Avslog besiktning

sollu
13 februari 2020 · 413 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-f43de267bd9b73f8c0b1fbe41df0b40a.jpg

Hej på er!
Idag fick avslog på besiktning! Nån som kan hjälpa mig hur ska jag laga dem?
Tack för hand

Senast redigerat av sollu (13 februari 2020)

spillolja
13 februari 2020 · 4 014 Inlägg

De 4 sista anmärkningarna på arbetsorden är troligen lambdasonden som flippat ur

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sollu
13 februari 2020 · 413 Inlägg

spillolja skrev:
De 4 sista anmärkningarna på arbetsorden är troligen lambdasonden som flippat ur

smile

Tack ska chansa byta den då andra fråga är vilka spindelled som är glapp svårt att fatta för mig kan du länka den tack?

Senast redigerat av sollu (13 februari 2020)

Utmarks-Loke
13 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Med lite tur är det lambdasonden. Nu går bilen riktigt fett så man får väl hoppas att katalysatorn inte är förstörd, det kan ske om man kör länge med ett sånt fel. Bilen måste ju ha dragit mycket bränsle också?

Spindelleden är bara att byta, lämpligen i samband med att man byter drivaxeldamask eller kanske hela drivknuten. Sedan bör man byta spindelleden med kass damask på andra sidan samtidigt, när man ändå måste göra framvagnsinställning.

Utmarks-Loke
13 februari 2020 · 5 809 Inlägg

sollu skrev:

spillolja skrev:
De 4 sista anmärkningarna på arbetsorden är troligen lambdasonden som flippat ur

smile

Tack ska chansa byta den då andra fråga är vilka spindelled som är glapp svårt att fatta för mig kan du länka den tack?

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

sollu
13 februari 2020 · 413 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

sollu skrev:

spillolja skrev:
De 4 sista anmärkningarna på arbetsorden är troligen lambdasonden som flippat ur

smile

Tack ska chansa byta den då andra fråga är vilka spindelled som är glapp svårt att fatta för mig kan du länka den tack?

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

Bilen är en Audi-96 1.8 bensin!

uhlin
13 februari 2020 · 2 831 Inlägg

sollu skrev:

Svarte_Orm skrev:

sollu skrev:

Tack ska chansa byta den då andra fråga är vilka spindelled som är glapp svårt att fatta för mig kan du länka den tack?

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

Bilen är en Audi-96 1.8 bensin!

80, 100, A4, A6?

zleepy Trucker
13 februari 2020 · 1 391 Inlägg

uhlin skrev:

sollu skrev:

Svarte_Orm skrev:

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

Bilen är en Audi-96 1.8 bensin!

80, 100, A4, A6?

AUDI A4 1,8 T

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
sollu
13 februari 2020 · 413 Inlägg

uhlin skrev:

sollu skrev:

Svarte_Orm skrev:

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

Bilen är en Audi-96 1.8 bensin!

80, 100, A4, A6?

Här är Registreringsnummer KMD703.

spillolja
13 februari 2020 · 4 014 Inlägg

Skattebefriad om knappt 6 år

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
13 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Verkar som man måste köpa spindelleden ihop med länkarmen på en sådan bil, men när hela länkarmen kostar 300kr är det inte mycket att bråka om. Jag TROR det är denna:

https://www.skruvat.se/Lankarm-P343316.aspx

sollu
13 februari 2020 · 413 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Verkar som man måste köpa spindelleden ihop med länkarmen på en sådan bil, men när hela länkarmen kostar 300kr är det inte mycket att bråka om. Jag TROR det är denna:

https://www.skruvat.se/Lankarm-P343316.aspx

Stor tack!! Nu ska jag byta den sen ska fundera på dem andra.

spillolja
13 februari 2020 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
13 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Den goda nyheten är att man inte verkar behöva göra någon framvagnsinställning efter att ha bytt den där. Möjligen sitter den med en koncentrisk skruv men då får man märka upp hur den stod.

Men damasken till drivknuten måste oavsett bytas. När fettet skvätt ut och sand in går det ruskigt fort för knuten att förstöras.

sollu
13 februari 2020 · 413 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Den goda nyheten är att man inte verkar behöva göra någon framvagnsinställning efter att ha bytt den där. Möjligen sitter den med en koncentrisk skruv men då får man märka upp hur den stod.

Men damasken till drivknuten måste oavsett bytas. När fettet skvätt ut och sand in går det ruskigt fort för knuten att förstöras.

Tankarna är om bilen går genom besiktning då ska köra ett år till och skotta sen. Men nu ska beställa spindelled och ska chansa ny lambdasonden också el var tror ni?
Tack för hand

spillolja
13 februari 2020 · 4 014 Inlägg

Byt damasken och kör flera år till med den

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
14 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Beträffande de avgasrelaterade anmärkningarna så skulle jag i ditt ställe, med tanke på bilens ålder, chansa på att, förutom byte av spindelled, tanka en blandning av hälften etanol och hälften bensin och varmköra riktigt ordentligt för besiktningen.
Har för mig "hjälpt" med andra äldre bilar(främst med dubbla förgasare som varit svåra att synka).

sollu
14 februari 2020 · 413 Inlägg

torsen skrev:
Beträffande de avgasrelaterade anmärkningarna så skulle jag i ditt ställe, med tanke på bilens ålder, chansa på att, förutom byte av spindelled, tanka en blandning av hälften etanol och hälften bensin och varmköra riktigt ordentligt för besiktningen.
Har för mig "hjälpt" med andra äldre bilar(främst med dubbla förgasare som varit svåra att synka).

Ja jag ska göra det! Var på meca de sa att för felsökning och spindeln 3900 sen beror på felet.
Nu ska byta spindelled och luftfilter, olja/filter och tanka som du säger o chansa. Tack för tipset!

spillolja
14 februari 2020 · 4 014 Inlägg

Man kan får med värderna för CO, CO2500, HC men att få rätt lambdavärde med E85 är svårt om lambda-regleringen har ballat ur sad

men man kan tanka E85 för 1-2 hundringar för att skona katt och motor smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
14 februari 2020 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Beträffande de avgasrelaterade anmärkningarna så skulle jag i ditt ställe, med tanke på bilens ålder, chansa på att, förutom byte av spindelled, tanka en blandning av hälften etanol och hälften bensin och varmköra riktigt ordentligt för besiktningen.
Har för mig "hjälpt" med andra äldre bilar(främst med dubbla förgasare som varit svåra att synka).

En variant av att tejpa över motorlampan alltså...

Det är i alla lägen bättre att åtgärda felet. Av många skäl. Att bara dölja det för besiktningen och sedan fortsätta köra är ju ett effektivt sätt att bränna mängder med soppa i onödan och även förstöra katalysator tex...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang