Köpråd Xenonkonvertera helljus Toyota Proace

DanSund
17 februari 2020 · 4 Inlägg

Köpråd! Är det någon som vet ett kitt eller en adapter/lamphållare för att konvertera helljuset på en Proace 2018?
Det är original bixenon plus en extra helljuslampa i lyktan som är en H1 och den är monterad i plastsockel som man fäster fast i lyktan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221950/221950-cac4dbe70037f7e3878b817e1a4d90a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221950/221950-f6920a76991e1f8d04bcb27b40e7d9c3.jpg

Senast redigerat av DanSund (17 februari 2020)

spillolja
18 februari 2020 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Christian S
18 februari 2020 · 4 816 Inlägg

du har inte funderat på led? satte det på min V60 som också har xenon i halvljuset och som lyfter upp halvljuset och tänder en extra helljuslampa när man sätter på helljuset, dock så har jag H9 på min så det vart jätte smidigt att byta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
DanSund
18 februari 2020 · 4 Inlägg

spillolja skrev:
Med lite tur kan man anävda ett sådant kitt:
https://www.aliexpress.com/item/3301223 … web201603_
https://www.wish.com/search/xenon%20H3% … 0677831a60

Hm... Nä jag tror inte att någon av dessa kit passar rakt av. För lampan måste ha samma fastsättningsanordning "plastklumpen" som originallampan.

DanSund
18 februari 2020 · 4 Inlägg

Christian S skrev:
du har inte funderat på led? satte det på min V60 som också har xenon i halvljuset och som lyfter upp halvljuset och tänder en extra helljuslampa när man sätter på helljuset, dock så har jag H9 på min så det vart jätte smidigt att byta.

Original bixenon lampan är jag riktigt nöjd med och vill ogärna byta ut den mot led. Det är den andra halogen helljuslampan jag vill byta ut till xenon eller led om det skulle finnas något som skulle passa.

Christian S
18 februari 2020 · 4 816 Inlägg

DanSund skrev:

Christian S skrev:
du har inte funderat på led? satte det på min V60 som också har xenon i halvljuset och som lyfter upp halvljuset och tänder en extra helljuslampa när man sätter på helljuset, dock så har jag H9 på min så det vart jätte smidigt att byta.

Original bixenon lampan är jag riktigt nöjd med och vill ogärna byta ut den mot led. Det är den andra halogen helljuslampan jag vill byta ut till xenon eller led om det skulle finnas något som skulle passa.

det var inte xenon lampan jag menade att du skulle byta ut utan den extra helljuslampan som är halogen original vilket den även var på min och det var den jag bytte mot led.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
DanSund
18 februari 2020 · 4 Inlägg

Christian S skrev:

DanSund skrev:

Christian S skrev:
du har inte funderat på led? satte det på min V60 som också har xenon i halvljuset och som lyfter upp halvljuset och tänder en extra helljuslampa när man sätter på helljuset, dock så har jag H9 på min så det vart jätte smidigt att byta.

Original bixenon lampan är jag riktigt nöjd med och vill ogärna byta ut den mot led. Det är den andra halogen helljuslampan jag vill byta ut till xenon eller led om det skulle finnas något som skulle passa.

det var inte xenon lampan jag menade att du skulle byta ut utan den extra helljuslampan som är halogen original vilket den även var på min och det var den jag bytte mot led.

Japp, de skulle oxå vara ett alternativ men jag tror att problemet kvarstår med att lampan oavsett om det är en led eller xenon så behöver den se ut som hela H1an som jag har och plastfästet. För utan plastfästet så får man inte knoppen att hållas i lyktan.
Allt skulle ha varit enklare om det hade varit ett klassiskt metallspänne som håller fast H1an. 🙃

Jag ha tillomed funderat på att ta dremmeln och kapa ner plastfästet och göra ett hål rakt igenom det så att man skulle kunna träda trådarna från xenonlampan igenom fästet. Problemet med de är att om jag misslyckas så behöver jag köpa en ny lykta när det där lilla fästet inte finns som reservdel utan kommer med hela lyktan 😭😬😬

spillolja
18 februari 2020 · 4 020 Inlägg

Enda alternativen kanske är H1 lampa med extra bra egenskaper  "nigthbreaker" eller likande

men man kan ta ett par vanliga halogenextrastålkastare och xenonkitta dom, det ger mycket pang för pengen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
G1zmo
7 september 2021 · 3 Inlägg

Löste du problemet med konverteringen av h1 lampan?
Har samma problem oxå, fast med en Citroën Jumpy som jag vill konvertera till LED i helljuset. I princip samma bil som Proace med samma infästning.

granadadr
7 september 2021 · 7 286 Inlägg

xenonkungen har olika lampadapters,, samt diodhuset,, kika å se om din bil finns med smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang