Mercedes 124w 300d

12Melvin12
13 februari 2020 · 23 Inlägg

Tjenare, är ny här på forumet så hoppas jag har lyckats göra rätt.

Mitt problem är med min Mercedes 124w 300d (603). Start motorn går inte igång. Först trodde vi att batteriet var slut så vi byte men ändå så får det inte igång. Vad kan problemet?

Tack på för hand!
Mvh Melvin

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Knacka lite lätt på den och försök starta sen..
Går den igång då, så är väl kolen slut..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
13 februari 2020 · 5 813 Inlägg

Tag en multimeter och mät på den lilla anslutningen på solenoiden medan någon vrider på nyckeln. Kommer det någon spänning fram?

torsen
13 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Tag en multimeter och mät på den lilla anslutningen på solenoiden medan någon vrider på nyckeln. Kommer det någon spänning fram?

Om det är spänning framtill den lilla kabeln på solenoiden på startmotorn.
Prova att, om det är flatstiftsanslutning, dra av och på kabelskon.
Alternativt, om kabeln är skruvad, lossa lite på muttern ock "jucka" på ringkabelskon.
Fortfarande dött - prova med en kabel direkt mellan "+" på batteriet och anslutningen på solenoiden.
Samt, som redan skrivits, bed någon knacka på startmotorn samtidigt som du har tändningsnyckeln vriden till startmotorläget.

12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Tag en multimeter och mät på den lilla anslutningen på solenoiden medan någon vrider på nyckeln. Kommer det någon spänning fram?

Om det är spänning framtill den lilla kabeln på solenoiden på startmotorn.
Prova att, om det är flatstiftsanslutning, dra av och på kabelskon.
Alternativt, om kabeln är skruvad, lossa lite på muttern ock "jucka" på ringkabelskon.
Fortfarande dött - prova med en kabel direkt mellan "+" på batteriet och anslutningen på solenoiden.
Samt, som redan skrivits, bed någon knacka på startmotorn samtidigt som du har tändningsnyckeln vriden till startmotorläget.

Tack så mycket. Det uppstod ännu en fel och det är att generation laddar inte batteriet, all el dör efter 30 minuters körning. Vi har även byt batteri och då uppstod detta fel.

Mew
14 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Kolla så alla kablar sitter där de ska, annars lär det vara generatorn eller kolen i den som behöver bytas. Men kolla kablaget först.

Senast redigerat av Mew (14 februari 2020)

12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

Mew skrev:
Kolla så alla kablar sitter där de ska, annars lär det vara generatorn eller kolen i den som behöver bytas. Men kolla kablaget först.

Tack, jo jag har märkt att batteriet laddar inte längre. Så startmotorn och generation hänger ihop?

mb_pucken
14 februari 2020 · 5 083 Inlägg

Råkade ut för en liknande grej med en w123 men om603. Då hade jordkabeln mellan motor och kaross gått av och massa konstiga fel uppkom :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
14 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Jag har kört en 124/E-klass upp till 37.500 mil.
Det här med att jordkabeln mellan motor och chassie fallerat har jag råkat ut för.
Det svåraste felet att finna var "goja" i eluttaget för släpvagn.
Saltet vintertid ledde till krypströmmar som bl a laddade ur batteriet.
Dyraste elfelet för mig var vindrutetorkarmotorerna.
Bytte 2 st á nästan 10.000:- inkl arbete.

12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

mb_pucken skrev:
Råkade ut för en liknande grej med en w123 men om603. Då hade jordkabeln mellan motor och kaross gått av och massa konstiga fel uppkom :-)

Okej tack. För den jordar mellan batteriet och typ genomslaget eller vad de kallas. 20cm avstånd ungefär. Sedan jordar generatorn mellan blocket och generation. Jag är väldigt ny på det här och är väldigt tacksam över din hjälp och om du kan fortsätts hjälpa mig smile

12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

Mew skrev:
Kolla så alla kablar sitter där de ska, annars lär det vara generatorn eller kolen i den som behöver bytas. Men kolla kablaget först.

Sedan laddar inte generation, är det att jordningen inte fungerar perfekt?

12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

torsen skrev:
Jag har kört en 124/E-klass upp till 37.500 mil.
Det här med att jordkabeln mellan motor och chassie fallerat har jag råkat ut för.
Det svåraste felet att finna var "goja" i eluttaget för släpvagn.
Saltet vintertid ledde till krypströmmar som bl a laddade ur batteriet.
Dyraste elfelet för mig var vindrutetorkarmotorerna.
Bytte 2 st á nästan 10.000:- inkl arbete.

Vart är jordkabeln mellan karros och motor? För generation laddar inte batteriet?

mb_pucken
14 februari 2020 · 5 083 Inlägg

Jorden brukar sitta i en skruv vid sprängkåpan på växellådan och sen till framvagnsbalken :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jorden brukar sitta i en skruv vid sprängkåpan på växellådan och sen till framvagnsbalken :-)

Okej. För det var så att jag bytte batteri och då var det väldigt svårt att starta den. Sedan så kollade jag kontakterna vid generatorn (2st) tog los och slipande lite. Sedan tog jag bort kontakten vid motor blocket som går i mellan generatorn och blocket. Sen har de innan jordat i en liten skruv som håller plasten på plats på generaton. Istället för att sätta den på en pol 1cm bort från skruven. Pga ingen rätt kontakt tror jag.

Tack för hjälpen

12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

torsen skrev:
Jag har kört en 124/E-klass upp till 37.500 mil.
Det här med att jordkabeln mellan motor och chassie fallerat har jag råkat ut för.
Det svåraste felet att finna var "goja" i eluttaget för släpvagn.
Saltet vintertid ledde till krypströmmar som bl a laddade ur batteriet.
Dyraste elfelet för mig var vindrutetorkarmotorerna.
Bytte 2 st á nästan 10.000:- inkl arbete.

Vart satt den kabeln?

12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Tag en multimeter och mät på den lilla anslutningen på solenoiden medan någon vrider på nyckeln. Kommer det någon spänning fram?

Om det är spänning framtill den lilla kabeln på solenoiden på startmotorn.
Prova att, om det är flatstiftsanslutning, dra av och på kabelskon.
Alternativt, om kabeln är skruvad, lossa lite på muttern ock "jucka" på ringkabelskon.
Fortfarande dött - prova med en kabel direkt mellan "+" på batteriet och anslutningen på solenoiden.
Samt, som redan skrivits, bed någon knacka på startmotorn samtidigt som du har tändningsnyckeln vriden till startmotorläget.

Sedan så laddar inte generatorn så batteriet blir helt dödt?

Utmarks-Loke
14 februari 2020 · 5 813 Inlägg

Om du sätter på tändningen, lyser laddningslampan då? Och om du startar bilen, slocknar lampan?

12Melvin12
14 februari 2020 · 23 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om du sätter på tändningen, lyser laddningslampan då? Och om du startar bilen, slocknar lampan?

Den lyser när jag start och under tiden motor går!

Utmarks-Loke
15 februari 2020 · 5 813 Inlägg

Om både jordledningen mellan generatorn och motorn samt motorn och karossen är bra, ryck lite i dom för att kolla, så måste det ju vara generatorn som är dålig då. På många gamla bilar kunde man köpa modulen med kol och laddningsregulator ganska billigt, den kan vara värd att prova byta. I värsta fall kan det också vara lindningarna i generatorn som är kass och då måste man byta generator.

12Melvin12
15 februari 2020 · 23 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om både jordledningen mellan generatorn och motorn samt motorn och karossen är bra, ryck lite i dom för att kolla, så måste det ju vara generatorn som är dålig då. På många gamla bilar kunde man köpa modulen med kol och laddningsregulator ganska billigt, den kan vara värd att prova byta. I värsta fall kan det också vara lindningarna i generatorn som är kass och då måste man byta generator.

Aa, för problemet uppstod efter jag låtsade på kablarna vid generatorn. Sen tog jag en stål borste. Men de blev små gnistor, men kanske inte skadar. För kollat säkringarna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang