Pyste ur bromsarna! Renault Mégane III

Nevadacontra
15 februari 2020 · 234 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Detta påminner för övrigt om en bil av samma modell och år som diskuterades på flashback nyligen. Hoppas inte det är samma och ytterligare ett allvarligt fel dykt upp.

Kan inte vara jag då jag inte haft Flashback på flera år. Det enda jag haft fel på denna bilen är detta men ska byta lite saker i interiören som jag vill att en verkstad ska göra.
Sen är min bil årsmodell 2013.

Senast redigerat av Nevadacontra (15 februari 2020)

Utmarks-Loke
15 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Svarte_Orm skrev:
Detta påminner för övrigt om en bil av samma modell och år som diskuterades på flashback nyligen. Hoppas inte det är samma och ytterligare ett allvarligt fel dykt upp.

Kan inte vara jag då jag inte haft Flashback på flera år. Det enda jag haft fel på denna bilen är detta men ska byta lite saker i interiören som jag vill att en verkstad ska göra.
Sen är min bil årsmodell 2013.

Då får du ändra info man ser om man klickar på ditt namn, där står att din bil är från 2011

torsen
15 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Nevadacontra skrev:

torsen skrev:
Var tacksam att bromsslangen brast vid ditt prov stillastående och inte på vägen.*)
Nu har din bil 2-krets bromsar så helt utan bromsar är du inte.
Eftersom bilen är så pass ny så har den med stor sannolikhet förlorat 50% av bromsverkan, om den har diagonal indelning av bromskretsarna.
Annars kan du ha förlorat 30, 50 eller cirka 70%.
Men helt har du inte blivit.
Du hade, med stor försiktighet, kunnat ta dig till verkstad.
Dock avråder jag, av egen erfarenhet, att lämna in bilen till en Mekonomenverkstad.

*) Vid den obligatoriska kontrollbesiktningen ska besiktningsteknikern trampa med 100 kp på bromspedalen och hålla kvar där en stund. Bilen hade sannolikt underkänts vid besiktningen.

Okej det där med krets system kan jag inget om.
Så du säger att jag hade kunnat åka dessa 40 mil utan problem? Körde från Ica till OKQ8 för att ringa bärgaren då de har hyrbilar där. Bromsen tog inte bra, fick köra väldigt sakta för att hinna stanna om något skulle hända.

NEJ! Det varken skriver eller menar jag.
MEN - du hade med STOR FÖRSIKTIGHET kunnat köra till den verkstad du kulle lämna in bilen till senare.
Du hade ju i bästa fall 50 % bromsverkan kvar - om systemet var diagonaldelat.
Detta betyder att du haft bromsverkan på ett framhjul och ett bakhjul.
Om systemet är axeldelat hade du endast haft ungefär 30 % bromsverkan kvar, d v s bakbromsarna.
(Hade du haft en Niva hade du fortfarande haft 100 % bromsverkan kvar, beroende på att Niva har systemet så triangeldelat så att det omfattar 2 x 2 framhjul + 1 bakhjul = eftersträvansvärt.)

Btw så har jag råkat ut för att en bromkrets brustit på en SAAB och att membranet i bromsservot gått sönder på en Peugeot.
Samma effekt första gången man råkar ut fenomenet.
Man tror man är utan bromsar - men det är man inte!
Man har(endast) reducerad bromverkan.

Nevadacontra
15 februari 2020 · 234 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Nevadacontra skrev:

Svarte_Orm skrev:
Detta påminner för övrigt om en bil av samma modell och år som diskuterades på flashback nyligen. Hoppas inte det är samma och ytterligare ett allvarligt fel dykt upp.

Kan inte vara jag då jag inte haft Flashback på flera år. Det enda jag haft fel på denna bilen är detta men ska byta lite saker i interiören som jag vill att en verkstad ska göra.
Sen är min bil årsmodell 2013.

Då får du ändra info man ser om man klickar på ditt namn, där står att din bil är från 2011

Ja min andra Mégane som jag bytte in för det var fel färg och manuell, dont judge me.

Brådhis * Voff voff *
16 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:
Ring och fråga och lyssna inte på en ovetande bärgare.

/Benny

Vettemannen skrev:
Hur i hela heivete vet bärgaren att bilen blir klar på tisdag???? Det är bättre att han sköter sitt jobb så får Mekonomen sköta sitt.

/Benny

Lugn nu, vad har du emot bärgare? Du är medveten om att bärgare rätt ofta har rätt goda kontakter med dom lokala verkstäderna...? Så det är långt ifrån omöjligt att bärgaren mycket väl faktiskt kan veta både när delarna kommer och när bilen sannolikt kan bli lagad...

Senast redigerat av Brådhis (16 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 februari 2020 · 14 007 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Ring och fråga och lyssna inte på en ovetande bärgare.

/Benny

Vettemannen skrev:
Hur i hela heivete vet bärgaren att bilen blir klar på tisdag???? Det är bättre att han sköter sitt jobb så får Mekonomen sköta sitt.

/Benny

Lugn nu, vad har du emot bärgare? Du är medveten om att bärgare rätt ofta har rätt goda kontakter med dom lokala verkstäderna...? Så det är långt ifrån omöjligt att bärgaren mycket väl faktiskt kan veta både när delarna kommer och när bilen sannolikt kan bli lagad...

Jag har absolut inget mot bärgare. Det jag vill säga är att bärgaren omöjligen kan veta vad som ligger i Mekonomens agenda. Därav "ovetande" bärgare samt att bärgaren bärgar och Mekonomen mekar. Så menar jag. Alltså ska TS ringa Mekonomen och fråga, ingen annan vet.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (16 februari 2020)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
16 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du nära till Biltema?
Passar den här?
Enkelt att byta själv plus en liter bromsvätska. Tar en halvtimme att byta om den gamla slangen lossar lätt.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000025726

Senast redigerat av jaka54 (16 februari 2020)

xXSammy
16 februari 2020 · 6 566 Inlägg

Ena sekunden verkar du inte vilja köra en meter med bilen men ändå vill du köra hem den?

Hade du själv varit okej med att någon "ska bara hem/till verkstad" med kraftigt reducerade bromsar?
Även om det är två kretssystem i "moderna" bilar idag så är det inte 100% tätt mellan kretsarna i huvudcylindern.

De/Dem
torsen
16 februari 2020 · 7 198 Inlägg

xXSammy skrev:
Ena sekunden verkar du inte vilja köra en meter med bilen men ändå vill du köra hem den?

Hade du själv varit okej med att någon "ska bara hem/till verkstad" med kraftigt reducerade bromsar?
Även om det är två kretssystem i "moderna" bilar idag så är det inte 100% tätt mellan kretsarna i huvudcylindern.

Han visse väl från början inte hur pass allvarligt felet var.
Första upplevelsen kanske var att bilen inte hade några bromsar alls.
Nu vet han, genom tråden, att han inte kan bli helt utan bromsar.
Lätt att till en början drabbas av panik.

Varifrån har du fått att det inte är 100% tätt mellan bromskretsarna?
Vad är då meningen med 2-kretssystem?

Anser att han inte ska ge sig på att byta bromsslangen själv, eftersom han inte verkar ha erfarenhet.
Verkstaden byter och luftar, samt byter bromsvätska i hela systemet på ½ - 1 timma.
Speciellt som bilen ändå är inne i verkstaden för andra åtgärder.
Och om det inte skiter sig med bromsröret i slangen, eller någon luftnippel går av.
Sånt kan bilverkstäder hantera, men knappast en amatör utan erfarenhet.

Härutöver går det praktiskt taget inte att lufta en bil med ABS-bromsar, om bilen nu har det.
Krävs den s k sugmetoden för att lufta ABS-blocket.
Alternativt med tryckluft som förmår ge ett flöde genom ABS-blocket så att luften trycks ut.
Att lufta en modern bils bromssystem är inte lika lätt som förr.
Speciellt inte som en krets är tömd och luften trängt bakvägen upp i ABS-blocket.
"Kompis som pumpar-metoden" funkar inte i dag, tyvärr.

Brådhis * Voff voff *
16 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Ring och fråga och lyssna inte på en ovetande bärgare.

/Benny

Vettemannen skrev:
Hur i hela heivete vet bärgaren att bilen blir klar på tisdag???? Det är bättre att han sköter sitt jobb så får Mekonomen sköta sitt.

/Benny

Lugn nu, vad har du emot bärgare? Du är medveten om att bärgare rätt ofta har rätt goda kontakter med dom lokala verkstäderna...? Så det är långt ifrån omöjligt att bärgaren mycket väl faktiskt kan veta både när delarna kommer och när bilen sannolikt kan bli lagad...

Jag har absolut inget mot bärgare. Det jag vill säga är att bärgaren omöjligen kan veta vad som ligger i Mekonomens agenda. Därav "ovetande" bärgare samt att bärgaren bärgar och Mekonomen mekar. Så menar jag. Alltså ska TS ringa Mekonomen och fråga, ingen annan vet.

/Benny

Men det är ju fel, det du skriver... Det förekommer i allra högsta grad att en bärgare vet. Jag beskrev det ju just för dig. smile

Senast redigerat av Brådhis (16 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nevadacontra
16 februari 2020 · 234 Inlägg

torsen skrev:

xXSammy skrev:
Ena sekunden verkar du inte vilja köra en meter med bilen men ändå vill du köra hem den?

Hade du själv varit okej med att någon "ska bara hem/till verkstad" med kraftigt reducerade bromsar?
Även om det är två kretssystem i "moderna" bilar idag så är det inte 100% tätt mellan kretsarna i huvudcylindern.

Han visse väl från början inte hur pass allvarligt felet var.
Första upplevelsen kanske var att bilen inte hade några bromsar alls.
Nu vet han, genom tråden, att han inte kan bli helt utan bromsar.
Lätt att till en början drabbas av panik.

Varifrån har du fått att det inte är 100% tätt mellan bromskretsarna?
Vad är då meningen med 2-kretssystem?

Anser att han inte ska ge sig på att byta bromsslangen själv, eftersom han inte verkar ha erfarenhet.
Verkstaden byter och luftar, samt byter bromsvätska i hela systemet på ½ - 1 timma.
Speciellt som bilen ändå är inne i verkstaden för andra åtgärder.
Och om det inte skiter sig med bromsröret i slangen, eller någon luftnippel går av.
Sånt kan bilverkstäder hantera, men knappast en amatör utan erfarenhet.

Härutöver går det praktiskt taget inte att lufta en bil med ABS-bromsar, om bilen nu har det.
Krävs den s k sugmetoden för att lufta ABS-blocket.
Alternativt med tryckluft som förmår ge ett flöde genom ABS-blocket så att luften trycks ut.
Att lufta en modern bils bromssystem är inte lika lätt som förr.
Speciellt inte som en krets är tömd och luften trängt bakvägen upp i ABS-blocket.
"Kompis som pumpar-metoden" funkar inte i dag, tyvärr.

Flikar in där du skriver att jag inte har någon erfarenhet. Hade ingen erfarenhet när jag bytte bromsar eller hjullager och det gjorde jag på under en halvtimme så erfarenhet krävs inte. Kollar på Youtube och lär mig på det viset.

Säger Mekonomen nej imorgon så åker jag buss till Biltema och köper bromsslang, och ett luftningsverktyg för 65 kr och byter allt och luftar själv.

Det enda jag är lite orolig för är om bromsslangen är för kort, 390 mm är den längsta bromsslangen Biltema har. På skruvat.se finns slangen i 455 mm så får se om det passar.

Brådhis * Voff voff *
16 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Det enda jag är lite orolig för är om bromsslangen är för kort, 390 mm är den längsta bromsslangen Biltema har. På skruvat.se finns slangen i 455 mm så får se om det passar.

Kolla på tex Mekonomens hemsida (eller skruvat) vilken längd bilen ska ha på bromsslang. För lång är inte heller optimalt. smile

I övrigt, du klarar galant att byta slang och lufta tror jag. Har man bara viljan (och Youtube) brukar det lösa sig. smile Lyssna inte på alla skräckhistorier om att det inte skulle gå att lufta. Jag har bytt både ok och slangar på bilar med ABS utan minsta problem.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nevadacontra
16 februari 2020 · 234 Inlägg

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:
Det enda jag är lite orolig för är om bromsslangen är för kort, 390 mm är den längsta bromsslangen Biltema har. På skruvat.se finns slangen i 455 mm så får se om det passar.

Kolla på tex Mekonomens hemsida (eller skruvat) vilken längd bilen ska ha på bromsslang. För lång är inte heller optimalt. smile

I övrigt, du klarar galant att byta slang och lufta tror jag. Har man bara viljan (och Youtube) brukar det lösa sig. smile Lyssna inte på alla skräckhistorier om att det inte skulle gå att lufta. Jag har bytt både ok och slangar på bilar med ABS utan minsta problem.

Står inget på Mekonomens sida angående längd.
På skruvat står det 427 mm och då räcker ju inte 390 mm..

Var precis vid bilen och kollade hur mycket bromsvätska det vart kvar och det var nästan tomt i behållaren. Så jag måste lufta alla sidor.

Javisst, jag känner mig redo att göra jobbet. Bara slangen, bromsvätska och luftningsverktyg som behöver köpas på Biltema.

jaka54
16 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det går utmärkt att lufta ABS bromsar med mekonomens "luftninggrej" (lock med slang) där man trycksätter bromssystemet via lufttrycket i ett av däcken på bilen. Men det krävs att man har kompressor så man hela tiden kan fylla på däcket!

Nevadacontra
16 februari 2020 · 234 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det går utmärkt att lufta ABS bromsar med mekonomens "luftninggrej" (lock med slang) där man trycksätter bromssystemet via lufttrycket i ett av däcken på bilen. Men det krävs att man har kompressor så man hela tiden kan fylla på däcket!

Det är denna jag tänker köpa och använda för att lufta bromsarna. Har ingen tillgång till kompressor och tryckluft så det får vara.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000017001

torsen
16 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Du kan ALDRIG få luften ur ABS-blocket med de saker du hänvisar till.
För din bil har väl ABS-bromsar?

Nevadacontra
16 februari 2020 · 234 Inlägg

torsen skrev:
Du kan ALDRIG få luften ur ABS-blocket med de saker du hänvisar till.
För din bil har väl ABS-bromsar?

Antagligen har jag ABS bromsar, aldrig tänkt på det så ingen aning.
Läst om många som luftar som vanligt med ABS bromsar och det funkat fint så det borde gå.

Sätter jag dit slangen och luftar alla bromsar så borde väl bilen vara körbar?

Meaganeowner
17 februari 2020 · 2 250 Inlägg

Inte rasar väl hela livet bara för att en sketen bil tillfälligt inte funkar...

Nevadacontra
17 februari 2020 · 234 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Inte rasar väl hela livet bara för att en sketen bil tillfälligt inte funkar...

Skojar du? Jag bor ute på vischan, jag tar inte bussen. Men som tur är så fixar Mekonomen bilen tills imorgon så jag hade tur. Annars hade jag gjort det själv.

jaka54
17 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Nja!
Den funkar kanske på en bil utan ABS men med ABS så måste du trycksätta bromssystemet och då gäller mekonomens "lock med slang"!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang