Hur ser era laddningsrutiner ut för er som har elbil?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2020 · 13 734 Inlägg

viccoA skrev:

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:

Det är nog på grund av start-stopp-tekniken man har både större generator och batteri nu för tiden. Men för en förare på landsbygden som kör längre sträckor och aldrig hamnar i köer där motorn stoppar är det överdimensionerat. Hoppas livslängden på grejerna också blir överdimensionerad i såna fall.

Det ÄR p g a start-/stopp-funktionen som, enligt uppgift, startmotor och batteri är överdimensionerade.
Tror att de flesta bilar har en knapp med vilken man kan koppla ifrån start-/stoppfunktionen.
Innan varningen för låg batterispänning lyser så lyser lampan för start-/stoppfunktionen och uppmanar till att koppla ifrån funktionen.
Har jag erfarit på Honda då den vintertid endast brukats för kortare körningar.
Då kommer CETK:en fram för att återställa ordningen.
Men att batteriet skulle vara "överdimensionerat" i CR-V 2016 vill jag inte skriva under på.

Verkar vara rätt primitiva lösningar på Honda. De flesta andra bilmärken aktiverar inte start-stopp om inte batteriets laddning är tillräcklig.

Åker man VW så är det en av dom första sakerna man avaktivera så slipper man att skiten stänger av sig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
candyweiss
21 februari 2020 · 875 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

torsen skrev:

Det ÄR p g a start-/stopp-funktionen som, enligt uppgift, startmotor och batteri är överdimensionerade.
Tror att de flesta bilar har en knapp med vilken man kan koppla ifrån start-/stoppfunktionen.
Innan varningen för låg batterispänning lyser så lyser lampan för start-/stoppfunktionen och uppmanar till att koppla ifrån funktionen.
Har jag erfarit på Honda då den vintertid endast brukats för kortare körningar.
Då kommer CETK:en fram för att återställa ordningen.
Men att batteriet skulle vara "överdimensionerat" i CR-V 2016 vill jag inte skriva under på.

Verkar vara rätt primitiva lösningar på Honda. De flesta andra bilmärken aktiverar inte start-stopp om inte batteriets laddning är tillräcklig.

Åker man VW så är det en av dom första sakerna man avaktivera så slipper man att skiten stänger av sig

Avaktiverade jag permanent på min VW när den var några månader gammal.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
mrsanca
21 februari 2020 · 30 Inlägg

torsen skrev:
Skriver du om elbil?
Borde i s f framgå av rubriken!

Jag har uppdaterat rubriken.

mrsanca
21 februari 2020 · 30 Inlägg

Ivel skrev:
Jag kör uppdragsgivarens Zoe dagligen och pluggar in den när jag är på kontoret sedan får den stå och ladda under dagen till hemresan.
Väl hemma laddas den enkom om en längre resa ska utföras dagen efter eller vid längre ledighet.
Jag har den uppfattni gen att laddningstillståndet sköter bilen själv så jag hattar inte med fyllnadsgrader då bilen själv aldrig laddar fullt eller tömmer helt utan stannar innan "batteriet" är tömt.

Vidare undrar jag om tråden handlar om elbilsladdning eller folkvagnägares iofs välbefogade skräck att bilen inte ska starta igen vid rödljusen?

Jag hade förhoppningen om att få veta hur folk laddar elbilarna i vardagen. Till exempel om man bor i lägenhet kanske det är svårt att ladda hemma osv. Enklare till exempel att ladda hemma om man bor i villa. Och om någon installerat fasta laddboxar. Jag är själv intresserad av att skaffa en Juicebooster 2.

Jag ville inte veta om start/stop problem som fossilbilar har vid rödljusen. Ointressant enligt mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang