Vw crafter (mb sprinter) 2010, helljusspak/blink ur funktion.

Easyrider666
14 februari 2020 · 13 Inlägg

Helt plötsligt igår när jag var ute på en tur så slutade helljisspaken att fungera. All funktion på den slutade att fungera. Vilket innefattar:

Helljusblink
Helljusomställare
Blinkers
Vindrutetorkare samt spolare

Fick ingen reaktion alls ifrån någon av funktionerna. Inget reläklick alls. Varningsblink fungerade fortfarande via den röda triangelknappen.

Jag sökte runt igår och funktionen går via någon liten mikrokrets i en sockel på säkringsplattan vid A stolpen. Denna lilla mikrodator omandlar signaler till CANbusen och är avsäkrad med 5A.

Kontrollerade säkeingen i morse. Hel. (Fan också).
Startade bil och funktionen var återställd.


Vad kan detta bero på? Några tips på vad som kan vara påväg att fallera? Det var väldigt otrevöigt att köra under natten utan både blink och helljus ocg jag vill inte råka ut för det igen.

Mycket tacksm för svar!

Mvh M.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Elektronikkretsar är väl ganska känsliga för felaktig spänning och överhettning.
Ett annat alternativ är dåliga lödningar som är påväg att släppa.
Återkommer det så hade jag siktat in mig på kretsen du nämnde och kollat den lite närmre..
Hade det varit ett litet avbrott på någon av kablarna i spaken  så tror jag inte det kan laga sig själv..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Snurriis
15 februari 2020 · 761 Inlägg

Har du extraljus kopplat på bilen?
Hade det på min förra crafter års mod - 13 å när kablarna var dåliga ifrån en Anna tekniker på jobbet hade installerat dessa så började det spöka rejält i bilen från att backlampor sluta funka till att parkassistansen tjöt m.m

Skulle tipsa om att kolla dåliga kablar i motorrum m.m

husseman
15 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, du borde nog försöka få ut lite felkoder o se om det pekar på nån styrbox. Tyvärr är bilar som Microsofts OS..starta om skiten så funkar det. Men nån form av Canbusproblem låter väl mest troligt.
Lycka till o Skål

Easyrider666
15 februari 2020 · 13 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du borde nog försöka få ut lite felkoder o se om det pekar på nån styrbox. Tyvärr är bilar som Microsofts OS..starta om skiten så funkar det. Men nån form av Canbusproblem låter väl mest troligt.
Lycka till o Skål

Jag har bara en billig felkodsläsare från kina. Har löst vissa enkla problem tidigare. Men hur fungerar det med dessa felkodsläsare. Kan man gå och köpa en nu för tiden som funkar för "alla" bilar. Ja de flesta iaf. Eller är det så att man med generella läsare bara får fram felkoder för motorn men de övriga som berättar hur bilen mår är låsta för läsare som bara går att köpa från i mitt fall VW??

husseman
15 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Skulle tro att du får fram vettiga koder med VCDS (vw program från Ross Tech) som går att köpa billigt från kina, eller Autocom som täcker in de flesta bilar. /Skål husse

Senast redigerat av husseman (15 februari 2020)

Easyrider666
16 februari 2020 · 13 Inlägg

Det är lustigt. Nu har jag råkat ut för problemet ett par gånger. Det visar sig att stänger jag av bilen och startar om den så fungerar det igen.

Finns det ngt (eller några) reläer som slår på då bilen startat som.kan vara boven i dramat. Heter de ngt speciellt?

Easyrider666
17 februari 2020 · 13 Inlägg

Fler upptäckter.

Då spaken slutar att fungera så finns det heller ingen spänning på cigg-uttaget. Går det hitta ett elschema på bilar någonstans?
Min tanke är att se vägen från +12v hela vägen till cigguttaget. Någonstans på vägen sitter ett relä som inte funkar riktigt.

(Om det inte är så att det är den databoxen på spaken som styr även detta)

Senast redigerat av Easyrider666 (17 februari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Cigguttaget är väl en av de få anslutningar som har ständig ström..
Och det skulle förvåna om denna ström gick genom ett draget relä..
För det skulle ju innebära att det blir ett strömuttag hela tiden som så småningom skulle dränera batteriet..
Det skulle inte förvåna om det går via säkringsboxen och sen vidare via en säkring på runt 10 A, till cigguttaget.
Moderna bilar har förmodligen en annan lösning.
Kanske det är en dålig anslutning kabelmässigt till säkringsboxen ?
Känn över dessa  så kanske du finner felet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Easyrider666
17 februari 2020 · 13 Inlägg

Mitt cigguttag har inte konstant spänning på sig. Jag önskar att så vore.

Jag skall ta och inspektera hur matningen till säkplattan mår.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2020 · 17 376 Inlägg

axxet skrev:
Cigguttaget är väl en av de få anslutningar som har ständig ström..
Och det skulle förvåna om denna ström gick genom ett draget relä..
För det skulle ju innebära att det blir ett strömuttag hela tiden som så småningom skulle dränera batteriet..
Det skulle inte förvåna om det går via säkringsboxen och sen vidare via en säkring på runt 10 A, till cigguttaget.
Moderna bilar har förmodligen en annan lösning.
Kanske det är en dålig anslutning kabelmässigt till säkringsboxen ?
Känn över dessa  så kanske du finner felet..

Det finns många bilar som inte har konstant spänning till cigg-uttag. Beror på tillverkare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Easyrider666
19 februari 2020 · 13 Inlägg

Intressant iaktagelse idag.

Jag har en 3xusb från biltema i kopplad i cigguttaget. Har noterat tidigare att då matning till instrumenten inte funnits så har heller inte denna laddaren fungerat.

(Även strömmen till halvljusomställaren är bortkopplad så jag kanheller inte stänga av halvljuset med det rubda vredet till cänster om ratten.)

Men det jag märkte var att då jag kopllade ur usbladdaren och kopplade in igen så hoppade allt igång. Kan det vara så att denna pryttel på ngt sätt stör ngn dator ombord. Jag har kopplat ur den nu för att se om problemet uppstår.

Innan jag plockade in laddaren i bilen så fick jag aldrig problemet, men så var bilen nyköpt och jag hade bara haft den i några dagar innan.

husseman
19 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Mjo, koppla in biltemaprylar kan nog sabba det mesta, lite långsökt men inte otroligt.  Lycka till o Skål /husse

Easyrider666
24 februari 2020 · 13 Inlägg

Har nu kört utan den laddaren ett tag och alla problem är borta.
Jag koppöar in den och helljuset och blink slutar fungera direkt.

Jag tror dock bekymret ligger i cigguttaget.  Så jag skall byta ut det. Troligvis blir det kortis på ngt sätt när jag kopplar in det. Kopplar jag in laddaren på det andra cigguttaget under så uppkopmmmer ibga problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang