Byta V70 original stereo mot en Pioneer möjligt hur svårt?

Cherry76
14 februari 2020 · 3 Inlägg

Hejsan!
Jag undrar lite hur gör man det så smärtfritt som möjligt utan massa felkoder o s v?

Har en helt ny Pioneer ligger med USB port och som tar mp3 skivor.
(vilket inte original stereon gör)
Men då originalstereon är så hög hur löser man det på bästa/enklaste sätt?
Vad ska man fråga efter liksom?
och hur vet jag om jag behöver kablar för externt originalslutsteg?
och så vidare

Min stereo ser ut som den på bilden
https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och … index.html

Angående prylfacket som de rekommenderar fungerar det?
blir det verkligen stabilt så stereon ändå sitter stadigt ovanför?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Cherry76

MagnetcHaze
14 februari 2020 · 67 Inlägg

Hej

Har inte haft någon Volvo, men när jag i andra bilar har monterat en enkel din stereo där det suttit en dubbeldin som original har det i regel varit så att man fyller ut hålet med en panel eller ett prylfack. Stereon har efter installation haft lite extra stöd av prylfacket vilket upplevts som stabilt. Med ett anpassat iso kablage borde du inte få några felkoder eller problem på något sätt. Möjligtvis kan det va lite krux med rattkontrollen som kan behöva en extra adapter för att funka.
Börja med att installera det nya iso kablaget, sedan prylfacket, sedan monteringsramen till den nya stereon som du låser fast med "metallflärparna". Sen trycker du fast iso kablaget i själva stereon och trycker in den i ramen så det klickar. Efter det trycker du fast plastramen så ska det nog funka hur bra som helst.

Innan du jobbar med stereon ska du koppla loss minuspolen på batteriet.

// Klas

Senast redigerat av MagnetcHaze (14 februari 2020)

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Amazon_123GT Driifter;)
15 februari 2020 · 1 630 Inlägg

Beror väl på vilken årsmodell det är.. är de den sista är de väl nästan omöjligt med om de är de första lr v70n så är de väl bara beställa en adapterkabel och monterings sarg för enkel eller dubbel din vilket de nu är på pioneerstereon du har. Finns nog nåt extra o köpa med om du vill ha rattknappar som ska funka

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Cherry76
15 februari 2020 · 3 Inlägg

Tack för tipsen
MagnetcHaze och
Amazon_123GT
& för era snabba svar!
/Cherry76

Brådhis * Voff voff *
16 februari 2020 · 10 245 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Beror väl på vilken årsmodell det är.. är de den sista är de väl nästan omöjligt med om de är de första lr v70n så är de väl bara beställa en adapterkabel och monterings sarg för enkel eller dubbel din vilket de nu är på pioneerstereon du har. Finns nog nåt extra o köpa med om du vill ha rattknappar som ska funka

Han visar bild på en stereo från en V70 97-00 i första inlägget. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Amazon_123GT Driifter;)
16 februari 2020 · 1 630 Inlägg

Ja jag klicka inte länken men då behövs adapterkabel och monteringsram

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Cherry76
19 februari 2020 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

Amazon_123GT skrev:
Beror väl på vilken årsmodell det är.. är de den sista är de väl nästan omöjligt med om de är de första lr v70n så är de väl bara beställa en adapterkabel och monterings sarg för enkel eller dubbel din vilket de nu är på pioneerstereon du har. Finns nog nåt extra o köpa med om du vill ha rattknappar som ska funka

Han visar bild på en stereo från en V70 97-00 i första inlägget. wink

Ja det är helt rätt det är en V70 -97a
Han är en "Hon" hihi men det gör inget smile
Jag är novis helt i det här men är inte en adapter kabel samma som den som heter ISO? eller är det någon annan ytterligare?
Förklara gärna.
PS det är en "enkel DIN" Pioneer som ska in i i den i stället så en monterings sarg av något slag ja och ett prylfack under blir det. DS
/Cherry76

Senast redigerat av Cherry76 (19 februari 2020)

Brådhis * Voff voff *
19 februari 2020 · 10 245 Inlägg

Cherry76 skrev:

Brådhis skrev:

Amazon_123GT skrev:
Beror väl på vilken årsmodell det är.. är de den sista är de väl nästan omöjligt med om de är de första lr v70n så är de väl bara beställa en adapterkabel och monterings sarg för enkel eller dubbel din vilket de nu är på pioneerstereon du har. Finns nog nåt extra o köpa med om du vill ha rattknappar som ska funka

Han visar bild på en stereo från en V70 97-00 i första inlägget. wink

Ja det är helt rätt det är en V70 -97a
Han är en "Hon" hihi men det gör inget smile
Jag är novis helt i det här men är inte en adapter kabel samma som den som heter ISO? eller är det någon annan ytterligare?
Förklara gärna.
PS det är en "enkel DIN" Pioneer som ska in i i den i stället så en monterings sarg av något slag ja och ett prylfack under blir det. DS
/Cherry76

Sorry... Vanans makt... smile

Det du behöver är en kabel som gör om Volvos kontakter till ISO (vilket din nya stereo har). Sedan ska det funka plug'n'play.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Amazon_123GT Driifter;)
19 februari 2020 · 1 630 Inlägg

https://www.brl.se/sv/artiklar/iso-kont … o-94-.html

https://www.brl.se/sv/artiklar/prylfack … -52mm.html

Dem 2 är vad du behöver

Om du inte har original slutsteg

Sitter en låda med ett gäng kablar under passagerarstolen

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2020 · 17 380 Inlägg

Vad är det för stereo du ska trycka in i bilen mer specifikt? Blev lite nyfiken då det nämns USB och MP3. Men inget om BT.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang