Problem med Immobilizer

EmilHansOlov
17 februari 2020 · 1 Inlägg

Hejsan allesammans!

Som titeln föreslår så har jag ett problem med min bil. Det är en 1999 Audi A4 B5 1.8Ts, motorkod AJL. Jag köpte bilen den 30 november förra året och strax därefter började den krångla. Då hade den gått 14000 mil.

När man vrider på nyckeln så startar bilen varje gång. Däremot om det är antingen kallt eller fuktigt ute så hoppar immobilizern i. Motorn startar fint men efter 1-2 sekunder så dör den igen.
Under tiden som jag har försökt åtgärda problemet så har jag kommit runt detta genom att koppla i kupévärmare i bilen ca 30 minuter innan jag ska åka. När kupévärmaren har gått en stund och det är lite varmare i kupén så har det aldrig hänt att immobilizern har gått i.
Varje gång som immobilizern går i och motorn dör så klickar det en eller två gånger från bränslepumpsreläet, och ibland luktar det bensin i kupén.
Det verkar heller inte vara att nyckeln inte är kodad för immobilizerlampan slocknar som den ska varje gång.

Jag har kollat i VCDS om felkoder men den enda som är återkommande är:
"17978/P1570/005488 - Engine Start Blocked by Immobilizer"

Problemet med denna koden är att den inte säger vad felet är konkret, endast att immobilizern har gått i. Jag har provat att göra allt som står på Ross-Techs hemsida för att åtgärda felet men det består oavsett.

Utöver detta så har jag också bytt tändstift och bränslefilter, och har planerat att byta allt som byts vid en vanlig service.

Jag tänker att det borde vara något med elen runtomkring ratten, då det är där jag värmer lägger kupévärmaren när jag kopplar i den, alternativt något med bränsletillförseln, pga bensinlukt och bränslepumpsrelä.

Oehört tacksam om någon har en lösning till mitt problem. Om du undrar något mer är det bara att fråga smile

torsen
18 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Vet inte om min erfarenhet är tillämpbar i ditt fall/på din bil.
Köpte en då 1 år gammal bil av 1998 års modell som föregående ägare importerat för eget bruk från Tyskland.
Bilen var tillverkad i Spannien av Santana under namnet Suzuki.
Immobileizern var eftermonterad i Tyskland, eftersom det landet hade tidigare krav än Spannien, enligt uppgift.
Stomanslutningen/jordningen av immobileizern var bristfällig.
Elkabeln som skulle vara fastpressad i kabelskon som i sin tur var jordad med en självgängade skruv i torpedväggen var lös i kabelskon och "glappade".
Mycket svårt och tidsödande att finna felkällan.
Men jag lyckades.

Kan det vara samma problem du har?

clabbe14
18 februari 2020 · 76 Inlägg

EmilHansOlov skrev:
Hejsan allesammans!

Som titeln föreslår så har jag ett problem med min bil. Det är en 1999 Audi A4 B5 1.8Ts, motorkod AJL. Jag köpte bilen den 30 november förra året och strax därefter började den krångla. Då hade den gått 14000 mil.

När man vrider på nyckeln så startar bilen varje gång. Däremot om det är antingen kallt eller fuktigt ute så hoppar immobilizern i. Motorn startar fint men efter 1-2 sekunder så dör den igen.
Under tiden som jag har försökt åtgärda problemet så har jag kommit runt detta genom att koppla i kupévärmare i bilen ca 30 minuter innan jag ska åka. När kupévärmaren har gått en stund och det är lite varmare i kupén så har det aldrig hänt att immobilizern har gått i.
Varje gång som immobilizern går i och motorn dör så klickar det en eller två gånger från bränslepumpsreläet, och ibland luktar det bensin i kupén.
Det verkar heller inte vara att nyckeln inte är kodad för immobilizerlampan slocknar som den ska varje gång.

Jag har kollat i VCDS om felkoder men den enda som är återkommande är:
"17978/P1570/005488 - Engine Start Blocked by Immobilizer"

Problemet med denna koden är att den inte säger vad felet är konkret, endast att immobilizern har gått i. Jag har provat att göra allt som står på Ross-Techs hemsida för att åtgärda felet men det består oavsett.

Utöver detta så har jag också bytt tändstift och bränslefilter, och har planerat att byta allt som byts vid en vanlig service.

Jag tänker att det borde vara något med elen runtomkring ratten, då det är där jag värmer lägger kupévärmaren när jag kopplar i den, alternativt något med bränsletillförseln, pga bensinlukt och bränslepumpsrelä.

Oehört tacksam om någon har en lösning till mitt problem. Om du undrar något mer är det bara att fråga smile

Har inte provat själv, men detta kanske kan hjälpa dig:
https://www.nascom.se/sv/fordonselektro … r-vag.html
/Hälsningar Claes

Bmsone Reservdelsnisse
18 februari 2020 · 182 Inlägg

På dessa audi får man ibland byta antennringen runt tändningslåset.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Myhran
18 februari 2020 · 452 Inlägg

http://www.audipages.com/Tech_Articles/ … place.html


Byt kabel mellan spole och kombi alt spole och immo styrenhet, beroende på när de bytte,

kkinggkkongg
5 augusti 2020 · 56 Inlägg

tror de går att stänga av startspärren på dessa modeller också visa styrenheten

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2020 · 17 379 Inlägg

kingkongg skrev:
tror de går att stänga av startspärren på dessa modeller också visa styrenheten

Nej, det går inte. Eller hur tänkte du?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kkinggkkongg
6 augusti 2020 · 56 Inlägg

Hybrid_ skrev:

kingkongg skrev:
tror de går att stänga av startspärren på dessa modeller också visa styrenheten

Nej, det går inte. Eller hur tänkte du?

Är ganska säker på att det går att chippa bilens styrenheten så att man förbikopplar startspärren helt.  Dvs att man kan sedan starta bilen med en okodad nyckel så länge den vrider i tändingslåset

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang