Trimma bil lagligt

JoakimWessling
7 februari 2020 · 1 Inlägg

Hej!
Har funderat på drömmbilar man skulle vilja ha men så började jag tänka om dom ens är lagliga här i Sverige.

Då hade tänkt på en Dodge charger 1970

Men hur mycket får den egentligen ha i hästkrafter?
Asså eftersom att den är äldre än 75 så har den inga avgaskrav men jag blir så förvirrad med hur mycket effekt den får ha?
Då får ju byta motor men om du då sätter i en V8 med en super charge så den får 600+ hästar
Är det fortfarande lagligt?
För det står något om den inte får ge mer än 20% av vad företaget bestämmer. Men är det på motorn du sätter i eller originalet på bilen?

Marlboroman
7 februari 2020 · 8 229 Inlägg

Om inte tillverkaren angett en annan gräns så är det 20% effekt / 10% mer vridmoment än motorn som satt i från fabrik som tillåts.
Har tillverkaren angett en annan gräns så är det den som gäller oavsett vilken motor som satt i från fabrik.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Jag undrar vem som kan kolla det vid en besiktning..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
7 februari 2020 · 1 588 Inlägg

Blir nog vid en flygande besiktning av "trafikpoliser" som detta kommer utredas isåfall. Bilprovningen skiter i om du har 250 eller 450 hk i din Aero..så länge den uppfyller ljud och avgaskrav. Fast när det gäller jänkebilar så har ja ingen koll- antar att det syns att det sitter "fel" motor på plats där...

mvh/husse- Skål

Senast redigerat av husseman (7 februari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang