Bryta sig in i bil

Off
18 februari 2020 · 101 Inlägg

Hej!

Jag har en bil, Mercedes C-class (w203) från 2002 som står i ett garage och den är parkerad så fantastiskt bra att man inte kan komma in i den genom förardörren, kommer inte ihåg exakt hur tight det är men kanske 20 cm mellan dörren och väggen.

Bilen är nu helt slut på ström så den går inte att låsa upp med knappen på nyckeln. För trångt för att komma in genom förardörren vilket verkar vara den enda dörren man kan låsa upp manuellt utifrån.

Bagaget ska gå att låsa upp manuellt men det har jag inte lyckats med. Garanterat många år sedan det gjordes senast. Lyckas inte vrida nyckeln helt.

Skulle jag lyckas komma in i bagaget har jag ingen aning om hur jag ska komma in i själva bilen ändå.

99% säker på att både parkeringsbromsen + en växel ligger i.

Någon som har tips på hur jag ska kunna komma in i min bil?

Slim
18 februari 2020 · 340 Inlägg

Ibland går det att skicka i lite ström i batteriet via exvis startmotorn eller drag beroende på hur det är kopplat.

granadadr
18 februari 2020 · 7 268 Inlägg

plus man ska aldrig låta en bil stå med parkeringsbroms i en längre tid,, har tendens att fastna,, = MKT jobb om man har otur, eller ha batteri inkopplat dem dras ju ur

Senast redigerat av granadadr (18 februari 2020)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Off
18 februari 2020 · 101 Inlägg

Slim skrev:
Ibland går det att skicka i lite ström i batteriet via exvis startmotorn eller drag beroende på hur det är kopplat.

Jag är helt okunnig när det gäller el, så hur mer exakt hur ska man gå till väga för att testa?

granadadr skrev:
plus man ska aldrig låta en bil stå med parkeringsbroms i en längre tid,, har tendens att fastna,, = MKT jobb om man har otur, eller ha batteri inkopplat dem dras ju ur

Den har inte stått där länge, eller ja det är väl en definitionsfråga. Kanske 2 veckor. Dock så används den väldigt sällan och när den använts har det varit otroligt lite. Den ska säljas men måste ju få ut den och få upp bagaget haha. Det hade gått kanske 5 dagar från det att jag lämnade bilen där tills att jag märkte att den inte gick att låsa upp.

Greenhorn
18 februari 2020 · 399 Inlägg

Google open mercedes c class 2002 dead battery

Ta och försök göra som denna snubbe... å se om det går.
https://www.youtube.com/watch?v=2Ex8OiUZLco

Senast redigerat av Greenhorn (18 februari 2020)

zzr9409209
18 februari 2020 · 716 Inlägg

En garagedomkraft under "bakaxeln" och dra ut bilen,om den nu inte står inbackad mot en vägg..

Off
18 februari 2020 · 101 Inlägg

zzr9409209 skrev:
En garagedomkraft under "bakaxeln" och dra ut bilen,om den nu inte står inbackad mot en vägg..

Ja, alltså bilen är backad in, men det är lite utrymme mellan baken på bilen och väggen iallafall. Känns dock kanske inte så otroligt säkert då min domkraft har rätt små hjul och det asfalt i garaget.

En grej jag tänkt på är såna "skateboards" som bärgare använder och sätter under hjulen på bilar som de ska släpa. Har ingen aning om vad de heter och antar att det är dyrare än att bara ringa bärgare för att få hjälp.

Edit; något sådant alltså
https://images.eniro.com/cim/616746?name=default

Senast redigerat av Off (18 februari 2020)

Brådhis * Voff voff *
18 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Off skrev:

zzr9409209 skrev:
En garagedomkraft under "bakaxeln" och dra ut bilen,om den nu inte står inbackad mot en vägg..

Ja, alltså bilen är backad in, men det är lite utrymme mellan baken på bilen och väggen iallafall. Känns dock kanske inte så otroligt säkert då min domkraft har rätt små hjul och det asfalt i garaget.

En grej jag tänkt på är såna "skateboards" som bärgare använder och sätter under hjulen på bilar som de ska släpa. Har ingen aning om vad de heter och antar att det är dyrare än att bara ringa bärgare för att få hjälp.

Edit; något sådant alltså
https://images.eniro.com/cim/616746?name=default

Dolly kallas det bärgaren på bilden har under bakhjulen på den bärgade bilen.

Men ett par GoJacks eller liknande borde kunna lösa ditt problem.

Eller dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000042796

(Men jag tror också du skulle kunna dra ut bilen med en garagedomkraft egentligen.)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
18 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
En ordentlig ,låg, domkraft räcker! 3tons Bacho!

Pininfarina406
18 februari 2020 · 535 Inlägg

Brådhis skrev:

Off skrev:

zzr9409209 skrev:
En garagedomkraft under "bakaxeln" och dra ut bilen,om den nu inte står inbackad mot en vägg..

Ja, alltså bilen är backad in, men det är lite utrymme mellan baken på bilen och väggen iallafall. Känns dock kanske inte så otroligt säkert då min domkraft har rätt små hjul och det asfalt i garaget.

En grej jag tänkt på är såna "skateboards" som bärgare använder och sätter under hjulen på bilar som de ska släpa. Har ingen aning om vad de heter och antar att det är dyrare än att bara ringa bärgare för att få hjälp.

Edit; något sådant alltså
https://images.eniro.com/cim/616746?name=default

Dolly kallas det bärgaren på bilden har under bakhjulen på den bärgade bilen.

Men ett par GoJacks eller liknande borde kunna lösa ditt problem.

Eller dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000042796

(Men jag tror också du skulle kunna dra ut bilen med en garagedomkraft egentligen.)

Jag trot inte att det fungerar med något av dem alternativen med tanke på att det är asfalt i garaget. Det fastnar direkt.
Jag skulle nog testa att sätta ström på startmotorn, alternativt laddning över natten.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Brådhis * Voff voff *
19 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Brådhis skrev:

Off skrev:

Ja, alltså bilen är backad in, men det är lite utrymme mellan baken på bilen och väggen iallafall. Känns dock kanske inte så otroligt säkert då min domkraft har rätt små hjul och det asfalt i garaget.

En grej jag tänkt på är såna "skateboards" som bärgare använder och sätter under hjulen på bilar som de ska släpa. Har ingen aning om vad de heter och antar att det är dyrare än att bara ringa bärgare för att få hjälp.

Edit; något sådant alltså
https://images.eniro.com/cim/616746?name=default

Dolly kallas det bärgaren på bilden har under bakhjulen på den bärgade bilen.

Men ett par GoJacks eller liknande borde kunna lösa ditt problem.

Eller dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000042796

(Men jag tror också du skulle kunna dra ut bilen med en garagedomkraft egentligen.)

Jag trot inte att det fungerar med något av dem alternativen med tanke på att det är asfalt i garaget. Det fastnar direkt.
Jag skulle nog testa att sätta ström på startmotorn, alternativt laddning över natten.

Jag har provat med garagedomkraft på asfalt (i ett asfalterat garage) och med tillräcklig vilja gick det. Bilen var en Opel Vectra från början av 2000-talet. Så visst går det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
19 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Ställ garagedomkraften på en masonitskiva. Eller köp två dollyvagnar, men domkraft ska lösa det där på fem minuter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
19 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Ett annat förslag är att göra som bärgarna gör när bilägarna lämnat bilarna, men inte nycklarna, och både växel och parkeringsbroms ligger i - släpa ut bilen med stillastående bakhjul.
Så kort bit att däcken knappast tar skada.
Fyrhjulsdriven bil med lågväxel som drar ut bilen alt vinschar ut bilen.
Bilen ska väl inte ut så långt?
Du känner väl någon som har "riktig" bil?

rcy
19 februari 2020 · 1 705 Inlägg

Hur trångt är det på andra sidan bilen? Är det möjligt att få in en domkraft och flytta bilen i sidled bara tillräckligt mycket för att kunna använda förardörren?

Off
19 februari 2020 · 101 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Jag skulle nog testa att sätta ström på startmotorn, alternativt laddning över natten.

När du säger sätta ström på startmotorn exakt hur menar du då?

caromania skrev:
Ställ garagedomkraften på en masonitskiva. Eller köp två dollyvagnar, men domkraft ska lösa det där på fem minuter.

Är en masonitskiva verkligen tillräckligt hård för att inte hjulen på en domkraft ska sjunka in i den?

torsen skrev:
Ett annat förslag är att göra som bärgarna gör när bilägarna lämnat bilarna, men inte nycklarna, och både växel och parkeringsbroms ligger i - släpa ut bilen med stillastående bakhjul.
Så kort bit att däcken knappast tar skada.
Fyrhjulsdriven bil med lågväxel som drar ut bilen alt vinschar ut bilen.
Bilen ska väl inte ut så långt?
Du känner väl någon som har "riktig" bil?

Kanske kan vara ett alternativ. Möjligtvis att man smetar nåt halt på asfalten också. Har en bakhjulsdriven bil på 270 hk (bensin) men har tillgång till en Subaru Forester XT som kanske är lämpligare. Antar att de har lågväxel.

rcy skrev:
Hur trångt är det på andra sidan bilen? Är det möjligt att få in en domkraft och flytta bilen i sidled bara tillräckligt mycket för att kunna använda förardörren?

Det kanske kan vara ett alternativ. Det är ett dubbelgarage så bara grannen är borta så blir det tillräckligt med utrymme.

Pininfarina406
19 februari 2020 · 535 Inlägg

Off skrev:

Pininfarina406 skrev:
Jag skulle nog testa att sätta ström på startmotorn, alternativt laddning över natten.

När du säger sätta ström på startmotorn exakt hur menar du då?

caromania skrev:
Ställ garagedomkraften på en masonitskiva. Eller köp två dollyvagnar, men domkraft ska lösa det där på fem minuter.

Är en masonitskiva verkligen tillräckligt hård för att inte hjulen på en domkraft ska sjunka in i den?

torsen skrev:
Ett annat förslag är att göra som bärgarna gör när bilägarna lämnat bilarna, men inte nycklarna, och både växel och parkeringsbroms ligger i - släpa ut bilen med stillastående bakhjul.
Så kort bit att däcken knappast tar skada.
Fyrhjulsdriven bil med lågväxel som drar ut bilen alt vinschar ut bilen.
Bilen ska väl inte ut så långt?
Du känner väl någon som har "riktig" bil?

Kanske kan vara ett alternativ. Möjligtvis att man smetar nåt halt på asfalten också. Har en bakhjulsdriven bil på 270 hk (bensin) men har tillgång till en Subaru Forester XT som kanske är lämpligare. Antar att de har lågväxel.

rcy skrev:
Hur trångt är det på andra sidan bilen? Är det möjligt att få in en domkraft och flytta bilen i sidled bara tillräckligt mycket för att kunna använda förardörren?

Det kanske kan vara ett alternativ. Det är ett dubbelgarage så bara grannen är borta så blir det tillräckligt med utrymme.

Startmotorn brukar vara kopplad direkt på batteriet med en grov kabel. Om du sätter plus där och jord på chassit så får ju ditt batteri ström.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
jaka54
19 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Förstår inte problemet? Bara släpa ut bilen vetja med bogserlina kopplad till en annan bil!

torsen
19 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Har din bil drag kan du ladda genom eluttaget.
Men förvissa dig först om att det är DIN/Boschkopplat i eluttaget.
"30" är B+ = "+" på batteriet alt startmotorn.
"31" är B-  = "-" på batteriet alt chassiet/motorn.
Har du inte 7-poligt eluttag är jag osäker på hur du ska koppla.
Vet inte säkert om det blir samma sak med en adapter för flerpoligt uttag.
Heller inte alla som har "ständig ström" = "30" i eluttaget, men de som har husvagn brukar ha det.

Brådhis * Voff voff *
19 februari 2020 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Ett annat förslag är att göra som bärgarna gör när bilägarna lämnat bilarna, men inte nycklarna, och både växel och parkeringsbroms ligger i - släpa ut bilen med stillastående bakhjul.

Nej... Man använder glidklackar. Man sliter inte omkring bilar kors och tvärs på torr asfalt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
19 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men det handlar ju bara om att dra fram bilen någon meter så du kommer åt att öppna dörren...
Häll olja under däcken så glider det lätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang