Vindruta byte

AdamGH
9 februari 2020 · 5 Inlägg

Hej!
Jag har en Citroen Berlingo med en spricka i vindrutan som besiktningen inte godkänner. Var dock på skroten här om dagen och köpte en ny. Eftersom jag endast har trafikförsäkring kostar de 8000kr om jag skulle lämna in den hos ex. carglass trots att jag har med en egen ruta. Någon som har tips på bilmekaniker som kan byta den för runt 2000 i Stockholmsområdet? Bilens värde är för i övrigt väldigt lågt och vill därför inte lägga särskilt mycket pengar på den.

Tacksam för svar
Adam F

Greenhorn
9 februari 2020 · 399 Inlägg

Det billigaste du kan göra är med en kompis, typ som denna video
https://www.youtube.com/watch?v=PTZxhe-2E7A
Finns säker nått sorts bilruta lim du kan köpa nånstans... som Mekonomen eller biltema
lägg sedan typ massa plastkassar med sand försiktigt mot framrutan så det blir tryck mot rutan efter ni har limmat fast den.

Se bara till att du även täcker med plast eller nått inuti bilen... om det nu skulle flyga iväg lite glassplitter iväg... och se till att det är ordentligt rengjort efter ni har tagit bort längs med kanterna efter rutan.

Senast redigerat av Greenhorn (9 februari 2020)

granadadr
9 februari 2020 · 7 269 Inlägg

jag limmade en sidoruta bak själv en gång gick utan problem,, sågade ur den själv ur en skrotbil jag hade,  har för mig limmet kostade ca 300-400 kr till den,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2020 · 13 674 Inlägg

granadadr skrev:
jag limmade en sidoruta bak själv en gång gick utan problem,, sågade ur den själv ur en skrotbil jag hade,  har för mig limmet kostade ca 300-400 kr till den,,

bytt vindrutor och det är inga problem heller.. 

man byter den själv ser till att ha halv och nästa gång den pajar så får man den proffslagad smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AdamGH
11 februari 2020 · 5 Inlägg

Tack för svar!
Det lutar nog åt att jag byter den själv nu!
Mvh Adam F

Greenhorn
11 februari 2020 · 399 Inlägg

Kul! Hör av dig och släng upp lite bilder på hur det gick.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Jag kollade lite på bilrutor och såg att dom nya kostade mellan 1200-1500..
Och nu förstår jag att ego blivit blåst på 4000:-  när jag fick bytt  ruta på en ford anno 1995.. sad
Hade man känt till detta så hade man såklart bytt själv..
Hur svårt kan det vara egentligen ..

Senast redigerat av axxet (11 februari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang