BMW E39 Touring Shoppinglucka

Janai
9 februari 2020 · 8 Inlägg

Hej!
Tänkte kika om någon här skulle kunna hjälpa mig. Gäller en e39 kombi lci 01a.

Bestämde mig helt plötsligt att testa om shoppingluckan ville öppna sig (vilket den ville) men problemet kom då att ifrån att fönstret satt fast hårt emot bakluckan innan jag provade öppna, så är det nu ett glapp på kanske 1-5mm, knappen funkar som den ska och allt annat elektroniskt sätt verkar också funka.

Har undersökt det jag skulle kunna tänka mig men kommer bara fram till att själva låshjulet(kolla bild 1) är den som vägrar sitta stumt vilket gör att den glappar, det finns två lås steg och det andra steget som ska göra att luckan är helt stängt är den som glappar och blir därför inte tätt.

Kan det vara så att det är problem med själva låskistan som då ska öppna luckan och som kanske också ska låsa/dra fast luckan ordentligt är sönder i själva dra åt funktionen som gör att den då glappar?   (kolla bild 2)

Det är inte nå fel med att luckan öppnar sig helt plötsligt eller att jag inte kan öppna med knappen så som nästan alla verkar ha bekymmer med, utan problemet är att det blir en glipa mellan ruta och bagagelucka vilket också visar att baklucka är öppen på instrumentpanelen och innerbelysningen vägrar sluta spela disco pga den tror jag öppnar dörrar osv

Även fast jag fick den att ”stänga” ordentligt en gång så öppnades den sig igen vid ett gupp och sen kom glipan tillbaka på 1-5mm

Någon annan som haft samma strul? Uppskattar all hjälp!

Janai
9 februari 2020 · 8 Inlägg

Jobbet är fixat! Kommer det någon med samma problem så kan jag ta det i Pm

uhlin
9 februari 2020 · 2 834 Inlägg

Varför inte skriva problemlösningen här?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang