Saab 9-5 har dåligt laddtryck

christerjohansson12
16 februari 2020 · 18 Inlägg

hej, jag är en nybliven saab ägare för första gången och har ett problem med min saab 9-5 vector 2004

jag tycker att det känns som att den tvekar på varvtal upp till 4000rpm, nålen till den orginala turbomätaren går bara upp till halva på det gula fältet som att turbon inte laddar på klokt.
sen efter den har passerat ca 4000rpm så skuter bilen på rejät och nålen går upp emot börja på det röda fältet. jag har inga felkoder eller dylikt.

ska väl nämna att bilen har en chippad aero box med spridare och en sprillans ny 16t turbo, alltså aerons specs.

den har även ett 3" helsystem från turbon.

det jag har kontollerat är alla vacumslangar och alla backventiler och dom fungerar som dom ska.

jag har själv funderat på att det antingen är katten eller bränslefilter/pump, men då bör den väl inte skuta på efter 4000rpm? tändkasset och stift är väl uteslutet då det inte känns som misständningar?

hade varit enormt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att lösa problemet då jag inte är helt inne på saab riktigt än, och jag har sökt som en galning på nåtet redan och inte funnit mer än det jag har testat redan.

Snurriis
16 februari 2020 · 761 Inlägg

christerjohansson12 skrev:
hej, jag är en nybliven saab ägare för första gången och har ett problem med min saab 9-5 vector 2004

jag tycker att det känns som att den tvekar på varvtal upp till 4000rpm, nålen till den orginala turbomätaren går bara upp till halva på det gula fältet som att turbon inte laddar på klokt.
sen efter den har passerat ca 4000rpm så skuter bilen på rejät och nålen går upp emot börja på det röda fältet. jag har inga felkoder eller dylikt.

ska väl nämna att bilen har en chippad aero box med spridare och en sprillans ny 16t turbo, alltså aerons specs.

den har även ett 3" helsystem från turbon.

det jag har kontollerat är alla vacumslangar och alla backventiler och dom fungerar som dom ska.

jag har själv funderat på att det antingen är katten eller bränslefilter/pump, men då bör den väl inte skuta på efter 4000rpm? tändkasset och stift är väl uteslutet då det inte känns som misständningar?

hade varit enormt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att lösa problemet då jag inte är helt inne på saab riktigt än, och jag har sökt som en galning på nåtet redan och inte funnit mer än det jag har testat redan.

Aero spec är med TD04-15T inte 16T...

Kör du med Etanol eller bf95-98?

Kolla stiften och om du kör med etanol så skulle jag byta bränslefiltret till ett som pallar etanol eller tätare byte.
Kolla även förbränningen på tändstiften ifall du ser något misstänkt där, lägg gärna upp en bild.

Glenn9K Montör
16 februari 2020 · 664 Inlägg

Har du OpenSID aktiverat? Kolla isåfall värdet "ioff" när du kör, framförallt när du trycker full gas. Får du negativa värden där så är det ECUn som backar tändningen och potentiellt annat för att den anser att någonting är fel.

Kolla även i OpenSID värdena mReq och mAir, och se om även mReq är låg när turbomätaren är på halva gula.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
christerjohansson12
29 februari 2020 · 18 Inlägg

jag tackar för era råd och tips. det visade sig vara läckage i dumpventilen, den läckte när man alltså blåsade tvärt emot vad luften går annars så den surplade i sig luft därifån, så bytte dumpventil så va problemet löst och nu skuter den på bra igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang