Var till Norrköping och köpte 2st ML55 AMG 4-kolvs bromsok då jag har för mig att jag sett på turbobricks forum att dessa ok ska passa med mindre modifikationer på Volvo. Det verkar stämma. Ser ut att behöva borra upp hålen på spindeln bara så jag får i M14 skruvar istället. Ska bara försöka lista ut vilken bromsskiva som kan passa. Det är standard 287mm skiva på bilden
Kolvar och h-profil vevstakar är på plats. Även monterat dit oljestickan. Många bäckar små. Letar fortfarande efter nå ställe i Västerås som pulverlackar för bra pris. Då jag har massor som måste blästras och pulverlackas.
Lagom tills jag gick på semester fick jag tillbaka framvagn och motordetaljer från pulverlack. Så idag har jag varit garaget och börjat skruva ihop lite
Ipd-krängare samt nya bussningar ska monteras också.
Står lite still här just nu då jag inte vet vad jag ska köra för koppling till bilen. Om man ska kosta på sig nytt svänghjul och hela skiten för att gardera sig eller om jag ska använda mitt pottsvänghjul och köra fjädrad 6-puck sinter med 763 platta och hoppas jag klarar mig på det. Eller om man ska lämna iväg pottsvänghjulet på uppsvarvning till 240mm koppling men då är man nästan uppe i samma pengar som ett helt kopplingskit kostar med nytt svänghjul.
Jeebz skrev: Står lite still här just nu då jag inte vet vad jag ska köra för koppling till bilen. Om man ska kosta på sig nytt svänghjul och hela skiten för att gardera sig eller om jag ska använda mitt pottsvänghjul och köra fjädrad 6-puck sinter med 763 platta och hoppas jag klarar mig på det. Eller om man ska lämna iväg pottsvänghjulet på uppsvarvning till 240mm koppling men då är man nästan uppe i samma pengar som ett helt kopplingskit kostar med nytt svänghjul.
hade nog valt ett nytt svänghjul, en 765 tryckplatta och en organisk lamell så det blir lätt kört och klarar många nm
Trodde jag hade alla delar för att börja skruva ihop framvagnen i helgen men visa sig att jag saknar 4st brickor till bussningarna i länkarmen. Så det enda jag fick gjort var att montera catch can:en. Köpte sånt där verktyg på Biltema så man kan borra hål och pressa i en hylsa med gängor i. Sjukt smidigt.
Jeebz skrev: Står lite still här just nu då jag inte vet vad jag ska köra för koppling till bilen. Om man ska kosta på sig nytt svänghjul och hela skiten för att gardera sig eller om jag ska använda mitt pottsvänghjul och köra fjädrad 6-puck sinter med 763 platta och hoppas jag klarar mig på det. Eller om man ska lämna iväg pottsvänghjulet på uppsvarvning till 240mm koppling men då är man nästan uppe i samma pengar som ett helt kopplingskit kostar med nytt svänghjul.
hade nog valt ett nytt svänghjul, en 765 tryckplatta och en organisk lamell så det blir lätt kört och klarar många nm
Jepp blev tömma kontot och beställa svänghjul,tryckplatta och organisk lamell från speeding.nu
Jeebz skrev: Står lite still här just nu då jag inte vet vad jag ska köra för koppling till bilen. Om man ska kosta på sig nytt svänghjul och hela skiten för att gardera sig eller om jag ska använda mitt pottsvänghjul och köra fjädrad 6-puck sinter med 763 platta och hoppas jag klarar mig på det. Eller om man ska lämna iväg pottsvänghjulet på uppsvarvning till 240mm koppling men då är man nästan uppe i samma pengar som ett helt kopplingskit kostar med nytt svänghjul.
hade nog valt ett nytt svänghjul, en 765 tryckplatta och en organisk lamell så det blir lätt kört och klarar många nm
Jepp blev tömma kontot och beställa svänghjul,tryckplatta och organisk lamell från speeding.nu
De finns ju fler ställen som säljer vet inte vad dom tar speeding
Speedings grejer är från bakaxeldelar. Då det är Tenaci prylar. Men Speeding hade 15% rea i helgen så passade på då. Var inne på att köpa från DanneJ ett tag men ville inte chansa och svarva om ett pottsvänghjul.
Händer inte så mkt här just nu men står inte helt still men har inte uppdaterat så mycket. Väntar fortfarande på svänghjul ifrån speeding. Får se när det dyker upp men verkar vara rätt lång leveranstid just nu.
Köpt en flexfuel sensors som jag ska koppla in i sprutet. Mest bara för att det går
Har köpt nya Honeywell 0-5 volt givare istället för dom jag köpte ifrån Kina samt att jag köpt en mekanisk bränsletrycksmätare så jag kan kolla bränsletryck både mekaniskt och digitalt.
Tenaci organisk lamell med Sachs 765 platta
En kille i England skulle också köra med Mercedes ok men han är duktig på cad/cnc så han gjorde vettiga adaptrar. Så han fixade adaptrar till mig med Så nu blir det Mercedes 4-kolvs ok med v70r 330mm skivor. ,
Målet är att bilen ska rulla till nästa vår men både pengar och tid flyger iväg just nu. Behöver fixa vettiga fjädrar/dämpare alternativt coilovers för att få bra finnish på bilen hjulupphängning. Så får se hur jag ska göra med den biten. Tråkigt att skruva ihop allt när allt annat börjar se bra ut och sen sitter det sunkiga fjädrar och dämpare på bilen. Hade gärna velat pulverlacka fjäderbenen också.
Fick hem skivor för någon dag sen så jag kunde provmontera med fälg.
Tyvärr tar oket i ekern på fälgen så det ser ut som att jag lär behöva massa spacer. Krävs nog minst en 25mm spacer för att få ut fälgen så långt att det inte tar i oket. Så får se om fälgen hamnar utanför skärmen då och då skiter sig allt. För jag vill inte åka massa camber fram så det ser ut som driftingbil eller ha fälgen utanför skärmen. Nu tycker jag polarisfälgarna sitter väldigt långt in original i hjulhusen så spacer hade inte gjort något men vet inte om 25mm kommer bli för mkt. Men det kan jag inte testa förens jag fått ihop båda sidorna och bilen står på backen igen.
Fick tag på ett planat 940-grenrör utan sprickor så nu kunde jag provmontera turbon på grenrör iaf och vrida avgashus och kompressorhus rätt. 13c på original grenrör som jämförelse
Fortsatt krångla med frambromsarna. Fick låna en 25mm spacer men inte ens med den så gick fälgen fri från oket. Så tog en 5mm biltema spacers också. Så behöver 30mm spacer för att få ut polaris fälgen tillräckligt långt från oket så det inte tar i. Så hjulet kommer väldigt långt ut. Så kanske blir så illa att jag får bygga tillbaka till original bromsar och sälja detta. För Polarisfälgar ska jag ha.
Tröttna på att motorn stod i vägen i stativet i garaget. Så jag rev ner växellådan och hängde tillbaka den i bilen igen. Så känns det som att det inte kommer stå still lika länge i garaget för jag saknar prylar. Så då kan jag börja skruva ihop saker i motorrummet iaf.
Monterat flexfuel-sensor och dragit soppareturslang från regulatorn genom sensorn och sen tillbaka till original returrör till tanken. Givaren sitter fast med ett fäste mot balken.
Provmonterat nya svänghjulet för att kolla så TDC på motorn stämmer överens mot remhjulet.