Pyste ur bromsarna! Renault Mégane III

Nevadacontra
15 februari 2020 · 234 Inlägg

Igår kväll när jag tvättat bilen så gör jag som jag brukar göra, bromsade hårt för att kolla så de funkar, funkade bra i början, sen parkerade jag vid Ica och bromsade hårt, då gick bromspedalen i botten, och det fanns knappt någon bromsverkan efteråt. Gick ut och kollade medans tjejen bromsade, då pyste det ut bromsen på höger sida fram, typ ånga eller liknande. Ringde Assistans bolaget och han sa när han kom att det är bromsslangen som har lossnat, något har skavt mot slangen.

Bilen är för närvarande parkerad hos Mekonomen då han bärgade den dit. Får ringa på måndag kl 7 när de öppnar och berätta vad som hänt.

Senast redigerat av Nevadacontra (15 februari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2020 · 4 917 Inlägg

ja.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 007 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Igår kväll när jag tvättat bilen så gör jag som jag brukar göra, bromsade hårt för att kolla så de funkar, funkade bra i början, sen parkerade jag vid Ica och bromsade hårt, då gick bromspedalen i botten, och det fanns knappt någon bromsverkan efteråt. Gick ut och kollade medans tjejen bromsade, då pyste det ut bromsen på höger sida fram, typ ånga eller liknande. Ringde Assistans bolaget och han sa när han kom att det är bromsslangen som har lossnat, något har skavt mot slangen.

Bilen är för närvarande parkerad hos Mekonomen då han bärgade den dit. Får ringa på måndag kl 7 när de öppnar och berätta vad som hänt.

Jag har en verkstad inbokad nu på onsdag för att byta andra delar så bilen behöver bli klar tills på tisdag då jag ska åka typ 40 mil. Tror ni det går att fixa detta tills på tisdag?

Du, det är nog bara Mekonomen som kan svara på. Ingen här inne vet hur mycket dom är bokade.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (15 februari 2020)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr9409209
15 februari 2020 · 716 Inlägg

Byta en bromsslang är ju snart gjort..

Mew
15 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Tyvärr är Garagets kristallkula tillfälligt ur funktion, så du får nog ringa Mekonomen och fråga. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 februari 2020 · 17 379 Inlägg

Byte av bromsslang: Inga problem.
Byte av någon liten specialdel som måste beställas: Problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Det var inte mekonomen som var bokad, så svaret bli fortfarande ett rungande , JA !

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nevadacontra
15 februari 2020 · 234 Inlägg

Förstår att det är svårt för er att veta om det blir gjort snabbt men behöver bli av med ångesten över detta.
Är detta normalt symtom för att bromsslangen behöver bytas? Så som jag ser det så behöver bromsslangen bytas, bromsarna luftas och bromsvätskan bytas. Det låter inte som att det tar så lång tid men problemet är om de säger i telefon att de inte har tid, då vet jag inte vad jag gör..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 007 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Förstår att det är svårt för er att veta om det blir gjort snabbt men behöver bli av med ångesten över detta.
Är detta normalt symtom för att bromsslangen behöver bytas? Så som jag ser det så behöver bromsslangen bytas, bromsarna luftas och bromsvätskan bytas. Det låter inte som att det tar så lång tid men problemet är om de säger i telefon att de inte har tid, då vet jag inte vad jag gör..

Det är ju det jag sagt. Du får ringa till dom. Vi på garaget.org vet ju inte om dom har tid måndag eller tisdag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
15 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Var tacksam att bromsslangen brast vid ditt prov stillastående och inte på vägen.*)
Nu har din bil 2-krets bromsar så helt utan bromsar är du inte.
Eftersom bilen är så pass ny så har den med stor sannolikhet förlorat 50% av bromsverkan, om den har diagonal indelning av bromskretsarna.
Annars kan du ha förlorat 30, 50 eller cirka 70%.
Men helt har du inte blivit.
Du hade, med stor försiktighet, kunnat ta dig till verkstad.
Dock avråder jag, av egen erfarenhet, att lämna in bilen till en Mekonomenverkstad.

*) Vid den obligatoriska kontrollbesiktningen ska besiktningsteknikern trampa med 100 kp på bromspedalen och hålla kvar där en stund. Bilen hade sannolikt underkänts vid besiktningen.

Nevadacontra
15 februari 2020 · 234 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nevadacontra skrev:
Förstår att det är svårt för er att veta om det blir gjort snabbt men behöver bli av med ångesten över detta.
Är detta normalt symtom för att bromsslangen behöver bytas? Så som jag ser det så behöver bromsslangen bytas, bromsarna luftas och bromsvätskan bytas. Det låter inte som att det tar så lång tid men problemet är om de säger i telefon att de inte har tid, då vet jag inte vad jag gör..

Det är ju det jag sagt. Du får ringa till dom. Vi på garaget.org vet ju inte om dom har tid måndag eller tisdag.

/Benny

Då får det bli på måndag kl 7, egentligen ville jag bara veta om det tar lång tid att fixa det här problemet?

Bärgaren sa att den blir klar på tisdag eftermiddag om delarna de beställer kommer efter en halv dag som det tydligen brukar göra.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 007 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Vettemannen skrev:

Nevadacontra skrev:
Förstår att det är svårt för er att veta om det blir gjort snabbt men behöver bli av med ångesten över detta.
Är detta normalt symtom för att bromsslangen behöver bytas? Så som jag ser det så behöver bromsslangen bytas, bromsarna luftas och bromsvätskan bytas. Det låter inte som att det tar så lång tid men problemet är om de säger i telefon att de inte har tid, då vet jag inte vad jag gör..

Det är ju det jag sagt. Du får ringa till dom. Vi på garaget.org vet ju inte om dom har tid måndag eller tisdag.

/Benny

Då får det bli på måndag kl 7, egentligen ville jag bara veta om det tar lång tid att fixa det här problemet?

Bärgaren sa att den blir klar på tisdag eftermiddag om delarna de beställer kommer efter en halv dag som det tydligen brukar göra.

Förmodligen tar det inte lång tid att fixa problemet om delar finns att få snabbt. Hur i hela heivete vet bärgaren att bilen blir klar på tisdag???? Det är bättre att han sköter sitt jobb så får Mekonomen sköta sitt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nevadacontra
15 februari 2020 · 234 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nevadacontra skrev:

Vettemannen skrev:

Det är ju det jag sagt. Du får ringa till dom. Vi på garaget.org vet ju inte om dom har tid måndag eller tisdag.

/Benny

Då får det bli på måndag kl 7, egentligen ville jag bara veta om det tar lång tid att fixa det här problemet?

Bärgaren sa att den blir klar på tisdag eftermiddag om delarna de beställer kommer efter en halv dag som det tydligen brukar göra.

Förmodligen tar det inte lång tid att fixa problemet om delar finns att få snabbt. Hur i hela heivete vet bärgaren att bilen blir klar på tisdag???? Det är bättre att han sköter sitt jobb så får Mekonomen sköta sitt.

/Benny

Jag har ingen aning, han visste tydligen om Mekonomen och att det tar en halv dag för dem att få delarna om de beställer innan kl 8 på morgonen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 007 Inlägg

Nevadacontra skrev:

torsen skrev:
Var tacksam att bromsslangen brast vid ditt prov stillastående och inte på vägen.*)
Nu har din bil 2-krets bromsar så helt utan bromsar är du inte.
Eftersom bilen är så pass ny så har den med stor sannolikhet förlorat 50% av bromsverkan, om den har diagonal indelning av bromskretsarna.
Annars kan du ha förlorat 30, 50 eller cirka 70%.
Men helt har du inte blivit.
Du hade, med stor försiktighet, kunnat ta dig till verkstad.
Dock avråder jag, av egen erfarenhet, att lämna in bilen till en Mekonomenverkstad.

*) Vid den obligatoriska kontrollbesiktningen ska besiktningsteknikern trampa med 100 kp på bromspedalen och hålla kvar där en stund. Bilen hade sannolikt underkänts vid besiktningen.

Okej det där med krets system kan jag inget om.
Så du säger att jag hade kunnat åka dessa 40 mil utan problem? Körde från Ica till OKQ8 för att ringa bärgaren då de har hyrbilar där. Bromsen tog inte bra, fick köra väldigt sakta för att hinna stanna om något skulle hända.

Var står det att Torsen påstår att du kunnat kört 40 mil??? Så skrev han:"Du hade, med stor försiktighet, kunnat ta dig till verkstad."

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 007 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Vettemannen skrev:

Nevadacontra skrev:

Då får det bli på måndag kl 7, egentligen ville jag bara veta om det tar lång tid att fixa det här problemet?

Bärgaren sa att den blir klar på tisdag eftermiddag om delarna de beställer kommer efter en halv dag som det tydligen brukar göra.

Förmodligen tar det inte lång tid att fixa problemet om delar finns att få snabbt. Hur i hela heivete vet bärgaren att bilen blir klar på tisdag???? Det är bättre att han sköter sitt jobb så får Mekonomen sköta sitt.

/Benny

Jag har ingen aning, han visste tydligen om Mekonomen och att det tar en halv dag för dem att få delarna om de beställer innan kl 8 på morgonen.

Jamen för i helvete lyssna nu: Det spelar ingen roll om delarna kommer på 1 timma om de inte har tid att byta delarna innan tisdag. Ring och fråga och lyssna inte på en ovetande bärgare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 februari 2020 · 17 379 Inlägg

Bara verkstaden kan svara på om bilen blir klar i tid, tyvärr. Men förstår om du är nervös om det ska åkas iväg. inte kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
15 februari 2020 · 2 250 Inlägg

Jag VISSTE att denna tråden skulle spåra lol lol lol

Utmarks-Loke
15 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Det enda vi kan säga här på garaget är att en bromsslang är enkel att byta ut. Sedan beror det på om mekonomen har en sådan hemma, eller kan fixa fram en snabbt. I värsta fall går det sedan inte att lufta bromssystemet för att luftnippeln är rostig, det händer relativt ofta. Då får man även byta bromsok, det går också snabbt men bara om delen finns tillgänglig.

Utmarks-Loke
15 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Detta påminner för övrigt om en bil av samma modell och år som diskuterades på flashback nyligen. Hoppas inte det är samma och ytterligare ett allvarligt fel dykt upp.

Nevadacontra
15 februari 2020 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bara verkstaden kan svara på om bilen blir klar i tid, tyvärr. Men förstår om du är nervös om det ska åkas iväg. inte kul.

Får fixa detta på måndag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang