Trasigt varvtal

Iagoo
11 februari 2020 · 2 Inlägg

Hej allihopa. Har en nissan almera 98 automat.
Varvtalet har börjat spöka, hoppar mellan 7 tusen till 1 tusen och allt däremellan. Vad kan detta bero på? Hände efter att jag åkte o handla på Ica, när jag kom ut och starta bilen började varvtalet få spasmer. Motorn fungerar och låter i övrigt bra, aldrig haft problem med bilen innan.

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Iagoo skrev:
Hej allihopa. Har en nissan almera 98 automat.
Varvtalet har börjat spöka, hoppar mellan 7 tusen till 1 tusen och allt däremellan. Vad kan detta bero på? Hände efter att jag åkte o handla på Ica, när jag kom ut och starta bilen började varvtalet få spasmer. Motorn fungerar och låter i övrigt bra, aldrig haft problem med bilen innan.

Menar du att varvräknaren hoppar hit och dit eller att själva varvtalet ökar utan att du rör gasen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
11 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Pendlande tomgång? Låter som skit i spjällhuset eller kallstartsventil. Googla hunting idle och kolla några youtube-klipp om det är det du menar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
uhlin
11 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Skulle med tro på spjällhuset som spökar när varvtalet pendlar så mycket. Hmmm... 7000 varv, då kom du hem snabbt. Hahaha.

Xebers76
11 februari 2020 · 2 250 Inlägg

Ja TS har inte fått till det inlägget bra alls tongue

Men gissningsvis handlar detta om själva visaren i mätarhuset. Skulle tro något i mekaniken/elektroniken som själva visaren sitter i har fått dålig kontakt, lödning som halvt sagt upp sig.

Iagoo
12 februari 2020 · 2 Inlägg

Ber om ursäkt, tog nyligen körkortet! Ja, det det känns som ett elektroniskt fel, för motorn går fint. Visaren funkar ibland men sen jävlar ligger den på 7000 igen. Ska lämna in den imorgon och förhoppningsvis kostar det inte skjortan (vad skulle ni gissa på?) om det är ett enkelt elektroniskt fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang