Bromsok byte

MarkusL_
12 februari 2020 · 8 Inlägg

Hej.

Har en Audi s4 2010. Har tänkt mig att byta ut mina original frambroms ok på bilen till ett par större. Har kollat lite på Audi rs4 8-kolvs ok men då är frågan ifall någon här vet ifall dom går bult on eller ifall de är stora skillnad på infästningen.

Mvh Markus

torsen
13 februari 2020 · 7 198 Inlägg

MarkusL_ skrev:
Hej.

Har en Audi s4 2010. Har tänkt mig att byta ut mina original frambroms ok på bilen till ett par större. Har kollat lite på Audi rs4 8-kolvs ok men då är frågan ifall någon här vet ifall dom går bult on eller ifall de är stora skillnad på infästningen.

Mvh Markus

Varför uppgradera en så liten och gammal bil?

MarkusL_
13 februari 2020 · 8 Inlägg

torsen skrev:

MarkusL_ skrev:
Hej.

Har en Audi s4 2010. Har tänkt mig att byta ut mina original frambroms ok på bilen till ett par större. Har kollat lite på Audi rs4 8-kolvs ok men då är frågan ifall någon här vet ifall dom går bult on eller ifall de är stora skillnad på infästningen.

Mvh Markus

Varför uppgradera en så liten och gammal bil?

Kommande planer är att trimma den rätt duktigt, bygga bättre väghållning för att kunna köra på bana och även större bromsar för att fylla ut fälgarna på den.

clabbe14
13 februari 2020 · 76 Inlägg

MarkusL_ skrev:
Hej.

Har en Audi s4 2010. Har tänkt mig att byta ut mina original frambroms ok på bilen till ett par större. Har kollat lite på Audi rs4 8-kolvs ok men då är frågan ifall någon här vet ifall dom går bult on eller ifall de är stora skillnad på infästningen.

Mvh Markus

Utan att ha provat en sådan operation så skulle åtminstone jag säga att det inte är bolt on, finns säkert någon/några här som kan detta bättre.
I och med att du måste på med "rätt" skivor så förändras ju förutsättningarna för infästning av oken.
Ingen större hjälp i sammanhanget, men lycka till med byggandet!
/Hälsningar Claes

Xebers76
13 februari 2020 · 2 250 Inlägg

torsen skrev:

MarkusL_ skrev:
Hej.

Har en Audi s4 2010. Har tänkt mig att byta ut mina original frambroms ok på bilen till ett par större. Har kollat lite på Audi rs4 8-kolvs ok men då är frågan ifall någon här vet ifall dom går bult on eller ifall de är stora skillnad på infästningen.

Mvh Markus

Varför uppgradera en så liten och gammal bil?

Måste en bil vara stor och ny för att det ska vara "lönt" att uppgradera?? Vad menar du med detta?

torsen
13 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Xebers76 skrev:

torsen skrev:

MarkusL_ skrev:
Hej.

Har en Audi s4 2010. Har tänkt mig att byta ut mina original frambroms ok på bilen till ett par större. Har kollat lite på Audi rs4 8-kolvs ok men då är frågan ifall någon här vet ifall dom går bult on eller ifall de är stora skillnad på infästningen.

Mvh Markus

Varför uppgradera en så liten och gammal bil?

Måste en bil vara stor och ny för att det ska vara "lönt" att uppgradera?? Vad menar du med detta?

Kan ju dra med sig byte styrspindlar m m som kan bli mycket kostsamt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Måste en bil vara stor och ny för att det ska vara "lönt" att uppgradera?? Vad menar du med detta?

Inte så konstigt..
Han visste ju inte om bankörningen förrän senare.. smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
bokrygg
7 april 2020 · 22 Inlägg

MarkusL_ skrev:
Hej.

Har en Audi s4 2010. Har tänkt mig att byta ut mina original frambroms ok på bilen till ett par större. Har kollat lite på Audi rs4 8-kolvs ok men då är frågan ifall någon här vet ifall dom går bult on eller ifall de är stora skillnad på infästningen.

Mvh Markus

Montera bättre belägg istället om du vill ha effektivare bromsar. Belögg finns oftast i olika utföranden och ett par racing belägg är betydligt mer effektiva än standard.

Vet att det finns en firma i UK som tillverkar lite olika typer för bana och racing. En del så effektiva så att de inte är godkända för vanlig gatkörning..Ganska taskigt för bakomvarande om du har 25meter kortare bromssträcka äb den som ligger bakim eller hur ? Men det finns olika typer att välja mellan..Till AUDI är jag övertygad om att det finns. Jag skickade in bromsbackar till en gammal amazon för många år sedan och trumbromsarna blev som nya nästan som skivor mad servo..Blev väldigt nöjd.

Kombinerar du det med bra ventillerade skivor så får du bra bromsar utan att det kostar skjortan
Ev kan det finnas plats att gå upp någon cm i skivdiameter..En cm ger mer gods och bättre kylning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang