Köpråd begagnad 30000;-

Johnnypuma
13 februari 2020 · 1 Inlägg

Tjenare, jag har noll koll på bilar och precis tagit körkort. Behöver nu bil i vardagen då jag kommer köra ca 5 mil varje dag. ett par längre resor i månaden lär hända också.  Hängt runt här de senaste då mitt intresse har precis vaknat, inte fått svar på mina frågor så skapar därför en tråd.

Krav: max 30.000kr, skall se bra och fräsch ut, mer billig än dyr att äga och köra, hade varit kul om bilen var rolig att köra också.
Bensin eller diesel? Stadskörning i göteborg varje dag, är det dumt att köpa diesel med kommande lagar?
Automat hade vart gött men manuell funkar såklart.

De bilar jag gillar utseende och idémässigt är bmw generellt, bmw 320 sedan/touring, volvo s40, s60, v50, v60, VW polo, golf 5dörrar, passat, audi a3 5 dörrar, a4.

Vilken motorstorlek jag bör satsa på vet jag inte, det får ni gärna lära mig. Vill att den är relativt snål men ändå ha lite tryck i sig.

Tack på förhand!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2020 · 13 669 Inlägg

hoppa automat för dom pengarna.     det är som gjort för kostsamma problem. 

enkla bilar är nog framgången..  helt klart bensin när du kör dom milen. 

gillar ju Polo men du får nog ingen 6r utan det är 9N som gäller och då känns dom lätt väldigt gamla.

en Hundai eller Kia som är skapligt ny borde du få för dom pengarna.      funderde själv på en Kia kombi för 35k för typ 3-4år sen det var dock en diesel.

Verkar få en Skoda fabia med 1.2tsi maskinen för dom pengarna.. dom bör ju gå skapligt iallfall..   många klagar på motorerna att kedjan är kass.  men inte hört någon i min närhet klagat som med 1.4:an som kedjorna rasar på löpande band.

Seat Leon finns oxå  samma maskin som skodan.

Peugeot 308  ser ju rätt trevlig ut finns en på blocket för 30K på firma..   dock vet jag inget om dom.    håll dig åtminstånde på 2010 och nyare när det gäller samtliga bilar..   hoppa alla fräna bilar dom är dåliga för plånboken och skapar oftast mer problem än vad det är värt för det lilla extra draget.. när man får ner i årgång och upp i miltalet för att få något vättigt.. 

det jag skulle undvika är ju C1/ayego/107.    nog det sämsta jag kört tyvärr..   alltid trott att det skulle vara trevliga bilar.  men Fyy f-n så låg kvalitetskänsla dom har...  alltså RIKTIGT dåliga..  och då är jag en som gärna väljer min Seat Arosa från 1999 före min 407a och min Polo.    så är van vid små holkar men kvaliten som man kan förvänta finns inte där.. träiga på något sätt.. känns som någon verkligen gjort ett uselt jobb för att försöka få bilarna att kännas som dom har någon kvalitet. även om jag är övertygad att dom håller bättre kvalite än  många andra bilar så är känslan dålig..   och det förstör hela viljan att orka med en sån typ av bil. 

Men det är mina tankar.. jag skulle nog gå på en skoda fabia med 1.2tsi motorn för dom pengarna utan att blinka.   stog i valet och kvalet att välja mellan en 1.2tsi och 1.6tdi när jag köpte min Polo.  att jag kör 7mil om dagen på 100väg och kör väldigt mycket i övrigt så föll valet på diesel.  men tror inte det ger något för dig att väja diesel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
13 februari 2020 · 4 228 Inlägg

Johnnypuma skrev:
Tjenare, jag har noll koll på bilar och precis tagit körkort. Behöver nu bil i vardagen då jag kommer köra ca 5 mil varje dag. ett par längre resor i månaden lär hända också.  Hängt runt här de senaste då mitt intresse har precis vaknat, inte fått svar på mina frågor så skapar därför en tråd.

Krav: max 30.000kr, skall se bra och fräsch ut, mer billig än dyr att äga och köra, hade varit kul om bilen var rolig att köra också.
Bensin eller diesel? Stadskörning i göteborg varje dag, är det dumt att köpa diesel med kommande lagar?
Automat hade vart gött men manuell funkar såklart.

De bilar jag gillar utseende och idémässigt är bmw generellt, bmw 320 sedan/touring, volvo s40, s60, v50, v60, VW polo, golf 5dörrar, passat, audi a3 5 dörrar, a4.

Vilken motorstorlek jag bör satsa på vet jag inte, det får ni gärna lära mig. Vill att den är relativt snål men ändå ha lite tryck i sig.

Tack på förhand!

Hej o välkommen!

satsa inte på diesel med din budget, gamla dieslar har hög skatt speciellt lite dom lite större bilarna tex volvo bmw och audi. om du inte kör verkligen jättelångt varje dag. Du är redan inne på volvo så skulle supergärna tipsa om s60 med automat, s70 också. kolla om du kan få tag i en 2.4t eller 2.5t eller t5, dom går skitbra. bmw e46 är fina typ 325-330 från år 2000 ca, och om du vill ha lite mer plats och bekvämlighet satsa på en e39 5 serie, mellan 523-528 borde du kunna hitta ganska lätt för 30.000 och lite prut såklart. e39 är riktigt bra bilar faktiskt och har haft flera personligen, skitmycket bil för pengarna. Dessa går typ aldrig ner i värde utan ligger där dom är hela tiden. Sen är det självklart att saker o ting kommer börja paja men det är gamla bilar nu som hängt med väldigt länge så provkör ordentligt och gå på magkänsla. Med din budget skulle ja lätt utan tvekan kolla närmare på s60 eller e39. S60 är superbekväma och likaså e39 och går riktigt bra på motorväg och är tysta.

jaka54
13 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som vanligt när man letar bil är det en lågmilare i bra kondition man söker. Om det sedan är en tysk , svensk eller annan länning i bensinutförande spelar kanske inte så stor roll, om man nu inte är märkes trogen som jag är.smile
För 30000kr kan man inte räkna med att bilen man köper ska vara felfri utan man bör bespetsa sig på att en del fel alltid kommer att dyka upp, så leta och när du tycker dig hittat "drömbilen" ta med dig en kompis som "kan" något om bilar, som vet vad man bör titta efter, så du inte blir alldeles blåst.
Rost är det första jag tittar efter och sånt hittar man i dörrarnas nedre regioner samt i hjulhusen och sparklådor.
En anna felkälla är motorn! När du öppnar huven så bör/ska motorutrymmet vara rent, inte oljigt kladdigt och motorn ska starta lätt och inte "låta" mekansiskt.Slamrar det är något slitet! Välj annan bil!
Slitna styrleder, stötdämpare och hjullager är något som också bör kollas liksom att alla funktioner och lampor i bilen ( i och runt instrument) ska fungera.
Serviceprotokoll kan man nog glömma i bilar i 30000kr klassen så en välvårdad lågmilare är det som gäller!

Senast redigerat av jaka54 (13 februari 2020)

Utmarks-Loke
13 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Köp en golf men se till att få någon annan motor än 1,4tsi

uhlin
13 februari 2020 · 2 831 Inlägg

Skall du ha en bil som går och ett problemfritt bilägande satsa på Toyota, Nissan, Mitsubishi eller annan asiat/Japan.

De rullar på utan några större utgifter.

torsen
14 februari 2020 · 7 198 Inlägg

uhlin skrev:
Skall du ha en bil som går och ett problemfritt bilägande satsa på Toyota, Nissan, Mitsubishi eller annan asiat/Japan.

De rullar på utan några större utgifter.

Vill komplettera med Honda och Suzuki.

Passa dig för att köpa någon "Europé" - om du inte har god ekonomi, eller vill bli autodidakt bilmekaniker.

spillolja
14 februari 2020 · 4 014 Inlägg

En halvgammal Golf Tsi140 bör inte vara tråkig att köra, men för den pengen får man räkna med att den gått > 25.000mil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
14 februari 2020 · 2 152 Inlägg

spillolja skrev:
En halvgammal Golf Tsi140 bör inte vara tråkig att köra, men för den pengen får man räkna med att den gått > 25.000mil

Och att kedjan hoppar vilken sekund som helst. roll

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2020 · 13 669 Inlägg

Mew skrev:

spillolja skrev:
En halvgammal Golf Tsi140 bör inte vara tråkig att köra, men för den pengen får man räkna med att den gått > 25.000mil

Och att kedjan hoppar vilken sekund som helst. roll

Ja det är lite som att ge en 3åring en skarp handgranat som leksak. Förr eller senare smäller det.. Antagligen förr än senare 😁


1.4tsi är big ajabaja om den inte redan rasat och är otäckt billig så man kan laga och sälja till någon som har noll koll för dyra pengar 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
14 februari 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som vanligt när man letar bil är det en lågmilare i bra kondition man söker. Om det sedan är en tysk , svensk eller annan länning i bensinutförande spelar kanske inte så stor roll, om man nu inte är märkes trogen som jag är.smile
För 30000kr kan man inte räkna med att bilen man köper ska vara felfri utan man bör bespetsa sig på att en del fel alltid kommer att dyka upp, så leta och när du tycker dig hittat "drömbilen" ta med dig en kompis som "kan" något om bilar, som vet vad man bör titta efter, så du inte blir alldeles blåst.
Rost är det första jag tittar efter och sånt hittar man i dörrarnas nedre regioner samt i hjulhusen och sparklådor.
En anna felkälla är motorn! När du öppnar huven så bör/ska motorutrymmet vara rent, inte oljigt kladdigt och motorn ska starta lätt och inte "låta" mekansiskt.Slamrar det är något slitet! Välj annan bil!
Slitna styrleder, stötdämpare och hjullager är något som också bör kollas liksom att alla funktioner och lampor i bilen ( i och runt instrument) ska fungera.
Serviceprotokoll kan man nog glömma i bilar i 30000kr klassen så en välvårdad lågmilare är det som gäller!

Generella råd från Jaka som jag skriver under på även om man kanske får acceptera att någon funktion inte riktigt lirar. Jag vill även lägga till att en så pass ”billig” bil kan vara ett riktigt bra köp om man har lite tur. En hyfsat enkel bil utan en massa ”wow” som säljs av en äkta säljare, något äldre par som kört lite lagom mil kan bli en vinnare, en snygg bmw med breda däck och en ung inspirerad säljare kan vara en fallgrop.

Ska jag generalisera mer så säger jag också Toyota, Suzuki och Honda som påpekats är driftsäkra och bra bilar. Japs är inte alltid roligast men stryktåliga och pålitliga. En Accord sedan från 04-09 borde gå att få och den är lite trevligare bakom ratten än motsvarande Toyota/Suzuki. Med 2.4l motorn så kör du alltid under litern men aldrig under 0.8 så det är ingen snålis, men den tuffar på bra och med vtec ganska kul att köra, 0-100 på runt 8s (manuell 6växlad) och toppfart 225. Helt okej prestanda även om den kräver 4K rpm innan den vaknar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
14 februari 2020 · 4 014 Inlägg

Growe skrev:
[


1.4tsi är big ajabaja om den inte redan rasat och är otäckt billig så man kan laga och sälja till någon som har noll koll för dyra pengar 😁

Jag som äger en äkta 1.4 Tsi  med kamkedja vill inte hålla med om det

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
14 februari 2020 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:

Growe skrev:
[


1.4tsi är big ajabaja om den inte redan rasat och är otäckt billig så man kan laga och sälja till någon som har noll koll för dyra pengar 😁

Jag som äger en äkta 1.4 Tsi  med kamkedja vill inte hålla med om det

smile

Men många som gjort det vill nog gärna hålla med om det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
uhlin
14 februari 2020 · 2 831 Inlägg

spillolja skrev:

Growe skrev:
[


1.4tsi är big ajabaja om den inte redan rasat och är otäckt billig så man kan laga och sälja till någon som har noll koll för dyra pengar 😁

Jag som äger en äkta 1.4 Tsi  med kamkedja vill inte hålla med om det

smile

Då har du nåt som väntar dig framöver.

spillolja
14 februari 2020 · 4 014 Inlägg

uhlin skrev:
Då har du nåt som väntar dig framöver.

Vi får väl se, det ligger en Polo 1,2 Tsi hos kvarndammen som jag tänker bjuda på om den är billig, jag har haft golfen över 7år och averkat över 15.000mil med den, men den som köper den får en hygglig kärra att åka med smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
14 februari 2020 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:

uhlin skrev:
Då har du nåt som väntar dig framöver.

Vi får väl se, det ligger en Polo 1,2 Tsi hos kvarndammen som jag tänker bjuda på om den är billig, jag har haft golfen över 7år och averkat över 15.000mil med den, men den som köper den får en hygglig kärra att åka med smile

Majoriteten håller. Eftersom din gjort det så skulle jag behålla den. Och risken finns att du blir desillusionerad om du skaffar en annan tsi.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
15 februari 2020 · 4 228 Inlägg

Jag skulle fortfarande skippa allt de där och kolla närmare på s60/s70 automat eller nån bmw e46-e39, mycket mer för pengarna än en jäkla golf/polo. för 30 och tom om man hittar en för 35 och prutar till 30 hittar man pärlor, väldigt bekväma bilar som inte är så törstiga som man tror. s60 me 140hk-200hk är inte så törstig likaså e39 me valfri 6a. Bekvämligheten på s60-s70 är verkligen av det bästa och bullernivån mycket låg. samt dessa bilar går inte ner i värde mer utan stannat där nu ganska länge.

Nybergrobin
15 februari 2020 · 2 377 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … k/88485343

Detta kan vara en rätt så tråkig och bra modell. 

Inga större kända fel och otroligt vanlig modell vilket gör att alla verkstäder kan serva etc.


Ska du kolla på denna eller liknande modell så lyssna på ac kompressorn så inte den låter illa när den går, lyssna på urtrampningslager så det inte låter illa. 

Kommentera gärna innan du kollar på bil så kan vi komma med tips på vad du ska kolla extra på.   Alla bilar har sina "fällor" tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 februari 2020 · 17 379 Inlägg

Growe tyckte du ska undvika automatlåda. Det tycker inte jag. De håller lika bra som alla andra lådor. Däremot drar de en del i den prisklassen, DSG undantaget men det ska inte inhandlas.

För 30k hittar man en fin bil där allt ska fungera utan anmärkning. Håll dig till asiatiska märken så är det störst chans att köpet blir lyckat. Ju snabbare bil - ju dyrare vid pumpen.

Vill man åka fort så kan man åka Hynda, har själv en och den är bra men dra massor:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/88078760

Yaris med lite mos i maskin kanske:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/88162451

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
15 februari 2020 · 2 377 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Growe tyckte du ska undvika automatlåda. Det tycker inte jag. De håller lika bra som alla andra lådor. Däremot drar de en del i den prisklassen, DSG undantaget men det ska inte inhandlas.

För 30k hittar man en fin bil där allt ska fungera utan anmärkning. Håll dig till asiatiska märken så är det störst chans att köpet blir lyckat. Ju snabbare bil - ju dyrare vid pumpen.

Vill man åka fort så kan man åka Hynda, har själv en och den är bra men dra massor:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/88078760

Yaris med lite mos i maskin kanske:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/88162451

Hur ser den verkliga förbrukningen ut på en 3,3L v6?   Inte direkt den första motorn jag skulle tänka på när det gäller förbrukning.....iaf inte spontant!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang