid t ex växling.
Då har jag fått en plausibel förklaring på ett problem/mysterium som jag inte upplevt som besvärande.
Tack Xebers76.
Man lär så länge man lever.
Men begreppet/fenomenet "Rev hang" hade jag inte hört talas om tidigare.

RichiB
6 februari 2020 · 1 866 Inlägg

Något som även är konstigt är att jag hade en likadan bil för ett litet tag sedan fast år 2012 istället för 2014 och den hade inte detta problem. Hur kan det vara så?

Xebers76
6 februari 2020 · 2 264 Inlägg

Vakuumläckage kan överdriva effekten, så kolla det!

Xebers76
6 februari 2020 · 2 264 Inlägg

Detta gäller bensinmotorer, inte diesel, så ni vet tongue

torsen
6 februari 2020 · 7 230 Inlägg

Xebers76 skrev:
Vakuumläckage kan överdriva effekten, så kolla det!

Vacuum läckage mellan vilka komponenter?
Insugsrör och ????

Snurriis
6 februari 2020 · 761 Inlägg

torsen skrev:

Xebers76 skrev:
Vakuumläckage kan överdriva effekten, så kolla det!

Vacuum läckage mellan vilka komponenter?
Insugsrör och ????

Ett generellt vakumlekage kan ge alla möjliga symtom på en bil...

På min Saab t.ex så får jag CE lampa pga vakumlekage säg på t.ex slangen till avlastningsventilen.

Hade ett liknande fel när en slang var perforerad till btr:en.

Senast redigerat av Snurriis (6 februari 2020)

Xebers76
6 februari 2020 · 2 264 Inlägg

Bromsservo. Bränsletrycksregulator. Packningar. Är möjliga källor till läckage

Om motorn varvar upp onormalt mycket vid varmstart för att sedan gå ner igen så har man läckage någonstans

Senast redigerat av Xebers76 (6 februari 2020)

RichiB
6 februari 2020 · 1 866 Inlägg

Motorn varvar inte upp ovanligt mycket vid kallstart . En av de stora slangarna till luftburken var ej ordentligt på så där drog den in rejält med tjuvluft tror jag . Dock ingen större skillnad kan jag tycka. Börjar tro att det ska vara såhär och att det är jag som är känslig bara . Dessa picantos kanske har ett speciellt ljud och uppför sig annorlunda med varvtalen . Vid närmare titt och fler provkörningar så ser jag att varvtalet ej går upp när jag växlar utan att det stannar kvar en sekund o sedan går det ner sakta . Önskar jag kände någon med en likadan bil så man kunde jämföra .

Xebers76
6 februari 2020 · 2 264 Inlägg

RichiB skrev:
Motorn varvar inte upp ovanligt mycket vid kallstart . En av de stora slangarna till luftburken var ej ordentligt på så där drog den in rejält med tjuvluft tror jag . Dock ingen större skillnad kan jag tycka. Börjar tro att det ska vara såhär och att det är jag som är känslig bara . Dessa picantos kanske har ett speciellt ljud och uppför sig annorlunda med varvtalen . Vid närmare titt och fler provkörningar så ser jag att varvtalet ej går upp när jag växlar utan att det stannar kvar en sekund o sedan går det ner sakta . Önskar jag kände någon med en likadan bil så man kunde jämföra .

Det låter som att din bil fungerar precis som den ska tongue

RichiB
6 februari 2020 · 1 866 Inlägg

Xebers76 skrev:

RichiB skrev:
Motorn varvar inte upp ovanligt mycket vid kallstart . En av de stora slangarna till luftburken var ej ordentligt på så där drog den in rejält med tjuvluft tror jag . Dock ingen större skillnad kan jag tycka. Börjar tro att det ska vara såhär och att det är jag som är känslig bara . Dessa picantos kanske har ett speciellt ljud och uppför sig annorlunda med varvtalen . Vid närmare titt och fler provkörningar så ser jag att varvtalet ej går upp när jag växlar utan att det stannar kvar en sekund o sedan går det ner sakta . Önskar jag kände någon med en likadan bil så man kunde jämföra .

Det låter som att din bil fungerar precis som den ska tongue

Tror du det ? Känns dock konstigt 😢 ska till en verkstad imorgon o låta dem lyssna på den faktiskt . Har pratat med mekanikern redan o han påstår det absolut inte skall vara såhär .

Xebers76
6 februari 2020 · 2 264 Inlägg

RichiB skrev:

Xebers76 skrev:

RichiB skrev:
Motorn varvar inte upp ovanligt mycket vid kallstart . En av de stora slangarna till luftburken var ej ordentligt på så där drog den in rejält med tjuvluft tror jag . Dock ingen större skillnad kan jag tycka. Börjar tro att det ska vara såhär och att det är jag som är känslig bara . Dessa picantos kanske har ett speciellt ljud och uppför sig annorlunda med varvtalen . Vid närmare titt och fler provkörningar så ser jag att varvtalet ej går upp när jag växlar utan att det stannar kvar en sekund o sedan går det ner sakta . Önskar jag kände någon med en likadan bil så man kunde jämföra .

Det låter som att din bil fungerar precis som den ska tongue

Tror du det ? Känns dock konstigt 😢 ska till en verkstad imorgon o låta dem lyssna på den faktiskt . Har pratat med mekanikern redan o han påstår det absolut inte skall vara såhär .

Ja det är ju så att jag kan bara bedöma detta efter vad du skriver. Hade jag kört bilen själv hade jag kanske gett ett annat svar. Ja kan en mekaniker köra bilen så får du ju rätt svar! Uppdatera gärna hur det går!

Senast redigerat av Xebers76 (6 februari 2020)

RichiB
8 februari 2020 · 1 866 Inlägg

Enligt mekanikern är allt som det skall . Möjligtvis lite sliten koppling och en inställning av kopplingspedalen som behövs . Varvtalen är som de ska , det har med Kias programvara o göra o inget man kan göra något åt tyvärr .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2020 · 17 452 Inlägg

Jag hävdar att en Picanto inte ska hänga på gasen. Har kört några stycken...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RichiB
9 februari 2020 · 1 866 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag hävdar att en Picanto inte ska hänga på gasen. Har kört några stycken...

Vad menar du är fel? Vad ska jag göra?

Skall tilläggas att om man växlar enligt bilens egna rekommendationer (finns en lampa som tänds när man skall växla) så hänger den inte kvar på varven.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang