Volvo 945 T6

LucasAndersson
16 februari 2020 · 12 Inlägg

Hej!
Någon vänlig själ som vet vad som behövs göras för att kunna regga en 945 med T6 motor?
Chassi? Bromsar?
Kostnad?
Mvh Lucas

zemet
17 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Tror inte du kan regga om med T6 då den är för kraftig, du får isället bygga som amatörbyggt fordon.
Det är för dyrt och jobbigt för att det skall vara värt att göra på en dussinbil som en 940.

Enligt mig har du i verkligheten 3 val.

1 Köp en dyrare bil istället där du slipper detta, typ supra. Extremt mycket dyrare i inköp mm men samtidigt håller dem ju vädet på ett annat sätt.

2 Regga inte om bilen, du får byta växellåda och motor inför besiktningen istället.

3 Regga med sug sexan ifrån 960 och montera av turbo delarna inför bes.

Senast redigerat av zemet (17 februari 2020)

Lucif3r
17 februari 2020 · 2 182 Inlägg

zemet skrev:
Tror inte du kan regga om med T6 då den är för kraftig, du får isället bygga som amatörbyggt fordon.

Njae, inte amatörbyggt, men däremot ombyggt fordon. Även det kräver ju en hel del jobb, tid och pengar(dock betydligt mycket mindre än amatörbyggt!). Men det finns gott om folk som gjort detta, så det är ingen omöjlighet.

-------

Är 945an nyare än -92 lär man ändå gå ombyggt fordon-vägen, även om man monterar t ex en T5a(som man kan regga rakt av med på <=92or).

Exakta komponenter som behövs för att regga ombyggt med T6a vet jag inte dock, men bromsar(hela systemet, inkl. bromscylinder), utväxling, hjulupphängning verkar vara det folk byter för att få godkänt.
Allt måste givetvis byggas så det uppfyller kraven för en T6as effekt, och rena bolt-on lösningar brukar inte vara så populärt hos SFRO heller(t ex byta från en 1030 axel till en 1041 axel kommer du inte långt med...).

Jag skulle föreslå att du kikar igenom lite projekttrådar där folk har reggat med T6a för att få en liten bättre uppfattning om vad som krävs.

TL;DR: Inte omöjligt, men det kräver rätt mycket jobb.

Senast redigerat av Lucif3r (17 februari 2020)

zemet
18 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Lucif3r skrev:

zemet skrev:
Tror inte du kan regga om med T6 då den är för kraftig, du får isället bygga som amatörbyggt fordon.

Njae, inte amatörbyggt, men däremot ombyggt fordon. Även det kräver ju en hel del jobb, tid och pengar(dock betydligt mycket mindre än amatörbyggt!). Men det finns gott om folk som gjort detta, så det är ingen omöjlighet.

-------

Är 945an nyare än -92 lär man ändå gå ombyggt fordon-vägen, även om man monterar t ex en T5a(som man kan regga rakt av med på <=92or).

Exakta komponenter som behövs för att regga ombyggt med T6a vet jag inte dock, men bromsar(hela systemet, inkl. bromscylinder), utväxling, hjulupphängning verkar vara det folk byter för att få godkänt.
Allt måste givetvis byggas så det uppfyller kraven för en T6as effekt, och rena bolt-on lösningar brukar inte vara så populärt hos SFRO heller(t ex byta från en 1030 axel till en 1041 axel kommer du inte långt med...).

Jag skulle föreslå att du kikar igenom lite projekttrådar där folk har reggat med T6a för att få en liten bättre uppfattning om vad som krävs.

TL;DR: Inte omöjligt, men det kräver rätt mycket jobb.

Ombyggt fordon hette det ja:)

Det jag ville ha sagt var att det kräver såpass mycket jobb att det enligt mig inte är värt att lägga den tiden på en 940:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang